Kirjoittaja Aihe: Stanu luokka sähkökrossiin  (Luettu 213922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #240 : 21.01.10 - klo: 08.31 »
Katos vaan, ensimmäinen rohkea joka kokeili 17.5 konetta tuupissa, hyvähyvä.

Eli sillä pystyy, useamman väitteistä huolimatta, ajamaan myös hypyistä hyppäämällä. Kierrosajat näyttää yllättävän hyviltä ja ajamisen helppous varmaan houkuttelee muitakin tähän kokeiluun.

Mitenkäs koneen/noparin lämmöt? Joutuuko kone koville pitkillä välityksillä?
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #241 : 21.01.10 - klo: 09.14 »
Harmi vaan, että Maastosarja ajetaan ulkoradoilla.  :mrgreen:
---

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #242 : 21.01.10 - klo: 11.24 »
Kyllä, Maastosarja ajetaan ulkona. Ja kyllä, kerhokisoja talvisin sisällä.

Jos stanuluokalle on kysyntää niin ajetaanko sitä talvisin sisällä vai pidetäänkö luokka pelkkänä ulkolajina Maastosarjan kupeessa ja tumpataan stanut kaappiin kun ulkokausi loppuu?

Fiksua? Ja tähän se pakollinen hymiö ettei oteta asioita liian vakavasti :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #243 : 21.01.10 - klo: 11.39 »
Maastosarja ajetaan tällä hetkellä ulkona, mutta koska talvella Winter Jumps sarjassa tuntuu olevan kuskeja hyvin, niin se kertoo että myös talvella viralliselle sähkökrossiluokalle olisi kysyntää. On mahdollista että meillä tulee olemaan erikseen talvisarja tulevaisuudessa, mutta tämä on vielä tällä hetkellä suunnitteluasteella ja tätä asiaa tullaan miettimään kuluvan vuoden aikana.

Käytännössä tämä myös tarkoittaa sitä, että talvella voitaisiin ajaa erillisestä mestaruudesta, eli siis sarjat olisivat kuitenkin erillisiä. Näyttäisi siltä, että sisäsarjaan on pienempi osallistumiskynnys aloittelijoilla. Tämä tosin voi myös johtua siitä, että sisäkisat tällä hetkellä eivät ole arvokisoja. Jos mietitään viimeisen kahden vuoden sisäkisoja krossissa, niin trendi on ollut että uusia kuskeja on tullut talvella pääosin, jotka ovat sitten myös seuraavana kesänä ajaneet Maastosarjassa.

Itse Winter Jumps sekä muita sisäkrossikisoja paljon seuranneena uskon, että ainakin sisäkisoissa vakioluokalle voisi olla kysyntää. Ulkokisoista en ole niin varma tällä hetkellä, mutta asiaa voitaisiin kyllä esim. kokeilla kesällä kansallisissa taikka kerhokisoissa. Tämä varmasti auttaisi antamaan suuntaa ajatukselle vakioluokasta.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #244 : 21.01.10 - klo: 12.25 »
OTn rajoilla.

Tämän talven kokemukset viikottaisista kerhokisoista ovat olleet enemmän kuin positiivisia. Suosittelemme lämpimästi myös muille sisärataa ylläpitäville seuroille.

Ajamme siis leikkimielisen kisan joka keskiviikko-ilta Nokian sisäradalla. Osallistujia on joskus jopa paljon. Ulkopaikkakuntalaisiakin on mukana silloin tällöin.

Huomion arvoista tässä on että kaikki uudet paikalliset kuskit jotka kilpailuihin ovat tämän talven aikana osallistuneet, ovat ensin ottaneet tuntumaa keskiviikkokisoissa. Voisin hyvin kuvitella että pienellä tiedottamisella paikalle eksyisi varmasti vielä monta uutta kisakuskin alkua tämänkin talven aikana. Ja miksei juuri stanu-luokkaan. Potentiaalisia harrastajia kun tuntuu olevan paljon mutta tieto ajo/kisamahdollisuuksista ei oikein tahdo kulkea. Tiedottamisen puutteessa on siis myös yksi syy miksi uusia kuskien vähyyteen.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #245 : 21.01.10 - klo: 12.48 »
On kyllä sinänsä mielenkiintoista tämä spekulaatio, että periaatteessa stanun mukana olo varmasti rokottaisi M2-10:n osallistujamääriä, mutta samalla siitä tulisi "elitistisempi". Sitä myötä kynnys M2-10-luokkaan osallistumiseen nousisi myös, koska tarjolla olisi ns. "helpompi luokka". Ihan kuin turisteissa tällä hetkellä on.

Katsoo esim. nyt tulevan ensimmäisen FTT:n osallistujamääriä, niin stanu on suurin luokka. Selvä tilaus siis ikärajan poistolle on ollut. Onko krossissa sama tilanne tehon rajaamisen suhteen, niin mene ja tiedä.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #246 : 21.01.10 - klo: 13.30 »
ei siitä edelleenkään kannata tehdä pro kuskeilli luokkaa vaan nimen omaan aloittelioille oma luokkkana josta nämä pro kuskit rajattais säänöillä ajokokemuksen ja menestymisen perusteella pois.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #247 : 21.01.10 - klo: 13.39 »
Krossissahan oli vakioluokat. S2-10 ja S4-10. Niissä kuljettamäärät alkoivat laskea, jonka seurauksena ne aluksi yhdistettiin M2-10 ja M4-10 luokkiin eräjaossa ja eroteltiin sitten tuloksissa. Lasku kuitenkin jatkui, jonka seurauksena luokat loppuivat sitten kokonaan.

