Pari ajatusta säännöistä 2009..Lipot sallituiksi?
Touring stock
21,5 + Lipot tai 17,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)
Prostock
17,5 + Lipot tai 13,5 + 5-kennoa(siirtymä 09)
Touring Viritetty
5,0 + Lipot tai vapaa + 5-kennoa (siirtymä 09)
Krossit
5,0 + Lipot tai vapaa + 6-kennoa
Painot voisi säästää nykyiselleen, näin samat autot kävisivät
siirtymän ajan.
Lipot: volttit + lämpö ennen lähtöä, lataus säkeissä.
Vain normaali kopat, ei LW sallituiksi.
Pari lyhyttä perustelua sytykkeeksi...
*Edit* prostock siis 17,5+Lipot, ei 21,5 *edit*
Prostock,(17,5+Lipot) lipot + 13,5 koneet kulkevat liian kovaa, samoin
kuin nykyiset 8,5 koneet perinteisillä akuilla. Kyseessä pitäisi
olla luokka, jossa on tasaista kilpaa myös yli 18v aloittejan
pystyessä ajaa, nykyisin ei monellakaan pysy auto radalla ja
kolareita tulee kohtuuttomasti, kun autot kulkevat liian kovaa
taitoihin nähden.
Viritetty, (5,0+Lipot) jos vaihdetaan Lipoihin ja pidetään vapaat
koneet, autot kulkevat kovempaa, kuin niitä pystyy varsinkin
sisällä ajamaan järkevästi. Samoin palataan 6-kennon ja vapaiden moottorien
ongelmiin, joissa säätimet eivät suoriudu. Efran linjausta voi tietysti
ottaa huomioon, jotta ns. ammattikuskeille olisi mahdollista ajaa efra
sääntöjen hengessä myös kotimaassa.
Krossit,(5,0+Lipot) kyseinen kokoonpano takaa jokaiselle varmastikin tarpeeksti
tehoja, eikä ajoaika varmasti tule ongelmaksi myöskään. Moni varmasti valitsee
miedomman koneen.
Uudet moottorit ja akku kaudeksi 2009, liian kallista??
En usko että monikaan voi käsisydämmellä sanoa ajavansa nykyisellä 8,5
prostock koneella ja tämän vuoden akuilla kautta 2009, joten
yhden moottorin ja akun panostaminen ei voi olla ongelma.
Sama pätee myös vakio ja viriluokkiin, toki tuota siirtymää
voidaan käyttää, joskin vanhat laitteet saisivat olla se
heikompi vaihtoehto.
Lipot sitävastoin säästävät jo kauden 09 aikana akkujen kustannuksia,
koska ne kestävät jatkuvaa käyttöä paremmin kuin perinteiset akut, samoin
niiden suorituskyky pysyy samana huomattavasti pidempään.
Joutuuko tästä saunan taakke..