RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: CAi - 09.12.07 - klo: 10.03

Otsikko: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 09.12.07 - klo: 10.03
Lainaus Mäntsälän kertsi keskustelusta.

Noista nopeuksista näkee nyt ainakin sen ettei se stanu ole todellakkaan liian nopea (edes prostoc;iin verrattuna)

No ainakin noista nopeuksista voi päätellä, että yksi luokka on liikaa, jos kerran stanut menee poro vauhtia.
Ehdotankin, että stanusta ikäraja pois ja poro kuskit samaan luokkaan. Sarjan sisällä palkitaan paras juniori.
Luokan nimi voisi pysyä Pro-stockina.



Nyt kun luokkia on näin paljon, niin mielestäni porukka jakaantuu liikaa ja laji kärsii.

Möllerin mikkokin ajoi kolmanneksi stanu koneella poro luokassa!
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: team niinivirta - 10.12.07 - klo: 17.45
Näyttää tosiaan siltä,että nämä kaksi luokkaa ovat niin lähellä toisiaan,että niiden yhdistäminen tulevalle kaudelle olisi erittäin järkevää.Samoin kauden lopussa luokan kolme nopeinta voisi automaattisesti siirtyä viri-luokkaan.Näin on kuulemma aikaisemmin ollutkin.Näin saataisiin organisaatio helpommaksi ja suurempi määrä kilpailijoita luokkaa kohden lisäisi kiinnostusta.Myöskään kustannukset eivät nousisi,koska nykyinen stanumoottori ja vastaava poromylly ovat samaa hintaluokkaa.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Toni - 10.12.07 - klo: 18.24
Näyttää tosiaan siltä,että nämä kaksi luokkaa ovat niin lähellä toisiaan,että niiden yhdistäminen tulevalle kaudelle olisi erittäin järkevää.Samoin kauden lopussa luokan kolme nopeinta voisi automaattisesti siirtyä viri-luokkaan.Näin on kuulemma aikaisemmin ollutkin.Näin saataisiin organisaatio helpommaksi ja suurempi määrä kilpailijoita luokkaa kohden lisäisi kiinnostusta.Myöskään kustannukset eivät nousisi,koska nykyinen stanumoottori ja vastaava poromylly ovat samaa hintaluokkaa.

Nyt  :police: STOP :police:!

Eikös Pro-stock ole perustettu juuri siksi, että ei ole pakko panostaa viriin, vaan voi ajaa tasapuolisella kalustolla kilpaa.
Sopii hyvin meille vanhemmille kuskeille, jotka eivät täytä tämän "pappaluokan" ehtoja.

Stanusta voi hyvinkin nousta viriin väkisin, mutta Prostock pidettäköön tässä stanun ja virin välissä "jäähdyttelyluokkana".

HALOO!

Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 10.12.07 - klo: 18.36

Eikös Pro-stock ole perustettu juuri siksi, että ei ole pakko panostaa viriin, vaan voi ajaa tasapuolisella kalustolla kilpaa.
Sopii hyvin meille vanhemmille kuskeille, jotka eivät täytä tämän "pappaluokan" ehtoja.


Kyllähän stanussakin ajetaan tasapuolisilla koneilla?

Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: reittila - 11.12.07 - klo: 19.17
Mitäs se Olli nyt panikoi ?
Onks mattikset vieneet liikaa kuskeja turistilta, kun pitää yrittää tilastoja kaunistella ?
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: stimpson - 11.12.07 - klo: 21.29
JOS ensi vuonna ei poroa ajeta, niin sitä varten ostetut porokoneet voineet lähettää laskun kera Ollille?  :grin: (Huomaa hymiö!)
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 12.12.07 - klo: 10.43
JOS ensi vuonna ei poroa ajeta, niin sitä varten ostetut porokoneet voineet lähettää laskun kera Ollille?  :grin: (Huomaa hymiö!)
Jep jep. Ens vuonna ajetaan varmasti poroa  :wink: Tosin voisin hyvin viritetyn koneen miniini ostaakin.

Minähän en näistä luokka asioista päättelen, yritänpähän vain järjestää mahdollisimman laadukkaita ja mukavia kisoja, kuten tulossa oleva MINI-cup sarja.

Avasin asiallisen keskustelun, kun varikolla asiasta on monasti syksyn mittaan puhuttu ja on totta että stanun ja poron vauhti on varsin samaa (ainakin pienellä radalla). Voisi olla kiva ajaa samaa luokkaa, jossa osallistujia olisi viitisenkymmentä, kuin kahta päällekkäistä.


Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 12.12.07 - klo: 16.38
..
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Joel N - 12.12.07 - klo: 16.56


EDIT. Toinen vaihtoehto, miten asia voitaisiin toteuttaa fiksusti, olisi se että junnut ajaisivat jollain tavalla hitaammalla autolla. Täälä hetkellähän on niin että junnuauto on teknisesti täysin tasavertainen "yleisen" luokan autojen kanssa.