Sitten tuli Vaasan EM kisat 2007, jotka taas nostivat osallistujamääriä, mutta S2-10 ja S4-10 luokkia ei kuitenkaan otettu "ohjelmaan". Nyt kun kasvu on jatkunut ja näyttää että jatkuu vielä tästä eteenkinpäin, niin lienee hyvä harkita ainakin myös näiden luokkien uudelleen ottamista ohjelmaan. En usko että tänä kesänä näitä ajetaan, mutta varmasti tämän kesän Maastosarja antaa suunnan sille onko näitä luokkia järkevää ottaa ohjelmaan 2011.

Ja kuten todetty ylempänä, niin mikään ei estä ajamasta näitä luokkia "kokeena" kerho- ja kansallisten kisojen yhteydessä. Melkein voisin jopa sanoa, että se on suositeltavaa ainakin kokeilumielessä, niin nähdään olisiko kuljettajia tulossa. Tätä voisi luokkayhteyshenkilö esim. miettiä sarjasääntöjen puitteissa, että josko Maastosarjan yhteydessä ajettavien kansallisten luokkien seassa voitaisiin myös näitä ajaa.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #248 : 21.01.10 - klo: 13.50 »
S2-10 on vakavassa harkinnassa ensi kesän Maastosarjaan kansalliseksi luokaksi. Moottorisääntö olisi tässä tapauksessa sama kuin touringissa, koska mitään testejä S2-10 moottoriksi ei ole tehty eikä niitä ensi kaudeksi psyty enään tekemään. Kaudelle 2011 voidaan kesän aikana testata uusi moottori jos tarvetta on. Osallistumisrajoitus tulisi myös suoraan touringpuolelta.
Painotan kuitenkin vielä, että mitään ei ole vielä lyöty lukkoon ja säännöt saattavat elää jonkin verran.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #249 : 21.01.10 - klo: 14.43 »
^ Rinnalla lienee ajettaisiin kuitenkin M2-10:n kansallinen vai miten on kaavailtu?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #250 : 21.01.10 - klo: 14.46 »
S2-10 on vakavassa harkinnassa ensi kesän Maastosarjaan kansalliseksi luokaksi. Moottorisääntö olisi tässä tapauksessa sama kuin touringissa, koska mitään testejä S2-10 moottoriksi ei ole tehty eikä niitä ensi kaudeksi psyty enään tekemään. Kaudelle 2011 voidaan kesän aikana testata uusi moottori jos tarvetta on. Osallistumisrajoitus tulisi myös suoraan touringpuolelta.
Painotan kuitenkin vielä, että mitään ei ole vielä lyöty lukkoon ja säännöt saattavat elää jonkin verran.
Tämä olisi oikein hyvä juuri näin, kansallisena, mutta kuitenkin kalenterissa mukana. Jos se jätettäisiin kerhokilpailujen ja kokeilujen varaan niin niistä tulisi erittäin todennäköisesti torsoja. Jos stanu tulee maastosarjaan kansalliseksi sarjaksi voisi oma poikanikin osallistua siihen. Yhden tai kahden kisan kokeiluun ei hommattaisi kalustoa...
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #251 : 21.01.10 - klo: 16.29 »
Tänään ihan mielenkiinnosta ruuvasin 17.5 cs:n kiinni espoon rc-centerin radalla ja täytyy sanoa ,että oli yllättävän mukava kokemus.Tehoa oli juuri juuri tarpeeksi jopa taka tuplan ylitykseen ja kaikki muut hyppyrit pääsi ihan kevyesti yli.
Paras läppi oli 15,7xx? ja 16,2 pintaan meni aika kevyesti.
Mukavinta oli huomata että kaatoja tuli huomattavasti vähemmän kun 8.5 koneella koheltaessa.

Itse uskoisin tässä olevan varsin passeli luokka junnuille ja alottelijoille.



Millä välityksillä ajoit ja olikos moottorin lämmöt korkeat. Mikä on virien kierrosajat :huh:
Olikos sinun mielestä kiva siellä ajaa tuolla koneella :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #252 : 21.01.10 - klo: 16.39 »
Tämä siis ihan henkilökohtaisena mielipiteenä:

Kun kuitenkin homman ideana on aloittelijoille suunnattu luokka ja mukaan siis halutaan niitä joilla ei ole ajokokoemusta / taitoa sitä tehoa hyödyntää, niin miksi pitää väen vängällä rajoittaa sitä, millä saa ajaa ? Eli jos kerran sillä teholla ei tee mitään (ei ne kovatkaan kuskit aja millään 4.5T takatuupparia etc. etc.) niin miksi sitä kuitenkin käytetään verukkeena kun halutaan rajata / jollain tavalla tasapäistää vaikka ei ole edes tarvetta ? 100% varmaa on, että se rattimies pyyhkii lattiaa huonommalla kuskilla oli siellä heikomman kuskin vehkeessä sitten ne üüüberhightechviimestähuutoa olevat sähköt tai ei. Sama pätee noissa virallisissakin luokissa ja vaikka kyseessä on kokeneemmat kuskit ei sitä eroa sähköillä tehdä, joten tää laitteiston rajaaminen tasapäisen kilpailemisen nimen alla on mielestäni vailla mitään pohjaa. Tärkeintä aloittelijoille on se, että sitä tavaraa saa silloin kun tarvitsee ja voi ostaa mitä lystää eikä asioida yhdessä kaupassa ostamassa auto, toisessa ostamassa moottori ja kolmannessa ostamassa säädin kun kaikkea ei saa samasta pajasta joko rajoitusten / saatavuusongemien tms. takia. Toisaalta jos taas halutaan lähteä tolle "sallittujen" XYZ-linjalle, niin miksi ei sitten määritellä se yksi ja ainoa auto, jolla saa ajaa. Sittenhän olisi vielä tasapäisempää touhua ?

