Kirjoittaja Aihe: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O  (Luettu 3132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« : 05.11.10 - klo: 22.46 »
Nyt ollaan isän kanssa ajeltu tässä pari päivää Hpi E-Savagella josta on jo kerran akut räjähtänyt (kyseessä siis Ni-Hm akut) ja ihmetelty kun auto ei enää kulje ja hyytyy.
Joten oltiin jo aikaisemmin ostettu toiset akut (noin vuosi sitten) ja nyt on tähän mennessä kestänyt hyvin mutta nyt parin päivän aikana on akut hyytynyt, eikä toimi/lataudu kunnolla ja vähän pelottaa että voi räjähtää uudestaan joten päätin kysyä täältä asian tuntioilta.
Eli onko vika siinä että lataan varastossa jossa yleensä yli +2 astetta (myös talvella) vai siinä että laturi ja akut rikki vai onko syy sittenkin auton sähköt?
Vai onko se sitten aivan jotain muuta?  :huh: :huh:
Vastailkaa vaan jos on edes pintä epäilystä asiasta.    :undecided:

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #1 : 05.11.10 - klo: 23.18 »
Mitenkäs olet Ni-mh akun onnistunut räjäyttämään?
Akkusi on saattanut vanhentua, nikkeli akutkin kuolevat.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #2 : 06.11.10 - klo: 00.22 »
Tekis mieli kysyä, että eikö kysymys sopinut tänne:
http://rc10.fi/index.php?topic=11432.2370
mutta olkoot kysymättä. Noilla lähtötiedoilla ei kyllä muut, kuin telepaatit osaa sanoa missä vika eli mikä akku ja mikä laturi kyseessä? Miten paljon ladattu akku ja milloin viimeksi? Oletko mitannut akun jännitettä?

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #3 : 06.11.10 - klo: 01.51 »
Lisätään vielä LaNi5:n listaan, että kuinka usein akuilla on ajettu (eli montako kertaa päivässä) ja milloin viimeisen kerran ladattu/ajettu ennen näitä "paria päivää"? Siis ovatko olleet säännöllisesti käytössä vai vain esim. kerran pari kuukaudessa?

En muista miten NiMH akuilla tuo lataslämpö menee, mutta uskoisin, että nekin viihtyisivät paremmin latauksessa hiukan lämpimämmässä
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #4 : 06.11.10 - klo: 06.56 »
1. akkujen merkki?
2. Akkujen kapasiteetti?
3. 6 vai 7 kennone?
4. Monella amppeerilla ladattu?

Itte en tolle akun räjähdykselle muuta syytä keksi kuin että on liian suurella amppeeri määrällä ladattu. ellei akku ole sitten semmone kiinan ihme...
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #5 : 06.11.10 - klo: 10.29 »
Itse epäilen jotain huonohkoa lauturia, akusta taasen on joku kenno päässyt tyhjäksi ja siitä alkaa ongelmat. Kunnon laturia peliin ja uusi akku.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #6 : 06.11.10 - klo: 13.18 »
On ajettu tosiaan säännöllisesti yleensä kerran per päivä, akku räjähti siten että oltiin ajamassa ja yhtäkkiä auto hyytyi ja kuului pam! menimme katsomaan niin akku auki ja mustana, myös liitin mustana.  :huh:
 Voin myös laitaa kuvan räjähtäneestä akusta kunhan pääsen kotiin jos siitä yhtään apua.
Räjähtänyt akku siis oli hpi:n vakio akku ja laturi myös vakio (http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=548&lang=fi, siinä linkki auton tiedoista ja sieltä näkyy varmaan suurin osa akun ja laturin tiedoista).  :shock:
Ne akut jotka ostettiin noin vuosi sitten ovat JP-Energy:n 3300 mah 7.4volttiset ja 6 kennoiset jotka ovat arvoiltaan vastaavat kun vakiot.
Vielä en ole kerennyt mittaamaan akun jännitettä.
Ladattu viimeksi eilen (eli perjantaina). Ladattu useinmiten 2 tai 4 ampeerilla (laturissa siis valittavana 1, 2 tai 4 amppeeria) .  :undecided:

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #7 : 06.11.10 - klo: 13.22 »

Jos NiMh akkupakettia ladataan pakettina, eikä jokaista kennoa erikseen, niin veikkaan, että paketissa olevat kennot ovat ajan ja/tai käytön myötä ns. epätasapainossa. Tarkoittaa sitä, että kennojen luonnollisen itsepurkautumisen tai muuten vaan kennokohtaisten erojen seurauksena kennojen jännitteet ennen latausta ovat erilaiset. Kun sitten koko pakettia ladataan niin kauan, että laturi katkaisee latauksen, on jokin kenno jo yliladatussa tilassa.

