Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Elvis

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 22.03.12 - klo: 19.01 »
Hieno karamelli. Ymmärsinkö oikein blogista, että TeamC:n kori on tismalleen saman mittainen Kyoshon korin kanssa?

2
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 10.03.12 - klo: 16.50 »
Onko edullisten gigaradioiden luokassa mitään oikeankäden mallia ts. radiota missä kätisyyden voisi vaihtaa? Kalliimmissa tuo ominaisuus taitaa löytyä ainakin Sanwa m11x:stä, mutta kun on niin kallis.

Oikeakätinen olen, mutta kun tuo vasemman käden muinainen murtuma oireilee rannekipuna tai takalukkoon jäävänä etusormena, vähän kuun asennosta ja dollarin kurssista riippuen, niin tekisi mieli edes kokeilla.

3
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 14.05.11 - klo: 20.03 »
Eli se haitarikumi johon tulee kassuservosta se ohjain siihen kiinni? Että se vuotais vai?
Pitää kattoo jos näkyy mitään, kiitos vinkeistä.

Edit: Koitin laittaa putkiteippiä sen haitarikumin kaasarinpuoleiseen päähän. Auto toimi hyvin pari minuuttia, mutta sitten taas sama. Voisko se vuotaa siitä toisesta päästä mihin tulee se kaasuservo?


Molemmat päät kannattaa kait tilkitä, ainakin mun kaikissa kolmessa kaasarissa on nyt molemmat päät "vahvistettu". Mutta voi sillä puhdistamisellakin olla osansa ainakin minun käyntiongelmien ratkaisemisessa. Nämä asiat voi tietty tehdä yhtä aikaa ja helpottaa huolellista teippaamistakin.

Kannattaa melkein ottaa se kaasari kokonaan irti ja samalla putsata se. Sitten ruuvipenkissä tms. on näppärä laittaa putkiteippiä sen haitarikumin päihin ja voi kokeilla, ettei kumi jää kantamaan, eli luisti liikkuu yhtä jouhevasti kuin aiemminkin. Itse laitoin sen kaasulinkin puoleisen pään niin, että ensin pari löysähköä kerrosta sen haitarin kartion päälle ja sitten pari kiristävää kerrosta ja lopuksi putkiteipin "hännät" kiilasin siihen luistin päähän pallonivelen ja luistin väliseen uraan. Paketti suorastaan uhkui täydellistä tiiveyttä ja auto sai pro-ilmeen kun vakio-osia oli selvästi tuunattu!

Yhdestä asiasta näki hyvin, että tilkitsemisellä ja puhdistuksella oli vaikutusta. Autoa ryypyttäessä sai nykiä 10-20 kertaa ennen kuin kaasarille menevä letku täyttyi. Nyt se täyttyy 1-2 vedolla. Tai viimeistään neljännellä, mutta nopeasti siis.

4
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 14.05.11 - klo: 14.08 »
HOKE tietää noi säätelyt ja moottorin oikut. Tässäkin ketjussa on monta novellin mittaista ohjetta esimerkkien kera moottorin säätämisestä, säätämisen filosofiasta ja säätökohteiden eri tekijöiden vuorovaikutuksista.

Mutta kun on GX21 niin katso se kaasarin haitarikumi läpi. Mulla ei ole kummassakaan GX21:ssä tehtaanjälkeisessä kunnossa se haitarikumi, vaan toisessa on nippareilla tiivistetty ne päät ja toisessa on sikamassalla tilkityt. Nämä siis alkuperäisen omistajan jäljiltä ja viittaisi sen olevan ko. koneen ominaisuus, että heti pitää tehdä kotona paremmin kuin nipponinpoika laboratoriossaan. Toinen noista koneista on kyllä paras polttomoottori käynnistymään ja muutenkin käymään, mitä minulla on koskaan ollut. Tosin aiempi kokemus koskee vain lentsikkamoottoreita, jotka poikkevat automoottoreista ja polttoaine on ihan eri.

GXR28:ssa on sama kaasari, ainakin silmämääräisesti, kuin GX21:ssä ja siinäkin siis ongelmat poistuivat toimenpiteillä mihin sisältyi haitarikumin päiden teippaaminen putkiteipillä.

