RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: m.e. - 19.08.14 - klo: 06.37
-
Kilpailukalenteri 2014 - 2015
1. Tikkurila 18.10.2014
2. Nokia 13.12.2014
3. Turku 17.1.2015
4. Nokia 14.-15.2.2015
5. Lappeenranta 14.3.2015
6. 11.-12.4.2015 Model Expo
Loppupisteisiin lasketaan 4/6 kilpailua.
Parin yksityiskohdan kanssa on vielä hiomista, mutta muuten kalenteri näyttäsi tuolta. Säännöt ovat samat kuin viime kaudellakin.
-
Kyllä on hienoa Matti että jaksat viedä tätä luultavasti yksi arvostetummasta ei sm kisasarjasta.
Tää on niin loistava sarja että nostan hattua.
Keep up the good work.... :wink:
jerzi
-
Onko vielä mitään alustavaa aikataulua hahmoteltuna?
-
Näillä näkymin PKSRCA järjestää WJ-osakilpailun Vantaalla, Tikkurilan RC-keskuksessa lauantaina 1.11.2014. Kalenteri huomioiden tämä on varmaankin sarjan avausosakilpailu, mutta tämän Matti / Jarno varmistanee erikseen.
t. Mikko M / PKSRCA ry
-
Kaleteria on valmisteltu ja tällä viikolla varmastikin julkaistaan alustava WJ-kalenteri talvikaudelle.
-
Mistä saa kisanumerot?
-
nimimerkiltä bcan, eli tero.piipponen@gmail.com
-
Eipä kun Matilta nimimerkillä m.e. Tämän ketjun aloittaja.
-
Sorry, oli sit väärää tietoa.
-
Winter Jumps 2014-2015 kilpailijanumerot:
M4-10
1 Honkanen Markku
2 Orhanen Samppa
3 Hovi Jani
4 Ström Petri
5 Jäppinen Lari
6 Aspinen Janne
7 Siltanen Jarno
8 Eklund Marko
9 Heinonen Ari
10 Eskelinen Matti
11 Salmela Karri
12 Valtonen Heikki
13 Lampinen Mikko
14 Mört Max
15 Koivula Pekka
16 Peltomaa Harri
17 Poutiainen August
18 Mäki Oskari
19 Halme Jarmo
20 Salmela Sami
21 Ylikorpi Pete
22 Mykkänen Jori
23 Vuorenmaa Niko
24 Kutvonen Viljami
25 Luopajärvi Mikko
26 Rajaniemi Juho
27 Uotila Vesa
28 Hattunen Juho
29 Halonen Jarno
30 Silvennoinen Antti
31 Jörg Tiit
32 Huhmarsalo Jaakko
33 Rinne Jussi
34 Laurinkoski Antti
35 Söderlund Max
36 Aromaa Juha
37 Rauman Ville
38 Viitanen Olli
39 Luopajärvi Jussi
40 Itävuori Jari
41 Mikama Marko
42 Haatanen Joona
43 Lehtinen Ville
44 Quagraine Joseph
45 Mattila Reijo
46 Viitanen Jarno
47 Salmen Henry
48 Langenoja Ilari
49 Rinteelä Pasi
50 Turtiainen Antti
51 Hyvärinen Jarkko
52 Virta Henri
53 Thusberg Tom
54 Aalto Ville
55 Ullakko Ilmari
56 Valtanen Janne
57 Eklund Valtteri
58 Yli Vesa
59 Vieno Eeli
60 Niskanen Tero
61 Viik Sami
62 Lyyski Joonas
63 Peltomaa Jarno
64 Honkonen Mika
65 Vääräsmäki Jukka
66 Johansson Toni
67 Hirvonen Kai
68 Salonen Jukka
69 Mäkinen Jani
70 Elomaa Jere
71 Tirroniemi Tommi
72 Hyvärinen Joonas
73 Rantala Timo
74 Jakorinne Asmo
75 Hyvönen Juha
76 Helistölä Mikko
77 Suontausta Heikki
78 Tolonen Riku
79 Jari Toivonen
80 Vireä Matti
81 Niemi Krister
82 Lehtojärvi Jethro
83 Husu Jose
84 Rahikainen Miikka
85 Naulapää Heikki
86 Mika Kettunen
87 Ruotsalainen Ilpo
88 Kallonen Harri
89 Känkänen Janne
90 Saarela Oskari
91 Öhman Dan
92 Ylinen Mikko
93 Viitala Timo
94 Jämsä Kai
95 Rasi Antti
96 Laitinen Marko
97 Sojakka Thomas
98 Hyppönen Ville
99 Lehtojärvi Jethro
100 Ruuskanen Jukka
101 Valander Joel
102 Virtanen Ilkka
103 Saarinen Ville
104 Syrjänen Antto
105 Viitanen Olbe
106 Ruotsalainen Lauri
107 Hämäläinen Ossi
108 Josefsson Niki
109 Tommi Haapasalo
110 Heinonen Arto
111 Laitinen Mikko
112 Korhonen Mikko
113 Otsavaara Tuomo
114 Iivonen Pekko
115 Salminen Jori
116 Maalahti Ville
117 Lappi Ari
118 Salonen Tomi
119 Maula Janne
120 Tenno Olavi
121 Hyytiäinen P-J
122 Savolainen Teemu
123 Hellström Jerry
124 Syrjänen Arttu
125 Maula Mikko
126 Yrjänäinen Mikael
127 Vainionperä Pasi
128 Nuotio Juuso
129 Tetri Marko
130 Niinivirta Toni
131 Vesanto Markku Jussi
132 Hallikainen Tom
133 Lampela Mika
134 Lempiäinen Joona
M2-10
1 Haatanen Joona
2 Ström Petri
3 Jäppinen Lari
4 Siltanen Jarno
5 Halonen Jarno
6 Hovi Jani
7 Lampinen Mikko
8 Salmela Karri
9 Halme Jarmo
10 Otsavaara Tuomo
11 Linnanen Hannes
12 Mäki Oskari
13 Silpola Touko
14 Luopajärvi Jussi
15 Silvennoinen Antti
16 Rinne Jussi
17 Itävuori Jari
18 Virta Henri
19 Luopajärvi Mikko
20 Simonen Miro
21 Haapasalo Tommi
22 Suontausta Heikki
23 Hyttinen Topias
24 Mastosalo Timo
25 Helistölä Mikko
26 Mikama Marko
27 Rönnqvist Risto
28 Pohjola Petteri
29 Uotila Timo
30 Andersson Henrik
31 Mykkänen Niklas
32 Saarela Oskari
33 Lyyski Joonas
34 Vuorenmaa Niko
35 Kutvonen Viljami
36 Tolonen Riku
37 Uotila Vesa
38 Mykkänen Jori
39 Tetri Marko
40 Naulapää Heikki
41 Matilainen Oskari
42 Valander Joel
43 Latvala Jani
44 Lindholm Jesse
45 Jolkkonen Ari-Pekka
46 Aromaa Juha
47 Hyvärinen Jarkko
48 Yli Vesa
49 Salmen Henry
50 Viik Sami
51 Niemelä Petri
52 Jakorinne Asmo
53 Ullakko Ilmari
54 Langenoja Petteri
55 Huhmarsalo Jaakko
56 Nyman Harri
57 Ruuskanen Jukka
58 Kaukovirta Aki
59 Alho Tommi
60 Huhtamäki Timo
61 Vesterinen Teemu
62 Kanerva Henry
63 Tirroniemi Tommi
64 Antikainen Eino
