RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 15.55

Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 15.55
kertokaa nyt että millaisella lamppu systeemillä akkuja pitää purata ja kuinka himmeeksi lamppu päästetään? kiitos... :)
Otsikko: Tiedoton....
Kirjoitti: Fridek - 28.11.02 - klo: 16.55
Tassa ku itsekkin on aloittelemassa harrastusta niin kertokaa paras tapa tyhjentaa ja huoltaa akut. Koska aluksi tekee helpommin virheita kun ei tunne tapoja....... :?

Nama tiedot saattaa hyvinkin meilta aloittelijoilta saastaa kukkaron nyoreja.....  

A ja O ei tule hyvin taalta ulkomailta.... :oops:
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: AssoRacing - 28.11.02 - klo: 17.01
Mun laturilla saap purettua akut vaikka 20amps....
Otsikko: .
Kirjoitti: matti - 28.11.02 - klo: 18.19
Luullakseni topicin aloittajan tavoitteena ei ollut saada topicia täyteen mainoksia, niinkuin eräät jo yrittivät.

http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=306 on hyviä neuvoja akkujen huollosta ja purkamisesta.

Itse puran aluksi auton H4 polttimolla, jossa on tietääkseni pitkät ja lyhyet päällä. Se purkaa laskujeni mukaan n. 7 ampeerilla. Sillä puran akut n.6 voltin tienoille, ja sitten tasauspurkulaitteeseen joka purkaa 1,5 A virralla.

Eli vastaus kysymykseen:
Yksikin auton lamppu riittää, jos tarviit lisää virtaa "purkulaitteeseesi" niin lisää lamppuja.
Otsikko: Re: .
Kirjoitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 19.44
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Luullakseni topicin aloittajan tavoitteena ei ollut saada topicia täyteen mainoksia, niinkuin eräät jo yrittivät.


Aivan.


Joo eli mulla ei oo varaa mihinkään kerpeleen kalliisiin purkaus  laitteisiin. eli just tällaista pelkkää lamppua ajattelin, ei mitään esim. kolmea eri purku vaihetta.


olis varmaan hyvä olla pari purkulaitetta, vai paljonko noi lamput maksaa? saakohan niitä ihan komponenttiliikkeestä?

eli sit tarttisin kaks auton h4 polttimio, pätkän silikonijohtoa ja kaks pari hauenleukia, eikö?

edit:
niin kuinka himmeeksi se lamppu päästetään sitten? mitään mittareita ei ole
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: matti - 28.11.02 - klo: 19.52
Lamput ei maksa paljon mitään ja niitä saat luultavasti huoltoasemilta, autokorjaamoilta, varaosaliikkeistä yms.

Lamppuja ei saa päästää sammumaan, kun alkaa himmeneminen, otat akut irti. Kirkkaus tosin riippuu lampuista.

Yleismittari on oiva apuväline tässäkin. Halvimmat maksaa n.10 euroa, joten siihen kannattaa satsata.

Mieluummin ostaa mittarin kuin menettää esim. 100 euron arvoisen akun, vai mitä?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 19.58
jaah kai mun sit pitää mittarikin ostaa... :|
eli saako kaikki komponenttiliikkeestä: polttimot, mittari, johdot ja hauenlauat
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 20.02
Hei apua!

tää ei mitenkän liity aiheeseen mutta silti:
latailen tässä akkuja samalla. kuulin yhtäkkiä pari kertää yksittäisen rätinän. kokeilin akkuja ja ne oli todella kuumat! eli laturi ei oo katkaissut latausta! onko laturissa vika? vai missä? mitä pitää tehdä!
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Yippo - 28.11.02 - klo: 22.06
Mikä laturi ja mitkä akut? Ja lamppupurkuun on kohtuu yksinkertainen ja halpa rakentaa joka katkaisusysteemi ettei vahingossakaan tule purettua akkuja liikaa....
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 28.11.02 - klo: 22.46
laturi: ultramat 5
akut: panasonic 3000
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 29.11.02 - klo: 09.42
Omat akkuni rätisivät ja savukin niistä nousi. Tämä tapahtui purettaessa 20 amp. virralla. Syynä oli se että plus navassa tinaukset oli levinnyt vähän suojuksille jotka ovat siinä navan ympärillä. Katoppa Rchullu onko sulla käynyt samoin.

Laturissa on varmaankin jotain vikaa. Ekalla latauksella yksi akku pääsi minullakin kuumenemaan varmaan jotain yli 50 asteiseksi. Mistäköhän tämä mahtaisi johtua? Tämän jälkeen on kyllä katkaissut hyvin. Laturi on Lrp Quadra Charger ja akut Corally Powers 3000.

Minulla ei sitten ole kovin vahvaa tietopohjaa tälle.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Yippo - 29.11.02 - klo: 14.42
RCHullu: Mitkä panasonicit? UMH, SMH vai niitä turkooseja ekoja 3000 akkuja. Ite en missää tapauksessa lataisi tuolla laturilla noita akkuja, kun siinä ei ole lämpökatkaisua ja peak-arvokin on varmaan vähän liian korkea. Eli on enemmän tai vähemmän todennäköistä että käryytätä akkusi jossain vaiheessa...
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 29.11.02 - klo: 18.20
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
RCHullu: Mitkä panasonicit? UMH, SMH vai niitä turkooseja ekoja 3000 akkuja. Ite en missää tapauksessa lataisi tuolla laturilla noita akkuja, kun siinä ei ole lämpökatkaisua ja peak-arvokin on varmaan vähän liian korkea. Eli on enemmän tai vähemmän todennäköistä että käryytätä akkusi jossain vaiheessa...


turkoosit panasonicit.
ton tapauksen jälkeen on kyllä katkaissut ihan normaalisti...


nonii ukko toi pari lamppua ja johtoa biltemasta. vielä hauenleuat ja yleismittari..

mut voisko joku kertoo et mihin ne johdot juotetaan. tos on kannassa kolme juttua, johonkin niihin varmaan jompikumpi johto laitetaan tai molemmat. voisko joku kertoo... :oops:

edit:
ukko sanos et se lamppu tulee niin helvetin kuumaks ja palaa helposti. sil on joku normaalin lampun tyylinen mikä veis suurinpiirtein yht paljon virtaa ni käviskö se sit
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Yippo - 29.11.02 - klo: 19.06
Mää latasin omia ekoja samanlaisia Panoja ensin Novakin  Rhinolla ja kerran latauksen jälkeen akun lämpötila oli yli 70C, mittari ei näytä enempää... Sitten hommasin paremman laturin.