5
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 13.05.11 - klo: 19.23 »
Mulla oli pakasta vedetyn GXR.28:n kanssa vaikka mitä ongelmia ensi alkuun, niin etten uskaltanut edes täältä kysyä ettei pidetä täysin hulluna.

Mutta ongelmia oli kaksi. Luistin haitarikumissa oli reikä ja yläneula oli "horo", eli joko vuosi tai ainakaan ei pitänyt säätöjä kun vaelsi. Saattoi siellä kaasarissa olla joku roskakin, sillä ongelmat loppuivat kun purin kaasarin, paikkasin haitarikumin ja laitoin yläneulan o-renkaan tyveen tiivistenauhaa tueksi, niin että rengas pullistui tiiviiksi koloonsa.

6
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 10.05.11 - klo: 17.36 »
Okei, kiitos. Kyllä tää tästä taas. Tässä kun ei ole lähellä hyvin varusteltuja liikkeitä, niin menee tilailuksi tai ajeluksi. Noita ruuvejakin saisi olla vähän parempi valikoima pakissa.

Laitoin pikaliimaa kun lukitetta ei ollut ja edellisellä yrityksellä taas ko. ruuvi oli ajon aikana löystynyt, enkä jaksanut kesken kiivaiden testien alkaa hakkaamaan meistillä niin pieniä shimmejä. Tyhjiä kaljatölkkejä kyllä olisi vaikka kuinka.

7
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 10.05.11 - klo: 15.14 »
Tänään tuli opittua.

Jekku tuolla Inferno MP-ketjussa kertoi hymiön kera, ettei teräksisen päärattaan vaihdon jälkeen sitten hajoakaan mitään. Opin, miksi siinä oli se hymiö.

Miten erotan teräksisen kytkinkellon seosmetallikellosta? Kahdenlaisia kelloja löytyy, 2x kuulalaakeroituja (jotka ovat kestäneet) ja neulalaakeroituja (jotka kuoriutuvat kuin banaani paastoneen bodarin hyppysissä). Onko tuosta tehtävä johtopäätös, vai onko sattumaa?

Toinen oppi oli, ettei pidä pikaliimaa käyttämän ruuvilukitteena kytkimessä jos liuotin on loppu. Siellä lepäävät viimeiset kytkinlaakerit toisen koneen akselilla. Minkä kokoisia kytkinlaakerit ovat? Mistä löytyisi prikkasarja kytkimelle, jossain muistelen nähneeni sellaisia?

8
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 26.04.11 - klo: 19.00 »
Rallicrossia minäkin ajattelin, vaikka olisi kai pitänyt ajatella joko motoGP:tä tai motocrossia. Tai Lavankoa, missä *tussa se sitten onkin. Neljä rengasta ja omien silmien edessä oleva ajopaikka sekoitti pääni (Tuolla kyllä lukee, ettei homma ole mielekästä, ellei ole eri vehkeet eri paikkoihin (olkaamme siis eri mieltä)).

 Tuossa työpaikan pihalla oli hieno rata syntynyt kukkapenkkien ja takapihan rekkalaanin maastoon, kun talven jäljiltä sepeliä oli joka puolella 1-2 cm kerros. Nyt ne sepelit on pesty ja jotain pitää keksiä. Toisaalta sepeli aiheutti 4 sydänpysähdystä kun kivi kiilautui rungon ja vauhtipyörän väliin ja juuri olin täältä lukenut jonkun kiertokangen tulleen lohkosta läpi.

 En ollut hankkimassa sitä GT-autoa toiseksi autoksi vaan jonkun takatuupparin pienemmässä mittakaavassa, kun etenkin tuo .28 kone (kiitos) tuntuu hieman pelottavan junioria. Pitää nyt vielä miettiä asiaa, aika ei riitä ihan joka touhuun.

 Kokeillaan niitä jousia ja iskareita nyt ens'alkuun, ei ne hukkaan mene kun sitten joskus GT-autokin tulee taloon. Kärkkäisellä ei löytynyt 30k jämäkämpää öljyä, joten vähän kaikkea pitää siis hankkia.

