Ei katsastuksessa Turussakaan mielestäni "tolloja" ollut. Tottakai Turussa tunteiden kuumetessa mielipiteet ja tapa niiden esittämiseen kärjistyi eikä välttämättä enää tukenut hedelmällistä keskustelua :mrgreen:
Siinä vaiheessa kun Turussa itse tulin keskusteluun mukaan katsastuspaikalla, olivat mielipiteet jo hyvin betonoitu eikä järkipuheelle enää ollut sijaa, vaikka kuinka yritti huutaa. Keskustelu oli ja saavuttanut hyvin "aikuismaisen" tason sääntökirjan heiluttamisineen ja jopa loukkaavilla vihjauksilla jänteen mittauksen ymmärtämisestä kysyjän älynlahjoilla.
Mielestäni tapahtuma ei ollut insinöörien syytä, he pelasivat niillä välineillä mitä heille oli annettu, ja loppujen lopuksihan sääntöjä on noudatettava, eihän hommasta muuten mitään tulisi.
Jos asiaa olisi hoidettu rauhallisesti puolin ja toisin, olisi katsastajat varmasti saatu ymmärtämään mittauksissa oleva virheen mahdollisuus. Tarkoitan, eihän autotehtaat, esim. LRP, laita suuria summia siipimuotteihin joilla voidaan valmistaa laittomia siipiä ja näin vaarantaa koko uuden merkin mahdollinen kilpailumenestys.
Toinen seikka jonka olisi luullut vaikuttavan Turussa on se, että nyt hylätyillä siivilillä on voinut osallistua kaikkiin kansainvälisiin kilpailuihin ilman ongelmia, joka on aika hyvä indikaattori siipien laillisuudesta.
Katsastajien kannalta tilanne Turussa oli varmasti kohtuuton ja vastenmielinen. Kädessä kirja, jossa pitäisi olla oikeaa tietoa, ja vastassa iso joukko kuskeja ja mekaanikkoja, joilla ei sanojensa tueksi ole kuin iso ääni. Ei ihme että hyvää keskusteluyhteyttä ei syntynyt.
Perimmäinen syy taitaa olla, että EFRAN kokouksessa tehdyt sääntömuutokset eivät ole kantautuneet tänne asti. Miksi ei, eikö meillä ollut siellä (lajista kiinnostunutta) edustajaa?
Meiltä myös puuttuu katsastajien ja kuskien välinen järjestelmä, jolla Turun kaltaiset episodit voitaisiin välttää. Jonkinlainen kuskien etumies tai parikin olisi hyvä olla kilpailuissa siltä varalta, että epäselvyyksiä syntyy. Vain näillä etumiehillä olisi puheoikeus esim. katsastajien kanssa. Turun kaltainen huutokilpailu yleisön edessä ei varmasti lisää lajin harrastajien määrää
tai sen nauttimaa arvostusta.