Mutta mikä voima sen iskarin varren palauttaisi...
Ihan yleensäkkin iskareista:
Iskarin sisään muodostuu painetta iskarinvarren työntyessä sylinterin sisään, koska tilavuus pienenee iskarivarren tilavuuden verran. Siksi iskarissa pitää olla jokin keino antaa periksi tilavuuden muutokselle. Eli ilmaa iskarin "tutin" ja iskarin korkin välissä, tms systeemi.
Edit. Eli selkokielellä ilmatila iskarissa toimii jousen lailla ja paluttaa vartta ulospäin.
laban:
Tarkista että ne kumihatut ovat ehjät. Jos ne ovat alkuperäiset eli mustat, kannattaa Garagelta tilata värittömän malliset tutit, koska ne kestävät paljon paremmin. Niiden kanssa loppui minulla(kin) vuotamis- ja muut murheet.
Academyn iskarit olen täyttänyt seuraavasti:
1. Öljyä iskariin niin että jää pari milliä vajaaksi
2. työnnä mäntää sentti ylös ja anna olla n. 5min
3. vedä mäntä alas ja anna olla noin 5 min
4. toista tarvittaessa 2 ja 3 (jos epäilet että männän alle jäi ilmaa)
5. kun ilmakuplia ei näy, tarkasta että öljyä on edelleen riittävästi, eli noin 2mm vajaa. Lisää tarvittaessa.
6. aseta tutti paikalleen ja taputtele sitä niin että ylimääräinen öljy tulee pois välistä
7. kierrä iskarin yläpää+kierrekaulus huolellisesti paikalleen ja kiristä "näppimomenttiin"
Tapoja on yhtä monta kuin iskarin kasaajaa, mutta näin itse olen tehnyt. Opettele kasaamaan iskarit aina samalla tyylillä, jolloin iskarit käyttäytyvät keskenään ja eri täyttökertojen välillä samalla tavalla. Mutta ei kannata ressata siitä jos varret eivät palaudu millilleen yhtä paljon painalluksen jälkeen, kunhan ne menevät pohjaan ilman suurempaa voimaa. Jos epäilet iskarissa olevan ilmaa, käännä iskari(tai koko auto) ylösalaisin ja liikuttele mäntää pienellä liikkeellä alapäässään. jos kuuluu ylimääräisiä "spruit spruit"-ääniä, niin ilmaa siellä on. Ja ihan pikku määrä ilmaa siellä ei ole maailmanloppu koska käytössä ilmahan viihtyy siellä iskarin yläpäässä. Eli jos ääniä ei kuulu männän liikkuessa yläpäässä niin mäntä ei yllä ilmakuplaan asti(edit. iskari/auto oikeinpäin).
Tietoa jousituksesta ja iskunvaimennuksesta
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#jousetKätevä DIY High-Tech iskarintäyttö teline:
T. Matti