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #253 : 21.01.10 - klo: 16.54 »
Tänään ihan mielenkiinnosta ruuvasin 17.5 cs:n kiinni espoon rc-centerin radalla ja täytyy sanoa ,että oli yllättävän mukava kokemus.Tehoa oli juuri juuri tarpeeksi jopa taka tuplan ylitykseen ja kaikki muut hyppyrit pääsi ihan kevyesti yli.
Paras läppi oli 15,7xx? ja 16,2 pintaan meni aika kevyesti.
Mukavinta oli huomata että kaatoja tuli huomattavasti vähemmän kun 8.5 koneella koheltaessa.

Itse uskoisin tässä olevan varsin passeli luokka junnuille ja alottelijoille.

Millä välityksillä ajoit ja olikos moottorin lämmöt korkeat. Mikä on virien kierrosajat :huh:
Olikos sinun mielestä kiva siellä ajaa tuolla koneella :huh:
Jerzi

^ WJ-kisoissa mentiin 14,6s parhaimmillaan.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #254 : 21.01.10 - klo: 16.58 »
Tämä siis ihan henkilökohtaisena mielipiteenä:

Kun kuitenkin homman ideana on aloittelijoille suunnattu luokka ja mukaan siis halutaan niitä joilla ei ole ajokokoemusta / taitoa sitä tehoa hyödyntää, niin miksi pitää väen vängällä rajoittaa sitä, millä saa ajaa ? Eli jos kerran sillä teholla ei tee mitään (ei ne kovatkaan kuskit aja millään 4.5T takatuupparia etc. etc.) niin miksi sitä kuitenkin käytetään verukkeena kun halutaan rajata / jollain tavalla tasapäistää vaikka ei ole edes tarvetta ? 100% varmaa on, että se rattimies pyyhkii lattiaa huonommalla kuskilla oli siellä heikomman kuskin vehkeessä sitten ne üüüberhightechviimestähuutoa olevat sähköt tai ei. Sama pätee noissa virallisissakin luokissa ja vaikka kyseessä on kokeneemmat kuskit ei sitä eroa sähköillä tehdä, joten tää laitteiston rajaaminen tasapäisen kilpailemisen nimen alla on mielestäni vailla mitään pohjaa. Tärkeintä aloittelijoille on se, että sitä tavaraa saa silloin kun tarvitsee ja voi ostaa mitä lystää eikä asioida yhdessä kaupassa ostamassa auto, toisessa ostamassa moottori ja kolmannessa ostamassa säädin kun kaikkea ei saa samasta pajasta joko rajoitusten / saatavuusongemien tms. takia. Toisaalta jos taas halutaan lähteä tolle "sallittujen" XYZ-linjalle, niin miksi ei sitten määritellä se yksi ja ainoa auto, jolla saa ajaa. Sittenhän olisi vielä tasapäisempää touhua ?



olen juuri tuota samaa koittanut painottaa kalusto vapaaksi mutta luokka jossa nimenomaan ajaisivat aloittelevat ja junnu kuskit eli samaa tasoa noin karkeasti olevat kuskit. jotka myös palkitaan omana luokkanaan jolloin laskee kynnys osallistumiseen kun on edes teoreettiset mahdollisuudet ajaa paremmista sioituksista kuin ne ynnämuut sioitukset
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Jonkka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #255 : 21.01.10 - klo: 17.07 »

Lainaus
Millä välityksillä ajoit ja olikos moottorin lämmöt korkeat. Mikä on virien kierrosajat :huh:
Olikos sinun mielestä kiva siellä ajaa tuolla koneella :huh:
Jerzi

74 spurri ja 33 pinjoni moottori vähän lämpes ku 15-20 minsaa losotti yhtäkyytiä, mutta ei se viel näppejä polttanu. Isot pojat ajaa johonki 14,5 huitteille.
Omaan taitotasoon nähden toi kone sopi mulle paremmin ku 8.5 millä oon myös ajanu.
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo: 17.12 kirjoittanut Jonkka »
Jared

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #256 : 21.01.10 - klo: 19.05 »
Tämä siis ihan henkilökohtaisena mielipiteenä:

Kun kuitenkin homman ideana on aloittelijoille suunnattu luokka ja mukaan siis halutaan niitä joilla ei ole ajokokoemusta / taitoa sitä tehoa hyödyntää, niin miksi pitää väen vängällä rajoittaa sitä, millä saa ajaa ? Eli jos kerran sillä teholla ei tee mitään (ei ne kovatkaan kuskit aja millään 4.5T takatuupparia etc. etc.) niin miksi sitä kuitenkin käytetään verukkeena kun halutaan rajata / jollain tavalla tasapäistää vaikka ei ole edes tarvetta ? 100% varmaa on, että se rattimies pyyhkii lattiaa huonommalla kuskilla oli siellä heikomman kuskin vehkeessä sitten ne üüüberhightechviimestähuutoa olevat sähköt tai ei. Sama pätee noissa virallisissakin luokissa ja vaikka kyseessä on kokeneemmat kuskit ei sitä eroa sähköillä tehdä, joten tää laitteiston rajaaminen tasapäisen kilpailemisen nimen alla on mielestäni vailla mitään pohjaa. Tärkeintä aloittelijoille on se, että sitä tavaraa saa silloin kun tarvitsee ja voi ostaa mitä lystää eikä asioida yhdessä kaupassa ostamassa auto, toisessa ostamassa moottori ja kolmannessa ostamassa säädin kun kaikkea ei saa samasta pajasta joko rajoitusten / saatavuusongemien tms. takia. Toisaalta jos taas halutaan lähteä tolle "sallittujen" XYZ-linjalle, niin miksi ei sitten määritellä se yksi ja ainoa auto, jolla saa ajaa. Sittenhän olisi vielä tasapäisempää touhua ?



