Kirjoittaja Aihe: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus  (Luettu 3710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« : 21.05.08 - klo: 14.54 »

EFRA Handbook 2008 sivu 106

5.5. WINGS
The rear wing with a maximum overall size 217 mm
length and a chord of no more than 85 mm may be fitted.


AKK sääntökirja 2008 sivu 240
- takaspoilerin
- jänne max 77 mm
- leveys max 217 mm
- max kulma 45 ast

Turun SM-kisoissa hylättiin katsastuksessa buggyja laittoman siiven vuoksi. Kuulemani mukaan esim. LRP, Hong Norin jokin malli ja vanha Himoto olivat laittomia. Mittaus suoritettiin AKK:n kirjan sivulla 240 olevan ohjeen mukaan. Protestoidessani asiaa minulle kerrottiin sääntöjen muuttuneen!

Katsastajat ovat oikeassa, säännöt ovat muuttuneet! EFRA:n sääntökirjassa sivulla 106 mainitaan mittaustavaksi jänne, mutta maksimimitaksi 85 mm. Esim. vanhan Himoton mitta on 77,8 mm, joka mahtuu mainiosti vielä säädettyihin mittoihin, kuten kaikki muutkin Turussa hylätyt siivet.

Vanha mittaustapa, jonka jäännökset näkyvät AKK:n kirjassa, suoritettiin rata-autoissa jänteen mittauksena, mutta off-road autoissa siiven ollessa max. 45 asteen kulmassa. Erilaisesta mittaustavasta oli sääntökirjassa maininta, joka on tänä vuonna poistettu, koska mittaustapa on nyt sama. Mittaustavan muutoksesta johtuen on 1/8 off road autojen
jännemittaa nostettu 85 mm. Tämä muutos on Turun katsastajilta jäänyt huomaamatta, eikä sitä muutosta ole AKK:n kirjaan edes tehty. Muutoksen huomaaminen olisi vaatinut myös EFRA:n sääntöjen seuraamista, jota ei oikein voi näin harrastuspohjalta odottaakaan saati vaatia. Kyllä AKK:n kirjan pitäisi olla ajan tasalla!

AKK:n sääntökirjassa on vanhentunutta tietoa, joten kysynkin, aiotaanko SM- kisoissa noudattaa AKK:n vai EFRA:n mittaussääntöjä.

Terveisin

Pekka Eklund
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #1 : 22.05.08 - klo: 12.05 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 14.59 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #2 : 22.05.08 - klo: 13.03 »
AKK:n sääntökirjassa on vanhentunutta tietoa, joten kysynkin, aiotaanko SM- kisoissa noudattaa AKK:n vai EFRA:n mittaussääntöjä.

Terveisin

Pekka Eklund

Selvä virhe AKK:lta
Jos tosiaan on muutettu uutta EFRA sääntöä vastaavaksi, mutta muutos on jäänyt vajaavaiseksi.

Toivottavasti seuraavaan kisaan mennessä on homma korjattu sellaiseksi kuin se pitää olla, ettei tule lisää närää kyseisestä asiasta.

Mielenkiintoista sinäänsä että aika harvoin olen maailmallakaan nähnyt siipiä mitattavan, koska käytännössä kaikki valmisteilla olevat siivet on tehty sääntöjen mukaan, eli autoista on mittailtu lähinnä vain sen ulkomitat.
Eli on mahtunut leveyden yms mukaan mittausta varten tehtyyn lootaan.
Paino on myös mitattu, mikä sekin on mielenkiintoista koska näyttää jokainen auto olevan edelleen reilusti sallitun minimirajan yläpuolella.
Polttoainejärjestelmän tilavuuden mittaus on näyttänyt suomen kisoissa kohtuu usein puuttuvan... Kummallista, koska vetämällä autoon kilometriletkut, saadaan tankin kestoa kummasti venytettyä, joka vaikuttaa merkittävästi pitkässä finaalissa.
Turussa tuo mitattiin... eli siitä plussaa.
Turun katsastus toimi mielestäni juuri niin hyvin kun sen ylipäätään tarvitseekaan toimia, eli mitattiin auton leveys ja paino... Tarkistettiin pillin laillisuus yms.
Ainoa ongelma siis oli tuo siipihärdelli.
Tämäkin olisi mennyt moitteettomasti mikäli AKK olisi tehnyt sääntökirjaan muutoksen sellaiseksi kuin se pitää olla.