Kokeile niitä napoja lampusta, syttyykö vaiko ei. Kahden väliltä syttyy "pitkät" ja toisten väliltä "lyhyet". Pitkäs vie vissiin vähän enemmän virtaa... Molemman rinnan niin menee vielä enemmän virtaa... Lamppu tosiaan lämpenee... Sillä voi polttaa mattoa tai lattiaa tai sulattaa muovia. Tai käyttää saunan kiukaana. En suosittele koskemaan..
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: TeemuR - 30.11.02 - klo: 10.19
se on ihan sama mihin liuskaan ne juotaa kiinni. kanataa muuten homata semmosta juotos tahnaa (sitäkin saa biltemasta), sillä saa paljon helppommin tarttumaan johtojen päät niihin lampun kantoihi :wink:
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: pete|| - 30.11.02 - klo: 20.43
Kun niitä halpisyleismittareita  saa noin 10€ tai allekkin , niin tekeekö niillä mitään ? vai onko ne sellaisia että näyttää mitä sattuu  ?!
Ja mistäköhän sais yleismittareita missä olis lämpöanturi ?
---
Miten sellaisen virityksen voi tehdä mikä sammuttaa lamput (normaalit auton polttimot) siinä vaiheessa kun ne on purkaantunut siihen vaiheeseen (sanokaa joku suositus arvo; voltti tai mah virtamäärä) että loput voi tyhjentää laturilla ja sitten mahd. tasauspurkulevyllä.
---
Ja MattiM kuinka vanha se sinun Quadra Charger laturi on ?
Kun omani on noin 2 v. tai enemmänkin ja siinä lukee vain Nicad-power pattery 4-8 cells. Pystyyköhän sillä lataamaan Ni-Mh akkuja ?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JuhoK - 30.11.02 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Kun niitä halpisyleismittareita  saa noin 10€ tai allekkin , niin tekeekö niillä mitään ? vai onko ne sellaisia että näyttää mitä sattuu  ?!
Ja mistäköhän sais yleismittareita missä olis lämpöanturi ?
---
Miten sellaisen virityksen voi tehdä mikä sammuttaa lamput (normaalit auton polttimot) siinä vaiheessa kun ne on purkaantunut siihen vaiheeseen (sanokaa joku suositus arvo; voltti tai mah virtamäärä) että loput voi tyhjentää laturilla ja sitten mahd. tasauspurkulevyllä.
---
Ja MattiM kuinka vanha se sinun Quadra Charger laturi on ?
Kun omani on noin 2 v. tai enemmänkin ja siinä lukee vain Nicad-power pattery 4-8 cells. Pystyyköhän sillä lataamaan Ni-Mh akkuja ?

Mikä tahansa halpis-yleismittarikin, millä pystyt lukemaan jännitettä 0,1 V tarkkuudella, riittää akkujen (kennojen) purkamisen valvomiseen.

Lämpötila-antureita ei ole kaikissa mittareissa, ja jos on, luulisin niiden maksavan jotakin alkaen 25-30€ ->.
Minulla on tuollainen mittari, mutta käytettyäni sitä vain muutaman kerran, opin "lukemaan" katkaisulämpötila-alueen pelkällä kädellä: 40-45° tuntuu nimittäin selvästi kättä lämpimämmältä, mutta ei vielä kuumalta. Kannattaa muistaa, että käsi pitää jo yli 50° lämpötilaa varsin kuumana.

Millä tahansa NiCd-laturilla voi ladata myös NiMh-akkuja, sillä sähkö on kaikissa latureissa ihan samanlaista. Pitää ainoastaan tietää, että kaikissa latureissa latauksen katkaisu ei ehkä toimi luotettavasti NiMh-akuilla, vaan se pitää ehkä hoitaa käsituntumalla akun lämpötilan perusteella. Jos tähän ei löydy itseluottamusta, kannattaa hankkia "oikea" NiMh-laturi.
Ja sama suomeksi: yhden ja kahden NiMh-akun vuoksi ei uutta laturia kannata hankkia, mutta kun kaikki akut alkavat olla NiMh, on asianmukainen laturi perusteltu.

Polttimopurkajaan voi liittää releen katkaisemaan purun, kun jännite alittaa jännitteen about 5,0-6,0 V. En ole tällaista tehnyt, mutta kokemusta löytyy muilta rc-keskustelijoilta takuulla. Esim. Winqqu on tällaisen rakentanut, ja voinee antaa linkin sivulle, jossa on ohjeet. Odota alkuviikkoon, kunnes Winqqu on tehnyt viikon työt, ja siirtyy netin puolelle :lol:
Otsikko: Väärä käyttäri
Kirjoitti: VesaK - 30.11.02 - klo: 23.10
.... jotta JuhoK ei saisi turhia rasitteita ylläolevan jutun johdosta, sen tekijä oli meikäläinen. Talossa on nykyisin kaksi käyttäriä.
Terveisiä muuten Mr Calelle.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: RChullu - 01.12.02 - klo: 08.16
eli 5-6v ois hyvä lukema?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: VesaK - 01.12.02 - klo: 09.20
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
eli 5-6v ois hyvä lukema?

Niin on. 6V on kuitenkin parempi, sillä:

Akun jännitteenä 5,0V tarkoittaa kennojännitteenä 5V/6=0,83V, mikä ei sinänsä ole paha arvo purettaessa. Mutta varsinkin akuissa, jotka eivät alusta asti ole saaneet osaavaa hoitoa, kennot ovat jo vähän "eriarvoisia". Kennojen keskinäinen jännite sattaa purkamisen loppuvaiheessa vaihdella paljonkin, ja kun koko akun jännite on enää 5V, voi jokin kenno olla jo nollilla ja sen allekin. Siksi 6V on turvallisempi katkaisuarvoksi.

