Ja kyllä... varmasti voi tulla eteen tapaus, jossa nastarenkaalla ehtii pysähtymään ennen sitä eteen hyppäävää pikkupoikaa siinä, missä kitkalla ei olisi ehtinyt. Tällainen tapaus on vain toooodella epätodennäköinen. Itselläni ei ole ollut kuin yksi tuonnepäin viittaava tapaus oman ajourani aikana ja takana on sentään jo toista miljoonaa kilometriä. (Silloinkin päätin suosiolla ajaa päin liikenteen jakajaa, jotten ajaisi sen junnun päälle, joka siihen suojatielle kaatui. Ja jännityksen vuoksi en aio kertoa oliko alla nasta vai kitka tuolloin, koska se on sivuseikka.)
Mutta pidä sinä vain mielipiteesi ja harhainen kuvitelmasi siitä, että pelastat jonkun hengen ajamalla nastarenkaalla. Jos näin tulee tapahtumaan, niin lupaan kyllä vaihtaa itsellenikin alle nastarenkaat...
Kaksi sanaa turvallisuudesta: OIKEA TILANNENOPEUS! (Kuinka moni oikeasti ajaa sellaista vauhtia, että saa auton pysähtymään joka tilanteessa tien näkyvällä osuudella, renkaista riippumatta?)
Kyllä kyllä...
Ollaan samalla alueella.
Tuo toteamus vain siitä että tilanteet ovat todella epätodennäköistä on aika paha asennevamma.
Se tilanne voi tulla ihan milloin tahasa.
Siksi ne ovatkin yllättäviä tilanteita.
Ja mikäli ajaa sillä asenteella että tuskin tuollaista omalle kohdalle osuu niin lopputulos voi olla paha.
Se pikkulapsen eteen hyppääminen kun on nyt vaan yksi esimerkki.
Onhan tuolla liikenteessä paaaaaaljon muitakin jotka voivat eteen pujahtaa.
Se ei ole harhainen kuvitelma että pyrin maksimoimaan oman turvallisuuteni rengasvalinnalla sekä omalla liikennekäyttäytymiselläni.
Minä en kuvittele sekuntiakaan että juuri se rengas minut pelastaisi miltään tilanteelta.
Se vain on fakta että mitä pitävämpi rengas, sitä enemmän siitä on apua silloin jos ja kun tilanne eteen pöllähtää.
Tällaisia tilanteita on eteen tullut todella useita, eikä todellakaan ole ollut tilanteeseen joutumisen syynä ratin ja penkin välinen alue.
Suoraan sanottuna naurettavan huonoa tuuria, mutta hyvää tuuria että kaikista on selvitty puhtaasti säikähtämällä.
Tieltä suistumiset jo hyvin iso osa kolareista muutenkin johtuu nimenomaan sieltä penkin ja ruorin välistä... Totta.
Urpo se on joka ajaa väärää tilannenopeutta tyhjällä tiellä ja siitä suistuu pöpelikköön.
Täällä kaupungissa vaan näitä nurkan takaa eteen hyppääviä dorgia ja päin punaisia ampuvia idiootteja on tupannut eteen tulemaan todella paljon liikaa.... Yksikin on jo liikaa.
Mutta fakta on se että niitä idiootteja on liikenteessä paljon.
Tämän tuo AVK myös aika tehokkaasti näyttää.
Ja kun se urpo joka kuvittelee ajavansa ylivertaisilla renkailla ja kaikilla avusteilla jotka kyllä pitää auton tiessä, paukahtaa sopivasti kohdalle niin todellakin haluan maksimoida silloin sen oman turvallisuuteni tilanteessa kuin tilanteessa.
Siihen ei oikea tilannenopeus auta... Siihen monen väärän asian yhteen osuvassa summassa kun ei ole sitä oikeaa tilannenopeutta.
Silloin pitää vain toivoa että nopeus sattui olemaan tarpeeksi pieni kyseiseen tilanteeseen ja renkaissa riittää pito pysäyttämiseen tai väistämiseen.
Mutta nimenomaan jos kuvittelet että minulla on joku harhainen kuvitelma asiasta ja ajaisin nimenomaan siten että kuvittelen renkaiden tuovan minulle tottakai paremman turvan vaikka vähän kovemmassakin vauhdissa kuin naapurin kitkarenkailla niin kuvittelet täysin väärin.
Olenhan jo moneen kertaan sanonut että tottakai jokaisella renkaalla pitää ajaa mieluiten ihan kuin sillä surkeimmalla renkailla olisi vaatimus.
Mielummin aina liian hiljaa ja turhaankin ennakoiden, kuin ajatuksena että kyllä nää renkaat ja nykytekniikka tuo mulle jollain tavoin etulyöntiaseman... ja turvallisuuden tunteen.
Ei... En todellakaan ajattele näin.
En myöskään ajattele niin että aivan sama mikä rengas... syy kaikkiin kolareihin kun löytyy ratin takaa.
Ainoastaan jos oikein tosissaan lähdetään saivartelemaan niin näihin yllättäviin tapahtumiin tosiaan voi syyttävällä sormella osoittaa sitä tilanteeseen joutunutta kuskia.
Mitäs otti ja starttas auton.
Ainoa oikea tilannenopeus kaikkiin tilanteisiin on se että jättää auton avaimet eteisen pöydälle. Se on ainoa ennakointi mikä auttaa siihen ettet joudu autolla mitenkään tilanteeseen missä renkaiden eroilla ei olisi mitään merkitystä.