Jos tällä tarkoitat M8 luokkaa, niin en minä ainakaan siinä vaiheessa enää junnuluokkaa ajaisi vaikka siihen mahdollisuudet olisi. Mieluummin vaikka sitten noita osallistumis"oikeuksia" muuteltaisiin jos jotain pitäisi tehdä, johon itse en kyllä tarvetta näe. Pitäisi Junnuilakin olla tasavertaiset mahdollisuudet mielestäni olla muiden kanssa. M8 on kuitenkin vähän eri kuin nuo sähköluokat, pelkästään jo sillä että sähköluokassa moottoreita on eri teho/lanka/tms. vaihtoehdoilla miljoonaa ja kahta. Toki polttistenkin moottoreissa tehoeroja on, mutta niin paljon se ei M8-luokassa ratkaise.

Ja jos nyt sekaannuin väärään asiaan, niin pahoitteluni siitä.

-Joel N
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 12.12.07 - klo: 17.07
..
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Tuukka - 12.12.07 - klo: 17.39
En nyt itse ymmärrä miksi M-8 junnuluokka kaipaisi suurempaa muutosta. Jos se kolmekymppinen karvakoura haluaa saada junnupystin, niin suon sen hänelle. Se menee tarpeeseen, mutta jos sama kaveri kikkailee itsensä monena vuotena pysymään junnuna, niin silloin se pysti vasta todelliseen tarpeeseen meneekin!

Siksi ehkä siellä joku rajoite voisi olla yli 16 vuotisten junnukausien määrään. Näin systeemi ehkäisisi itsensä alentamisen, jos ei sitä itse tajua.

Toinen lisäys voisi olla ettei voi voittaa junnumestaruutta kuin kerran iästä huolimatta.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: JUkka-san - 12.12.07 - klo: 17.49
Ollinmäki osui oikeaan...Suomessa pitää olla jokaiselle oma luokka jonka voi voittaa.

Stanun ja ProStockin vauhteja on vertailtu nyt A8 lähinnä "mikkihiiribaanoilla". Saa nähdä mikä on tilanne Finntrack kokoisilla radoilla (kapinoissa näytti olevan stanut noin kierroksen hitaampia kun Pro stockit)?

Mua ei yhtään haittaisi jos joskus tulevaisuudessa ajettaisiin vain kahta luokkaa...stanua ja viriä. Stanussa voisi sitten olla sisällä "junnuluokka" josta nousisi yleiseen luokkaan menestyksen perusteella. Stanussa saisi ajaa niin pitkään kun haluaa, sillä viriin siirtyminen "pakosta" on taloudellisestikin aika kallista. Tällä mekanismilla pienoisautoiluun kypsemmällä iälläkään mukaan tulevat eivät kokisi suurta vääryyttä  :wink:

Kun samassa luokassa on enemmän autoja, kisaamisestakin tulee tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: reittila - 12.12.07 - klo: 18.44
Ja kannattaa muistaa, että Olli oli itse yhtenä agitaattorina, kun poro-luokkaa lanseerattiin  :cheesy:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Toni - 12.12.07 - klo: 18.48
Ollinmäki osui oikeaan...Suomessa pitää olla jokaiselle oma luokka jonka voi voittaa.

Stanun ja ProStockin vauhteja on vertailtu nyt A8 lähinnä "mikkihiiribaanoilla". Saa nähdä mikä on tilanne Finntrack kokoisilla radoilla (kapinoissa näytti olevan stanut noin kierroksen hitaampia kun Pro stockit)?

Mua ei yhtään haittaisi jos joskus tulevaisuudessa ajettaisiin vain kahta luokkaa...stanua ja viriä. Stanussa voisi sitten olla sisällä "junnuluokka" josta nousisi yleiseen luokkaan menestyksen perusteella. Stanussa saisi ajaa niin pitkään kun haluaa, sillä viriin siirtyminen "pakosta" on taloudellisestikin aika kallista. Tällä mekanismilla pienoisautoiluun kypsemmällä iälläkään mukaan tulevat eivät kokisi suurta vääryyttä  :wink:

Kun samassa luokassa on enemmän autoja, kisaamisestakin tulee tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa.

Kannatetaan.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: reittila - 12.12.07 - klo: 20.04
Veikkaanpa, että keskustelun aloittajalla on piilotettu tähän kahden luokan ideaan ajatus, johon palaan myöhemin, jos se tulee ajankohtaiseksi, mutta sen verran voin tässä vaiheessa jo raottaa salaisuuden verhoa, että kyseessä saattaa olla kisaviikonloppujen aikataulutukseen liittyvä koukero.
Onneksi luokista ja niitten lopettamisesta kuitenkin päätetään muualla, kuin tällä forumilla.

Edit: Korjattu vihreitä
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Joel N - 12.12.07 - klo: 21.34

Siksi ehkä siellä joku rajoite voisi olla yli 16 vuotisten junnukausien määrään. Näin systeemi ehkäisisi itsensä alentamisen, jos ei sitä itse tajua.

Toinen lisäys voisi olla ettei voi voittaa junnumestaruutta kuin kerran iästä huolimatta.


Tuukka hyvin oikeassa tässä kommentissa. Samoin Antti ylemmässä kommentissa. Kiitos siis näistä kommenteista.
Jotain tämmöistä rajaa voisi olla hyvä laittaa, mutta mielestäni junnuluokkalaisen auton "hidastaminen" ei olisi mielekästä.