Tästä syystä NiMh-kennot olisi hyvä käyttää tasaavassa purkulaitteessa ennen uutta latausta.

Jos paketin malli tai käytettävissä oleva kalusto ei sitä mahdollista, niin sitten kannattaa asettaa laturissa latauksen katkaisun asetus herkälle eli delta-säätö alhaiseksi tai lämpöanturin katkaisulämpö esim. 40 asteelle. Sen ylilatautuvan kennon lämpö on paketin kennoista korkein latauksen jälkeen.

Edit:
tuossahan sitä lisätietoa tulikin. Kysymyksessä on siis pakettina ladattava ja sen mallinen akku, että kennokohtainen jännitteen seuranta tai tasaaminen on erittäin hankalaa. Muistelen markkinoilla olleen yhden purkulaitteen, jolla pystyi kennokohtaisesti purkamaan tuon tyyppisen paketin kennot.
Laturi ei kuvan perusteella sisällä lämpökatkaisun mahdollisuutta.
=> edessä lienee uusien akkujen hankinta eikä kehittyneempi laturikaan olisi huono idea. Laturissa tulisi olla kunnolla toimiva delta-katkaisu tai lämpökatkaisu.
« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo: 13.31 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #8 : 06.11.10 - klo: 13.59 »
Millainen liitin on akun ja noparin välissä? Lähinnä mietin, että eihän siinä ole joku tamiya-liitin, sokeripala tms viritys joka aiheuttaisi oikosulun sulaessaan...

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #9 : 06.11.10 - klo: 14.06 »
Millainen liitin on akun ja noparin välissä? Lähinnä mietin, että eihän siinä ole joku tamiya-liitin, sokeripala tms viritys joka aiheuttaisi oikosulun sulaessaan...

Näyttäs vakiossa olevan tamiya liitin, eli syyllinen löytynee tuosta liittimestä. Sulanut jonka seurauksena oikosulku ja akun "räjähdys".

kys liitin on muistaakseni speksattu maksimissaan 10A virroille, jotenkin tuntuu uskomattomalle jopa vastuuttomalle valmistajan suunnalta käyttää tuota liitintä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #10 : 06.11.10 - klo: 17.16 »
mulls on paristi sulanut tamian liitin.aloin käyttää sen jälkeen deans ja traxxasin liittimiä autosta riippuen.

Poissa Big Joe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #11 : 06.11.10 - klo: 20.53 »
E-Maxxissa mulla oli aluksi trx-tamiya adapteri että sain tamiyaliittimellä olevat akut kiinni. Tamiyaliitin suli, ei kuitenkaan oikosulkuun asti. Vaihdoin tilalle deansit. Liittimet kestivät sitten kyllä, mutta nimhipötköt kuumenivat niin että kuoriintuivat kutistemuoveistaan pihalle. Jonkun kennon räjähtäminen ei ollut kaukana. Käytössä oli silloin 4200 mAh 7-kennoiset pötköt, joten tuo hpi:n vakio 3300 mAh tuntuu todella pieneltä. Sekä sava ja maksi kun ovat molemmat jotakuinkin samankokoisia (suuria) autoja, joille virta maistuu.

Siirryin sitten lipo aikakauteen ja eipä ole enää ongelmia ollut. Tämä vaatii tietysti sitä mitä ei koskaan ole liikaa, mutta... :wink:

Poissa stadium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #12 : 08.12.10 - klo: 16.43 »
Mun omas Nihm akus ei kyl oo ollu mitää vikaa
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« Vastaus #13 : 08.12.10 - klo: 16.46 »
Akkuja on monia erilaisia ja eri autot ja moottori härdellit vaativat erilaisia määriä virtaa akulta.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith