Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - larpsxyz

Sivuja: [1]
1
Lupailin viimeisessä viestissäni videota miten homma käytännössä toimii.

No hienosti on mennyt, testiautosta jonka sain käyttööni, kone antautui siten, että pysyy käynnistää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Siihen olen nyt koittanut saada henkeä, mutta ko. auto päätyi nyt takaisin alkuperäiselle omistajalle. Tietenkään siihen ei sopinu kumpikaan moottori jotka minulla olivat itsellä.

Niin tai näin, homma ei kuitenkaan ole nyt ollut aivan pysähdyksissä vaan on kyllä kehittynyt varsinkin ajatuksen tasolla paljon eteenpäin. Olen unohtanut kiihtyvyysanturit käytännössä toistaiseksi, niistä ei ole niin paljoa iloa, että niiden kalibrointi ja hyödyntäminen tässä vaiheessa kannattaisi. Tilasin kyllä kiinasta helikopteriin tarkoitetun gyron, joka automaattisesto korjaa sivuttaisliikeitä, siitä voi kehitellä tulevaisuudessa jotain.

Samalla tilauksella tilasin itselle Arduino Minin, joka on noin puolet tulitikkuaskista. Sen käyttöönotto tarkoitukseen ei ollut aivan kivutonta ja savuakin nähtiin. Nyt siihen on kolvattu konkkaa ja parempaa regulaattoria joten se toimii käytännössä 7-40V käyttöjännitteellä ja tarvittaessa stabiloi jännitteen myös servoille ja vastarille (eli autossa voisi käyttää mitä tahansa 7-40V jännitteellä toimivaa akkua).

Laite näyttää nyt tältä http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3440.JPG

Nuo liittimethän kuuluisivat kotelon sisään, samalla tavalla kuin vastareissa. Nyt ei kuitenkaan kiinnostanu liimata niitä siten, vaan jätin piuhaa reilusti niin on helpompi testailla tuota.

Unohdin bluetoothin toistaiseksi, sen kantama oli vain muutaman metrin ja palaan siihen myöhemmin. Kotelossa on mini-usb liitin, johon on helppo tökätä läppäri kiinni halutessa säätöjä varten.

Tällaista tällä erää.. edelleen on auton metsästys käynnissä jotta pääsisi kunnolla kokeilemaan. Samoin on työn alla sovellus, jolla voi graafisesti säätää auton asetuksia (kun se ensin kytkenään USB:liitännällä läppäriin). Sovellus näyttää mm. tietoa siitä kuinka nopeasti auto kiihtyy (auttaa säätämisessä) ja paljon muuta, mutta en tässä paljasta enempää.. Idea kuitenkin on kypsynyt aika pitkälle ja uskon että tästä saadaan edullinen tapa saada lisää iloa irti nitrovehkeistä.


2
Hei kaikille. Alkaa tämän ketjun seuraaminen mennä hankalaksi, tai pikemminkin kysymyksiin vastaaminen :)

Joku kysyi että kaasu ja jarruhan on samalla servolla. Minulla on alusta asti ollut ne nyt eri servolla ja ohjelmisto hoitaa niiden ohjaamisen erikseen. Sain nyt paremman auton alustaksi kuin tuo yksijarruinen monsterini ja toteutin siihen viritelmän jossa etu- ja takajarrulle on omat servot, samoin tietysti kaasulle. Tein sovellukseen sellaisen toiminnon, että kun ohjaimesta painetaan nappia, etupyörät (etuakseli) lukitaan täysin. Samaan aikaa kuitenkin kaasu on normaalisti käytössä ja tarkoitus olisikin nyt kokeille mielenkiintoisia burnout-meininkejä heti viikonloppuna. Aion myös kokeilla sellaista, että koitan saada yli- tai aliohjautuvuutta muuttamalla jarrubalanssia reaaliaikaisesti eri tilanteiden mukaan. Käsijarrukäännöksetkin ovat täysin mahdollisia :)

Tässäpä vielä kuva tuosta viritelmästä, jossa on siis kaikkiaan neljä servoa :

http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3434.JPG

Kuvassa näkyy myös protoboxi, jonka sisällä on kaikki äly. Sieltä löyty tällä hetkellä helkkaristi piuhaa, bluetooth moduli, 2D kiihtyvyysanturi ja itse Arduino.