olen juuri tuota samaa koittanut painottaa kalusto vapaaksi mutta luokka jossa nimenomaan ajaisivat aloittelevat ja junnu kuskit eli samaa tasoa noin karkeasti olevat kuskit. jotka myös palkitaan omana luokkanaan jolloin laskee kynnys osallistumiseen kun on edes teoreettiset mahdollisuudet ajaa paremmista sioituksista kuin ne ynnämuut sioitukset

ongelmaa muodustuu ainakin jos touring puolelta siirtyy krossipuolelle tai jos vanhat tekijät haluavat väkisin änkeä aloittelijoiden sarjaan. Taitoa on jo sen verran että laitteita on pakko rajoittaa että saadaan tasaväkistä kilpailua. Se että onko sarja tarkoitettu touring puolelta siirtyville niin siihen en ota kantaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #257 : 21.01.10 - klo: 19.21 »

ongelmaa muodustuu ainakin jos touring puolelta siirtyy krossipuolelle tai jos vanhat tekijät haluavat väkisin änkeä aloittelijoiden sarjaan. Taitoa on jo sen verran että laitteita on pakko rajoittaa että saadaan tasaväkistä kilpailua. Se että onko sarja tarkoitettu touring puolelta siirtyville niin siihen en ota kantaa.

No mutta eikös tässä taas menty vähän asian ohi ? Eli edelleenkään ei ole kiinni sähköistä vaan siitä, ketä sinne sarjaan päästetään ajamaan. Tarkoitus kun ei ollut luoda seniilien jäähdyttelysarjaa tai keskikastin kuskien pätemispäikkaa tms. niin eikö kannattaisi keskittyä siihen miten osallistumisoikeus määritellään eikä rajaamaan kalustoa ?
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #258 : 21.01.10 - klo: 19.35 »
No mutta eikös tässä taas menty vähän asian ohi ? Eli edelleenkään ei ole kiinni sähköistä vaan siitä, ketä sinne sarjaan päästetään ajamaan. Tarkoitus kun ei ollut luoda seniilien jäähdyttelysarjaa tai keskikastin kuskien pätemispäikkaa tms. niin eikö kannattaisi keskittyä siihen miten osallistumisoikeus määritellään eikä rajaamaan kalustoa ?
Täällä ehdotetut säännöt ei estä mua osallistumasta sarjaan, en ole ikinä ajanut krossia. Enkä pärjännyt muissakaan sarjoissa. En ole jäähdyttelijä enkä keskikastia vaan krossi aloittelija. Eikös juuri mun kaltaisia aloittelijoille oltu luomassa sarjaa? Uskon kummiski että jo kertynyt taito tekee sen että kaikki hyöty mitä saadaan kalustolla otetaan irti, jos ei ole rajoituksia miten tämä eroo oikeista luokista? Henkilökohtaisesti menisin kyllä ajamaan oikeeta sarjaa jollain sopivalla kalustolla, mutta moni muu ei pakosti niin tekisi.

Vaikka kuinka haluatte nähdä aloittelijoita ensikertalaisina jotka ovat 13v, niin totuus taitaa olla aika erilainen. Onko kellään tilastoja vaikka 2-3v taaksepäin mimmosella taustalla/iällä krossia ollaan aloitettu?

Touring puolella stanu sarja juuri toimii semmosena sarjana minne on tarkoitus tulla ajamaan touringia ekaa kautta tai tokaa kautta, vaikka olisikin jo ajanut muita sarjoja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #259 : 21.01.10 - klo: 19.49 »

ongelmaa muodustuu ainakin jos touring puolelta siirtyy krossipuolelle tai jos vanhat tekijät haluavat väkisin änkeä aloittelijoiden sarjaan. Taitoa on jo sen verran että laitteita on pakko rajoittaa että saadaan tasaväkistä kilpailua. Se että onko sarja tarkoitettu touring puolelta siirtyville niin siihen en ota kantaa.

No mutta eikös tässä taas menty vähän asian ohi ? Eli edelleenkään ei ole kiinni sähköistä vaan siitä, ketä sinne sarjaan päästetään ajamaan. Tarkoitus kun ei ollut luoda seniilien jäähdyttelysarjaa tai keskikastin kuskien pätemispäikkaa tms. niin eikö kannattaisi keskittyä siihen miten osallistumisoikeus määritellään eikä rajaamaan kalustoa ?