9
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 26.04.11 - klo: 16.05 »
ihan normaali pultti (pää) siellä vaan on (niinku kaikissa)
ei se pohjalevy siitä paljon kulu, snadisti

Niin näemmä onkin. Kappilta ryöstämissäni tukivarsissa oli sellaiset paikoillaan ja säästyi kalliit M4 ruuvit kun en alkanut niitä pätkimään.

HOKE:a voin valaista homman mielekkyydestä sillä, että minusta tämä on ihan hauskaa puuhaa eikä minulla ole GT autoa vaan yksi ainoa auto joka sattuu olemaan crossiauto (tai siis sen näköinen, tuohan on RTR Kyosho). Minut saa ampua siinä vaiheessa kun mietin onko jokin hauska puuha paras/nopein/in/cool/hellyeah piirikunnallisessa kilpailumielessä.

10
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 26.04.11 - klo: 10.01 »
Juu ei ole Sportissa säätöruuveja paikoillaan, mutta äkkiäkös sellaiset sinne pulttaa. Onko niissä vakiopulteissa ihan normaalit pultinpäät, vai onko niissä joku kumi tms. suojana? No laitan silti tipan epoksia kun sen saa ruuvaamalla sitten poiskin. Alumiini ei varmaan tykkää kauhean hyvää pitemmän päälle hiiliraudan kosketuksesta.

Pekka_h:n idea "progressiivisesta" iskarista silikoniletkulla viritettynä jää hautumaan. Sitä on ihan pakko kokeilla kunhan joku päivä tulee purettua iskari.

11
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 23.04.11 - klo: 20.04 »
Nyt vielä yksi tyhmä kysymys.

Tarkoittaako anti-squat käytännössä tukivarsien kulmien suhdetta auton pituusakseliin? Eli lisäämällä kulmaa, jousituksen kulma suuntautuu taaksepäin pyöränakselin tangentista, ts. renkaan takapuolelle (jousitus pehmenee ja nopeutuu) ja vähentämällä kulma suuntautuu eteenpäin (jousitus jäykistyy)? Oliko sinne päinkään? Näin ainakin käsitin kun opiskelin asiaa tuolta intterwebistä.

http://www.rc-truckncar-tuning.com/Anti-Squat.html

12
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 23.04.11 - klo: 19.44 »
MINÄ juuri etsin ebaysta jousia, ei mennyt hukkaan asiantuntemuksesi. Täytyy niitä hommata peltohommiinkin, mutta samalla pitää nuo GT-jousetkin testata. Varmaan jatkossakin joutuu haaskaamaan krossaria asfaltilla, niin teen tästä pienen haasteen itselleni.

Tai sitten hankin sen GT-auton, vaikka piti jotain ihan muuta.




Tässä harrastuksessa tuntuu ajaminen jäävän ihan sivuseikaksi. Ensin luulin, että suurin osa ajasta menee auton ropaamiseen ja vähän jää ajamiselle aikaa, mikä on ok. Mutta kyllä se suurin osa ajasta menee tavaroiden ostamiseen.

13
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 22.04.11 - klo: 19.54 »
No nyt tuli asiaa.

Iskarit menevät varmaan vaihtoon samalla kun jousetkin jäykistyvät?

Miten tuohon puskemiseen voi vaikuttaa, vai onko se alusta-asia?

Edit: Lisään vielä, että mieluiten sitä tietty ajelee ja hyppelee tien ulkopuolella, mutta nyt kun päivystelee niin ajan saa kätevästi kulumaan ajamalla kerettiläisesti työpaikan parkkiksella.

14
Polttisautot / Vs: M8 krossari asfaltilla, säätövinkit.
« : 22.04.11 - klo: 18.30 »
Samaan odottelen innolla vastausta. Nyt olen käytännön pakosta, eli huvikseni, joutunut ajamaan krossarilla GT:tä ja havainnot osoittavat ajamisen vaativan rankkaa säätöä.

