Hiukan ollaan saatu kerättyä tietoa millaisilla säännöillä muut EFRA maat ajavat 4WD ja SC luokkia. Tiedot on saatu joko ko maan yhteyshenkilöltä tai heidän sääntökirjastaan. Ne, jotka vastasivat sähköpostitse, eivät ketkään olleet muutosta vastaan.
Country | 4WD | SC |
Austria | 26 | 30 |
Bulgaria | 26 | 30 |
Czech | 26 | 26 |
Denmark | free | free |
Estonia | 26 | 30 |
Finland | 26 | 30 |
France | 29 | 32 |
Germany | 26 | 32 |
Great Britain | 30 | 30 |
Netherlands | 26 | - |
Spain | 26 | - |
Sweden | 35 | 35 |
Switzerland | 26 | 32 |
Kuten taulukosta nähdään muutoksen perusteena ollut "moni maa ajaa jo .." ei pidä ollenkaan paikkaansa. Britit haluavat muiden maiden ajavan heidän sääntöjen mukaisilla koneilla
Alustavasti meidän kanta on se että 4WD luokan kone tulee säilyttää nykyisenä eli 26cc. Mikäli enemmistö äänestäisi muutoksen puolesta, silloin ehdottaisimme moottorin kooksi 29cc (koska 30cc moottoria ei saa vakiona, vaan täytyy ostaa ensin 29cc moottori, johon vaihdetaan kampiakseli).
SC luokassa muutoksen perusteena ollut "autot myydään valmiina 32cc koneella ..." on myöskin hatara. Epäilen, että autoja myydään vakiokoneella eikä virikoneella. Joko maksat lisää koneen virittämisestä tai hankit uuden virikoneen. No, joka tapauksessa veikkaan, että tämä 32cc moottorin sääntömuutos menee läpi.
Paljon puhutaan "EFRAssa" kustannuksien karsimisesta, mutta näköjään toisella kädellä annetaan ja toisella otetaan.