Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.
Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?
Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.
Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.
Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.
Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.
Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".
Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.