T:Kohta toista kautta Junnu, Joel N, ei vielä hetkeen 16v..
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: *HOKE* - 12.12.07 - klo: 21.48
Onhan se junnuluokka ollut aina rajattu.
Ei siellä pysty olla pystejä pokkaamassa useana vuotena peräjälkeen.
Heti kun olet ollut A finaalissa niin seuraavana vuotena et pysty osallistumaan junnuluokkaan. (Ellet sitten ole alle 16v)

Ja olihan se muutenkin rajattu siten ettei saanut olla kisakokemusta aikaisemmilta vuosilta, ja taisi olla niinkin että jos olet joskus omistanut EFRA lisenssin niin et pääse junnuluokkaan.

Junnuluokkahan on siis sekä juniori että aloittelija luokka.
Jokainen kilpailun aloittava kuljettaja saa osallistua junnuluokkaan oli ikää sitten kuinka paljon tahansa.... Ja miksikäs ei? Pitäähän se joku "kevyempi" tasoinen sisääntulo luokka olla.

Nimetkääpäs oikeasti kuskit jotka ovat yli 16 ja ajavat ensikaudella vielä junnuluokassa...
Aika harvassa on.
Ja nekin harvat jotka ovat jo ikämiehiä, ja ajavat junnuluokkaa, eivät ole koskaan siis olleet A finaalissa... Siellä taas on ollut jo useampia alle 16 vuotiaita.
Mitä haittaa siis on vanhemmista kuskeista junnuluokassa jos eivät pärjää junnuille??????
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Joel N - 12.12.07 - klo: 22.00

Mitä haittaa siis on vanhemmista kuskeista junnuluokassa jos eivät pärjää junnuille??????

Eipä mitään, mukavempihan se vaan on kun on enemmän porukkaa joiden kanssa pisteistä taistella. Eiköhän noilla nykyisillä säännöilläkin pärjää :azn:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: copter - 12.12.07 - klo: 22.42
On totta että vakion ja ProStockin välinen ero on ehkä hieman kaventunut. Joskin syy ei välttämättä ole pelkästään kalustossa. Se että jossain pienemmässä kisassa keretään vakiokoneella pätevän kuskin toimesta lähelle ProStock kärkeä voi kertoa myöskin monesta muusta asiasta, kuten esimerkiksi erittäin hyvästä kuskista vakiokoneella taikka ProStock kuskien tekemistä virheistä johtuen pienestä radasta ja suuremmasta tehosta.

Se että hitaamman luokan koneella keretään nopeamman luokan vauhtiin ei ole mitään uutta. Jos vakiokoneella on nyt keretty ProStock vauhtiin, niin muistan kyllä myöskin tilanteen jossa ProStock paalulla olisi myöskin päässyt virin A-finaaliin ja kyseessä ei edes ollut mikään kerhokisa. Tällöin ei myöskään alettu miettimään ProStock ja viriluokan yhdistämistä, joten miksi nyt pitäisi alkaa miettimään vakio ja ProStock luokkien yhdistymistä samasta syystä ja vielä kaiken lisäksi yhden kerhokisan perusteella?

Jos taas sitten puolestaan katsotaan todellisuutta ja taisin täällä foorumilla nähdä jonkun käppyränkin aiheesta, niin ProStock on tällä hetkellä se luokka joka vetää harrastajia mattoautojen ohella. Vakio ja viri taas puolestaan ovat menettäneet suosiotaan. Jos nyt lähdettäisiin yhdistämään vakiota ja Prostockkia se voisi myöskin mahdollisesti vaikuttaa negatiivisesti uusien kisakuskien määrään, joita siis tällä hetkellä tulee eniten ProStock luokkaan.

Jos ongelma on se, että vakioluokkaan ei tule tarpeeksi kuskeja, niin vika ei kyllä ole siinä että luokkia olisi liikaa, vaan ehkä ennemminkin siinä että tämä harrastuksemme vetoaa tällä hetkellä enemmän "aikuisiin poikiin", jotka taas puolestaan aloittavat ProStock luokassa. Ehkä ennemminkin tulisi miettiä sitä, että miksi oikeasti nuoria ei lajin pariin tule vakioluokkaan? En tiedä onko kyse siitä että kerhoille ei tule uusia junioireita vaiko siitä että he eivät lähde ajamaan kisaa ja näin potentiaaliset nuoret kuskit eivät näy kisakuskeina ainakaan tällä hetkellä.

Koska itsekin olen paljon nuorisotoiminnassa mukana, niin olen ainakin huomannut sen että nuorten kuskien huoltajilla on paljon kiireitä. Tämä taas puolestaan helposti johtaa siihen, että mahdollisuudet kisoihin lähtemiseen ovat vähissä koska yleensä juniorit eivät kisoihin ilman isukkia lähde. Se miksi taas on kiire varmaan juontaa juurensa nykypäivän yhteiskunnasta, jossa kiire ja stressi ovat yleistyneet. Ehkä hieman aiheen vierestä, mutta kunhan tuli mieleen.

Lajiryhmässä olemme miettineet ja jopa myöskin päättäneet sekä hyväksyneet sen, että ensi vuoden aikana tullaan tuottamaan lajin esittely DVD jota voidaan käyttää apuna lajin markkinoinnissa ja esittelyssä esim. kouluissa ja muissa vastaavissa tilanteissa ja tapahtumissa. Tämä DVD tullaan rahoittamaan markkinointubudjetilla, jota saimme anottua käyttöömme lajin edistämiseksi AKK:lta. DVD:n lisäksi rahaa varmaan jää hieman yli, joka sitten tullaan muuten myöskin sijoittamaan vielä tällä hetkellä tuntemattomalla tavalla lajin markkinointiin ja nimenomaan pääpainona on lajin esille tuominen ja uusien harrastajien saaminen lajin pariin.