Koska homma herättää kiinnostusta, pyrin kuvaamaan hiukan videota siitä miten auto näillä jarrusysteemeillä käyttäytyy tuolla maastossa.

Mielessä on myös käynyt tehdä jotku simppelit projektisivut, johon päivitän näitä eri asioita. Ideatkin vaihtelee päivittäin. Kiihtyvyyden mittaukseen liittyen, tilasin helikopteriin tarkoitetun gyron, jota aion soveltaa sitten vakauttamiseen myöhemmin. Kyllä tähän yllättäen alkaa rahaa menemään...

3
Auton todellista kiihtyvyyttä (kiihtyvyysanturin ilmoittamaa) verrataan renkaiden kehäkiihtyvyyteen ja kun renkaan kehä tiedetään voidaan laskea sutiiko rengas.

Tämähän on hyvä idea, saadaan todella tarkasti (raudan rajoissa) tietoa renkaiden ja todellisen kiihtyvyyden eroista. Tämä luultavasti tarjoaisi myös parhaan tuloksen. Pyrin itse tekemään tätä toistaiseksi ainakin mahdollisimman vähillä osilla ja mahdollisimman monistettavaksi, joten tuo ei ihan sovi tarkoituksiini.

4
Voisiko auton luistoneston rakentaa ilman renkaiden pyörimisnopeuksien mittaamista? Eli jos mittaa moottorin kiihtyvyyttä ja vertaa auton kiihtyvyyteen, niin laskennallisesti saisi rakennettua luistoneston. Ongelma pyörimisnopeuksia mittaamaalla tulee kun käytössä on neliveto. Ratkaisu ei varmaan olisi yhtä täydellinen kuin jokaisen renkaat erillinen mittaus ja "maa"nopeuden mittaus, mutta riittävän tarkka?

Hain tänään 2D kiihtyvyysanturin testailua varten. Aloin miettiä samaa, eli jos verrataan kiihtyvyyttä akselilla oleviin kierroksiin. Kaasun ja jarrun asento on tiedossa myöskin. Tällöin voidaan verrata kiihtyvyyttä moottorin kierroksiin ja tehdä tästä päätelmiä. Onhan selvää, että kiihtyvyyttä pitää olla tietyn arvon yli, jos kierrokset kasvavat huimaa vauhtia. Esimerkiksi jäällä, kiihtyvyys on lähes nolla, mutta kierrokset nousevat hetkessä. Tätä ratkaisua tulen kokeilemaan ensimmäisenä. Aluksi pelkkään kaasun asentoon verraten, minulla on omasta autosta 'haju', kuinka nopeasti se kelaa kierroksia.

5
Hieroin hommaa nyt sen verran eteenpäin että tein tunnistuksen yhteyden menetykselle ja fiksasin moottorin sammutuksen toimimaan kuin ajatus. Lisäksi liitin tuohon Arduinoon bluetooth modulin, joten autoon saa nyt yhteyden bluetoothilla. Käytännössä bluetoothin yli voi lähettää mitä tahansa tietoa, jopa päivittää koko ohjelmiston (vaikka auton ollessa käynnissä). Toistaiseksi tuo kuitenkin lähettää läppärille vain tietoja servojen asennosta.

Tällä menetelmällä kuitenkin voidaan aika helposti tehdä sellaisia sovelluksia, jopa puhelimeen, että voi ajaa eri asetuksia sisään ja hienosäätää juttuja ihan reaaliaikaisesti. Ensimmäisenä itseäni kiinnostaa saada moottorin lämpötila suoraan puhelimen ja/tai läppärin näytölle jatkuvasti päivittyvänä.

Tuota seoksen säätämistä olen pohtinut, minulla on tarpeeksi pieniä servoja jotka on helppo kiinnittää, mutta tuon seosruuvin pyörittelu on silti erittäin hankalaa. En haluaisi modailla ruuvia itsessään, joten tämä homma odottaa ratkaisua sikäli. Ehdotuksia otetaan vastaan :)

Tulevalla viikolla haen sensorit/anturit lämpötilan ja kierrosluvun mittaukseen. Mahdollisesti myös tarvittavat nippelit luistoneston toteuttamista varten (=sensorit etu- ja takapyöriin).

