Jos kummassakin moottorissa on sama roottori ja kannu muuten niin pienemmän kv arvon moottori ei ole niin herkkä lämpiämään vaikka pidempääkin välitystä laittaisi. ihan sen takia että siinä ei myöskään ole niin paljoa tehoa.
Tuossa lauseessasi on syy-seuraus suhde hieman nurinkurisesti.
Se, paljonko mooottori lämpenee, riippuu moottorin renkaille toimittamasta tehosta ja moottorin hyötysuhteesta. 2000W renkaille ja 95% hyötysuhde, niin moottoria lämmittää 100W teho. (kuvittele tarttuvasi 100W hehkulamppuun kädelläsi)
Tietyn virtamäärän ylittämisen jälkeen moottorin hyötysyhde romahtaa täysin ja seurauksena on moottorin holtiton kuumeneminen joka saatta johtaa magneettien kuolemiseen tai käämejä suojaavan epoksin sulamiseen. Tämä moottorin maksimi virtamäärä on joskus ilmoitettu, toisinaan ilmoitetaan moottorin maksimi teho (mikä sekin on ihan hyvä ilmoittaa) Mikäli moottorille on ilmoitettu maksimi virraksi 100A ja maksimi jännitteeksi 6S akut voinee äkkiseltään laskea että 6S akuilla saat hetkittäin moottorista ~2300 W (pyöristetty vähän alaspäin, koska akut kyykkää eikä täytenäkään rasituksessa ole koskaan 4,2 V / kenno. Vastaavasti 4S akuilla voit turvallisten virtojen rajoissa saada koneesta enää ~1500 W.
Mutta moottori "ottaa" virtaa juuri sen verran kuin se kuhunkin hetkeen tarvitsee. Esim. tyhjän moottorin rullattelu 6S akuilla vie aivan naurettavan vähän virtaa ja sitämyöden moottorin teho on todella pieni ja hukkalämpöä ei tule. Jos välitykset ovat liian pitkät moottorin joutuu "haukkaamaan" hirmuisesti virtaa ja sitä myöden moottorin kuumeneminen on väistämätöntä.
Tuohon kahden samanlaisen, mutta ei kv-arvon moottorien lämpenemiseen en osaa ottaa 100% varmaa kantaa, allaoleva on vähän ajatuksenjuoksun sekaista pohdintaa. Pitänee perehtyä asiaan vielä enemmän. Yleensähän tuossa tapauksessa valmistaja ilmoittaa moottoreille niiden maksimitehon. Ja yleensä suuremman kv-arvon (pienemmän lankamäärän) koneessa on suurempi ilmoitettu maksimiteho.
<mutu>Kun ajattelee että jos haluaisi ajaa pienemmän kv-arvon koneella yhtä kovaa kuin isommalla kv-arvolla, niin välitysten täytyy olla pidemmät, moottorin käyttökelpoinen kierrosalue on kuitenkin pienempi pienemmän kv-arvon koneella ja joka hetki saman käämin moottorissa tulee olla pidempään "kytkettynä" ennen kuin neodyymi on pyörähtänyt käämin kohdalle ja virta voidaan katkaista.</mutu>
Olettaen että pienemmän kv-arvon koneen valmistajan ilmoittama maksimi teho on pienempi:
Pienemmän kv-arvon
muuten samanlainen kone lämpenee enemmän vaikka välityksillä kompensoi vauhdin samaksi kuin suuremman kv-arvon koneella.
Mutta jos ei ylitä milloinkaan kummallakaan koneella pienemmän kv-arvon koneen maksimi tehoa (ja virtaa) niin koneiden lämpenemisessä tai kulussa ei pitäisi olla juurikaan eroja (poislukien suuremman kv-arvon koneella auto kiihtyy toki jouhevammin)
Mutta nyt tulee ottaa huomioon että usein pienemmän kv-arvon koneet ovat hieman pidemmällä kannulla tai muuten vääntävämpiä, niin ylläoleva tilanne ei ole niin yksiselitteinen.
Pääpointti on kuitenkin että välityksiä lyhentämällä ja kennomäärää kasvattamalla saat lämmöt pienemmiksi samalla teholla. Ja välityksiä laskemalla tottakai lämmöt myös laskee, koska moottorilta vaadittu teho auton liikuttamiseksi pienene (vrt. oikean auton liikkeelle lähteminen ykkösvaihteella tai kolmosvaihteella, kyllä sen saa liikkeelle kolmosellakin, mutta eikö pidäkin painaa enemän kaasua?)
Tärkein asia mitä tulee miettiä auton välitystä, virtaa ja tehoa pohtiessa on se, että auto ei "lykkää tehoa rataan" vaan välityksistä, renkaiden ja muun voimansiirron kitkasta, sekä auton painosta riippuen auton kiihtyttäminen tietyllä kiihtyvyydellä "vaatii" tehoa. Eli vaikka autoon laittaisi 150A säätimen ja 2500W moottorin 6S akkujen kylkiäisiksi, niin voit hyvin kiertää rataa ympäri ylittämättä koskaan 400W tehoa jos välitykset ja auton paino on "sopivat"
Tiedän että palstan fyysikot ja sähkösedät nostavat nyt niskavillat pystyyn. Koitan puhua oikeilla termeillä, mutta itseoppineena en tiedä tarkalleen millä termeillä näistä pitäisi puhua. Asia ja sisältö on kuitenkin oikean suuntaista, vaikka ulosanti onkin vähän sekava.
- Hount