Kannattaa muuten opetella tuntemaan akkunsa: kun juuri purkamisen loppuvaiheessa tarkkailee vuorotellen jokaisen kennon jänitettä, näkee, millä kennolla jännite alkaa putoamaan ensiksi ja nopeimmin. Juuri se on akun heikoin kenno, ja se kannattaa merkitä vaikka tussilla, ja sitä on syytä seurailla purettaessa.
Juuri tässä touhussa tarvitaan halpaa yleismittaria.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: pete|| - 01.12.02 - klo: 10.04
Siinä mielessä Metalli-hybridi kennoille tarkoitettu laturi olisi kätevä että akut ei pitäis päästä mitenkään räjähtämään alakerrassa kun on ajamassa ja akut latauksessa. Kun taas ylilataavalla laturilla vois käydä.

Rc-piste kun on lähin liike ja siellä myydän sitä Robitronicin purkulevyä
niin millä virralla se purkaa kennoja ? Se kaiketi lopettaa purun automaattisesti kun akussa on enää 0.8 v  !?  Onko Robitronic teidän mielestä hyvä (kokemuksia ?) vai mitä purkulaitteita suosittelisitte ?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 01.12.02 - klo: 11.19
Tästä http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=523&highlight= topicista löytyy ilmeiseti ohje tuon katkaisimen tekemiseen. Käytetäänkö tuota katkaisinta lamppujen kanssa vai onko siinä itsessään joku purkulaite?

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.

Tuolta laitteen tekijän nettisivuilta sanottiin että resistoria vaihtamalla voi katkaisu jännitettä vaihtaa. Monenko ohmin resistori pitää olla jos haluaisi esim. purun katkaistavan 6 voltissa?

Onko tuo vaikea tehdä vaikka ei ymmärtäisi paljon mitään noiden päälle?

Pete88: Tuo laturini on 2 viikkoa vanha. Ainakin tuohon nimen perään on laitettu NiMh Digital joka voi kertoa jotain laitteen mahdollisesta päivittämisestä.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: VesaK - 01.12.02 - klo: 16.20
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tästä http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=523&highlight= topicista löytyy ilmeiseti ohje tuon katkaisimen tekemiseen. Käytetäänkö tuota katkaisinta lamppujen kanssa vai onko siinä itsessään joku purkulaite?

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.

Tuolta laitteen tekijän nettisivuilta sanottiin että resistoria vaihtamalla voi katkaisu jännitettä vaihtaa. Monenko ohmin resistori pitää olla jos haluaisi esim. purun katkaistavan 6 voltissa?

Onko tuo vaikea tehdä vaikka ei ymmärtäisi paljon mitään noiden päälle?

Pete88: Tuo laturini on 2 viikkoa vanha. Ainakin tuohon nimen perään on laitettu NiMh Digital joka voi kertoa jotain laitteen mahdollisesta päivittämisestä.

Laite ei ole itsessään purkulaite, vaan se kytketään lamppuihin.

Lamput eivät pura enää, kun rele on katkaissut virtapiirin.
(Ilman virrankatkaisua purkaminen jatkuisi, vaikka hehku pikku hiljaa sammuisikin! Se on juuri se vahingollisin vaihe, jolloin akun jännite lähestyy ja menee nollille, mutta navat ovat edelleen "oikosulussa".)

Resistorille on näköjään annettu laskentakaava, mutta se huomioi myös kelan (releen) oman vastuksen, ja releen katkaisujännitteen, jotka on tiedettävä. Oman laskuni mukaan vastuksen arvo 6,0 V katkaisulle on 111 ohmia, kun käytössä on sama rele. Haluatko tietää, miten laskin?
Odota, niin Winqqu kertoo, minkälaista ja mistä hankittua relettä hän käytti rakentaessaan oman systeeminsä, joka on maltillisesti sanottuna hieno.

Systeemiä ei varmasti ole vaikea tehdä, ja vaikka siltä tuntuisikin, kannattaa pistää toimeksi! Juuri tämänlaisten yritelmien kautta oppii ja saa itseluottamusta. Mutta jokainen laiterakentaja on tietenkin ekalla koekäytöllä valppaana katsomassa, että mikään ei mene pieleen. Ja jos meneekin, niin tutkii, mistä se johtui. Pienistä hairahduksista nimittäin oppii vielä paljon tehokkaammin, kuin alituisista onnistumisista  :)
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: pete|| - 01.12.02 - klo: 16.41
Kun tossa Robitronicin purkulevyssä lukee Ni-Cd ja Ni-Mh akuille niin purkaako se Ni-Mh akkujenkin virran 0.8 v ? Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin metallihybridi akkuihin pitäis jättää enemmän virtaa, vai oliko se vaan säilömisen ajaksi ?  :?

Voiko tolla purkulevyllä purkaa kanssa 4:n kennon akkuja ?

Ja miksi siinä (ainakin Robitronicin kotisivuilla) oli vain 5 lediä ? kun yleensä on 6 kennon akut. Onko siinä sitten jokin akku purkauksessa jonkun toisen kennon kanssa ?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 01.12.02 - klo: 17.27
No olisihan se mielenkiintoista tietää että miten VesaK laskit tuon resistorin koon. Voisihan sitä tietysti tuollaisen tehdä on nimittäin jo kerran lipsahtanut liian tyhjäksi yksi akku.

Mistäköhän noita osia oikein saa?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: VesaK - 01.12.02 - klo: 20.34
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
No olisihan se mielenkiintoista tietää että miten VesaK laskit tuon resistorin koon. Voisihan sitä tietysti tuollaisen tehdä on nimittäin jo kerran lipsahtanut liian tyhjäksi yksi akku.

Mistäköhän noita osia oikein saa?

