Tuokin on hieman kaksipiippuinen juttu, eikä siis yhtä yksinkertaista kuin kyseinen ohje.
14 asteisella palalla auto menee hieman vähemmillä tökkimisillä pienissä pompuissa, mutta isommissa pateissa asia ei olekaan yhtä yksinkertaista.
Itse ajan 12 asteisilla paloilla, koska ovat toimineet paremmin nimenomaan mutkissa olevissa montuissa.
Pienemmällä kasterilla kun eturengas tulee isompaan pattiin, kääntyy renkaan kulma suhteessa pattiin, positiivisen puolelle, eli rengas menettää hieman pitoaan, eikä siis pidä pattia vasten yhtä paljon.
Jolloin siis eturengas ei tökkääkään yhtäpaljon pattiin, eikä siis auto kippaa niin herkästi.
Vuosi sitten Kauhavan radalla moni valitteli kippaamisesta kovavauhtisessa piiiiitkässä kaarteessa ennen pääsuoraa.
Itse kaadoin treenatessa samalla tavalla.
Päätin kokeilla 12 asteisia paloja ihan jo muutenkin radan mutkien takia... Huomasin välittömästi että kyseisen paikan pystyi ajamaan kovempaa, eikä auto enää pyrkinyt kippaamaan yhtä herkästi monttuihin osuessaan.
12 asteisilla paloilla auto oli vakaampi nimenomaan mutkien isommissa pateissa, eli juuri niissä pateissa missä auton helpoiten kaataa.
Eli parhaan tasapainon kyseiseen autoon on saanut 12 asteisella caster palalla.
14 on usiemmiten varsinkin suomen radoilla ollut liikaa... Auto on jopa menettänyt vakauttaan mutkissa.