tuota samaa olen yrittänyt tolkuttaa vihdoin joku joka ymmärtää luokan pointin :mrgreen: sellaisille kuskeille luokka joilla ei vielä ole kisa kokemusta eli ensimmäisen lisenssin myöntämis ajankohta huomioon. eli uusille kilpailioille luokka esim maks 2 kautta lisenssin hankkimisen jälkeen yleiseen luokan voittaja siirtyisi suoraan yleiseen ja nousu pisteet sioitusten mukaan ja nousupisteisiin raja jolla nousee automaattisesti yleiseen. tämäkin on siis vain minun henk koht mielipide ja kanta jolla saataisiin madallettua kynnystä lähteä kilpailemaan. se että tehdään tiukat tekniikan rajoitus säännöt ei saa aikaan muuta kuin tietyille kauppiaille monopoli asemaa ja sen että luokasta tulee kallis harrastaa. ja jossain vaiheessa tulee taas eteen että ei ole tiettyjä moottoreita kauppiailla. sekä moottorin ja tekniikan rajoittaminen sulkee monet aloitteliat ulos luokasta kun ei sillä esim käytettynä hankitulla halvalla (jonkun pro kuskin vanhalla)b4 ei pääsekkään ajamaan ilman että pitää vaihtaa moottori mahd nopari ym. ei mielestäni oikea suunta. mun mielestä luokka pitäisi olla sellainen teknisiltä säännöiltään että sama ajaako jollain esim b4 rtr paketilla vai jollain kovemmalla tekniikalla. kuskista se nopeus tulee ja kuskin kehittymisestä. mutta toki eipä ole ensimmäinen luokka joka tapetaan säännöillä. toki jos tärkeintä on vaan saada lisää luokkia vanhoille pro kuskeille ketkä ei enää kerkeä huippujen tahtiin yleisessä niin silloin voi toimia tekniikka rajoitukset. mutta uskallan väittää että tekniikan tiukalla rajaamisella ei uusia kilpailioita radalla saada enkä tarkoita että ikää näillä alkajilla on se 13v eikä tarkoituksena ole rajoittaa ikää vaan oikeasti aloittelioita jotka eivät ole ajaneet ennen kilpaa rc autoilla. veikkaan että turistista on helpompi siirtyä krossiin ja hyödyntää sitä kokemusta kuin siirtyä krossista turistiin
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Tomi R

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #260 : 21.01.10 - klo: 20.00 »
Näitä topikkeja kun seuraa, niin missä luokassa seniilit voi sitten loppujen lopuksi ajaa ??
Kaikki ei halua LS-5 luokkaan ja kädet ei enää riitä 15-25 vuotiaiden vastukseksi. Ihan niinku muussakin urheilussa.

Pitääkä luoda sitten oma sarja "seniileille" ??? Ja muistakaa että seniilit on niitä "pappa betalar" -tyyppejä jotka kantaa rahaa kauppialle ja kilpailujärjestäjille.

Jengi puhuu jostain käsittämättömästä kahdesta vuodesta stanu luokassa, entä jos ajaakin 70-vuotiaaksi asti eli 30 vuotta, hä???? Täytyy vaan pitää huolta ettei TP-10 luokassa pääse 1/3 :een alkupäästä, vaikka ei se taida alue 8:ssa olla ONNEKSI ihan yhtä tarkkaa tuossa finntrackissä että pääsee osallistumaan.

terv. Miksu 6v ja Tomi 15v ja Mika 40v

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #261 : 21.01.10 - klo: 20.09 »
No allekirjoittanut ei ollut rajaamassa hommaa ikäräjallakaan, vaan kokemuksen / taidon perusteella. Seniileillä viittasin niihin, jotka on jo jostain berliinin muurin pystytyksestä asti ajaneet kisaa. Eli taitoa varmasti on enemmän kuin jollain soramonttu rossailijalla vaikka vauhti ei enää tämän päivän huippujen kyytiin riittäisikään -> stanu ei ole se oikea paikka harrastaa.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #262 : 21.01.10 - klo: 20.25 »
Mielenkiintoisia argumentteja. En kuitenkaan näe, että aloittelijaluokka vapaalla kalustolla olisi oikea suunta. Samalla tavalla touringissakaan ei aloittelijat aloita suoraan viristä. Ihan siitäkin syystä että auto ei pysy hanskassa. Samaa on kyllä nähtävissä krossin puolella, että rauhallisemmalle kalustolle on kysyntää ja tämän on myös moni ilmaissut. Ei rallissakaan suoraan istuta WRC auton rattiin, vaan lähdetään liikenteeseen aloittelemiseen soveltuvista teknisesti rajoitetuista autoista. Tosin poikkeuksena 1:1 autojen ja PA luokkien välillä on se, että PA puolella on mahdollista osallistua suoraan viritettyihin luokkiin. 1:1 puolellahan tämä ei edes ole mahdollista.

Moottorin hinta (joka yleensä on se rajoitus) on hyvin pieni osa lajin kustannuksia, joten en näe että vapaalla tekniikalla vs rajoitetulla olisi mitään tekemistä kustannusten kanssa. Vielä kun huomioi sen, että esim. nykyiset yksityyppiluokkien koneet maksavat vähämmän kuin moni viritetyn luokan moottori, niin melkein voidaan todeta että kustannukset laskevat. Vielä kun lisäksi otetaan huomioon se, että rajoituksen asettaminen (renkaat, moottorit) vähentää kunkin kuljettajan tarvetta testata erilaisia asioita, niin säästöä tulee lisää.

Eli kyllä mielestäni tekniset rajoitukset vähentävät kustannuksia, eivät lisää niitä. Useasti tässä ketjussa on myös puhuttu "tiukoista teknisistä rajoituksista". Mielestäni koneen ja renkaan rajoittaminen ei ole mitenkään tiukkaa. Muutenhan autot ovat yleisten rakennussääntöjen mukaisia, joten rajoitettavia asioita ei ole montaa.

Keinot osallistujien rajaamiseen kyllä ovat olemassa ja kuten Jukka ilmaisikin, niin touring -puolella on varsin toimivia malleja. Jos nyt katsoo vaikka tämän vuoden rajoituksia TSS-10 ja TSP-10 luokkiin osallistumiseen, niin niistä ei yksikään ole iän mukaan rajattu.