Näin sen tein:

Kaavahan oli Rv = Rr x (Vk / Vr)   eli   Rr / Vr = Rv / Vk
missä
Rv = laskettava vastus
Rr = releen vastusarvo
Vk = haluttu katkaisujännite
Vr = releen katkaisujännite

Rr ja Vr ja siis myös Rr/Vr ovat relekohtaisia vakioita, jolloin tälle releelle

Rv (100 ohm) / Vk (5,4V) = Rv (?) / Vk (6,0V)
josta jo tuleekin
Rv(?) = 100 x 6,0 / 5,4 = 111 ohm

Saas nähdä, joudunko hakemaan muutaman oops-hymiön, kun JesseT pääsee tarkastamaan...
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Juho.nordgren - 01.12.02 - klo: 22.03
Toi rele juttu ei tuu toimimaan......
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JesseT - 02.12.02 - klo: 11.11
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)

Joka tapauksessa tämä ei nyt niin tieteellistä ole ja harvoissa releissä kuitenkaan ilmoitetaan katkaisujännitettä. Itse löysäilin 12 V Biltema releen jousta sen verran, että sain sen katkaisemaan sopivasta arvosta. Tai sitten ostaa jonkun  6 V releen ja laittaa sen ilman vastusta. Varmaan katkeaa jossakin 4 - 5 V tienoilla.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Cruisaaja - 02.12.02 - klo: 15.45
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)

Joka tapauksessa tämä ei nyt niin tieteellistä ole ja harvoissa releissä kuitenkaan ilmoitetaan katkaisujännitettä. Itse löysäilin 12 V Biltema releen jousta sen verran, että sain sen katkaisemaan sopivasta arvosta. Tai sitten ostaa jonkun  6 V releen ja laittaa sen ilman vastusta. Varmaan katkeaa jossakin 4 - 5 V tienoilla.


Itsellä oli vaan lyhyt sähkö koulussa. Sen vaan muistan kun ope silloin aikoinaan kertoi meille että sähköä on kahdenlaista:

Plussa = valo ja lämpö

Miinus= sähköisku ja lasku

Ja eikös se sähkön kaava mennyt jotenkin näin:

Oomi x käämi = pimeenä koko lääni :mrgreen:
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: winqqu - 02.12.02 - klo: 16.43
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.


(http://www.nascart.com/disd5.jpg)

Tuo releviritelmä 100ohm vastuksella katkaisee virran, kun akun jännite laskee kuuteen volttiin.

Itse käytin katkaisinta lamppuketjussa jossa oli 12 kpl auton 21W polttimoa. Purkuvirta on noin 24A. Tässä oli ajatuksena simuloida auton moottoria, kun erän jälkeen akkuihin jäi vielä paljon virtaa puran akun nopeasti 5.4 Volttiin ja sitten tasaus-levyyn pariksi tunniksi.

Zydeemi toimii mainiosti mätsätyillä Sanyo2400 akuilla ja potku pysyy patterissa pitkään.
Jostain syystä metalliakut eivät tykkää tästä "triitmentistä", vaan lussahtavat.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: pete|| - 02.12.02 - klo: 16.50
wiggu kirjoitti:
Lainaus
Jostain syystä metalliakut eivät tykkää tästä "triitmentistä", vaan lussahtavat.


Siis eivätkö ne tykkää nopeasta lapulla purusta vai tasauspurusta ??
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: winqqu - 02.12.02 - klo: 16.57
Siis metalliakut eivät pidä nopeasta purusta lampuilla.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 02.12.02 - klo: 19.19
Mistä tuo mahtaisi johtua että metalli akut eivät pidä nopeasta purusta? Voiko tuota haittaa pienentää mitenkään muuten kuin pienentämällä purkuvirtaa? Oma purkulaitteeni purkaa vähän yli 20 amppeeria laskennallisesti ja kaikki akkuni ovat juuri noita jotka kärsivät purkamisesta.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: VesaK - 02.12.02 - klo: 21.41
En kyllä ihan ymmärrä, miksi NiMH-akut lussahtaisivat kunnon purkuvirroista. Ettei vain olisi jotakin THR:n spesiaalihäiriöakkuja...
Otetaanhan akuista ajossa paljon suurempia virtoja (hetkellisesti), ja testausvirratkin ovat yleisesti 30A.

Tästä ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että Winqqu ja THR ovat jo aloittanet psykologiset iskunsa kohden tulevia ProStock-kilpailijoitaan.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: winqqu - 03.12.02 - klo: 10.50
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Otetaanhan akuista ajossa paljon suurempia virtoja (hetkellisesti)..


Niin, en tiedä miksi akut käyttäytyvät sillälailla. Perstuntumalta vaan vaikuttaa siltä että metalliakussa tapahtuu jotakin kun "jämävirrat" puretaan nopeasti. Eli kiihkeän viri-erän jälkeen jos puran loput virroista lampuilla, niin seuraavan latauskerran jälkeen potku puuttuu. Jos taas puran pikkuvirroilla 2-4 amp. pikkuhiljaa.., tasauslevyyn..,  ja potku palautuu !!??
Metalliakuista on niin monta versiota olemassa "oikeista" hoito-ohjeista, ettei oikein meinaa pysyä kärryillä.
 
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
...aloittanet psykologiset iskunsa kohden tulevia ProStock-kilpailijoitaan.)

aina kaikki ei ole sitä miltä näyttä...   :wink:
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 03.12.02 - klo: 17.05
No ehkä se sitten täytyy itse todeta tapahtuuko mitään kun niitä purkaa isolla virralla.

Onkos kukaan teistä kokeillut toimiiko tuommoinen katkaisin purkavan laturin kanssa joka osaa katkaista purun tehtaalla ohjelmoituun kohtaan?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Nappe - 03.12.02 - klo: 18.53
Siis Höh :?:
Mihin MattiM käyttäisit sitä katkaisinta jos laturi osaa katkaista?

Jos kytket tuon mukaan laturin purkuominaisuuden kanssa niin voit sen tehdä muutamalla eri tavalla:

1. Katkaisemaan ennen kun laturi katkaisee.
2. Katkaisemaan laturia myöhemmin, jolloin kuitenkin laturi katkaisee ensin, ja purku loppuu siihen.
3. Lisäkuorman kanssa, jolloin laturi lopettaa purkaamisen siinä missä aina ennenkin, ja lisäkuorma katkeaa sitten kun lisäkytkentä katkaisee.