Mielestäni M-8 junnu on sellaisenaan ihan OK kuin se nyt on, mutta en myöskään näe että sitä olisi kovin järkevää milläin tapaa soveltaa sähkötouring puolelle. En myöskään näe hyvänä että junnuluokan kalustoon tehtäisiin minkäänlaisia muutoksia, koska mielestäni on hyvä että junnut myöskin kilpailevat kokonaiskilpailun tuloksista. Jos kuitenkin jollain on tähän liittyen ehdotuksia, niin ne kannattanee kirjallisena esittää luokkayhteyshenkilölle.

Ja tiedoksi sille joka ketjun alkupäässä mietiskellä onko mitään muuta luokkaa kuin M-8 jossa vakiot / junnut ajavat samassa luokassa kuin virit / pääluokka. M-8 lisäksi sähkökrossissa vakiot ajavat virien seassa ja erotellaan sitten lopputuloksissa. Tosin näin ei tehty tänä kesänä muistaakseni.

Tässä näin muutamia kommentteja mitä tuli mieleen.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Olbe - 13.12.07 - klo: 07.35
Jos se kolmekymppinen karvakoura haluaa saada junnupystin, niin suon sen hänelle. 

No meikäläinen on ainakin reilusti allu 30v  :p
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Tuukka - 13.12.07 - klo: 15.40
Olbe olet mitä mainioin junnumestari. Tulokas sarjaan, joka osaa ajaa maaliin saakka menestyksekkäästi.

Mutta miten helppo on tippua junnuista pois? Ei ihan helppoa. Esimerkiksi Olbe olisi vielä tulevalla 08 kaudella junnu, jos olisi jättänyt viimeisen kisan ajamatta! Hän oli ensimmäisessä kisassa toinen ja voitti toisen, mutta ei ollut A-finaalissa eikä sarjassa kolmen parhaan joukossa. Tämä johtuu siitä mukavasta seikasta, että M-8 taso on kova. Toista varmaan silloin kuin nykyiset pykälät on keksitty. Jos taso vielä vain kovenee ja laajenee, niin käytännössä junnuista ei tipu pois yli 16 vuotiaita kuin ne sarjassa kolmen joukkoon sijoittuneet. Eli max kolme / vuosi. Luokan tarkoitus on olla alle 16 vuotiaitten ja aloittaneiden kisa. Montako vuotta henkilö on aloittelija?

Lisäksi myös ei ne alle 16 vuotiaat ole ikuisesti alle 16 vuotiaita. Siis siinäkin on määrärajoitus. Ja mestari aina ulos iästä huolimatta.

Silti nykyinenkin säännöstö on ihan hyvä. Kuvittelin vaan sitä kehittäväni. Enkä aio laittaa tätä sääntömuutosehdotustani eteenpäin, koska oma kuskini on alle 16 vuotias. En tosin tiedä haluaako hän enää ajaa junnuna, koska sen verran on jo maisemissa pyöritty.

Lajin markkinointi DVD on hyvä juttu!
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 13.12.07 - klo: 15.46
..
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: reittila - 13.12.07 - klo: 18.01
Kiitos Copterille tyhjentävästä vastauksesta.
Ei luokkien määrä ole syynä nykyiseen vähentyneeseen viriluokan suosioon. Kyllä siihen on syynä ihan viriluokka itse.
ProStockhan on pikemminkin seuraus kuin syy.
Selkeä trendi luokkapaosta on ollut nähtävissä jo muutaman kauden, kuka vaihtaa mattoautoihin, kuka krossiin tai ProStockiin ja tämmähän tässä nyt oikeasti hiertää.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: AAKE K. - 14.12.07 - klo: 18.22
Nyt kun vauhdit on lähentyneet TSS- ja TSP -luokissa, olisi ikäsääntöjä tarkistettava siten, että TSS-luokka olisi alle 18v ja TSP-luokka olisi yli 18v kuskeille. Näin saataisiin nuoret pysymään pidempään TSS-luokassa ja taso kovenis ja kisat paranisivat. Samalla saadaan nuorista kovempia kisaajia TSM-luokkaan.

Se miten saadaan TSM-luokan kisat pysymään yhtä kovatasoisena kuin ne on nyt ja saada kaikki suomalaiset supertähdet mukaan myös tulevaisuudessa, on jo toisen palstan arvoinen. Se on kuitenkin kaikkein kovin SM-luokka pienoisautoilussa. Luokkajako sähkötouringissa on hyvä ja aina voi hyvää parantaa.

Mattikset ovat ihan ok omalla paikallaan.

Polttispuolella tourinki on menossa hyvään suuntaan, mutta ku viime kesänä satoi liikaa. Mitä tekee lajiryhmä?. TP-10:ssä on vauhtia ja lähdöissä näyttävyyttä, sekä se ääni ja "tuoksu".

LS-5 luokasta ainut kommentti on, että ääntä sais olla vähemmän (autoissa). Onnea ja menestystä uusimmalle SM-luokalle.

Sähköcrossista en tiedä mitään, eli ne ovat ne liiat luokat mun mielestä (vitsi). Tarttee tutustua.