Ketäs tarttis kiusata että tähän saadaan virallisia teitä pitkin aikaiseksi korjaus ennen seuraavaa SM osakilpailua????

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #3 : 22.05.08 - klo: 14.51 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 14.59 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #4 : 22.05.08 - klo: 19.36 »
Eihän tässä ole mitään  ongelmaa: M-8 sarjasäännöissä sanotaan selvästi, että epäselvissä sääntötulkinnoissa noudatetaan EFRA:n sääntöjä. Eli seuraavasta kisasta eteenpäin mennään EFRA:n säännöillä.

Miksi sitten säännöt AKK:n ja EFRA:n kirjoissa poikkeavat toisistaan?
Tämä johtuu siitä, että AKK:n sääntökirja on tehty 2007 marraskuussa ja EFRA:n kirja ilmestyi sunnilleen Turun kisan aikaan (taisi olla Turun kisan jälkeen), joten EFRA:n marraskuussa hyväksytyt ja vasta toukokuussa julkaistut sääntömuutokset eivät millään voi olla AKK:n kirjassa.

Siipien luokittelu taas on vaikeaa / mahdotonta, koska kaikki valmistajat eivät stanssaa nimeään tai tuotenumeroa siipeen. Ainakaan Ultimaten ja Cronon siivissä ei ole merkintöjä, tuskin kaikissa muissakaan.

Tappi
polttiscrossin lajiyhteyshenkilö

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #5 : 22.05.08 - klo: 21.41 »
Mielenkiintoista sinäänsä että aika harvoin olen maailmallakaan nähnyt siipiä mitattavan, koska käytännössä kaikki valmisteilla olevat siivet on tehty sääntöjen mukaan


Mikäli lajiryhmä haluaisi, se voisi helposti tehdä seuraaviin kisoihin mennessä listan sallituista siivistä ja kielletyistä siivistä. Käytössä olevia erilaisia siipiä on varmaan alle 10 erilaista.

-A-


Kuten yllä sanoin niin jokainen M8 siipi on kyllä sääntöjen mukainen, eli turha tehdä listaa, kun se olisi vain lista markkinoilla olevista siivistä.

Kunhan vaan seuraavissa kisoissa tuomaristo tietää oikeat mitat niin senkus mittailee jokaisen siiven... ne kun menee muutaman millin turvin jokainen läpi.

Kuten ekasta viestistäkin käy ilmi niin yksi näistä yleisimmistä siivistä joka turussa hylättiin sattu olemaan 77,8 kun taas EFRA säännöt sanoo maksimi jänteen mitaksi 85.

Ei siis mitään ongelmia millään siivellä läpäisyn kanssa.

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #6 : 22.05.08 - klo: 23.25 »
Toivottavasti niitä tolloja "katsastusinssejä" ei enää nähdä yhdessäkään kisassa tai sit opetelkoot nuo AKK ja EFRAn raamatut ulkoa. Mulla suli ainakin hiilet niiden selityksiin. Eniten toivoisinkin Raikkaan Tonilta tähän jotain kommenttia.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #7 : 23.05.08 - klo: 07.52 »
Ei katsastuksessa Turussakaan mielestäni "tolloja" ollut. Tottakai Turussa tunteiden kuumetessa mielipiteet ja tapa niiden esittämiseen kärjistyi eikä välttämättä enää tukenut hedelmällistä keskustelua  :mrgreen:

Siinä vaiheessa kun Turussa itse tulin keskusteluun mukaan katsastuspaikalla, olivat mielipiteet jo hyvin betonoitu eikä järkipuheelle enää ollut sijaa, vaikka kuinka yritti huutaa. Keskustelu oli ja saavuttanut hyvin "aikuismaisen" tason sääntökirjan heiluttamisineen ja jopa loukkaavilla vihjauksilla jänteen mittauksen ymmärtämisestä kysyjän älynlahjoilla.