Mitä tulee esitettyihin näkemyksiin jälleenmyyjien monopoleista, niin en kyllä tähän yhdy. Meillä on renkaita ja koneita rajoitettu, mutta nekin pääosin siten, että kullekin löytyy kaksi maahantuojaa ja jälleenmyyjiä toki näillä maahantuojilla on sitten enemmän. Myöskään mitään ylihintaisia kartelleja ei ole syntynyt, vaan rajoituksien alaiset tuotteet myydään järkevällä hinnalla ulos. Lisäksi tuotteiden saatavuus on ollut hyvä. Loppuvuodesta oli paljon puhetta siitä että moottoreita ei olisi ollut saatavilla. Selvitin tilanteen useaan otteeseen jälleenmyyjien ja maahantuojien kanssa, jonka tuloksena pystyin näkemään että loppuvuodesta TSS-10 -luokan moottoreita ei ollut saatavilla kahden viikon aikana, mutta muulloin oli aina saatavilla. TSP-10 -luokan moottoreita on ollut kokoajan saatavilla. Eli siis tämä kyllä mielestäni selvästi kumoaa väitteet monopoleista, korkeista kustannuksista sekä tuotteiden saatavuudesta.

On myös hyvä huomioida, että kaluston vakiointi nimenomaan takaa sen saatavuuden läpi kilpailukauden.

Lisäksi kaipaisin lisäselvitystä väitteeseen, että joku luokka olisi tapettu säännöillä (miksu79). Mihin tämä väite mahtaa perustua, mistä luokasta puhutaan ja mistä asetetuista säännöistä?

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #263 : 21.01.10 - klo: 20.45 »
se säännöillä tapettu luokka tai oikeastaan useampi löytyy 1/1 puolelta radalta. mites sitten kerrot mulle miten ei lisää kustannuksia jos se aloittelia on vaikkapa viikkorahoistaan ostanut jonkun pro kuskin vanhan b4 jossa on noparina mallia xxx ja moottorina esi joku 9.5 ja saanut sen esim hintaan 200e koko paketin ja hän haluaisi ko autolla aloittaa kilpailemisen silloin hänen on marssittava kauppaan ostamaan se tietyn merkkinen ja kokoinen moottori ja sitten joku yber kerssi säädin kun kaikilla muillakin on että kerkeää muiden vauhtiin sitten täytyy ostaa tiettyä rengasta jota tietenkään ei ole tullut sen auton mukana. sitten ruvetaan hakemaan ja testaamaan niistä moottoreista sitä huippu yksilöä ja taas palaa lisää rahaa. je en muutenkaan ymmärrä miksi pitää aina alkaa rajoituksia tekemään tekniikkaan. kun se liika teho kostautuu kuitenkin. mielummin pro kuskit ohjaamaan ja neuvomaan millä kannattaa lähteä liikkeelle suomalaiseen kun toi ehdoton kieltäminen ei ole koskaan tehonnut. ja jos haluaa teknisesti yhdenmukaisen ja tasaväkisen luokan niin säännöissä on rajattava sitten tietty automerkki malli moottori nopari akku servo radiotkin eli ajetaan yhdellä ja samalla rtr autolla
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo: 20.51 kirjoittanut miksu79 »
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #264 : 21.01.10 - klo: 21.05 »
Näitä topikkeja kun seuraa, niin missä luokassa seniilit voi sitten loppujen lopuksi ajaa ??
Kaikki ei halua LS-5 luokkaan ja kädet ei enää riitä 15-25 vuotiaiden vastukseksi. Ihan niinku muussakin urheilussa.

Pitääkä luoda sitten oma sarja "seniileille" ??? Ja muistakaa että seniilit on niitä "pappa betalar" -tyyppejä jotka kantaa rahaa kauppialle ja kilpailujärjestäjille.

Jengi puhuu jostain käsittämättömästä kahdesta vuodesta stanu luokassa, entä jos ajaakin 70-vuotiaaksi asti eli 30 vuotta, hä???? Täytyy vaan pitää huolta ettei TP-10 luokassa pääse 1/3 :een alkupäästä, vaikka ei se taida alue 8:ssa olla ONNEKSI ihan yhtä tarkkaa tuossa finntrackissä että pääsee osallistumaan.

terv. Miksu 6v ja Tomi 15v ja Mika 40v

Heh, ettei vaan iskä olis päässyt bannia kiertämään, teksti melko tutunlaista....

Ja VTR esimerkiksi meille "seniileille" oiva, kunhan ei kuolis kokonaan kun stanuissa poistui ikäraja...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #265 : 21.01.10 - klo: 21.06 »
Siis selvennyksenä sen verran, että toki olen tehon rajoittamisen puolella stanuluokassa. Eli esim. se 17.5T pannu (tai mikä nyt onkaan) on varmasti OK. Enemmän kritisoin sitä, että vaan jollain tietyn merkkisellä 17.5T moottorilla saisi ajaa ja valintaa perustellaan sillä, että saadaan tehot tasoihin. Olen edelleen sitä mieltä, että kun stanuluokan henki osallistujien kohdalla aloittelijoille suunnattuna luokkana saadaan määriteltyä, sillä ei todellakaan ole minkään herttasen merkitystä mitä siinä moottorin kannussa lukee.