Millaiset diffiöljyt sinulla on? Minulla on 7.5 Infernossa 7-10-3. Diffit ovat vielä toistaiseksi kaksipyöräistä RTR-mallia ja siksi öljyt ovat aika jäykät. Siinä missä karkeahkolla soralla ja kiinteällä pellolla setuppi on toiminut hienosti (tosin eipä ole vielä muuta kokeiltukaan), niin asfaltilla autosta tulee aliohjaava. Eturenkaat kuluvat lähes silmissä ja mutkasta ei käytännössä voi "lähteä" vaan on kiltisti rullattava lähes vapaalla kohti seuraavaa suoraa ennen kuin antaa hanaa.

Jouset pitää varmaan vaihtaa alkuperäisiä reilusti jäykemmiksi, samoin iskarit tietenkin. Pehmeät RTR-jouset nostavat maavaraa jos niitä alkaa kiristämään ja ovat silloinkin ihan liian pehmeät. Auto niiailee herkästi, eli on ärsyttävän levoton. Samasta syystä, ehkä, tuo puskeminen ja eturenkaiden kuluminenkin johtuu tai kertaantuu, eli kun auto niiailee niin eturenkaiden veto kevenee ja sitten jarrutuksissa takapää kevenee ja irtoaa helposti. Soralla sillä ei kai niin suurta väliä ole, kun pito pettää nopeammin ja tasoittaa menoa. Oma havainto on ollut antaa painopisteen olla niin alhaalla kuin mahdollista ja koittaa mielummin elää niiden pehmeiden jousten kanssa.

Takana on aurausta sen mitä Infernossa vakiona on ja tuntuu, että takapää toimiikin paremmin kuin etupää. Edessä on hyvin niukasti haritusta ja seuraavaksi pitää kokeilla siihenkin aurausta.

Ongelmat tuossa varmaan kertaantuvat, eli ylipehmeä alusta ja jäykät diffit tekevät ajotaktikaaksi "syöksähtelyä" ja siksi mitään tarkkoja säätöjä on varmaan turha tehdä. Eli camberia en ole sen kummemmin miettinyt.

Tuossa vähän mietteitä. Haen kahvia ja mietin lisää.

15
Polttisautot / Vs: Kyosho Inferno MP
« : 09.04.11 - klo: 15.56 »
Kiitos.

Ja kiitos kuvasta, muistin sellaisia olevan sähköisessä muodossa, mutta en enää muistanut missä niistä oli mainintaa enkä tietenkään keksinyt etsiä Kyoshon sivuilta. Ja oli niissä sportsin ohjeissa kasausohjeet sittenkin. Auto tuli minulle käytettynä pikaisen opastuksen kera, joten mitä sitä nyt aikaa haaskaamaan papereita selaten.

Teräsrattaitakin katselin, mutta jostain olen antanut itseni ymmärtää, että pääratas kannattaa pitää muovisena. Mikä on seuraava paikka joka hajoaa jos sen vaihtaa teräksiseen?

16
Polttisautot / Vs: Kyosho Inferno MP
« : 08.04.11 - klo: 18.50 »
Olin tuossa juuri pörräämässä työpaikan kukkapenkeissä 7.5 sports 4:llä ja samalla testailin erilaisia kytkinkelloja joita kertyi ostoilmoituksen avulla puoltoista kourallista.

Kävi kuitenkin niin, että yli-innokkuuden myötä sattui pieni asennusvirhe ja päärattaan hampaista katosi kärjet. Ebaysta löytyi 46 ja 48-hampaiset muovirattaat muutamalla eurolla, mutta käytetyn RTR-auton mukana ei tietenkään tule pahemmin kasausohjeita, joten mitä kautta minä tuon auton puran, että pääsen vaihtamaan sen rattaan? Kai tuo selviäisi jos saisin auton käteen, mutta nyt auto jäi sinne työpaikan pajalle, on aikaa istua netissä ja tuota tuli tässä pohdittua.

Ja käykö US-mallin diffit sports4-malliin?

17
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 15.03.11 - klo: 15.35 »
Hyvin alkuaskarrukset saivat ratkaisun, kiitos.