Mielestäni tapahtuma ei ollut insinöörien syytä, he pelasivat niillä välineillä mitä heille oli annettu, ja loppujen lopuksihan sääntöjä on noudatettava, eihän hommasta muuten mitään tulisi.

Jos asiaa olisi hoidettu rauhallisesti puolin ja toisin, olisi katsastajat varmasti saatu ymmärtämään mittauksissa oleva virheen mahdollisuus. Tarkoitan, eihän autotehtaat, esim. LRP, laita suuria summia siipimuotteihin joilla voidaan valmistaa laittomia siipiä ja näin vaarantaa koko uuden merkin mahdollinen kilpailumenestys.

Toinen seikka jonka olisi luullut vaikuttavan Turussa on se, että nyt hylätyillä siivilillä on voinut osallistua kaikkiin kansainvälisiin kilpailuihin ilman ongelmia, joka on aika hyvä indikaattori siipien laillisuudesta.

Katsastajien kannalta tilanne Turussa oli varmasti kohtuuton ja vastenmielinen. Kädessä kirja, jossa pitäisi olla oikeaa tietoa, ja vastassa iso joukko kuskeja ja mekaanikkoja, joilla ei sanojensa tueksi ole kuin iso ääni. Ei ihme että hyvää keskusteluyhteyttä ei syntynyt.

Perimmäinen syy taitaa olla, että EFRAN kokouksessa tehdyt sääntömuutokset eivät ole kantautuneet tänne asti. Miksi ei, eikö meillä ollut siellä (lajista kiinnostunutta) edustajaa?

Meiltä myös puuttuu katsastajien ja kuskien välinen järjestelmä, jolla Turun kaltaiset episodit voitaisiin välttää. Jonkinlainen kuskien etumies tai parikin olisi hyvä olla kilpailuissa siltä varalta, että epäselvyyksiä syntyy. Vain näillä etumiehillä olisi puheoikeus esim. katsastajien kanssa. Turun kaltainen huutokilpailu yleisön edessä ei varmasti lisää lajin harrastajien määrää
tai sen nauttimaa arvostusta.
« Viimeksi muokattu: 23.05.08 - klo: 08.38 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #8 : 23.05.08 - klo: 09.58 »
Meiltä myös puuttuu katsastajien ja kuskien välinen järjestelmä, jolla Turun kaltaiset episodit voitaisiin välttää. Jonkinlainen kuskien etumies tai parikin olisi hyvä olla kilpailuissa siltä varalta, että epäselvyyksiä syntyy. Vain näillä etumiehillä olisi puheoikeus esim. katsastajien kanssa. Turun kaltainen huutokilpailu yleisön edessä ei varmasti lisää lajin harrastajien määrää tai sen nauttimaa arvostusta.

Mielenkiintoinen ajatus Pekalta. Jatkan hieman tästä...

Yksi lajiyhteyshenkilön (tai muun nimetyn henkilön) rooli kisapaikalla voisi olla tarkistaa katsastusvälineiden käyttö, kalibrointi ja katsastajien sääntötuntemus ennen katsastuksen avaamista. Tämä tarve on tullut allekirjoittanutta vastaan jo kolmessa kisassa tänä vuonna, mukaanlukien itse järjestetyt kisat. Tarkoitushan on viedä kisat sujuvasti läpi sääntöjen puitteissa.