65 Gabrielsson Jarno
66 Tenno Olavi
67 Viira Einar
68 Ljungqvist Albin
69 Kullas Madis
70 Luodenmäki Sami
71 Huttunen Antti
72 Ljungqvist Johan
73 Juvonen Toni
74 Bäckman Niko
75 Turunen Miska
76 Kostilainen Teo
77 Suvanto Juha
78 Josefsson Niki
79 Savolainen Teppo
80 Gabrielsson Jamiel
81 Viholainen Juuso
82 Saarela Oskari
83 Lehtinen Ville
84 Viholainen Ville
85 Lindgren Jon
86 Lindgren Tuomas
87 Aalto Ville
88 Lehtinen Pyry
89 Akkanen Riku
90 Hyppönen Ville
91 Koivisto Ilpo
92 Saarinen Ville
93 Syrjänen Arttu
94 Kiiski Janne
95 Otsavaara Aleksi
96 Hämäläinen Ossi
97 Tuomainen Petri
98 Öhman Dan
99 Hellström Jerry
100 Tiit Jörg
101 Niemenmaa Jani
102 Sorri Heikki
103 Häärä Teemu
104 Lunden Marcus
105 Joseph Quagraine
106 Westen Tomi
107 Heikkilä Pekka
108 Hallenberg Joel
109 Maalahti Ville
110 Salmela Sami
111 Savolainen Teemu
112 Vilenius Jere
113 Sarantila Emil
114 Niemelä Aksu
115 Timonen Arttu
116 Saarinen Konsta
117 Toivonen Jari
118 Ylinen Mikko
119 Meriläinen Tauno
120 Lampela Mika
121 Kuivalainen Eetu
122 Salminen Jori
123 Iivonen Pekko
124 Max Mört
125 Ylikorpi Pete
126 Niinivirta Toni
S4-10
1 Öhman Dan
S2-10
1 Otsavaara Tuomo
2 Akkanen Riku
3 Tuomainen Petri
4 Niemenmaa Jani
5 Huhmarsalo Jaakko
6 Uotila Vesa
7 Lampela Mika
8 Josefsson Niki
9 Hellström Jerry
10 Häkämies Jukka
11 Mykkänen Jori
12 Niemelä Petri
13 Korhonen Toni
14 Känkänen Janne
15 Lemberg Joona
16 Hämäläinen Ossi
17 Öhman Dan
18 Niemelä Aksu
19 Lemberg Kim
20 Lampela Ville
21 Tamminen Leevi
22 Tamminen Taavi
23 Aalto Ville
24 Koivisto Ilpo
25 Virtanen Jari
26 Lunden Marcus
-
Lopullista kisakalenteria joudutaan vielä työstämään yhdessä AKK:n kalenterin kanssa, yritetään saada se mahdollisimman nopeasti valmiiksi. Kauden avauskisa tulee kuitenkin olemaan (erittäin todennäköisesti) Tikkurilan kisa 1.11., joten siihen voi jo tähdätä ensimmäisen kuntohuipun. =)
-
Onko S4-10 tarkoitus olla mukana sarjassa?
-
Seurataanko S2 luokassa FTT luokkien alkavan kauden moottorisääntöä vai mennäänkö vielä 17,5 koneilla?
-
Suosittelisin, että FTT-speksien mukaiset koneet ja combot olisivat käytössä. Ja luonnollisesti myös molemmat stokkiluokat olisi hyvä olla ohjelmassa.
-
Samaan aikaan suunnitellun Tiksin kisan kanssa on toinen merkittävä tapahtuma, jossa oletettavasti jonkin verran samoja kuljettajia. http://rc10.fi/index.php?topic=86741.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=86741.0)
-
Seurataanko S2 luokassa FTT luokkien alkavan kauden moottorisääntöä vai mennäänkö vielä 17,5 koneilla?
Ihan vaan ajatuksena :wink:
Jos 21.5 otetaan käyttöön niin entistä vaikeammaksi menee välityksien kanssa.
Veikkaisin että alle 5 pitää mennä ja sitä ei luultavasti ilman suuria modauksia saada autoon kiinni.
Jerzi
Ps tässä jo venataan 1.11.14 :tongue:
-
Samaan aikaan suunnitellun Tiksin kisan kanssa on toinen merkittävä tapahtuma, jossa oletettavasti jonkin verran samoja kuljettajia. http://rc10.fi/index.php?topic=86741.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=86741.0)
Mun mielestä tämä on valinta kysymys kumpaa haluaa ajaa, ei kaikkea voi eikä pidä muuttaa parin kuskin takia.
Tikkurilaan varmasti riittää kuskeja Winter Jump kisaan!
-
Suomessahan on perinteisesti kuskeja niin hemmetisti että voi järjestää kisat yhtäaikaa. Mielestäni ei ole mitään järkeä ajattaa päällekkäin näitä kisoja, kun vapaita viikonloppuja on niin paljon tarjolla.
-
Seurataanko S2 luokassa FTT luokkien alkavan kauden moottorisääntöä vai mennäänkö vielä 17,5 koneilla?
Ihan vaan ajatuksena :wink:
Jos 21.5 otetaan käyttöön niin entistä vaikeammaksi menee välityksien kanssa.
Veikkaisin että alle 5 pitää mennä ja sitä ei luultavasti ilman suuria modauksia saada autoon kiinni.
Jerzi
Ps tässä jo venataan 1.11.14 :tongue:
Pitääkö siellä stockissa saada aina viimeisimmät mehut koneesta ja nopeudet samalle tasolle kuin virissä? Eikö tämä edelleenkään ole entry level luokka?
-
Kyllähän se suurin ongelma stokkiluokkamuutoksissa on aina miedompaan siirryttäessä se, että haetaan rajoja, jolloin kalustoa menee alussa vääjäämättä rikki. Kun huomataan että vauhdillisesti ei olla entisen koneen tasolla, on pyrittävä kuromaan eroa kiinni tietysti välityksillä.
-
Onko kukaan vielä testannut millainen 21,5 kone on krossissa? Mahtaako vauhti riittää hyppyjen yli?
-
En ole vielä koskaan osallistunut 1/10 krossikisoihin, mutta keväästä asti olen suunnitellut osallistumista wj sarjaan tarkoitusena ajaa S4-10 luokkaa. Ymmärtääkseni luokka on ollut olemassa vasta puoli vuotta, joten puhutaan uudesta jutusta. Näin tulokkaana asioita katsellen, tuntuu aika hankalalta, jos luokan moottorisääntöjä pitää muokata näin lyhytjänteisesti.
-
Vakiokrossiluokat oli suosittuja 80-2000-luvun alkuun asti, kunnes krossi kuoli lähes täysin.