Polttiscrossi on mielenkiintoinen suurine osanottajamäärineen, en tiedä suhdetta paljonko on junnuja, mutta voisi olla opettavaista junnuille, jos junnut ajaisivat lauantaina ja muut sunnuntaina. Näin saisivat junnut ajaa finaalia enemmän, kun siellä se paras ja opettavaisin kisa ajetaan. Mutta tietotaito ei siirry niin hyvin jos ajetaan eripäivinä.

Onhan siinä luokkia jokaiselle. En kuitenkaan lähtisi poistamaan mitään, kunhan kuskeja löytyy. Kerhojen tehtävä on taas hommata kuskeja.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: jarkko - 15.12.07 - klo: 11.39
Nyt kun vauhdit on lähentyneet TSS- ja TSP -luokissa, olisi ikäsääntöjä tarkistettava siten, että TSS-luokka olisi alle 18v ja TSP-luokka olisi yli 18v kuskeille. Näin saataisiin nuoret pysymään pidempään TSS-luokassa ja taso kovenis ja kisat paranisivat. Samalla saadaan nuorista kovempia kisaajia TSM-luokkaan.

Toteutuessaan tämä tarkoittaisi käytännössä melkoista tason kovennusta stanussa, kun Christer, Teemu, Viljami, Joni, Made, Miko, Harri, Joonas jne siirrettäisiin viristä takaisin stanuun. Virin 2007/TOP20 sisältää 7 alle 18v kuskia. Minusta heistä jokainen on ansainnut paikkansa virissä.

Vai saiko tuota ehdotusta tulkita myös niin, että alle 18 sopii myös viriin?  :grin:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: HVoltage - 15.12.07 - klo: 12.22
Mä tulkitsisin tuota sillätavalla että TSS on alle 18v aloitusluokka ja TSP 18v tai yli, näistä sitten menestyksen mukaan voisi nousta TSM-luokaan, eli TSM-luokka 0-99v jos taidot piisaa... :huh:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: jarkko - 15.12.07 - klo: 16.23
Miksi kilpailemisen aloitusluokan tulisi määräytyä iän mukaan?
Eikö ratkaisevampaa ole nopeus ja taidot?

Jos vaikka itse lähtisin kisaamaan FTT-sarjaan, niin oikea luokka olisi oman nopeustasoni huomioiden stanu, vaikka ikä viittaa jo MN-luokkaan. En siis saisi aloittaa kisaamista siinä luokassa, jonka tehot sopivat osaamiseen parhaiten.

Toiste päin, miksi pakottaa ikäsäännöllä joku ajotaidoiltaan tosi nopeasti kehittyvä junnu juuri stanuun? Jos kovatehoisempi auto on hyvin hallussa, niin alle 18 v. harrastajankin pitäisi päästä aloittamaan "osaamiselleen sopivassa" luokassa.

Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 15.12.07 - klo: 16.45
Miksi kilpailemisen aloitusluokan tulisi määräytyä iän mukaan?
Eikö ratkaisevampaa ole nopeus ja taidot?

Jos vaikka itse lähtisin kisaamaan FTT-sarjaan, niin oikea luokka olisi oman nopeustasoni huomioiden stanu, vaikka ikä viittaa jo MN-luokkaan. En siis saisi aloittaa kisaamista siinä luokassa, jonka tehot sopivat osaamiseen parhaiten.

Toiste päin, miksi pakottaa ikäsäännöllä joku ajotaidoiltaan tosi nopeasti kehittyvä junnu juuri stanuun? Jos kovatehoisempi auto on hyvin hallussa, niin alle 18 v. harrastajankin pitäisi päästä aloittamaan "osaamiselleen sopivassa" luokassa.



Nimenomaan.

Käsittääkseni missään muualla maailmassa stanu ei pakotettu junnu-luokaksi, vaan vakio moottorilla saa harrastaa kaikki.

Toisaalta ei virissä mitään alaikärajaa ole, vai onko?
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: jarkko - 15.12.07 - klo: 16.48
Mä tulkitsisin tuota sillätavalla että TSS on alle 18v aloitusluokka ja TSP 18v tai yli, näistä sitten menestyksen mukaan voisi nousta TSM-luokaan, eli TSM-luokka 0-99v jos taidot piisaa... :huh:

Yllä oleva tulkinta sanoo "TSS on alle 18v aloitusluokka".
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: Mr Cale - 15.12.07 - klo: 17.18
Silloin kun minä aloittelin kisaamista ajettiin stanussa JM-tittelistä (Juniori Mestaruus) 3:ssa eri ikäluokassa (alle 12, alle 16 ja alle 27), ja luokat ajettiin erillisinä.

Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: SS - 15.12.07 - klo: 22.44
Vaikka laskee yhteen eri sähköluokkien kuljettajat, ei päästä sellaisiin osallistujamääriin kuin kaksikymmentä vuotta sitten. On hieman keinotekoinen tapa sekoittaa kilpailijat luokittain uusiksi että voidaan sitten olla tyytyväisiä kun yhdessä luokassa on nykyisen 25-30 kilpailijan sijasta 35-40 kilpailijaa. Jokaisella kilpailijalla lienee jokin syy ajaa juuri siinä luokassa jonka on valinnut, pakottamalla kilpailijoita vaihtamaan luokkaa väistämättä osa porukasta siirtyy muihin harrasteisiin.

