Palaan tässä ketjussa aiheeseen, jossa mainitsin tietokoneen muuntajan käyttämisestä virtalähteenä Li-Po akkuja lataavalle tai ohjaavalle yksikölle. Siis laturimalleille, jossa ei ole omaa virtalähdettään.
Tietokoneen pienemmätkin powerit ovat luokkaa 400 W eli watteja löytyisi. Ampeereista en ole niin tietoinen kuin näiden ihan uusian powerien osalta, jotka on huomioitu palvelemaan mm. uusia tehokkaita näytönohjaimia ja mahdollisesti niiden pareja (Sli tai CrossaFire sillattuna) ja joissa per yksi lähtö on jo luokkaa 20 A. Näppituntumalta voisi olettaa ampeerajakin riittävästi eli tämänhetkisille Li-Poille ihan riittävästi.
Heräsi uudelleen mielenkiinto hankkia kaksi perus Li-Po-lataajaa ja ottaakin virta yhdestä tietokoneen powerista ja sen kahdesta 12 V molexista (keltainen +12 V ja musta johto maa). Ensimmäinen foorumilla esittämä kysymykseni oli hassu, koska sotkin asiat ja haaveilin antureista ja tietokoneohjelmasta. Kuvittelin siis, että joku olisi mahdollisesti osannut korvata tuon laturin älyn eli elektroniikan ihan tietokoneohjelmalla.
Menee hieman ohi aiheen ja mahdollisesti tämä on käyty läpu Li-Po ketjussa. Kuitenkin ilman akkuja ei Traxxasillakaan ajeta joten kysyn asiaa nyt tässä yhteydessä, ja voi palvella kaveria, joka ei taas ole lukenut lainkaan Li-Po thredia. Li-Po akuissa piilee kämmäämisen suuri vaara. Millä tavalla tällainen akku palaa ja voiko mahdollisen tulipalon sammuttaa sammutuspeitteellä? 9 - 12 euron turvasijoitus. Sammuttimista suosisin itse vaahtoa kuin jauhetta, koska kun jauhesammutinta käyttää on käytännössä kaikki kodin elektroniikkalaitteet sen jälkeen niin perusteellisen jauhossa, niin jauhossa. Lue: der kaput.
Takaisin aiheeseen ja Traxxas E-Revoon. Oikeaa vannetta en nyt osaa ottaa, mutta tässä nyt linkki vanteisiin:
http://www.wheelspinmodels.co.uk/category/Truck-Wheels-3-2-17mm-Hex__218/ja jonkun tekemään taulukkoon niiden painoista, pehmeydestä ja koosta:
http://www.myrcbox.com/?p=876Listan laatinut keskittyy informaatiossaan siihen, että mitä kevyempi nakki, niin sen lujempaa Traxxas ujeltaa. Kun osaisikin yhdistää tämän listan tiedot noihin makeisiin vanteisiin, niin osaisin pistää tilauksen vetämään. Minua kiinnostavat myös Savage Flux threadissa mainitut asfalttinakit - Phaltlinet. Sitä ihmettelen etteikö oikeasta henkilöautomaailmasta tarvitse valita vasemman- ja oikeanpuolimmaisia renkaita, siis huomioida lainkaan renkaan profiloinnista.
Mielellään ottaisin kaikki samasta paikkaa eli täälläkin kovasti suositellusta Liquid RC:stä, jonka postimaksu on mitätön ja maksuvaihtoehdoista myös PayPal. Olen nimittäin etsimässä myös niitä ei-Traxxasin omia kallistuksenvakauttajia. Tässä havainnollistava video siitä:
http://s172.photobucket.com/albums/w12/stumblinh/?action=view¤t=TraxxasvsTeknosways.flv Ts. noihinkin voi näemmä hassata 30 dollaria Kankkulan kaivoon ja elää vain hyvässä uskossa mutta ei nauttia osien toimivuudesta.
Nyt käyn hakemassa Traxxasin kotiin. Oli muuten ekat vaikutelmat kun näki auton livenä: "No johan on iso!"
Kyskä ehti jo mieleen. Radioon pistän akkuparistot. Onko radiossa liitintä, johon voisi hommata oman powerinsa lataamaan akut suoraan radion sisällä?