Viime talvena herätimme stanut henkiin, koska mielestämme niille on tilausta virien rinnalla lähinnä uusille kuskeille. Eli uudesta luokasta ei ole kyse, mutta sitä ei vain ole viime vuosina täällä ajettu.
-
Miksi kilpailijanumeroissa ei ole s4-10 omana luokkana? Ja mulla on 2numeroa s2-10 luokassa? Eikö wj.ssä ajeta stanu nelkkua?
-
Ette kai te oikeasti meinaa ajaa tiksin WJ kisaa samana viikonloppuna kuin Lahden LTCC kisaa, jossa mukana on krossikuskien parhaimmistoa? Molemmat kisat vain kärsivät tästä. Nyt miettikääpä uusiksi. Tiksissä voi järkkää kisat mikä tahansa viikonloppu? Lahden messuja ei...
-Viljami
-
Jep, ei kovin järkevää laittaa talven ehkä isointa krossi kisaa, ja isointa touring kisaa päällekkäin...
-
21,5 puolikkaalla oon ajanu koko kesän kerhokisoja Vaasassa ja viime vuoden winter jumpsit. Vähän joutuu muuttaa rytmitystä joihinkin hyppyihin mutta mutkissa on ihan yhtä nopee jos vaan ajaa tarkasti. Välitys mulla on ollu kesällä 4.46 johon pääsee 40/69 rattailla pidempää ei varmasti tarvitse missään muualla. Talvella ajelin 30-36/69 välityksellä hieman radasta rippuen.
-
Millonkas tämä moottori/säädin asia päätetään stanuihin? Olis kiva tietää mah pian niin tietäis panna vanhat vaihtoon.
Johan noilla on useampi akku ajettu!
-
Millonkas tämä moottori/säädin asia päätetään stanuihin? Olis kiva tietää mah pian niin tietäis panna vanhat vaihtoon.
Johan noilla on useampi akku ajettu!
FTT säännöt pitäisi tulla 15.9
-
Ajetaanko samoilla renkailla kuin viime talvena?
-
Saa uudet hommata ettei tartte useampaa talvea samoilla ajella :tongue:
Eiköhän ne samat wj säännöt ole tälläkin kaudella.
-
Näillä näkymin PKSRCA järjestää WJ-osakilpailun Vantaalla, Tikkurilan RC-keskuksessa lauantaina 1.11.2014. Kalenteri huomioiden tämä on varmaankin sarjan avausosakilpailu, mutta tämän Matti / Jarno varmistanee erikseen.
t. Mikko M / PKSRCA ry
Lahdessa ajettavan touring-kisan aiheuttaman päällekkäisyyden vuoksi avauskisan ajankohta muuttuu. Avauskisa ajetaan lauantaina 18.10.2014 Vantaalla, Tikkurilan RC-keskuksessa. Kilpailukutsu tulee lähiaikoina.
Terveisin,
Mikko M. / PKSRCA ry
-
jou ! pakkohan tähä o puuttuu... muutaman kuskin takia"ko" sarjan aloitusta aikaistetaan ? kisapaikkoja, kuukausia,päivämääriä itekkin odotellessa... ni sais talven työt,jne lyödä omaan kalenteriin. joo,tottakai o henkilökohtanen syy mix mul ainaki jää avauskisa ajamatta jos se on lokakuussa. "EI OO KU REILU KUUKAUSI MAASTOSARJASTA"ei oo viäl reenipaikkaa,kissan ristiäiset,mummon hautajaiset,jne. jos 6 kisaa plus model expo pitää ajaa,ni meikä o kotiarestissa ! odotettaisko sarjan vetäjiltä,ajopaikat,ajankohdat ja tehää sit valintoja ajanko turistia vai crossia...
meikän mielestä sarjan vetäjät ja kisojen järjestäjät sopivat ja ilmoittavat päivämäärät. sen mukaa sit tehää valinnat mitä ajetaa.?! =)
t:peltimikko "alias" sensei ja öö... "25"
peeäs: jetron uudet jaksot alkaa 16:10 =)
-
Tosiaan tuo marraskuun ensimmäinen viikonloppu oli alustavasti sovittu mutta ei tosiaankaan ole järkeä laittaa kisaa päällekäin Lahden touring-kisan kanssa, jos vain vapaita aikoja löytyy. Seuraava vaihtoehto oli edellinen viikonloppu, mutta se ei sopinut kisan järjestäjille, niin sopiva valinta oli tuo 18.10.
Vielä ei ole saatu vahvistusta talven AKK:n kalenterille, joten muita päiviä ei ole valitettavasti voitu lyödä lukkoon. Nämä kuitenkin tulevat pikapuolin, kunhan saamme nuo tiedot.
Perjataina 17.10. pääsee varmasti kisarataan tutustumaan, joten eikö tuo ole aivan riittävä treeni ennen kisaa? =)
-
Mihinkäs ne säännöt on hukkunu kun en löydä edes hakua käyttämällä???
Olis kiva että löytyis ekasta viestistä niin mun ei tarttis kaikkiin sääntökysymyksiin vastailla :wink:
-
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
-
Täältä kanssa yksi mielipide sarjan aloituksen suhteen. Aivan liian aikaisin ollaan aloittamassa. Nautittaisiin nyt näistä hyvistä ajokeleistä ulkona, ladattaisiin akkuja ja aloiteltaisiin sarja myöhemmin
Voitaisiinko esimerkiksi harkita, että sarja aloitettaisiin jostain muualla kuin tiksissä jos heille ei se edellinen viikonloppu sovi?
-
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
Mietin tätä samaa päivällä ja ajattelin kirjoittaa... Nyt vaan ilokseni huomasin etten ole eka/ainoa.
Eli sehän on hienoa, että V6 ja kumppanit pääsee nyt sitten Lahteen ja Tikkurilaan. Sinänsä vaan perheestä, kun mulla ei nyt sitten ole kisaa johon minä pääsisin. Get the picture? :shocked:
-
Pitäisikö kisat nyt kuitenkin laittaa takaisin päällekkäin, ja puolittaa molempien skabojen osanottaja määrät? Ei vaan taas ymmärrä.
-
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
Mietin tätä samaa päivällä ja ajattelin kirjoittaa... Nyt vaan ilokseni huomasin etten ole eka/ainoa.
Eli sehän on hienoa, että V6 ja kumppanit pääsee nyt sitten Lahteen ja Tikkurilaan. Sinänsä vaan perheestä, kun mulla ei nyt sitten ole kisaa johon minä pääsisin. Get the picture? :shocked:
Kiitokset erityismaininnasta. Suomessa kuitenkin ajetaan talvella periaatteessa kahta eri sarjaa. WJ kisat (+SC) ja FTT (+ tuo hieno messukisa), joten omasta mielestäni olisi hölmöä laittaa nämä kisat päällekkäin talvella kun viikonloppuja pitäisi riittää ja kuitenkin jonkin verran samoja kuljettajia ajaa molempia luokkia. Ei näissä kilpailuissa kuitenkaan liikaa kuljettajia ole.