Jos syy tähän keskusteluun on siinä että nykyiset stanut ovat yhtä nopeita kuin ProStockit, herätkää! Stanujen nopeimmat kierrosajat joita verrataan muihin luokkiin ovat varsin pienen osallistujajoukon tekemiä. Esim. Mäntsälän A8 -kisassa kahden nopeimman kuskin kierrosajat olivat omaa luokkaansa, kun muut sen sijaan ajoivat satasten sisään.

Mielestäni voitaisiin keskittyä olennaiseen, eli siihen kuinka saadaan koko lajin pariin enemmän harrastajia. Lajina pienoisautoilu on sellainen, että kun siihen tutustuu, se vie mukanaan. Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi, lajiryhmä on oivaltanut asian ja on selvästi oikealla tiellä. Muutenkin, onneksi lajiryhmä harkitsee ja päättää asioista, eikä kaikenmaailman musta tuntuu -ideat välttämättä tuhoa lajia.

-Sami-
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 15.12.07 - klo: 23.23
Mielestäni voitaisiin keskittyä olennaiseen, eli siihen kuinka saadaan koko lajin pariin enemmän harrastajia. Lajina pienoisautoilu on sellainen, että kun siihen tutustuu, se vie mukanaan. Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi, lajiryhmä on oivaltanut asian ja on selvästi oikealla tiellä.

Tätä työtä tehdään kerhotasolla jatkuvasti!

Toivottavasti lajiryhmän ideoista syntyy myös tulosta. Maailmassa on pirun monta DVD:tä.... hyvääkin, mitkä eivät ole päässeet ns. oikeiden katsojien katseltavaksi.



Muutenkin, onneksi lajiryhmä harkitsee ja päättää asioista, eikä kaikenmaailman musta tuntuu -ideat välttämättä tuhoa lajia.

-Sami-

Ilman musta tuntuu -ideoita ja keskustelua mikään tässä maailmassa ei kehity.


Lajia vain täytyy tehdä tunnetuksi

Ihan kuin olisin jossain kuullut tuon lauseen aiemminkin....  :grin:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: AAKE K. - 16.12.07 - klo: 18.01
Luokkaan TSM-10 en ehdottanut muutoksia ikärajaan, jota ei ole.

Näkisin TSP-10 enemmän "aikuisten" hiekkalaatikoksi. Eivätkä nuoret ole viemässä aikuisilta tikkaria, joskus se vaan ottaa niin koville.

TSS-10 luokka on se luokka, joka antaa eväät nuorille kovaan kisaamiseen. Haluan myös nähdä nuoret samassa luokassa ja saavan kavereita harrastuksen piiristä.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: SS - 16.12.07 - klo: 18.50
Muahan lainaillaan kuin seikspiäriä...

Samaa mieltä Aaken kanssa, en todellakaan haluaisi nähdä kun nuoren harrastajan silmästä valuu kyyneleet erän jälkeen kun joku "aloitteleva aikuisharrastaja" tuhoaa hienosti alkaneen erän pommittamalla juniorin auton ...kaksi ja nauraa päälle. Annetaan nuorten ajaa stanuluokassa ja leikitään me vanhemmat ProStockissa jos eväät eivät viriin riitä.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: copter - 16.12.07 - klo: 23.18
Polttispuolella tourinki on menossa hyvään suuntaan, mutta ku viime kesänä satoi liikaa. Mitä tekee lajiryhmä?. TP-10:ssä on vauhtia ja lähdöissä näyttävyyttä, sekä se ääni ja "tuoksu".

Tässäpä aiheeseen liittyen ote ensi vuoden säännöistä:

Lainaus
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja / auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö (sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailunjohtaja ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä).
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: jarkko - 17.12.07 - klo: 09.07
Lainaus
Polttispuolella tourinki on menossa hyvään suuntaan, mutta ku
viime kesänä satoi liikaa. Mitä tekee lajiryhmä?.

Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?  :wink:

Lainaus
Annetaan nuorten ajaa stanuluokassa ja leikitään me vanhemmat ProStockissa jos eväät eivät viriin riitä.

No problemo! Itsesäätöisesti vaan kuskit ottaa käyttöön hyväksi havaitun ja laajalti käytössä olevan tavan parantaa radalla etenemisen laatua. Nimittäin ohjaimesta kun säädetään throttle expoa pidemmälle miinuksen puolelle, niin jossain kohtaa tulee vastaan omiin taitoihin sopiva tehotaso ja meno muuttuu mollien metsästyksestä siistiksi rataa pitkin ajamiseksi.

Jeps, näinhän voi osallistua ihan mihin luokkaan vaan ja aina on osaamiseen nähden sopivat tehot.   :roll:

PS. onneksi kohta alkaa jo loma, kun ei millään meinaa jaksaa pysyä asialinjalla.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: TTKoo - 17.12.07 - klo: 10.50
Eikös siinä luokassa johon kilpailijoita kerääntyy, ole onnistuttu jossain, miksi se siis pitäisi lopettaa.
(sehän on kuin kilpailussa nopeampia alettaisiin eliminoimaan)

Siinähän on "äänestetty jaloilla" ikäänkuin, toki osin iän takiakin, mutta mielestäni kilpailijoiden halun mukaisesti.
 
