Mielenkiintoisia argumentteja. En kuitenkaan näe, että aloittelijaluokka vapaalla kalustolla olisi oikea suunta. Samalla tavalla touringissakaan ei aloittelijat aloita suoraan viristä. Ihan siitäkin syystä että auto ei pysy hanskassa. Samaa on kyllä nähtävissä krossin puolella, että rauhallisemmalle kalustolle on kysyntää ja tämän on myös moni ilmaissut. Ei rallissakaan suoraan istuta WRC auton rattiin, vaan lähdetään liikenteeseen aloittelemiseen soveltuvista teknisesti rajoitetuista autoista. Tosin poikkeuksena 1:1 autojen ja PA luokkien välillä on se, että PA puolella on mahdollista osallistua suoraan viritettyihin luokkiin. 1:1 puolellahan tämä ei edes ole mahdollista.
Moottorin hinta (joka yleensä on se rajoitus) on hyvin pieni osa lajin kustannuksia, joten en näe että vapaalla tekniikalla vs rajoitetulla olisi mitään tekemistä kustannusten kanssa. Vielä kun huomioi sen, että esim. nykyiset yksityyppiluokkien koneet maksavat vähämmän kuin moni viritetyn luokan moottori, niin melkein voidaan todeta että kustannukset laskevat. Vielä kun lisäksi otetaan huomioon se, että rajoituksen asettaminen (renkaat, moottorit) vähentää kunkin kuljettajan tarvetta testata erilaisia asioita, niin säästöä tulee lisää.
Eli kyllä mielestäni tekniset rajoitukset vähentävät kustannuksia, eivät lisää niitä. Useasti tässä ketjussa on myös puhuttu "tiukoista teknisistä rajoituksista". Mielestäni koneen ja renkaan rajoittaminen ei ole mitenkään tiukkaa. Muutenhan autot ovat yleisten rakennussääntöjen mukaisia, joten rajoitettavia asioita ei ole montaa.
Keinot osallistujien rajaamiseen kyllä ovat olemassa ja kuten Jukka ilmaisikin, niin touring -puolella on varsin toimivia malleja. Jos nyt katsoo vaikka tämän vuoden rajoituksia TSS-10 ja TSP-10 luokkiin osallistumiseen, niin niistä ei yksikään ole iän mukaan rajattu.
Mitä tulee esitettyihin näkemyksiin jälleenmyyjien monopoleista, niin en kyllä tähän yhdy. Meillä on renkaita ja koneita rajoitettu, mutta nekin pääosin siten, että kullekin löytyy kaksi maahantuojaa ja jälleenmyyjiä toki näillä maahantuojilla on sitten enemmän. Myöskään mitään ylihintaisia kartelleja ei ole syntynyt, vaan rajoituksien alaiset tuotteet myydään järkevällä hinnalla ulos. Lisäksi tuotteiden saatavuus on ollut hyvä. Loppuvuodesta oli paljon puhetta siitä että moottoreita ei olisi ollut saatavilla. Selvitin tilanteen useaan otteeseen jälleenmyyjien ja maahantuojien kanssa, jonka tuloksena pystyin näkemään että loppuvuodesta TSS-10 -luokan moottoreita ei ollut saatavilla kahden viikon aikana, mutta muulloin oli aina saatavilla. TSP-10 -luokan moottoreita on ollut kokoajan saatavilla. Eli siis tämä kyllä mielestäni selvästi kumoaa väitteet monopoleista, korkeista kustannuksista sekä tuotteiden saatavuudesta.
On myös hyvä huomioida, että kaluston vakiointi nimenomaan takaa sen saatavuuden läpi kilpailukauden.
Lisäksi kaipaisin lisäselvitystä väitteeseen, että joku luokka olisi tapettu säännöillä (miksu79). Mihin tämä väite mahtaa perustua, mistä luokasta puhutaan ja mistä asetetuista säännöistä?