Itse purkaan laturilla niin tyhjäksi kun saa, jonka jälkeen purkulevyyn kunnes LEDit sammuu tai muistan ottaa sen akun pois levystä :roll:

Niin, joo. Purkulevyt olen tehnyt itse. Säästyi muutama € ja kului kohtuuttomasti aikaa...
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 03.12.02 - klo: 19.02
No onhan se tietysti vähän kummallista mutta laturi katkaisee purun turhan aikaisin jonka jälkeen sitä saa aina laittaa purkamaan uudelleen. Kun se on kerran katkaissut niin se ei katkaise toista kertaa jolloin taas jos akku unohtuu purkautumaan niin se kärsii kun menee tyhjäksi. Ajattelin vain että jos sitä ei olisikaan vaikea tehdä eikä myöskään maksa paljon niin voisi siihen laturiinkin sellaisen tehdä.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 06.12.02 - klo: 14.18
Tänään huomasin yleismittarilla akkujen jännitteitä tutkaillessani että kun puran akun 20 amppeerilla mittarin lukeman mukaan 6 volttiin jolloin katkaisen purun niin voltit nousevat takaisin johonkin 7,6 volttiin. Haittaako sekin että voltit akussa menevät näin hetkellisesti alle 4,8/5,4 voltin mutta nousevat kuitenkin takaisin? Olisiko pienempi purkuvirta parempi?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: VesaK - 06.12.02 - klo: 22.56
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tänään huomasin yleismittarilla akkujen jännitteitä tutkaillessani että kun puran akun 20 amppeerilla mittarin lukeman mukaan 6 volttiin jolloin katkaisen purun niin voltit nousevat takaisin johonkin 7,6 volttiin. Haittaako sekin että voltit akussa menevät näin hetkellisesti alle 4,8/5,4 voltin mutta nousevat kuitenkin takaisin? Olisiko pienempi purkuvirta parempi?

Juuri tuosta löytyy "tasauspurun" viisaus. Paitsi että se nimensä mukaisesti tasaa kennojen jännitteen ja latauksen, se myös tyhjentää ne.
Kun purat isolla virralla, ja jännitteen laskiessa katkaiset purun, akun jännite nousee heti takaisin ylös. Koska kennot eivät ole vielä tyhjiä. Sama ilmiö havainnollistuu vaikkapa tavallisella taskulampulla: kun sen akku tai patteri alkaa hiipua, pienen lepohetken jälkeen on valo jälleen kirkas, jos lampun laittaa uudestaan päälle. Tosin ei pitkäksi aikaa.

Tasauspurku imee kennoista mehut aina mA-tasolle asti, jolloin kennot todella tyhjenevät (ja tasaantuvat). Onkin tärkeätä antaa sen tapahua pitkään, vähintään useita tunteja.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 07.12.02 - klo: 14.26
Tuolla katkaisimen ohjeessa on tällainen pätkä:"(1) Package 100 ohm 1/2watt resistors $ 0.49". Onko tuo 1/2 watt nyt sitten 0,5 wattia vai 1 tai 2 wattia? Kävin jo tänään ostamassa tarvikkeita tuohon katkaisimeen. Paikka jossa kävin oli Bebek siellä ei tietenkään ollut yli 25 amp. releitä ja myyjäkin ihmetteli mihin tarvitsen sellaisen. Ostin sitten kaksi 15 amp. relettä kun myyjä sanoi että rinnan juottamalla siitä tulee 30 amp. Eikö tämä tarkoita sitä että vastuksiakin pitää olla tupla määrä? Tuohon ohjeeseen oli laitettu katkaisin tuohon yhteen väliin. Onko se katkaisin välttämätön?

Onko tuo Integyn SA erillispurkulaite, joka purkaa 5 amp. virralla yhtä hyvä tasapurkamiseen kuin tuollainen purkulauta joka purkaa 1 amp. virralla? Pitäisikö sen jälkeen vielä käyttää pienemmällä virralla purkavaa purkulaitetta?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JesseT - 07.12.02 - klo: 16.59
Katkaisin on välttämätön. Ilman sitä purku ei lähde käyntiin. Riittäviä releita ~30A käytetään 1:1 autoissa vähän joka paikassa ja niitä saa ihan mistä tahansa autotarvikeliikkeestä tai huoltamolta. 1/2 on 0,5.
Otsikko: purkaminen
Kirjoitti: m.e. - 07.12.02 - klo: 17.02
NiMH-kennojen kannalta parasta on purkaa aina akut mahdollisimman suurella virralla, niin kuin radalla ajettaessa tapahtuu. ja purkamisen pitäisi tapahtua mahdollisimman yhtäjaksoisesti, ajo-olosuhteita simuloiden. käytännössä tämä tarkoittaa siis n. 30 A tasavirtapurkua, silloin kennoissa säilyy potku mahdollisimman pitkään. mutta 30 A purkamisen katkaiseminen kennokohtaisesti onkin sitten vaikeampi yhtälö...

ajon jälkeen hoidetun purkamisen pitäisi päättyä haluttuun jännitteeseen, jonka jälkeen kenno (jännite) saa palautua mahdollisimman pian lepotilaansa. jos siis olisi mahdollista hoitaa yksittäispurku, joka tapahtuisi 30 A ja päättyisi aina haluttuun jännitteeseen (esim. 0,9 V), olisi se parasta kennoille. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.

jännitteiden tasaus (tasauspurku, erillispurku jne.) siis tarkoittaa seuraavaa: ajon jälkeen kennot ovat usein eri jännitetasolla, jonka jälkeen kaikki kennot puretaan samaan jännitteeseen. ei siis sitä, että kennot pidetään pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä.
Otsikko: Re: purkaminen
Kirjoitti: Mr Cale - 07.12.02 - klo: 20.09
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.


Oikosulkuvirtahan on yleensä aika suuri...  :D
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Teppo - 07.12.02 - klo: 20.30
Tuohon calen purkuun taitaa käydä myös helposti kisoissa mukana kulkeva pienoisruuvipenkki jonka saa mekkauspöydän kulmaan kiinni... ..tosin taitaa lämmetessä tuo purkuarvo hieman muuttua?

tuohon ajettaessa tapahtuvaan purkuun että senhän voi kätevästi laskea... 3000 akuilla ajoaika foameilla on 3.40 eli 220 sekunttia..joten purku virta on huomattava...
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 14.12.02 - klo: 17.15
Ensimmäiset epäonnistuneet kokeilut takana tuolla katkaisimella. Ongelmana on se että jos katkaisinta ei paina niin lamput sammuvat. Ei kai sen katkaisimen pidä kokoajan olla pohjassa? Se releen joku kosketin kuitenkin taipuu alaspäin. Kokeilu jännitteenä oli 12 volttia akkulaturista että ei mene omat akut piloille.