-
Veikkaan että v6 ei ole tähän syylinen.
Vai oletko v6 :laugh:
Jerzi
-
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
Mietin tätä samaa päivällä ja ajattelin kirjoittaa... Nyt vaan ilokseni huomasin etten ole eka/ainoa.
Eli sehän on hienoa, että V6 ja kumppanit pääsee nyt sitten Lahteen ja Tikkurilaan. Sinänsä vaan perheestä, kun mulla ei nyt sitten ole kisaa johon minä pääsisin. Get the picture? :shocked:
Kiitokset erityismaininnasta. Suomessa kuitenkin ajetaan talvella periaatteessa kahta eri sarjaa. WJ kisat (+SC) ja FTT (+ tuo hieno messukisa), joten omasta mielestäni olisi hölmöä laittaa nämä kisat päällekkäin talvella kun viikonloppuja pitäisi riittää ja kuitenkin jonkin verran samoja kuljettajia ajaa molempia luokkia. Ei näissä kilpailuissa kuitenkaan liikaa kuljettajia ole.
Sut oli helppo mainita ja muistaa, kun asiasta kirjoitit ekalla sivulla. Ei siinä sen suurempaa antipatiaa takana ole. :smiley:
Pitää tässä nyt kumminkin sen verran omia puolia pitää, että osoittaa tapahtuneeseen tyytymättömyytensä. Multa meni kisa/"oma viikonloppu" alta ja tapa jolla oma kalenteri on taas täyttymässä, niin voi olla että katsellaan vuoden päästä uudestaan. :shocked:
-
Pahuus sentään. Nyt jäi meiltä sitten avauskisa ajamatta. Työmatkat häiritsee harrastamista. Todellakin iso toive olisi, että lyödään kisapäivät hyvissä ajoin lukkoon ja pidetään niistä kiinni. Sitten voi päättää mitä luokkaa talvella ajaa. T: Petteri ja Ilari
Mietin tätä samaa päivällä ja ajattelin kirjoittaa... Nyt vaan ilokseni huomasin etten ole eka/ainoa.
Eli sehän on hienoa, että V6 ja kumppanit pääsee nyt sitten Lahteen ja Tikkurilaan. Sinänsä vaan perheestä, kun mulla ei nyt sitten ole kisaa johon minä pääsisin. Get the picture? :shocked:
Moi,
Lahden Touring kisa oli ainakin viime vuonna ihan jo lajin kannalta hieno ja hyvä tapahtuma. Paikalla oli paljon katsojia lajin ulkopuoleletakin ja Lahtelaiset hoitivat tapahtuman promoamisen hyvin - oli videoo, lehtijuttua ym. Tällaiset tapahtumat nyt vain tekevät koko lajia tunnetummaksi ja edistävät pitkällä tähtäimellä myös harrastusmahdollisuuksia Suomessa. Tai näin sen itse ainakin näen. Pienellä lajilla ei näin ollen ole mitään syytä lähteä "syömään" omasta kuormasta tietoisesti järjestämällä tällaisen "spesiaalikisan" kanssa toista kisaa päällekäin. Ennemminkin pitäisi pyrkiä maksimoimaan LTCC ja ModelExpon kisojen kaltaiset tapahtumat niin kuskien kuin katsojienkin osalta. Get the picture?
Mitä taas tuohon uuteen aloituspäivään lokakuussa tulee, niin se on mun mielestä liian aikaisin. Mutta jos näin on päätetty, niin näillä mennään.
Samppa
-
Seurataanko S2 luokassa FTT luokkien alkavan kauden moottorisääntöä vai mennäänkö vielä 17,5 koneilla?
Ainakin Vantaan avauskisassa ajetaan vielä kesän Maastosarjan säännöillä, eli tuupissa max 17.5T ja nelkussa 10.5T. Uusia Muchmoren FTT-comboja ei ole vielä kotimaisten kauppojen hyllyissä. Talven muiden kisojen osalta sarjakoordinaattori Matti E. ottanee kantaa miten jatkossa edetään.
t. Mikko M / PKSRCA
-
Vantaan avausosakilpailun kilpailukutsu (http://rc10.fi/index.php?topic=87269.0)on julkaistu, eikun ilmoittautumaan!
-
Ei pahalla mutta kysyn koska on paljon spekuloitu asiasta.
Tuleekos 1 pari takarenkaita kestämään vantaan kisan.
Mitäs olen itse jutellut ja kuullut niin 5 erää kestää renkaat ja thäts it.
Aikamoinen rengas ruletti on siis tulemassa.
Jerzi
-
Perus formaatillahan tulee ajoa 2 + 3 + 3 = 8.
8 x 5min = 40min. Eli mainiosti kestää tuon kyllä. Ja ajaminenhan ei tule mahdottomaksi edes slickseillä, sillä kyseessä kovapitoinen matto. Hidastumistahan tapahtuu, mutta sehän on kaikille sama.
Ei pahalla mutta kysyn koska on paljon spekuloitu asiasta.
Tuleekos 1 pari takarenkaita kestämään vantaan kisan.
Mitäs olen itse jutellut ja kuullut niin 5 erää kestää renkaat ja thäts it.
Aikamoinen rengas ruletti on siis tulemassa.
Jerzi
-
Eikö matolla ajeta Spikeillä?
-
Tähän kisaan oltais voitu tehdä poikkeus renkaan suhteen.
Oltaisi vaikkai hyväksytty toinen pari käytettäväksi tai sitten ajettu noilla d bootsit vai mikä se toinen vaihtoehto on millä nyt jengi ajelee.
Betonilla kuin ajelee niin ei tarvitse tällaista lainkaan miettiä.
Jerzi
-
Eipä tuota tarvi miettiä nytkään!
Huopamatolla ajetaan spikeillä, tenniskentällä pinnillä.
Uudet gummit aamusta alle niin rengasta riittää vielä harjotteluunkin kisan jälkeen.
-
Jos näin on niin sitten toivotaan että rengasrulettia ei synny. Se mitä olen kuullut ja nähnyt niin aika nopeasti ovat kulunneet sileäksi.
Jerzi
-
Idea on myös se, ettei tarvitsisi investoida toisee rengassettiin (tuplakustannukset), joka kuitenkin tarvittaisiin, jos haluaa ajaa tosissaan.
-
Idea on myös se, ettei tarvitsisi investoida toisee rengassettiin (tuplakustannukset), joka kuitenkin tarvittaisiin, jos haluaa ajaa tosissaan.
Joo tässä oli se idea myös että jos ne toiset renkaat olisivat olleet kestävämmät niin olisko ne olleet parempi vaihtoehto tähäb kisaan kuin vain yhdet takanakit saa käyttää.
Jerzi
-
En tiedä onko tämä oikea topicci ilmaista nöyrää mielipidettään asiaan, mutta mielestäni Vantaan kisaan sopisi renkaaksi Minispike paljon paremmin, koska ero kuluneen ja uuden renkaan välillä ei ole läheskään niin suuri kuin pinnillä. Ihan tällainen aloittelevan krossikuskin mielipide vaan.
