5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.
Enemmän painoa ja enemmän rikkoontuvia kennoja. 4s buggyyn ja 6s truggyyn.
Ei oo yhtään sen enempää painoa jos akun vattitunnit on ~samat.
Itse sivusta seuranneena kohta 2v tätä luokkaa. En nää ongelmia 5s ja 6s akuissa muussa kuin liiallisessa tehossa. Onko kennot edes oikea tapa rajata asiaa? Ehkä teoreettinen RPM olisi parempi rajaus, mutta voi olla niin että 5s ja 6s setupeilla ajavat ovat ylitehoisia muutenkin ja eivät tule skaboihin vaikka akkujen puolesta saisivat kun moottori pitäisi sitten vaihtaa. Eli loppujen lopuksi ehkä se 4s rajaus onkin ihan hyvä juttu, pitää ylitehoiset poissa ja takaa turvalliset kisat.
Tuossahan se ongelma onkin, nostetaan akun jännitettä laskematta moottorin kv-arvoa tai välitystä.
Saman n. 2500 W TEHON saa ulos autosta vaikka yhdellä 3,7 V nimellis JÄNNITTEELLÄ olevalla akulla.
Tolla 3,7 V jännitteellä saman tehon saamiseksi olisi VIRRAN oltava 675 ampeeria joka tarkoittaa jotain viisi kiloa painavaa nopeudensäädintä ja tuntuvan kokoisia johtoja.
Eli aina vaan parempi mitä korkeampi jännite. Sitä pienemmät virrat, kunhan ei lyö läpi mistään liian korkean jännitteen takia. (ei todellinen ongelma, kunhan mainitsin että jokin raja se on oltava)
Nyt ongelmaksi on tullut ettei kuljettajat tunnu ymmärtävän että tässä yhtälössä pitää vakioida auton nopeus eikä moottorin kv-arvo. Jos laitetaan 2200kv moottorille 4S akun sijasta 6S akku, niin kyllähän sen näkee jo koittamattakin että kulkee kovempaa. Mutta jos akut, nopeudensäädin ja moottori kestäisi, niin yhtä kovaa pääsisi myös 4S akulla kunhan vaan pidentää välityksiä. Mutta kun lähdetään hakemaan pienemmällä jännitteellä samaa tehoa (auton liikuttamiseen tarvittava teho kasvaa kun välityksiä pidennetään) niin virta kasvaa, moottorin hyötysuhde laskee ja moottori kuumenee, nopeudensäädin päästää savuja pihalle, liittimet hitsaa ja akut pullistuu.
Eli riittävän pieni kv-arvo ja riittävän suuri jännite -> pidemmät ajoajat, vähemmän savua korin alla ja hauskempi mieli SAMALLA TEHOLLA!
Keräsin nyt allekirjoitukseeni tämän hieman hajautuneen M8e keskustelun. Pahoittelen tinyurlia, mutta 200 merkin rajoitus allekirjoituksessa koskee myös piiloon jääviä merkkejä.
- Hount