Käsittääkseni luokkia lopettamalla ei ainakaan lisätä harrastajamääriä, vaan vaikeuttamalla harrastamista saadaan harrastajat katoamaan kokonaan.

Mielestäni nyt ovat luokat juuri sellaiset, että aika lyhyenkin ajan kuluttua se alkaa näkyä positiivisesti kaikissa luokissa. ("on ikäänkuin jokaiselle jotain")
Kuten AAKE ja SS tuossa hiukan aiemmin kirjoittivatkin, niin jako on nyt hyvä. (näin mielipiteet ainakin tulkitsin)

Tää nyt oli vain minun mielipide, ja juuri tällä hetkellä ei suoraan meitä koskevakaan, siksipä tätä on helpompi sivusta puntaroidakin. Toki kaikki ainekset mahdolliseen paluuseen turistiin, tällä saattaa olla, ja merkitystäkin.

Yksi asia on tärkeä, jatkuvuus, sillä muuten koko lajilta menee pohja pois.
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 17.12.07 - klo: 11.25
..
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: copter - 18.12.07 - klo: 11.04
Lainaus
Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?

No tilattiin tietty sellanen halkasijaltaan 50 metriä kokoinen sateenvarjo ja se sitten isketään pystyyn radan keskelle jos vettä tulee. :mrgreen:

Mutta joo leikki sikseen. Tosiaan sadekelin auto on ensi kesänä sallittu näissä mainituissa rataluokissa. Ideana tietysti se että kaikki sähköt jne voivat olla suojattuina valmiiksi sekä muudenkin auto säädetty märälle valmiiksi. Jos yllättävä sade tulee niin voi sitten vaan vetästä auton pakasta. Sen käyttäminen ei tietenkään ole pakollista eikä sinänsä tuo mitään varsinaista hyötyä muuta kuin että huonolla kelillä hommasta tulee hieman mielekkäämpää ja ei tule niin kiire rakentamaan suojauksia.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: jarkko - 18.12.07 - klo: 11.42
Lainaus
Tosiaan sadekelin auto on ensi kesänä sallittu näissä mainituissa rataluokissa. Ideana tietysti se että kaikki sähköt jne voivat olla suojattuina valmiiksi sekä muudenkin auto säädetty märälle valmiiksi. Jos yllättävä sade tulee niin voi sitten vaan vetästä auton pakasta. Sen käyttäminen ei tietenkään ole pakollista eikä sinänsä tuo mitään varsinaista hyötyä muuta kuin että huonolla kelillä hommasta tulee hieman mielekkäämpää ja ei tule niin kiire rakentamaan suojauksia.

Viime kesän Laukaan FTT-kisassa virin viimeinen A-finaali oli erinomainen esimerkki erillisen sadeauton tarpeellisuudesta (jos haluaa ajaa kaikki erät). Parhaimmilla normaalia ajoa tuli ehkä pari minuuttia ja sitten hät'hätää 10 min. aikalisän aikana kyhätyt vesisuojaukset alkoivat pettää. Kukaan ei päässyt siinä selviytymistaistossa maaliin eikä edes kovin lähellekään. Erä oli ainutlaatuisuudessaan tosi mielenkiintoista katsottavaa.
Erän jälkeen totesin jollekin, että nyt olisi jarkkokin voinu voittaa virin A-finaalin, jos alla olisi ollut kunnolla sadesuojattu auto.  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: AAKE K. - 18.12.07 - klo: 15.55
Lainaus
Hyvä, että saa olla sadekelin auto erikseen, mutta mitä lajiryhmä on aikeissa tehdä itse ongelmalle eli liian runsaille sateille?

No tilattiin tietty sellanen halkasijaltaan 50 metriä kokoinen sateenvarjo ja se sitten isketään pystyyn radan keskelle jos vettä tulee. :mrgreen:



Tää on just sitä mitä mä kaipaan. Ei tartte kastella kenkiä mekatessa ja juostessa radalla. Kouvola 2007: 2 cm syvää 4 metrin matkalla virtaavaa vettä pääsuoralla, on jo vähän liikaa. KIITOS.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: LasHi - 18.12.07 - klo: 20.59
Jospa minäkin hiukan hämmennän tätä soppaa...

Minua hiukan häiritsee pieni "kissanhännän" veto kahden
pienoisautoilun aloitus luokan välillä.
Minusta luokka jako on ollut varsin hyvä koska nuoret alottelijat on
päässeet alottamaan rauhassa lajiin stanussa ja vanhemmat harrastajat ovat
päässeet poro porukkassa alottelemaan jossa on mukana myös vanhempia
kokeneita kuljettajia jotka ovat virissäkin aktiivi aikanaa ajanee.

Eli molemmat luokat on puhtaasti ajoittelija luokkia joista toisessa
on mukana "jäähdyttelijät" ja puhtaasti harrastajat tuomassa luokkaan "suolaa".

Joten minusta molemmat luokat on erittäin tärkeitä ja on syytä pitää ne vahvana
vain siten turvataan että meillä on yhtä korketasoinen viri luokka
kuin mitä meillä on nyt.
Se että porukkaa "pidetään" näissä alemmissa luokissa on tietty haitta
virille mutta vain lyhyellä aika välille.