-
Olisiko jo pikkuhiljaa WJn osalta loppujenkin kilpailuiden ajat ja paikat tiedossa?
-
AKK:n kalenteri ei ole vielä julkaistu, joten sitä ennen ei voida lydä lukkoon tarkkoja ajankohtia. Tässä kuitenkin suuntaa-antava kalenteri, joka tarkentuu kalenterin julkaisemisen jälkeen:
1. kisa
18.10. Tikkurila
2. kisa
Nokia
3. kisa
Tammikuu Turku
4. kisa
Helmikuu Joensuu
5. kisa
Maaliskuu Lappenranta
6. kisa
Model Expo
Pisteisiin lasketaan 4/6 kisaa.
-
--
-
En tiedä onko tämä oikea topicci ilmaista nöyrää mielipidettään asiaan, mutta mielestäni Vantaan kisaan sopisi renkaaksi Minispike paljon paremmin, koska ero kuluneen ja uuden renkaan välillä ei ole läheskään niin suuri kuin pinnillä. Ihan tällainen aloittelevan krossikuskin mielipide vaan.
Ootko testannut asian vai onko ihan mutu mielipide. Matto on niin kova ettei siihen noi spiket pure ja tarkoitus
ei varmaan ole driftata.
-
WJ-sarjaan ei haettu tulevalle kaudelle Joensuuta pohjoisemmaksi kisoja.
-
Kilpailijanumerot päivitetty ensimmäisen sivun viestiin. Tarkasta, löytyykö oma numero sieltä ja tarvittaessa lähetä asiasta YV.
Sarjakilpailuissa kaikilla kauppiailla on tasapuolisesti oikeus myydä edustamiaan tuotteita kisapaikalla, mikäli kilpailun järjestäjän sopimukset eivät tätä rajoita (esim. Model Expo). Tämän lisäksi kauppiailla on mahdollisuus saada lisänäkyvyyttä kisapaikalla ja sarjan yhteydessä. Jos tämä asia kiinnostaa, niin otapa yhteyttä viestillä, niin saat lisäinfoa.
Terveisin,
Matti / WJ
-
Toivottavasti kilpailun järjestäjät hyödyntää viime kaudella kaytettyä tulospalvelua! Nähtäisiin nopeasti realiaikainen sarjatilanne.
Todella toimiva tuo Aspisen Janne ideoima tulospalvelu!
Harmi kun kesäkisoissa ei ollut käytössä.
-
Ihan noin selvyyden vuoksi, voisiko joku kertoa millä koneilla stanuluokkia saa ajaa? s2 ja s4? voiko käyttää muitakin kuin ns. virallisia koneita kunhan niissä on samat käämitykset?
-
Vakioluokissa S2-10/S4-10 noudatetaan Maastosarjan 2014 teknisiä sääntöjä moottorin ja nopeudensäätimen osalta,
eli tiivistettynä:
- S2-10: 17.5T-21.5T kone, ROAR-hyväksytty 0-ennakkosäädin
- S4-10: 10.5T-21.5T kone, ROAR-hyväksytty 0-ennakkosäädin
-
Vakioluokissa S2-10/S4-10 noudatetaan Maastosarjan 2014 teknisiä sääntöjä moottorin ja nopeudensäätimen osalta,
eli tiivistettynä:
- S2-10: 17.5T-21.5T kone, ROAR-hyväksytty 0-ennakkosäädin
- S4-10: 10.5T-21.5T kone, ROAR-hyväksytty 0-ennakkosäädin
Herra Vanha Patu,
tuo kirjoittamasi teksti on suora lainaus Vantaan osakilpailun kilpailukutsusta, jonka kirjoitin. Koska uudet FTT-koneet tulivat kauppoihin vasta tällä viikolla, päätimme jo syyskuussa että Vantaalle mahdollisesti ajettavat stanuluokat ajetaan viime kesän maastosarjan säännöillä ja koneilla. Nyt kun ilmoittautumisaikaa on noin 30 minsaa jäljellä (tätä kirjoittaessa), ei tuolla päätöksellä sinänsä ollut merkitystä koska stanukuskeja on ilmoittatunut vain kaksi.
Kuten aiemmin tähän ketjuun kirjoitin, koko sarjan ja tulevien kilpailujen osalta moottorisäännöstä päättää sarjakoordinaattori Matti joka toivottavasti ottanee asian kantaan. Sinänsä vaikuttaa turhalta spekulonnilta, jos stanukuskeja ei ole tuon enempää. Melkeinpä hyödyllisempää olisi kasata stanukuskien kesken min. 10-hengen porukka joka keskenään sopii että stanuja ajellaan ja sen jälkeen voidaan miettiä sopivat säännöt...
-
Vieläkään hajua tuosta nokian kisan ajankohdasta?
-
Olisiko jo mahdollista kertoa loppujen kisojen päivämäärät? Tai edes vaihtoehdot. Perheellisillä on (vaimon mielestä) muutama muukin juttu kuin RC ja olisi kiva päästä kuitenkin kisoihin...
-
Tämän hetkiset sarjapisteet löytyy osoitteesta: http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015 (http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015)
-
Sarjanumerolista päivitetty. Parilla kilpailijalla (numerot yli 110) numerot pävittyivät, kun edellisessä kisassa oli epähuomiossa jaettu jo varattuja numeroita. Tarkasta siis oma numerosi ennen seuraavaa kisaa! Numerotarrat saat Turun WJ-kisan katsastuksessa.
Jos listalla on jotain virheitä, niin laittele YV, niin korjataan ne poies.
Matti / WJ
-
Neljännen, 14.2.2015 ajettavan osakilpailun paikkaa ei ole vielä julkistettu.
Olisiko mahdollista, että tämä kisa ajettaisiin profiililla, jota kukaan ei ole ajanut ennen kisaa?
-
Neljännen, 14.2.2015 ajettavan osakilpailun paikkaa ei ole vielä julkistettu.
Olisiko mahdollista, että tämä kisa ajettaisiin profiililla, jota kukaan ei ole ajanut ennen kisaa?
Ei tule onnistumaan. Ongelmahan on sitten että kotikenttäetu häviää.
Ehdotan ensikaudeksi että aamulla kuin kisat alkaa kukaan.ei ole uudella profiililla ajannut.
Jerzi
-
Ajamaton profiili ei välttämättä toimi kisoissa. Kyllä paikalliset voi/pitää profiilia testata etu käteen niin ei tarvi aamulla treeneissä tehdä baanaa uusiksi.
-
Toki profiili pitää testata. Mutta ei kilpailuun osallistuvien kuskien toimesta.
Näin on kai joskus menetelty ja tämä hieman hillitsisi treenaamista.
-
Toki profiili pitää testata. Mutta ei kilpailuun osallistuvien kuskien toimesta.
Näin on kai joskus menetelty ja tämä hieman hillitsisi treenaamista.
Järkevämpi ratkasu on tehdä kisoista kaksi päiväset. Lauantaina vapaata treeniä 2-3h ohjatusti toki. Sit treenierä, alkuerät -> humpalle -> su aamusta virkeenä ajaan finaalin joskus 10-11 aikaan. :shocked: ja kotiin klo 16-17 aikoihin.