Suurin ongelma nyt kuitenkin alkaa olla se, että tuo Mad force ei hommaan ole kovin hyvä. Pitäisi katsella jostain jonkun buggyn tai truggyn aihio tilalle.

Katsotaan mitä tuleva viikko tuo tullessaan.

PS. Käyttämäni bluetooth moduli on tällainen http://www.hmangas.com/Electronica/Datasheets/Bluetooth%20Module/Bluetooth_HC-05.pdf ja maksoi kiinassa kymmenen dollaria.

6
Hei kaikille,

ostin alunperin ensimmäisen RC-polttiksen kevällä ihan siitä ilosta, että pääsen modailemaan sitä. Mielessäni on siintänyt ajatus liittää autoon eräänlainen moottorinohjausyksikkö. Sana on vähän harhaanjohtava, koska sen tehtäviin kuuluu mm. launch control (ei sudi, kierrokset tapissa ja päästetään kaasu yms.), abs, lämpötilojen seuranta, hyppyjen stability control yms. lukuisat muut asiat. Tilasin nyt tarvittavia osia ja muutaman keskioluen jälkeen ensimmäinen testi onkin valmiina, kerron siitä hiukan tässä.

Minulla on Kyoshon Mad Force monsteri, joka ei todellakaan ole paras runko tähän projektiin johtuen siitä että siinä ei ole keskidiffiä vaan yksisuuntalaakeri. Samoin jarrut ovat yhdellä levyllä eikä erikseen eteen ja taakse.

Koko ajatuksen sydän on ohjelmoitava arduino 'logiikka', johon kytken vastaanottimen servoliitännät. Arduinoon tekemäni sovellus lukee vastarilta komentoja ja tietyin säännöin lähettää sitten omat komennot servoille. Tällä hetkellä sovellus huolehtii ainoastaan kaasusta ja jarrusta, eikä puutu ohjaus-servon toimintaan. Sovelluksessa on säätöarvot kaasun ja jarrun maksimiasennoille, samaten kaasuservo huolehtii tyhjäkäynnistä. Voin nyt sammuttaa moottorin ohjaimesta antamalla "eleen" (esim. pitämällä jarrua pohjassa yli viisi sekuntia, servo sulkee kaasun kokonaan ja moottori sammuu).

Seuraavaksi tarkoitukseni liittää järjestelmään lämpötilasensori ja kiihtyvyysanturi. Lämpötilasensorilla ajattelin toteuttaa sellaisen systeemin, että ohjelmisto muuttaa polttoaineen seosta lämpötilojen mukaan (eli viileälle koneelle annetaan laihempaa seosta), samoin anturi sammuttaa moottorin jos se uhkaa ylikuumeta. Kiihtyvyysanturilla tarkoitus on huolehtia kahdesta asiasta. 1. Keulimisen lopettaminen 2. Hyppyjen vakaannuttaminen (aina pyörilleen alas oikein).

Nämä ideat ovat vasta 'alkusoittoa'. Mahdollisuus muuttaa kaikkia näitä asetuksia puhelimella tai tietokoneella bluetoothin kautta on mahdollista, samoin kaikkien kiihtyvyystietojen, lämpötilojen, kierrosaluiden yms. taltiointi siten, että niitä voidaan tarkastella myöhemmin esim. tietokoneella graafisena.

Lopulta ajatus on tarjota tätä rakennus-sarjana eteenpäin. Ei rahanteon vuoksi, vaan silkasta harrastuksen ilosta. Laitehan skaalautuu hyvin erilaisiin autoihin, eikä ole malliriippuvainen. Hintaa osille ei tule myöskään kuin n. 50-60e.

Täältä löytyy pari kuvaa 'työpöydästä' http://lari.owla.fi/rc_ecu/ jossa nyt testasin tuota ensimmäisen kerran. Kuvissa näkyy myös Arduino piirikortti.

Minkälaisia ajatuksia tällainen herättää? Olisitteko valmiita ostamaan tällaisen rakennus-sarjan ja onko teillä ideoita tämän suhteen? Onko tällaista tehty aikaisemmin?




Sivuja: [1]