Katsastus on asiantuntemusta ja tarkkuutta vaativa toiminto. Yksi osaamistarve liittyy katsastusvälineiden oikeaan kokoamiseen, kalibrointiin ja käyttöön.
Viime viikonlopun kisoissamme (TP-10 SM I/2008) Tattarisuon radalla auton korkeuden ja siiven mittaukseen käytettävä lajiryhmän katsastusväline otettiin aamulla käyttöön puutteellisesti kalibroituna. Kilpailunjohtajan onneksi yksi ensimmäisistä "asiakkaista" tiesi autonsa olevan kunnossa ja aikaansai mittalaitteen kalibroinnin uudestaan.
Se olisi vaan pitänyt tehdä ennen kuin yksikään "asiakas" tuli autonsa kanssa katsastukseen. Pahoittelen parille kuskille annettua väärää auton korjausohjetta (onneksi se toinen kuitenkin voitti kisan  :angel:)

Mehän kaikki tiedetään mikä hässäkkä aamulla on ja kuinka kisaa kasattaessa porukkaa haalitaan kokoon eri puolilta, kun perehdytettyä kiinteää asiantuntijaa ei käytännössä jokaiseen hommaan ole käytettävissä.

Tästä syystä ajatus katsastuskäytännön ja -laitteiden sekä katsastajien sääntötuntemuksen katselmuksesta tuntuisi fiksulta. Vastuu on kisajärjestäjällä, mutta tähän kohtaan voisi miettiä jonkinlaisen "laatusparrauksen" ehkäisemään yleistä hässäköintiä, spekulointia ja pahimmassa tapauksessa huutamiskisaa.

Samalla katselmuksen tekijän tulisi tarkistaa käytössä olevat mitat eri mittauskohteille, jolloin täällä kuvattu tilanne olisi ehkä tullut esille ajoissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #9 : 23.05.08 - klo: 10.21 »
Sivusta seuranneena tulee mieleen toinen laji jota harrastan. Siinä on myös tarkkaa touhua mittojen osalta ja siellä ei tönäreitä tai timpurinmittaa käytetä vaan mittauslaatiokoita/rasioita. Olisiko ideaa valmistaa kiinteät mittaustyökalut jotka kiertäisi kisoissa mukana? Tällä saataisiin minimoitua mittaustekniset epäselvyydet, esim jos takasiipi ei mahdu mittakehikon sisään niin siipi on laiton.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #10 : 23.05.08 - klo: 10.59 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 14.58 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #11 : 23.05.08 - klo: 11.04 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.49 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #12 : 23.05.08 - klo: 11.55 »
Olihan siellä Kurvisen Tapanikin paikalla. Eiköhän Tappi jonkilainen kuskien edustushenkilö ole?

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #13 : 23.05.08 - klo: 13.48 »

Toinen ajatus, joka minulla heräsi, olisi se että autojen eräkohtaiseen katsastukseen tehtäisiin selkeä toimintaohje...
Olisi hyvä miettiä keinoja miten heidän työtään helpotettaisiin ja saataisiin homma menemään läpi jouhevasti kaikkia miellyttävällä tavalla ilman virheitä.

Toivon että tämä keskustelu johtaisi positiiviseen kehitykseen.

-A-
 

Tässä Antti on hyvin kiteyttänyt toimenpiteet, joilla on nopeasti ja tehokkaasti mahdollista vaikuttaa katsastajien työhön. Voisi olla hyödyksi katsastajille jo se, että kerätään ko. lajia koskevat säännöt yhteen. Nythän ne on silputtu pitkin sääntöpaperia. Eihän esim. buggyjen katsastussääntöjä ole kovin paljon, ja yhteenvedon tiedoilla voisi autot katsastaa lajiin syvällisemmin perehtymättä. Tämän voisi toteuttaa kaikissa katsastuksissa, lajista riippumatta.

Esimerkkinä  viime kesältä: katsastaja kertoi iltagrillillä, että hän olisi voinut hylätä kaikki buggyt, koska yhdessäkään ei ollut sääntöjen vaatimaa sammutusnappulaa!!!

Katsastaja ei siis edes tunnistanut autoluokkaa, mitä oli katsastamassa! Ei varmasti miellyttävä kokemus katsastajalle, saati kisaajille!

Yhtämieltä ollaan varmaan siitä, että nykytilanne ei ole hyvä, varsinkaan katsastajia kohtaan. On varmasti katsastajallekin epämiellyttää tehdä päätöksiä vajavaisin tiedoin.