Tällä kaavalla ei tarvis kenenkään lähtee perjantaina kesken päivän remuaan kisapaikalle, vaan la aamusta liikkeelle lähteminen riittäs 90% ainakin kuskeista.
-
Ihan sama miten on. Samat miehet siellä top 10:ssä on treenataanko vai ei. Ei varmasti näiden sijoituksia paranna kuin mielikuvissa jotka treenaamisesta aina nillittää...
-
Mielenkiintoisia kommentteja treenaamisesta ja kotikenttäedusta.
Voin kertoa, että Turussa treenaamisen tarkoitus ei ole kotikenttäedun saavuttaminen vaan antaa kaikille yhtäläinen mahdollisuus treenata etukäteen radallamme ja valmistautua kilpailuun. Samalla ne, jotka haluavat treenata ja joille on mahdollista treenata paljon voivat valmistautua kilpailuun paremmin.
Ymmärrän kumminkin, että pitkämatkalaisilla (yli 300km yhteensuuntaan) ei ole aina mahdollista lähteä treenaamaan yhtä usein kuin lähellä asuvilla. Käsittääkseni nämä kaverit ovat yrittäneet sovitella työtänsä ja opiskelujansa siten, että pääsevät esim. perjantaina treenaamaan. Nämä kaikki asiat riippuvat siitä mikä on kilpailuvietin ja ajankäytön/resurssien mahdollisuus.
SC-kisoissa kokeilimme viime kaudella miten käy kun profiili on sama molemmissa järjestämissämme kilpailuissa. Jälkimmäisestä kilpailusta tuli erittäin hyvää palautetta nimenomaan sen takia, että rata oli jo tuttu ja kilpailun alkuerät ja finaalit olivat tasaisia. Kilpailijat pääsivät ajamaan finaalissa enemmän toisiaan vastaan kuin rataa vastaan. Kisojen korkea taso ja tasaisuus finaaleissa ovat käsittääkseni monelle mieluinen asia.
Kaikkia emme voi miellyttää, mutta nyt yritämme miellyttää tällä tavalla. :smiley:
t. Kai
-
Jos olis kaikille yhtä mielekästä niin uusi profiili ennen kisoja. Säästyy monelta pitkä penni ja ei tarvitae ottaa vapaata kisoista.
Sehän se olis se paras.
Ei jää jossittelun varaan kotikenttäedusta lainkaan.
Kuten Joni kertoi, kaveri testaamaan joka ei aja kisoissa.
2 päivää on aika raaka veto monelta.
Jerzi
-
Ei perjantain treenaaminenkaan vielä kovin iso ongelma ole. Tai helpompaahan kisoihin olisi lähteä jos ei tarvitsisi töistä ja koulusta vapaata...
Uusi rata olisi vaan paljon tasapuolisempi kun kukaan ei olisi päässyt hieromaan sitä useita päiviä.
Minä tuskin pärjäisin vaikka kuinka treenaisinkin, ei siitä ole kyse. Olisi vaan kiva jos kaikki kuskit olivat samalla viivalla kun kisa alkaa.
-
Nokian WJ 4 osakilpailu ajetaan kaksipäiväisenä 14.-15.2.
Ennakkotietoa kilpailusta, kilpailukutsu tulee lähipäivinä.
Ajoformaatti:
Lauantaina neljä eräharjoitusta ja kolme alkuerää. Kahden viimeisessä eräharjoituksessa paremman kolmen perättäisen kierroksen tuloksen mukaan määräytyy alkueräryhmä (reseeding). Eräharjoituksiin lähdetään pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä. Kaikki eräharjoitukset nostetaan kilpailijoiden toimesta.
Sunnuntaina yksi eräharjoitus, yksi alkuerä ja kaikki finaalit kolminkertaisena.
Aikataulu:
Lauantaina päivä alkaa klo 10.
Sunnuntaina päivä alkaa klo 9.
Säännöt:
Winter Jumps 2014-2015 sarjasäännöt, ajoformaattiin ja rengassääntö.
Tarkennukset
Rengassääntö, lauantaina leimatut renkaat pitää jättää kilpailunjärjestäjän säilytykseen päivän päättyessä. Eräharjoituksissa voidaan käyttää myös leimaamattomia renkaita.
Harjoittelu radalla:
Harjoittelu mahdollista 10eur päivämaksulla. Rata on kiinni 11.-13.2.
Perjantaina 13.2.2015 rata on kiinni ja harjoittelu ei ole mahdollista.
-
Eiköhän jätetä tuostakin lounastauko pitämättä ja aloiteltas päivä klo:12.00 täydellä mahalla? Ei tarviais näin ollen kolmen aikaan yöllä autoa startata... Muuten loistava homma! Ps. Toivottavasti profiili muuttuu olennaisesti tuon kahden päivän aikana... :wink:
-
Sarjataulukko päivitetty Turun kisan tuloksilla: http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015 (http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015)
-
Laitetaampa tänne tietoa ennen kuin saadaan kisakutsu esille.Lappeenrannan WJ la 14.3.2015 tullaan toteuttamaan yksi päiväisenä kisana. Eli mennään "vanhalla" kaavalla, perjantaina rata auki reenaajille ja lauantai aamusta ajetaan kisat. Syy tähän yksi päiväseen kisaan on meidän vuokrasopimuksen loppuminen kisapaikassa.
-
Sarjataulukko päivitetty WJ4-kisan tuloksilla: http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015 (http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015) :cool:
-
Sarjataulukko päivitetty WJ5-kisan tuloksilla: http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015 (http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015) :grin:
-
Tässä kipeänä ollessa on aikaa yrittää laittaa ymmärrettävään muotoon omia tuntemuksia suomalaisen sisäkrossisarjan rengassäännön vaikutuksesta kilpailemisen mielekkyyteen. Koska aloittaessani ajamaan nykyisen sarjan esiastetta Hyvinkäällä ja Jyväskylässä joskus 2006-2007 meininki oli melkoisen rentoa ja ajoalustat olivat mattoa, jolloin renkaiden vaikutus kisassa menestymiseen oli pieni.
Nämä seuraavat ajatukset ovat omiani, yksityiskuljettajan näkökulmasta kirjoitettuja ja saattavat ärsyttää kanssakilpailijoita tai kauppiaita. Olen kuitenkin jo iso poika ja valmis ottamaan sen riskin etteivät kaikki halua tästä eteenpäinkään tervehtiä minua varikolla.
