RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: TRX3905 - 15.03.10 - klo: 13.58

Otsikko: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: TRX3905 - 15.03.10 - klo: 13.58
Olisikohan kellään tietoa miten normaalia on että e-maxx syö toista akkua huomattavasti enemmän kuin toista ?  Eli ottaako ohjaimen virran tai servot vain toisesta ?

Tai miten normaalia on se että signaalin hukatessaan vehje heittää hanat kaakkoon eli yrittää häipyä horisonttiin ?
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: Futaba - 15.03.10 - klo: 15.32
Ohjaimen virta tulee ohjaimen akusta, varmaan vastaria tarkotit.

Joka tapauksessa sarjaanhan ne on kytketty siinä, käytännössä siis yksi "isompi" akku. Jos toinen akuista alkaa hyytymään niin koko pakettiin se vaikuttaa. Kaikki virta menee noparin kautta, osa moottorille ja loput vastarille + servolle. Mitenkään epätasaisesti niiden akkujen virta ei jakaannu. Ei siis ainakaan pitäisi.

Oletko siis todennut, että akut purkaantuu epätasaisesti, vai onko vain joku arvio? Jos niin tapahtuu, niin toinen akuista luultavasti vetelee viimeisiään. Onhan akut samanlaisia?

Ja on ihan normaalia, että auto karkaa kontrollista ku signaali katoaa, saa niin paljon häiriöitä siinä vaiheessa. Hommaa FailSafe ni pääset eroon jälkimmäisestä ongelmasta.

Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: JVL - 15.03.10 - klo: 15.48
jos akut samankokoisia mAh arvoltaan ja täyttö iältään, niin akku ongelan vois selvittää niin ajat ensin niin kuin tavallisesti akut on ja sitten (seuraavalla latauksella) että vaihdat akut toiseen järjystykseen, jolloin jos samasta akusta loppuu virta niin se on sökö (tai jokin kenno siitä), jos taas eri akku (esim. vasen) niin nopari purkaa vain toisen puolen akun nopeammin (aina samapuoli) niin säädin sökönä.

file safe auttaa signaali ongelmaan (ihme että novakin valmistamassa noparissa ei sellaista ole) siten että kaasu ei päälle ku yhteys katkeaa, radiolaitteiden anteenit kannattaa tarkistaa siitä riippuu yhteyden voimakkuus ja häiriö herkkyys. usko kyllä että jos toisen akun powerit laskee nopeammin niin vaikuttaa vastaanottimen virransaantiin (eikös emanessa ole kaksi kohtuu kokoista ohjaus servoa.   

oho Futaba kerkes ensin, toivottavasti saat vian määritettyä ja kuntoon niin pääset komentamaan autoa kunnolla
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: TRX3905 - 15.03.10 - klo: 16.06
On uudet gm-racingin nelitonniset lipot. Se on aina sama puoli joka syö akkua enempi kuin toinen. (olen mitannut.) Oli uudesta asti näin, auto on -08 eli EVX-2 esc:llä, joka on ohjelmoitu oikein.
Olenkin merkinnyt toisen akun ja pidän jonkinlaista ajopäiväkirjaa että akkujen paikka vaihtelee.
Eipä tätä virtasyöppöä kannata muilla kuulemma ajaakaan kuin lipoilla ;)
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: doggi - 15.03.10 - klo: 19.25
Mut jos sitä ajaa lipoilla niin eikö oo vaaraa että ne menee liian tyhjiks kun tos evx-2 ei oo lipo kutooffii??
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: nestori - 15.03.10 - klo: 20.33
Ostaa lipo cut offin.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: TRX3905 - 15.03.10 - klo: 20.34
Ei ole Maxxissa cut-offia ei. Se vaan pitää oppia 'haistamaan' kun tuhoaa vähintään ensimmäiset akut.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: 4wdkanootti - 15.03.10 - klo: 21.18
"Olisikohan kellään tietoa miten normaalia on että e-maxx syö toista akkua huomattavasti enemmän kuin toista ?  Eli ottaako ohjaimen virran tai servot vain toisesta ?"