Jos merkkejä ei rajata, ei se saatavuutta ainakaan huononna koska vaihtoehtoja on lisää. Jos se rajaaminen tilannetta parantaisi, niin samalla logiikalla tulisi myös käytettävä auto ja säädin ja kenties myös iskariöljyt rajata vain johonkin tiettyyn merkkiin, koska kaikki ne vaikuttavat ainakin teoriassa saatavaan suorituskykyyn ja muuten niitä ei olisi kaikille saatavilla. Kuulostaa typerältä, mutta niin kuulostaa myös rajoittaminen kun kyseessä olisi luokka jossa se kuski ei todennäköisesti pysty ulosmittaamaan sen kaluston ominaisuuksia oli siinä sitten se viimesintä huutoa oleva pyöränmutteri tai ei. Edelleen olen myös sitä mieltä, että vaikka se moottorin hinta ei tällä hetkellä mahdoton olekkaan, niin enemmän se tulee maksamaan kuin siinä tapauksessa että sen voisi ostaa samasta paikasta kuin autonsakkin.

Nyt jos sattuu taas se 2vko ajanjakso jolloin sallittuja moottoreita ei jostain syystä ole saatavilla, tulee kisat ja junnu haluaa mukaan ja lopputulos on, että eipä ole moottoria etpä osallistu. TAI se kaveri ostaa auton X mutta ko. myyjällä ei ole valikoimissaan sitä "hyväksytyä" pannua, joutuu kaveri hankkimaan ensin mieleisensä auton, sitten etsimään seuraavan myyjän jolla on moottoreita ja tilaamaan pannun sieltä jne. Tai vaihtoehtoisesti suomesta on pannut slut ja kisaamaan halutaan, niin tilataan sitten ulkomailta. Sehän se tätä kotomaista touhua edistää.

Eli sallitaan kaikenmerkkinen kalusto, rajoitetaan teho moottorin käämityksillä ja keskitytään miettimään miten osallistumisoikeus määritetään, miten siirretään "ylivoimaiset" kuskit oikeaan sarjaan ja sitten aletaan puskemaan luokkaa läpi. Tai päädytään takaisin sääntöpiperryksiin ja unohdetaan koko juttu muutaman kuukauden tuloksettoman kahvaamisen jälkeen.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #266 : 21.01.10 - klo: 21.56 »
Miksulle tähän väliin vastauksena, että krossissa kuvailemasi moottorin "parhaan yksilön löytäminen" on aivan turhaa. Ne hyvin pienet erot mitä koneissa on ovat täysin epämerkityksellisiä kun puhutaan krossista.

Turisteissakin erot ovat niin pieniä vakioiduilla harjattomilla koneilla, että koneella kuin koneella kyllä ajaa kilpaa kunhan vain kone on ehjä (ei palanut ylivälityksen seurauksena tms). Lisäksi vielä nämä uusimmat harjattomat yksityyppikoneet on testattu hyvin huolellisesti myös ylivälittämisen varalta ja testeissä koneita ei saatu edes rikki vaikka kuinka yritettiin. Vauhti vain hidastui, jolloin ylivälittämisen etu katosi kokonaan.

Sama pätee myös säätimiin. Turistessa nähdyt "enemmän potkua" säätimet eivät krossissa anna samaa etua, joten sekään ei ole ongelma.

Referenssinä voin sanoa, että itse ajoin samalla koneella koko kauden 2008 sekä 2009 sisäkauden. Ulkokauden 2009 ajoin samalla koneella, jolla ajoin välitystestit konesääntöä varten ja samalla koneella olen treenannut myös viime syksyn. Nyt puhun siis kisoista ja treeneistä vieläpä samalla koneella, ei erillisiä treenikoneita tms. Eli siis kone ei mene miksikään kun sitä kohtelee oikein ja en nähnyt mitään syytä lähteä etsimään "parempaa yksilöä" missään vaiheessa.

Jos aloittelija on ostanut käytettynä paketin, missä ei ole luokkaan soveltuvia kamoja, niin silloin tietysti pitää se oikea moottori hankkia, joka tuo pienen lisäkustannuksen. Kuten kuitenkin sanottu, niin tuo yksi moottori (ja mahdollisesti myös renkaat) näyttelevät kuitenkin hyvin pientä roolia, joten en usko sen olevan tässä se kynnyskysymys. Eihän 1:1 puolellakaan rallia saa lähteä ajamaan "kaverilta ostetulla hyvällä pelillä", vaan siihen pitää laittaa turvakaaret jne luokitustodistukset pitää löytyä.

Ja toisin kuin 1:1 puolella, niin tuolla käytetyllä setillä kuitenkin saa osallistua kisoihin, mutta vain eri luokassa (M2-10) mikäli se moottorin hankinta oikeasti muodostuu kynnykseksi.

Ja mitä tulee argumenttiisi "miksi pitää rajoittaa kun liika teho kostautuu kuitenkin", niin eikö se ole parempi että annetaan valmiiksi se oikea suunta, että ei tarvitse lähteä kantapään kautta asiaa kokeilemaan? Eikö silloin juuri tule lisää kustannuksia kun ensiksi hankitaan kalustoa joka ei olekaan soveltuvaa?