Hieman arvelutti tunkea kenkää sinne pohjalevyyn kunnes muistin kengän olevan työnantajan omaisuutta ja turvakengän. Kyoshon ohjeessa tosiaan puhutaan pelkästään letkun puristamisesta, tosin tosimiesmäiseen tapaan avasin ohjeen ensimmäistä kertaa vasta kolmannen tankillisen jälkeen. Mutta tämä asia on selvä ja tuon moottorin virittäminen kaikkea muuta kuin selvä, mutta periaatteet ovat nyt ymmärretty.

Seuraavaksi mietitytti tuo polttoaine. Auton mukana tuli vajaa pänikkä 16% polttoainetta ja täältä selailemalla sain vähän 50-50 kuvan, että kannattaisiko tuossa .21 koneessa käyttää 16% vai 25% seosta tai kenties 20% jos sellaista sattuu edes olemaan? Syy on sellaisessa usein silmään osuuneessa ohjeessa, että koneen tuumakoko kertoisi seoksen vahvuuden. Mutta kun samalla on ollut sellaisia "ei niin väliä" viestejä, niin jäi vähän vaivaamaan.

18
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 14.03.11 - klo: 11.58 »
Kiitos paljon nopeasta vastauksesta. Tuntuu, että kun saa yhden säädön, tulpan tai minkä tahansa merkityksen selville, niin ilmenee että se vaikuttaa kolmeen muuhun asiaan. Ja alustan säätöjä ei ole vielä päässyt edes pohtimaan.

Kävin juuri "ajelemassa" tiilen päällä ja aloitin Kyoshon ohjeissa mainittujen perussäätöjen mukaisesti. Yllättäen ne tiesivätkin säädöt minua paremmin ja kone ottaa kierroksia melkein samalla nopeudella mitä liipaisinta painaa. Aika vaikuttavaa henkilölle jonka kokemus radio-ohjattavista rajoittuu tähän mennessä Nikkon patterikäyttöisiin leluihin. Hurja vekotin.

Eli 1/8 kerrallaan. Tämä selvä. Saakos kylmä kone roiskia menovettä pakoputkesta? Parin minuutin käyttelyn jälkeen betonilaittialle tuli kyllä vielä vähän roiskeita, mutta kylmänä näki ihan selviä pisaroita? Asetin sen ylemmän neulan ohjeen mukaisesti 4,5 kierrosta pohjasta ja sen alemman isomman ruuvin ehkä hieman yli 0,5mm alle kauluksen. Olenko ymmärtänyt oikein, ylempi neula vaiuttaa koko seoksen rikkauteen ja alempi tyhjäkäyntikierrosten rikkauteen? Se alin ristipäinen pikkuruuvi vaikuttanee luistin asentoon tyhjäkäynnillä ja siihen en koskenut. Ai niin, moottori on Kyoshon .21.

19
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 14.03.11 - klo: 11.09 »
Katotaas miten tää sujuu... (ensimmäinen viesti)

Ostin, kun halvalla sain, vanhan Inferno 7.5:n ja hyvin tuntuu pelittävän.

Mutta mietityttää nyt tuo bensatankin korkista lähtevä letku. Joidenkin kuvien, letkun mitoituksen ja maalaisjärjen perusteella päättelin sen menevän pakoputken päähän pikku putkeen tuomaan painetta tankkiin. Onko näin? Joka tapauksessa kun letku viipottaa vapaana, kone ottaa hienosti kierroksia, mutta pakoputkeen kytkettynä "tukehtuu". Ajelen nyt letku irrallaan, mutta onko kyse moottorin säädöistä vai olenko päätellyt ihan väärin sen letkun oikean sijoituspaikan?

Sitten toinen kysymys: Joissain kuvissa näkyy kopan etuaukosta törröttävän nippusiteestä tms. tehty lenkki. Onko se joku tankkauksen apuväline vai sammutusapuväline? Kyoshon ohjeissa neuvotaan sammuttamaan puristamalla letkua, mutta jostain luin (Ari-Pekan tjsp. RC-sivut), että muitakin keinoja on.

Tällaista. Jos joku erehtyy vastaamaan, niin lisää pesee.

Sivuja: [1]