Onkos siinä releessä virralle joku tietty kiertosuunta? Siis sen koskettimen läpi.

Kun itselläni on kaksi relettä jotka juotin rinnan. Yhden releen vastus ohmeina taisi olla 280. Kasvaako tuo vastus määrä 560 kun releet juotetaan rinnan?

No jes äsken kun kävin vähän korjailemassa juotoksia releeseen niin eiköhän vain yksi niistä piikeistä mihin johto juotetaan katkennut. Nuo minun releet oli ilmeisesti tarkoitettu piirilevylle josta johtuen piikit ovat ohuet. Toivotaan nyt että Varaosa maailmasta sais vähän järeämpi piikkisiä ja enemmän virtaa kestäviä releitä niin ettei tarvitsisi hommata kahta.

edit: Lisätty kysymys ja muuta
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JesseT - 16.12.02 - klo: 09.50
Kaksi 280 Ohmin relettä rinnan tekee 140 Ohmia. Kyllähän sen pitäisi jäädä purkamaan, kun nappia kerran painaa. Jos se purkaa nappi pohjassa, mutta ei jää päälle, niin ota koko vastus pois välistä.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 16.12.02 - klo: 13.48
No taas oppi jotain uutta. Kun kuvittelin että releiden kokonais vastus on 560 ohmia niin minulla oli sitten lisävastuksia 232 ohmia. Olisi tosiaan varmaan toiminut jos olisin ottanut vastukset pois. Täytyy tänään käydä ostamassa uusi rele hajonneen tilalle.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 20.12.02 - klo: 17.05
Hommasin paremman releen ja kasasin katkaisimen tänään. Sama ongelma taas valot eivät pysy päällä. Kun otin katkaisimen pois rupesi toimimaan. Katkaisu jännite oli 5.6 volttia eli vastuksia pitää vielä lisätä. Kun akku on saavuttanut 5.6 voltin niin valot alkavat välkkymään johtuen edes takaisin nousevasta ja laskevasta jännitteestä. Onko tämä normaalia?

Kiitos jo nyt kaikille vastaajille.

edit: Taisin laittaa akun plussan sisään menon ja sen toisen johon katkaisin myös kiinnitetään väärinpäin. Jos vaihtaisin siisääntulon ja sen toisen toisinpäin releen piikkeihin se voisi auttaa. Eli jos siisääntulo olisi vaikka vasemmalla ja se toinen oikealla niin nyt vaihtaisin ne niin että sisääntulo olisi oikealla ja se toinen vasemmalla. Mitä luulette auttaako tämä tuohon vilkkumiseen?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JesseT - 23.12.02 - klo: 10.13
Jos teet sen tuon yllä olevan kuvan mukaan, niin ei ole mitään mahdollisuutta, että se alkaisi vilkkua. Jos taas laitat lamppujen paikalle akun ja akun paikalle lamput, niin sitten alkaa valoshow.
Otsikko: Re: purkaminen
Kirjoitti: VesaK - 23.12.02 - klo: 11.06
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
jännitteiden tasaus (tasauspurku, erillispurku jne.) siis tarkoittaa seuraavaa: ajon jälkeen kennot ovat usein eri jännitetasolla, jonka jälkeen kaikki kennot puretaan samaan jännitteeseen. ei siis sitä, että kennot pidetään pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä.


Tasauspurun tarkoitus on tasata kennojen varaustilat, että ne seuraavassa latauksessa olisivat samanarvoisia, täyttyisivät mahdollisimman yhtäaikaisesti ja tyhjenisivät mahdollisimman yhtäaikaisesti. Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita. Latauksen katkaisuautomatiikka ei sitä välttämättä tiedä, oli käytössä sitten peak- tai T-katkaisu, ja kuumimmat kennot saattavat päästä jopa vaurioitumaan.

Varaustilojen tasaus tehdään käytännössä pitkäaikaisella hitaalla purkamisella, jossa kennojen jännite pakotetaan alhaiseen jännitteeseen. Muuten se ei onnistu.

Huom. Tämä koskee NiCd-akkuja. m.e. kirjoitti kaiketi NiMH-akuista, jotka ovat ilmeisesti herkempiä, eivätkä pidä pitkään alhaisessa jännitteessä pitämisestä?
Otsikko: purkamisesta
Kirjoitti: m.e. - 28.12.02 - klo: 10.58
"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"

jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).

VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.

harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 30.12.02 - klo: 21.33
Vaihdoin akun ja lampun paikat keskenään eli ne voivat olla väärin tai oikein. Katkaisimen paikka on kuvan mukainen samoin kun miinuksenkin. Edelleen ongelmana on se että purku ei toimi jos katkaisinta ei pidä pohjassa. Kun painoin katkaisinta koko ajan purku katkesi 5.6 volttiin ja alkoi taas välkkyminen. Vastuksen poistaminen vaikutti ainoastaan siten että purku ei katkennut. Voiko rele vioittua jos sitä lämmittää likaa? Kuvassa joka on siellä ohjeessa lukee releiden tolppien vieressä: 85, 86, 87 ja 30/81. Onko tämä standardi neli tolppaisten releiden välillä? Ovatko toiminnot aina samat?

Tuollainen kuva on releen päällä. Numerot ovat ne koodit tolpille jotka ovat kuvassa pisteitä luukuunottamatta 87 ylä puolella olevaa toista pistettä. 85 ja 86 välisellä aluella pitäisi olla suorakulma jonka sisällä on kautta viiva. 30 lähellä oleva kautta viiva on ilmeisesti se joka laskeutuu alas kun releeseen tulee magneetti kenttä.Pilkut eivät merkitse mitään.

 Olen juottanut ne näin:
87 = plus lamppuihin
30 = plus akusta
85 = miinus akusta ja lampuista
86 = keskimmäinen eli se jossa on kiinni vastus ja katkaisin

Mitkä täällä olisivat väärin juotettuja jos otetaan myös huomioon alla oleva kuva?

edit: Ainakin katkaisimen ohjeen perusteella 87 ja 30 väärinpäin. Tosin toimi samalla tavalla vaikka olivat oikein päin.