Sen seurauksena että porulla viipyisi pitempää näissä alemmissa luokissa
tekis kisat näissä luokissa tiukempia ja parempia jonka seurauksena meillä olis
entistä parempia uusia kuskeja viriin tulevaisuudessa.
Varsinkin kun täytyy rehellisesti sanoa että porosta ja stanusta on
aika iso hyppäys viriin. Taso ero taitotasolla on aika moinen.

Mitä tulee luokan vaihtajiin stanusta poroon en nää sitä kovinkaan
järkevänä että siirrytää toisesta alottelija luokasta toiseen
alottelija luokkaan. Vaan koitettasi pitää nämä luokat ominaan ja vahvana
se on kuitenkin pitkällä tähtäyksellä koko pienoisautilun etu.

Sekin olis tärkeää että nämä uudet lajiin tulevat nuoretkin näkisi
että kyllä stanu koneellakin voi ajaaa todella kovaa eikä välttämättä
alottelija tarvi mitään 3,5 lankaista hirmu konetta ajaakseen kovaa vaan että
esikuvat näyttäis sen radalla että ei se kova vauhti ole kone
tehosta kiinni vaan taidosta.

Tästähän Pienoisautoilussa on kyse, tämä on taitolaji parhaimmillan.

Unohtamatta myös että aikuis harrastajat on tärkeätä säilyttää
lajissa ja poro on erittäin hyvä luokka myös heille.
Jotenkin en jaksa uskoa että nämä aikuis harrastajat tuntis oloaan
kotoiseksi nuorten luokassa.

Eli pidettäis viri ns. ammattilaisten luokkana jossa todella joutuu
treenaamaan paljon että pystyy kehittymää riittävästi.
Sekä nämä kakasi muuta luokkaa nuorten ja vähän vanhempien
aloitus luokkina joista toisessa on mukana aikuis harrastajat.

Mikä hienointa Suomen viri luokassa on se että kansainväliset
rata tähtemme on aina mukana FTT:n kisoissa näyttämässä
uusia tuulia maailmalta sekä sen todellisen vauhdin.

Miten tämä saatais näin jatkumaan ja kehittymään on tärkeintä
että seuroissa tehtäis edelleen sitä hyvää työtä jolla
uusia innokaita jäseniä saadaan näihin molempiin alotus luokkiin mukaan
ei millään keinotekoisilla raja aidoilla luokkien välille
joilla yritetään pakoittaa joku johonkin luokkaan.

Sori vaan jos puhun pelkästään turisti luokista mutta oma kokemus
valitettavasti rajoittu vain näihin.
Otsikko: Vs: Liikaa kilpaluokkia?
Kirjoitti: CAi - 18.12.07 - klo: 23.01
LasHI; Hyvä kirjoitus!
Otsikko: RE: Keskustelua nopeuksista eri luokissa
Kirjoitti: jarkko - 21.01.08 - klo: 14.06
Kohta saadaan Kuusankoskelta isolta radalta lisää kokemuksia stanun ja poron nopeuksista ja luokkien erojen suuruuksista.

Tähän väliin tiedoksi ROAR'in tuore päätös (Exec.committee 11.-13.1.2008).

Asian käsittely ROAR'ssa lähti tavoitteesta "slow down stock motor racing and find another avenue for some racers to advance into the intermediate level of racing...
eli luokkien nopeuksista kysymys niinkuin tässä kotimaisessakin keskustelussa. Jenkeissä on asetettu tavoitteeksi hidastaa vauhtia stanuissa nykyisistä 27-lankaisista hiilikoneista.

Tiivistetysti hiilellinen/hiiletön vastaavuudet määritellään jenkeissä nyt näin
-stanu / stock (ennen 27-lankainen hiilellinen) = 17.5T harjaton hiiletön
-super stock (ennen 19-lankainen hiilellinen) = suositus 13.5T (sallittu myös 10.5T)


Brushless Stock and Super Stock Motor (formerly 19T class) proposal:
Motion: Proposal submitted from manufacturer’s committee with recommended
guidelines and motor specifications for ROAR rule inclusion of brushless technology in
sanctioned racing. Items discussed as to which wind of motor in BL technology to be
accepted as an acceptable equivalent with brushed motors in racing. With the overall
agreement ROAR needs to slow down stock motor racing and find another avenue for
some racers to advance into the intermediate level of racing,

Motion passed unanimously as follows:
Stock: 17.5 brushless technologies are acceptable to compete with 27T brushed
motors. It is believed the 27T motor will have an advantage and most racers will
continue the brushed technology therefore giving the membership another year of
preparation in the gathering of BL equipment. It is also believed, the intent to
slow down stock motor racing will be accomplished with the inclusion of 17.5
brushless motors combined with 27T brushed motors.
Super Stock (formerly 19T): A minimum of 10.5 brushless technologies is
acceptable to compete with 19T brushed motors. It is the Excom’s
recommendation that club level tracks continue their programs already in place
with the inclusion of brushless technology. For Nationals in 2008, 19T brushed
motors will compete with brushless technology motors to a minimum of 10.5
winds. (ie: 13.5 is recommended with 19t in Super Stock competition and 10.5 is
allowed). 2009 will show rules of 13.5 BL only in the Super Stock class.
Action item to Technical director to email President with exact rule number
specifications for insertion into 2008 rule book.

linkki tiedostoon
http://www.roarracing.com/downloads/2008_Meeting_Minutes.pdf