Jarkon ehdotus lajikohtaisesta preppauksesta/infopaketista olisi toteutuessaan iso askel pois nykytilanteesta. Säännöthän on oltava, niitä on noudatettava ja laittomuudet autoista on karsittava, ja se tehtävä on sälytetty katsastajille. Katsastajien tehtävä on tärkeä, ja heitä tulee kaikin mahdollisin keinoin tehtävässään auttaa, ja siitähän on tässä keskustelussa kysymys!

Minäkin toivon keskustelun johtavan positiiviseen lopputulokseen, ja tähän mennessä keskustelun taso vaikuttaa lupaavalta, se on hyvä juttu se!
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #14 : 31.05.08 - klo: 00.47 »
Eikö yksinkertainen ratkaisu olisi, jos esim. lajiryhmä valmistuttaisi virallisesti laillisen "mittauskaukalon" auton leveydelle ja nyt sitten vaikka siivelle jos siltä tuntuu. Samalla voitaisiin tehdä virallinen ohjeistus ja viralliset mittaustyökalut ja _selkeät_ ohjeet ja käytäntömenetelmät villeimpiinkin katsastustuomioihin.

Nämä kaukalot, työkalut, selkeät ohjeet ja vaikka "kuinka tulla viralliksesi SM tason vaatimaksi katsastajaksi vartissa" -lehtiö kulkisi aina kilpailun järjestäjän vastuulla kilpailuun ja kilpailusta pois (säilytys vaikka AKK:lla, eikä jonkun sohvan takana) ja olisi näinollen näistä vastuussa reissun aikana.
Katsastuskamat ennen kilpailua tulisi kilpailun tuomariston ja vaikka 2-3 satunnaisesti valitun kilpailijan kanssa todettavan lailliseksi (ettei ole hajonnut kuljetuksessa tai jonkun sohvan takana) vaikka nyt sitten heti ajajakokouksen jälkeen.

Katsastus on hirveän tärkeä asia, nyt kun sitä tarkemmin miettii niin monessa kilpailussa missä olen mukana ollut niin on esim. vaaka ollut jonkun äidin siskon veljen marjavaaka vuodelta kilpi ja miekka. Kuinka moni muistaa että auto edellisessa kisassa painoi määrän x edellisenä viikonloppuna ja seuraana määrän x+200gr (tai turistiautoissa heitot jopa 15-75gr)? Veikkaan että aika moni tunnistaa itsensä...

Homma olisi suhtkoht yksinkertainen ja toimiva. Tällaisella saataisiin jotain rotia tähän hommaan.
Eiköhän tässä aleta jo kaikki saamaan tarpeeksi timpurinmitoista ja marjavaaoista.


Komppaan Pekkaa, keskustelun aihe on loistava ja opitaan tästä jotain.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #15 : 31.05.08 - klo: 01.26 »
Mun mielestä suomessa voitaisiin keskittyä enemmän siihen ajamiseen ja treenaamiseen, ihan sama mikä siipi siel on tai kuka on katsastuksessa
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #16 : 31.05.08 - klo: 08.17 »
Mun mielestä suomessa voitaisiin keskittyä enemmän siihen ajamiseen ja treenaamiseen, ihan sama mikä siipi siel on tai kuka on katsastuksessa

Täyttä asiaa Jose.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #17 : 31.05.08 - klo: 10.06 »
Juuri näin...
Se kun näköjään on aivan sama mikä M8 siipi on kiinni kun jokainen näyttää mahtuvan mittojen sisään helposti.
Ja tosiaan aivan sama kuka katsastaa, kun ei katsastajalla tarvii olla kuin tieto minkälainen leima pillissä pitää olla... moottorin koko...onko ylimääräsiä ajamista helpottavia sähkölaitteita ja mahtuuko se vessa leveytensä puolesta lootaan... yms.
Eli kuten aina on ollutkin... Nyt tuo halvatun sotku säännöissä vaan aiheutti naurettavan hässäkän.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« Vastaus #18 : 31.05.08 - klo: 12.19 »
Kuin minä aloitin m8 luokan -91 niin silloin katsottiin että onko toimiva jarru ja se oli melkein siinä se katsastus.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