Lainaus



,,,,,,\_. 30
,,._. ||
,,,87||
,85.-_-.86
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: l150040 - 30.12.02 - klo: 22.10
Autoissa käytettävät releet on suunniteltu toimivaksi 12 V jännitteellä. Tämän takia releen kiinni vetävä jännite on yleensä liian suuri 7,2 V akkupaketille. Eli RC-akussa ei ole tarpeeksi jännitettä vetämään rele kiinni. Tämän ongelman voi kiertää esim. löystämällä releen sisällä olevaa jousta siten, että RC-akku jaksaa vetää releen kiinni puoli tyhjänäkin. Tämä vaatii jonkun verran testaamista, koska jousi ei saa olla myöskään liian löysä.

Kun jousi on sopivan löysä RC-akku jaksaa vetää releen kiinni ja pitää sitä kunnes akussa on esim. tuo 5,4 V. Tätä lopetusarvoa voidaan säätää siis tuolla vastuksen arvolla, ettei jousta tarvitse säätää ihan kellosepän tarkkuudella. Siis tuo annettu 100 Ohmin vastus sopii vain esimerkkinä olevan releen kanssa.

Ohjeessa oleva johdotusjärjestys on oikea. Eli aluksi sinun tarvitsee luonnollisestikin palauttaa alkuperäinen johdotusjärjestys.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 31.12.02 - klo: 09.00
Vaihdoin kytkennät niinkuin ohjeessa on mutta edelleenkään ei pysynyt päällä. Ohitin vastuksen kokonaan niin sitten rupesi toimimaan. Katkaisu jännite oli mittarin mukaan jotain 5.6 volttia mutta mittari on liian hidas että oikeammin se on jotain 5.4 volttia eikä mitään vilkkumista esiintynyt.

Olin kyllä yrittänyt ottaa huomioon releiden erilaisuuden laskemalla tuon kaavan mukaan. Ennenkuin olin mitään juottanut releen vastus oli 64 ohmia mutta jostain syystä kun kaikki oli oikein kiinni niin vastus tipahti 25 ohmiin. 64 ohmin mukaisesti laitoin lisävastukseksi 32 ohmia joka oli liikaa.


Kiitos kaikille vastanneille ja erityisesti 15400 ratkaisevasta vinkistä ja JesseT:eelle asijantuntevista neuvoista.

No en taidakkaan ostaa tuota Integyn purkulaitetta sillä se tekisi turhankin ison aukon budjettiin. Sen sijaan ajattelin että jos väsäisin purkulaitteen joka purkaa kaikkia kennoja 2-3 amppeerilla jolloin jännite ei ehkä laskisi niin paljon kuin 4 amppeerin purussa ja ei tarvitsisi sitten odotella tasapurun kanssa niin kauan. Onko tämä järkevää?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: l150040 - 31.12.02 - klo: 10.01
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"

No en taidakkaan ostaa tuota Integyn purkulaitetta sillä se tekisi turhankin ison aukon budjettiin. Sen sijaan ajattelin että jos väsäisin purkulaitteen joka purkaa kaikkia kennoja 2-3 amppeerilla jolloin jännite ei ehkä laskisi niin paljon kuin 4 amppeerin purussa ja ei tarvitsisi sitten odotella tasapurun kanssa niin kauan. Onko tämä järkevää?


Koita seuraavaksi rakentaa erillispurkulaite vaikka seuraavan sivun ohjeiden mukaisesti. Viisi LED:iä vain kennojen väliin ohjeen kytkennässä, niin sinulla on kunnon purkulaite.

http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: MattiM - 31.12.02 - klo: 10.57
Joo toihan voisi olla seuraava kokeilu. Tuon saa näköjään purkamaan juuri tuolla 2-3 amppeerilla. Kai tuota katkaisu jännitettä voi nostaa jotenkin 0.8 volttiin kenno?

Siellä oli myös tuollainen ledi voltti mittari jota voisi myös yrittää tehdä.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: JesseT - 31.12.02 - klo: 14.41
Et vissiin laskenut sen kaavan avulla, jonka minä annoin:
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)
vaan
Rv = Rr x (Vk / Vr) eli Rr / Vr = Rv / Vk
Tuosta oikeasta kaavasta olisi heti nähnyt, että katkaisujännite ei saa olla suurempi, kuin akun jännite. Hyvä että nyt toimii. Tekemällä sitä oppii. Ne eivät ikinä opi, jotka eivät uskalla yrittää.

Nimim. Tänään taas säätänyt riittävästi
Otsikko: Re: purkamisesta
Kirjoitti: ezmo - 21.02.07 - klo: 07.44
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"

jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).

VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.

harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.


Mutta miten tasapurkulevy käyttäytyy, kun saavutettu katkaisujännte saavutetaan esim 0.8V ja kenno palautuu takaisin lepojännitteeseen 1.2V. Kaikki kennothan eivät ihan samanaikaisesti saavuta tuota katkaisujännitettä, joten pakan on oltava purkulevyssä, vaikka osa kennoista on saavuttanut tuon katkaisujännitteen.

E
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Merikotka - 22.02.07 - klo: 22.33
Eihän se purkulevy mitenkään erityisesti "käyttäydy". Kenno alkaa palautumaan lepotilaan, vasta kun se otetaan irti purkulevystä, koska purkulevy purkaa kennoa aina, kun kennon jännite on yli katkaisujännitteen. Akku pidetään tasauspurkulevyssä niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on katkaisujännitteen kohdalla ja sitten otetaan pois purkulevystä ja annetaan palautua lepotilaan.