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #267 : 21.01.10 - klo: 22.17 »
mutta se tehokkaammalla koneella ajava kuski aloittelioissa ei läheskään aina ole se nopein kuski radalla. ja se että koneita ruvetaan rajoittamaan sulkee kisoista monta aloitteliaa pois jos itsellä esim olisi ostettuna auto ja siinä joku ei sääntöjen mukainen kone niin en viikkorahoistani rupeaisi kyllä ostamaan toista moottoria vaan unohtaisin koko kisailun ja ajelisin omaksi ilokseni vaan. ja veikkaanpa että en ole ainut joka noin ajattelee. ja siinä olen samaa mieltä että alittelioita pitäisi ohjata oikeaan suuntaan eli miedommalla ja rauhallisemmalla tekniikalla pääsee kovempaa alussa. ja toi moottorin vapau mahdollistaisi esim nuoren miehen ajaa junnu luokassa samalla autolla kun pappa ajaa yleisessä. eikä ainakaan mielestäni missään tapauksessa saisi alkaa rengasta rajoittamaan eikä moottori valmistajaa. eihän ralli/rata puolellakaan tulla rajoittamaan sitä moottori valmistajaa. ja jos haluaa oikesti tasaväkisen kaluston niin sitten merkkiluokka kaikilla täsmälleen sama auto alusta renkaat sähköt kaikki (vertaa mini 1000).
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #268 : 21.01.10 - klo: 22.18 »
Mitä tulee sitten yksityyppimoottoriin noin yleensä, kun puhutaan sen valmistajasta, mallista jne. Asioita joita siis Poinas toi esille.. Valmistajien moottoreissa on hyvin paljon eroja. Se että moottorissa on lukema 17.5T ei tarkoita että kaikki koneet menevät samaa vauhtia.

Se että on eri valmistajien moottoreita useita kappaleita tarkoittaa lisää kustannuksia harrastajille. Kun ajetaan kilpaa ja vaihtoehtoja on, niin silloin juuri tullaan siihen tilanteeseen että pitää etsiä se nopein ja usean eri valmistajan malleja tulee testattua (ostettua) ja se maksaa.

Jos unohdetaan hetkeksi moottorin suorituskysy (ainakin osaksi), niin moottoreissa on rakenteellisia eroja. Osassa koneissa voidaan säätää ennakkoa, osassa ei. Niissä koneissa joissa voidaan, on suurempi mahdollisuus mennä lujempaa rahalla kun peliin voidaan heittää lisää ennakkoa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että moottorin rikkoutumisriski on suurempi ja tullaankin tilanteeseen että kone on ajettu loppuun kisassa taikka parissa ja luvassa on uuden koneen hankinta, joka taas maksaa. Nykyiset yksityyppikoneet on kiinteällä ennakolla ja ne on testattu ylivälittämiseltä (kuten todettu aiemmassa viestissä), jonka takia ne ovat pitkäikäinen investointi harrastajalle kulujen minimoimiseksi.

Jos otetaan "viivalle" nykyiset CS ja SP 17.5T koneet vaikkapa LRP ja Novak koneiden kanssa, niin jälkimmäiset saadaan kulkemaan paljon lujempaa kuin kiinteällä päädyllä varustetut valkiokoneet. Ero on huomattava, vaikka koneissa sama lukema onkin painettuna. Lisäksi normaalille harrastajalle kiinteäpäätyinen kone on helpompi valinta, koska silloin jää yksi säätötekijä (koneen ennakko) pois kuvioista. Ja kuten tiedetään, niin ennakko myös vaikuttaa välitykseen. Kiinteäpäätyisellä yksityyppikoneella siis myös aloittaminen on helpompaa.

Mitä tulee koneiden jälleenmyyntiin ja siihen että harrastaja haluaa ostaa kaiken samasta paikasta, niin tietääkseni CS ja SP koneita saa kyllä jälleenmyyntiin kun ottaa yhteyttä maahantuojiin. Eli siis mikäli jälleenmyyjä haluaa palvella asiakasta ja myydä hänelle myös autoon moottorin, niin silloin lienee järkevä idea ottaa yhteyttä maahantuojaan ja sopia tuotteiden jälleenmyynnistä.

Valitettavasti kuitenkin nykyään on jälleenmyyjillä tapana, että he haluavat ainoastaan myydä itse maahantuomiaan tuotteita koska niistä saa paremman katteen. Tämä kertoo siitä, että kauppias ajattelee enemmän omaa lompakkoaan kuin asiakkaan tyytyväisyyttä.

Ja kun puhutaan yleensäkin kilpailemisesta, niin on mielestäni kilpailijan ja/tai aloittelijan aliarvioimista, mikäli oletetaan että moottorin suorituskyky ei ole hänelle oleellinen. Lähinnä tarkoitan tällä nyt sitä, että jos oletetaan aloittelijan voivan aloittaa millä tahansa moottorilla ja että sillä ei ole väliä, onko se nyt se nopein stanu kone vai ei. Kyllä se niin on, että jos kisoissa huomataan että valmistajan XXX kone menee lujempaa, niin se on investoinnin paikka useimmille välittömästi. Joillain se kone jopa vaihtuu kesken kilpailun.


Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Stanu luokka sähkökrossiin
« Vastaus #269 : 21.01.10 - klo: 22.24 »
se että koneita ruvetaan rajoittamaan sulkee kisoista monta aloitteliaa pois jos itsellä esim olisi ostettuna auto ja siinä joku ei sääntöjen mukainen kone niin en viikkorahoistani rupeaisi kyllä ostamaan toista moottoria vaan unohtaisin koko kisailun ja ajelisin omaksi ilokseni vaan. ja veikkaanpa että en ole ainut joka noin ajattelee.

Se että koneita ei rajoiteta jättää enemmän kuskeja tulematta kisoihin kuin se, että koneita rajoitataan.

Jos oikeasti halutaan niin vapaa luokka johon voi tulla millä tahansa autolla ajamaan missä on kiinni mitkä tahansa sähköt, niin silloin puhutaan luokasta joka voidaan ajaa erillisenä kerhokilpailusarjana eikä luokasta, joka ajetaan Maastosarjan yhteydessä kansallisena sarjana.