Oikeassa olet oletuksesi kanssa.
EVX-2 omaa 2 akkujohtonippua (kuten kuoshon twinforcenkin nopari), ja noparin sisäinen bec (2,5A) käyttää akuista vain toista. Kuluttaa siis aina servon kulutuksen verran vinoon, ellet laita ulkoista becciä.

Etuna tosta on mahku ajaa vain yhdellä akulla kerrallaan. Paat kuluttavammalle puolelle akun, ja toiseen hyppyjohdon. Sait ryömintäauton tai harjottelunopeuden. (+ toisen akullisen ajorupeamaa siirtämällä vain yhden johdon)
Itse twinissä oli siksi A ja B johtomerkit, ja akuissa numerot, jotta voi kuluttaa edes vuoroon.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: McJones - 15.03.10 - klo: 21.23
Joka tapauksessa sarjaanhan ne on kytketty siinä, käytännössä siis yksi "isompi" akku. Jos toinen akuista alkaa hyytymään niin koko pakettiin se vaikuttaa. Kaikki virta menee noparin kautta, osa moottorille ja loput vastarille + servolle. Mitenkään epätasaisesti niiden akkujen virta ei jakaannu. Ei siis ainakaan pitäisi.
Kyllähän noita löytyy kahden akun piuhoituksella olevia nopareita, joissa moottori(t) saa virtaa molemmista akuista, mutta vastari ja servot vain toisesta akusta. Yksi syy tähän lienee se, että yhdestä akusta virtaa ottamalla BEC on halvempi valmistaa. Tällaisia nopareita on esim. Novak HV Pro, joka kestää 4S, jos ajetaan kahdella akulla, ei esim. kestä yhtä 12-volttista akkua, jos ei käytetä ulkoista BECiä. Ja voi siis myös ajaa yhdellä akulla (ja hyppylangalla).
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: Futaba - 16.03.10 - klo: 00.01
Jahas, pahoittelen sitten pakan sekoittamista. Itse en ole moisiin törmännyt.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: TRX3905 - 16.03.10 - klo: 00.09
Juu ei mitään. Pitänee pärjäillä yksin harrastuksen kanssa. Minä kun en aloittelijana voi tietää miten ja mitä tälle sivustolle saa kirjoittaa. Kun selonteko e-maxxistakin vain lukitaan.
Kyllä näin rc-harrastus pysyykin lapsen kengissä suomessa.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: OzKi - 16.03.10 - klo: 08.18
Se ehkä johtui siitä, että aihe oli jo olemassa. Käytä aina hakua ennen uuden aiheen tekoa!
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: soulost - 16.03.10 - klo: 08.42
Se on ihan normaalia, foorumista  riippumatta, että asioita toistetaan ja joku alkaa huutamaan "KÄYTÄ HAKUA TAI KATO VITT* GOOGLE". Tottakai hakua täytyy oppia käyttämään, mutta mukava on myös asioista ihan keskustella. Joskus samoista, joista on jo keskustellut - välillä tulee myös uusia asioita esille.

Wikipedia on taas asia erikseen. Jos ei kiinnosta keskustella RC-autoista ja asiaan liittyvistä asioista, niin kirjoittaa wikipediaan ja pysyy poissa tältä foorumilta.
Otsikko: Vs: E-Maxx virrankulutus
Kirjoitti: Peku - 16.03.10 - klo: 09.52
Olisikohan kellään tietoa miten normaalia on että e-maxx syö toista akkua huomattavasti enemmän kuin toista ?  Eli ottaako ohjaimen virran tai servot vain toisesta ?

Huomasin saman asian E-Revossa, lipoilla ajelin ja aina toinen akku tyhjempi. Mutta kummastelin myös sitä
että toisen akun sisäinen jännite-ero oli jotain voltin luokkaa vaikka akut ladattu tasurilla.
Nuo alkuperäiset moottori päästivät valitettavasti savun ulos aika nopeasti, joten nyt tuo on harjattomalla
combolla. Niin ja ihme että enää ei kennojen sisäinen jännite-erokaan paljon muutu, samoilla akuilla kun
ajelen... Tiedä sitten mistä johtuu.