Konkreettinen ehdotukseni on kilpailussa käytettävien valmiiksi liimattujen renkaiden (yksi sarja) ostaminen kilpailun järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Tämä toimivaksi osoittautunut järjestelmä on käytössä EOS -sarjassa ja suomessa touringin FinTrack -sarjassa ja myös kilpailun järjestävä seura hyötyy rengasmyynnistä saamansa mahdollisen alennuksen verran. Parin viimeisen vuoden aikana 1/10 sähkökrossiin on saanut valmiiksi liimattuja renkaita 12 mm hex-kiinnityksellä. Osa kuljettajista ei ehkä tiedä että nykyään kaikkiin markkinoilla oleviin sähkökrossiautoihin saa asennettua 12 mm hexit. Kyosho, Yokomo, Schumacher, Serpent ja Asson B5 on varustettu niillä jo alunperin ja Durangoonkin ne on helppo sovittaa. Nelivetoisista en tiedä yhtään merkkiä jolla ei olisi voitu osallistua EOS-sarjaan, koska 12 mm hexillisiä vanteita ei olla saatu kiinni autoon. Esimerkiksi Associated valmistaa nelivetokrossareihinsa 12 mm etuhexiä, joka korvaa suoraan alkuperäisen kymppimillisen.
Ehdotukseni lähtökohtana on tasapuolisten olosuhteiden mahdollistaminen. Itse kuulun siihen joukkoon jolla ei ole taloudellisia, eikä ajankäytöllisiä mahdollisuuksia käydä vaikkapa parin sadan kilometrin päässä useampana viikonloppuna, ennen varsinaista kilpailua testaamassa renkaita ja inserttejä, jotta voisi ajaa kilpaa muita kuljettajia, eikä vain rataa tai vääränlaista rengassettiä vastaan.
Olen kuullut monenlaisia perusteluita tällaista uudistusta vastaan. On sanottu uuden renkaan olevan hitaampi kuin sopivasti (radasta riippuen 200-5000 kierrosta) ajettu. Tämähän on täysin totta. Vaan mikä tämän kierrosajassa mitattavan nopeuden merkitys on kilpailutilanteessa, kun kaikilla on samanlaiset renkaat. Kokemuksesta tiedän että vaikka kierrosajat ovat betonilattialla radan koosta riippuen sekunnista kahteen hitaampia, autot ovat aina olleet uusilla renkailla hyviä ja tasapainoisia ajaa.
Joskus rengassarjan pakollista ostamista kilpailun vuoksi on pidetty myös kalliina vaihtoehtona. Itse koen sen olevan kauden mittaan edullisempi tapa, koska tällä kisassa ostetulla sarjalla voi sitten treenata kukin tarpeelliseksi katsomansa määrän kierroksia kotiradallaan. Todellinen taloudellinen hyöty selviää vasta käytännössä. Yhdenkin kilpailua edeltävän treenikäynnin 100-200 km päähän väheneminen on todennäköisesti taloudellisempaa kuin nykyinen järjestelmä.
Varmasti ehdottamaani käytäntöä vastustavat ne kauppiaat jotka eivät toimita rengassarjoja kilpailun järjestäjille. Itse tunnen kauppiaiden välistä kauppaa huonosti, joten en osaa arvioida taloudellista merkitystä siltä osin. Olen kuitenkin joskus ihmetellyt sitä, miksi jokaisen pitäisi saada osuutensa jopa toisen kehittämässä sarjassa. Eihän toki kukaan kiellä järjestämästä omia kilpailuja oman liikkeen nimellä ja juuri sellaisilla renkailla joita itse myy.
Uusienkin renkaiden käyttö kisoissa jättää aina mahdollisuuden selityksille. Joku saattaa saada aina renkaat jotka ovat tuoreempaa erää, mutta todennäköisyys siihen että näin kävisi samalle kuljettajalle useamman kerran on pieni. Mielestäni renkaiden jälkikäsittely tulisi kieltää, samoin kuin kaikenlainen pidottaminen ja jotta sen ymmärtäminen käytännössä helpottuu, tulee sanktio olla riittävä, eli kiinni jäädessä välitön kilpailusta sulkeminen. Myös kaikenlainen radalla tapahtuva ylimääräinen sudittelu poistuu automaattisesti, koska eihän treeneissä tai kilpailuerissä voi pyöriä paikallaan tai varsinkaan ajaa vasten radan ajosuuntaa, sellaisestahan seuraa muutenkin erästä sulkeminen.
Kaiken tämän kirjoittamisen lähtökohtana on oma turhautuminen, enkä tässä muuta yritä väittääkään. Varmasti kaverit jotka ovat kisoja voittaneet, voittavat niitä edelleen, ajotaito ratkaisee, harjoittelusta ja paneutumisesta auton säätöihin palkitaan. Tässä lajissa monella, varsinkin vähemmän ajaneella on kuitenkin tarpeeksi muutakin oppimista kuin se, millä insertillä ja kuinka kuluneella renkaalla pitää ajaa. Uskon kuitenkin että jos ehdottamani uudistus otettaisiin käyttöön ensi kaudelle, se lisäisi talviseen krossisarjaan sellaista aitoa kilpailemisen iloa ja tarjoaisi hienoja ja tasapuolisempia kilpailuja, ainakin itseäni motivoisi taas ajaa tätä hienoa sarjaa.
Kun nyt sormet alkavat lämpenemään ja kaksisormijärjestelmän käyttö alkaa sujua, mainitsenpa vielä lopuksi että mielestäni nykyisessä sarjassa on liikaa osakilpailuja!
Sami Salmela
Ai niin, lopuksi kysymys: Jos 12 ihmistä kannattaa jotain ja ilmaisee kantansa kerran ja yksi ihminen vastustaa, mutta ilmaisee kantansa 12 kertaa, onko niin että puolesta ja vastaan on sama määrä?
Ai niin, en ole ehdolla eduskuntavaaleissa.
Ai niin, alkoi itseäkin huvittamaan nuo sponsorit tuossa alapuolella, en kuitenkaan kirjoita käskystä :grin:
-
Sami, oon kuullu isojen poikien suunnitelleen juuri tätä rengas sääntöä ensi vuodelle suomalaisella clubilla.
Tällä saataisiin kaikki spekulointi pois renkaiden osalta.
-
Kannatan myös Samin ehdotusta. TLR:n 22 buggyyn ei ainakaan tällä hetkellä saa 12mm hexejä eteen, toivottavasti syksyyn mennessä.
-
Sami, oon kuullu isojen poikien suunnitelleen juuri tätä rengas sääntöä ensi vuodelle suomalaisella clubilla.
Tällä saataisiin kaikki spekulointi pois renkaiden osalta.
Kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä, seuraava on suora lainaus Wikipediasta:
Helsingin Suomalainen Klubi on kulttuuri- ja keskusteluklubi, jossa suomalaisuuden aatteelliseen pohjaan sitoutuneet eri-ikäiset miehet tapaavat toisiaan.
Huomaatteko, spämmään tätä ketjua kohta niin paljon että minun täytyy olla oikeassa varmaan muidenkin mielestä :evil:
Jon: Mielestäni 2wd eturengas voisi olla mikä vaan preglued-Schumacher, Pin, Spike tai Stagger. Tosin helpointa olisi yksi noista järjestäjältä ostettuna.
-
Miten tuupin eturengas? Jäisikö vapaaksi vai ei?
-
Hmm...
Olisi ehkä hyvä valita rengas, jota käytetään muuallakin...
Onko kisoja liikaa en tiedä. Sarja on pitkä mutta ainut tällä hetkellä. Muita kisoja ei juuri ole.
Talveen sopisi mielestäni yksi isompikin kisa jolla voisi olla jopa SM-arvo.