Korjatkaa jos tuli puhuttua pää täyteen soopaa.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: ezmo - 23.02.07 - klo: 11.58
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: m@sse - 08.03.07 - klo: 21.09
Apua! Jäi GP3300 paketti lamppupurkuriin ja nyt on jännite ihan liian alhaalla :( Voiko pelastaa mitenkään?
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Samppu - 08.03.07 - klo: 21.57
Lataa pienella virralla niin voi onnistua.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: m@sse - 08.03.07 - klo: 22.08
Tais herätä ihan itsestään :D Kiitos kuitenkin.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Merikotka - 18.03.07 - klo: 20.57
Lainaus käyttäjältä: ezmo
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?
Selitetään sitten oikein selkeästi. Akku laitetaan purkulevyyn. Purkulaite alkaa purkamaan ja yksi kenno saavuttaa katkaisujännitteen, esim. 0,9V. Tämän jälkeen purkulaite pitää kennoa siinä samassa 0,9V jännitteessä, eikä päästä sen jännitettä nousemaan. Akun annetaan olla purkulaitteessa niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on tuossa 0,9V katkaisujännitteessä. Sitten akku otetaan pois ja jännite nousee lepojännitteeseen (1,2V).
Tämä koski siis vain tasauspurkulaitteita!

EDIT: korjasin pienen virheen viestissä
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: ezmo - 18.03.07 - klo: 21.10
Lainaus käyttäjältä: "Merikotka"
Lainaus käyttäjältä: "ezmo"
Eli, niin kauan kun kenno on purkulevyssä se purkaa, vaikka olisi saavuttanut tuon tavoite jännitteen? Eli kuinka se sitten tasaa pakan, jos näin on, vai pieneneekö erot kapasiteetin tyhjässä päässä?

Selitetään sitten oikein selkeästi. Akku laitetaan purkulevyyn. Purkulaite alkaa purkamaan ja yksi kenno saavuttaa katkaisujännitteen, esim. 0,9V. Tämän kennon purku pysähtyy siihen paikkaan. Tämän jälkeen purkulaite pitää kennoa siinä samassa 0,9V jännitteessä. Akun annetaan olla purkulaitteessa niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on tuossa 0,9V katkaisujännitteessä.
Tämä koski siis vain tasauspurkulaitteita!


Eli, kun pakan ottaa pois tasuripurkulaitteesta, onko kennon/kennojen lepojännitekin tuo 0.9V vai pomppaako kennot sinne 1.2V, eli terveen puolelle??

E
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: tapsa92 - 18.03.07 - klo: 21.15
Ööh nuo kennon jännitteet on aina purun jälkeen tuo 0.9v ( riippuu tietysti tasurista, on niitä erillaisia ) jännite nousee kennoissa vain ja ainoastaan latauksen yhteydessä, ei muuten. Miten luulisit jännitteen pomppaavan ylös, sehän olisi sama kuin ne kennot latautuisi itsestään?!! Eli, 0.9v per kaikki kennot tarkottaa että on akku tasattu ja jännitteet kennoissa pysyy 0.9v, ladatessa nousee siihen 1.2v ja laskee taas kun sillä akulla on ajettu. Kennojen jännitteet ei ole siis samat jos ei käytä tasuria, ja tämähän ei ole akkujen eliniän kannalta hyvä asia.
Otsikko: re
Kirjoitti: m.e. - 18.03.07 - klo: 21.29
kennojen jännitteet nousee välittömästi, kun ne otetaan pois purkulevystä kennosta riippuen 1 - 1,2 V tasolle. sen voi tarkistella ihan yleismittarilla. mutta ajan kanssa kennojen jännitteet (varsinkin nykyisten kisakennojen) lähtee laskemaan sitten kohti nollaa, jonne ne eivät saisi mennä. tästä syystä nykykennoihin ladataan virtaa säilytystä varten.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: tapsa92 - 18.03.07 - klo: 21.34
Hah, tuota en tiennyt että heti alkaa nousemaan :shock: Hyvä että korjasit virheen...
Otsikko: Re: purkamisesta
Kirjoitti: Merikotka - 18.03.07 - klo: 21.39
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
...Jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa)...

Tosta ymmärtää jotain aivan muuta.
Jännitteen nousu ei tarkoita sitä, että akkua ladataan. Tämän voi havaita monessa laitteessa, kuten akkuporakone.
esim. Akku on tyhjentynyt melkein loppuun. Painat liipaisinta niin kauan kunnes kierrokset alkavat laskea ja lopetat. Hetken päästä kokeilet uudestaan, kierrokset ovat korkeammat kuin edellisen kerran lopussa, mutta vain hetken aikaa.
Tuon hetken aikana, kun ei painettu liipaisinta, jännite palautui hiukan kohti lepojännitettä ja kierrokset olivat korkeammat.

EDIT: No voihan, m.e. ehti ensin, jätän viestin silti.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: ezmo - 19.03.07 - klo: 10.14
Olisi vain kiva "ymmärtää" miten se jännite pysyy siellä 0.9V purkulevyssä, ilman, ettei kennot purkaudu myös 0.9V lepojännitteeseen. Purkuhan siinä on oltava päällä, ei se kenno muuten siellä 0.9V pysy.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: Yippo - 19.03.07 - klo: 10.54
Jännite pysyy 0,9V:ssa jos purkulevy on toteutettu diodilla ja vastuksella. Silloin purkulevy ei koskaan "vapauta" kennoa, vaan pitää jännitteen katkaisujännitteen tasolla. Tämä ei nykyakuille tee hyvää kuulemma ollenkaan. Jos taas purkulaite on toteutettu jollain katkaisumenetelmällä, rele tms, purkulaite vapauttaa kennon lepotilaan kun katkaisujännite saavutetaan. Tällainen on ainakin Integy Eagle ja Novakin kallein laite mahtaa myös katkaista purun.
Otsikko: Akkujen purkaaminen
Kirjoitti: ezmo - 19.03.07 - klo: 20.10
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Jännite pysyy 0,9V:ssa jos purkulevy on toteutettu diodilla ja vastuksella. Silloin purkulevy ei koskaan "vapauta" kennoa, vaan pitää jännitteen katkaisujännitteen tasolla. Tämä ei nykyakuille tee hyvää kuulemma ollenkaan. Jos taas purkulaite on toteutettu jollain katkaisumenetelmällä, rele tms, purkulaite vapauttaa kennon lepotilaan kun katkaisujännite saavutetaan. Tällainen on ainakin Integy Eagle ja Novakin kallein laite mahtaa myös katkaista purun.


Kiitos viimein tyhjentäväst vastauksesta, Yippo. Tämän asian halusin saada selville. Eli mun akut eivät tule tuota purkulevyä näkemään, piste.