-
Kannatan myös Samin ehdotusta. TLR:n 22 buggyyn ei ainakaan tällä hetkellä saa 12mm hexejä eteen, toivottavasti syksyyn mennessä.
Eikä samoin Hobao:n Hyper h2:een saa 12mm hexejä eteen :lipsrsealed:
-
Ehdottomasti valmiiksi liimattu setti! Itteäni tympii tää ainainen vatulointi kumien kanssa!
-
Eiköhän kaikkiin autoihin nuo hexit saa sovitettua. EOS ajetaan Hexi vanteilla ja EFRA:kin on päätänyt hexiin siirtymisestä.
-
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.
Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.
Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..
-
Näin kilpailun järjestäjä itse ainankin tekisin radan niin että uusi rengas toimii radalla ja on tasaisen nopea niin kaun kun piikkiä riittää. Ei ole amerikan temppu nykyisillä sisä radoilla saadan pitoa sopivaksi uudelle renkaalle.
-
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.
Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.
Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..
Hyvä vilijo, olet selvästi jaksanut lukea kirjoituksestani ensimmäiset viisi riviä. Kenelle annat tasoitusta jos kaikki lähtevät kisaan uudella renkaalla?
Ehkäpä joskus pitäisi toimia niin päin että valittu rengas antaa suuntaa radan suunnittelulle, eikä niin että ajoalusta määrittää renkaan kunnon ja insertin.
Jos ratojen suunnittelussa huomioidaan vaikkapa näiden käytettävien renkaiden alkuperäinen käyttötarkoitus, edes sinun ei tarvitse spinnailla kahtakymmentä minuuttia.
Perjantaitreenistä sanoisin että jos kisoja on näin monta ja aina pitäisi ottaa päivä vapaaksi renkaiden sisäänajon takia, loppuvat lomapäivät kaikilta muilta paitsi kansanedustajilta ja opettajilta.
Vaikka ostat renkaat järjestäjältä, ei niitä tarvitse palauttaa kisan jälkeen, ne vanteet ja insertit jäävät sinulle, voin kyllä neuvoa kuinka ne irrotetaan toisistaan.
-
Aikarajoitteisena pappakerholaisena olen aivan samaa mieltä Samin kanssa ja ehdottomasti valmiiksiliimattujen 1-tyyppi renkaiden kannattaja! Shumiltahan löytyy valmiiksi liimatut EOS renkaat sekä tuuppiin ja nelkkuun, joten mikä sen helpompaa. Ja varmasti silloin kaikille sama ja yksi spekuloinnin aihe vähemmän.
-Niko
-
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.
Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.
Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..
Hyvä vilijo, olet selvästi jaksanut lukea kirjoituksestani ensimmäiset viisi riviä. Kenelle annat tasoitusta jos kaikki lähtevät kisaan uudella renkaalla?
Ehkäpä joskus pitäisi toimia niin päin että valittu rengas antaa suuntaa radan suunnittelulle, eikä niin että ajoalusta määrittää renkaan kunnon ja insertin.
Jos ratojen suunnittelussa huomioidaan vaikkapa näiden käytettävien renkaiden alkuperäinen käyttötarkoitus, edes sinun ei tarvitse spinnailla kahtakymmentä minuuttia.
Perjantaitreenistä sanoisin että jos kisoja on näin monta ja aina pitäisi ottaa päivä vapaaksi renkaiden sisäänajon takia, loppuvat lomapäivät kaikilta muilta paitsi kansanedustajilta ja opettajilta.
Vaikka ostat renkaat järjestäjältä, ei niitä tarvitse palauttaa kisan jälkeen, ne vanteet ja insertit jäävät sinulle, voin kyllä neuvoa kuinka ne irrotetaan toisistaan.
Jeps. Luin kyllä koko tekstin. Pariinkin kertaan tosin viimeisimmän kerran muutamaa tuntia ennen omia kirjailuja.
Tasoitusta annan niille jotka jaksavat leikata ja raapia kuminsa kuntoon varikolla. Toki jos sellainen on kiellettyä niin tilanne on eri, mutta millä ihmeellä sitäkin valvotaan niin aukottomasti ettei tulisi selän takana jauhamisia renkaiden trimmaamisesta?
Kumien repiminen vanteilta on kyllä tuttua touhua, mutta mihin ihmeeseen tarvitsen kymmentä kierrosta vanteita ja inserttejä per auto?
Lomapäiviä taitaa normaalilla palkollisella olla 30 ja monilla pekkasia reilut pari viikkoa. Kyllä niihin muutamat kisojen treenit mahtuu.
-
Ehkä kumeja ja inserttejä voisi saada ilmankin hanketta? Säästyisi useammallakin kisaajalta muutama euro kun ei tarvitsisi muuttaa kalustoa sopivaksi 12mm hex-vanteelle. Ja joillain on vanteita säkillinen jo nyt...
Ihan vaan ajatuksena jaan... Ettei Samin tarvitse yksin spämmätä :tongue:
-
Hyvä idea valmiiksi liimatut renkaat.
Joissakin autoissa vaikka on 12mm hexit, voi olla offsetit niin kriittiset auton omille vanteille ettei auto ole leveydestä laillinen joillain muilla vanteilla. Eikä välttämättä ole kavennusmahdollisuutta.
-
Hyvä idea valmiiksi liimatut renkaat.
Joissakin autoissa vaikka on 12mm hexit, voi olla offsetit niin kriittiset auton omille vanteille ettei auto ole leveydestä laillinen joillain muilla vanteilla. Eikä välttämättä ole kavennusmahdollisuutta.
Onko joskus jumpeissa mitattu auton leveyttä :shocked:
-
Nytkin voisi... Terveisiä katsastuksesta.
-
Minusta Samin ehdotus on pohdinnan arvoinen. Preglued renkaisiin siirtyminen olisi tervetullut juttu, helpottaisi kisaan valmistautumista kummasti.
Suurimpana haasteena näen sen, että mitä tapahtuu radoilla jossa kulunut rengas on selvästi uutta nopeampi ja rengas ei kulu niin nopeasti että se lähtisi toimimaan sen 8-10 lähdön aikana mitä normikisassa ajetaan. Tällöin osa kuskeista leikkaa/sorvaa renkaita ihan varmasti. Voidaanhan tuo tietysti kieltää, mutta sen valvominen on vielä vaikeampaa kun pitoaineen. Ja vaikka ei kiellettäisi, niin idea rengaspelin vähentämisestä ja kustannusten laskemisesta on jo romuttunut kun uusia renkaita sorvataan.
Minusta olisi hyvä, jos radat voitaisiin tehdä sellaisiksi että rengas on uutena (tai 5min ajettuna) parhaimmillaan. Käytännössä tuo ei taida kuitenkaan onnistua, kun vain matolla rengas käyttäytyy noin. Ja matolla krossaamisesta on niin paljon väännetty, ettei kaikkien ratojen muuttaminen sellaisiksi taida olla mahdollista.
-
Sarjan lopputulokset: http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015 (http://finrc.com/tulospalvelu/winterjumps/2014-2015)