RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: m.e. - 10.11.06 - klo: 07.51

Otsikko: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: m.e. - 10.11.06 - klo: 07.51
tätä aihetta varmastikin moni TSP- ja TSM-kisaaja joutuu pohdiskelemaan hankkiessaan kisakalustoa tulevalle kaudelle. viime kaudenhan piti olla ns. läpimurtokausi hiilettömille koneille TSM-luokassa. talvikaudella moni vaihtoi kalustonsa (säätimet, koneet) hiilettömiin, mutta kauden mittaan lähes yhtä usea siirtyi takaisin hiilikalustoon erinäisistä syistä.

nyt kun hiilettömät on sallittu myös TSP-luokassa, niin tuli mieleen asioita, joista ei ole puhuttu ainakaan kovin kovaan ääneen, ehkä siksi, koska tietoa asioista ei paljoakaan ole:

*säätimet tuntuvat olevan keskeisessä osassa hiilettömillä ajettaessa; EM:ssäkin taisi olla aika paljon eroja yksilöiden välillä myös huippukuskien säätimissä (näin olen antanut itseni ymmärtää); onko nyt jatkossa oltava monta säädintä, joista sitten valitsee sen parhaan kisasäätimen vai onko tuo huhu vain pelkää huhua?

*koneiden erot; hiilikoneissahan on eroja käämitysten ja magneettien jne. takia, mutta onko hiilettömissäkin sama juttu? käämitykset löytyvät sieltäkin ja samoin pyöriviä massoja jne. eli pitääkö koneita olla muutamia, joista sitten valitaan se paras kisakone?

vai tuleeko se autuus nyt siitä, kun vaihdetaan hiilettömiin...

tässäpä muutamia ajatuksia keskustelun pohjaksi.
Otsikko: Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: CAi - 10.11.06 - klo: 11.21
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
*säätimet tuntuvat olevan keskeisessä osassa hiilettömillä ajettaessa; EM:ssäkin taisi olla aika paljon eroja yksilöiden välillä myös huippukuskien säätimissä (näin olen antanut itseni ymmärtää); onko nyt jatkossa oltava monta säädintä, joista sitten valitsee sen parhaan kisasäätimen vai onko tuo huhu vain pelkää huhua?

.


EM kisoissa oli hieman kurja keli.....

Ainakaan LRP säätimien kesken ei ollut mitään eroja, eikä ongelmia.
Nyt tuo säädin tulee myyntiinkin.

Hiilettömät tosiaan löivät itsensä läpi viime kaudella.
Nyt kun vielä sintratut roottorit sallitaan, niin on ihme jos joku vielä ajaa hiili koneella TSM luokassa.
Otsikko: Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: jarkkom - 10.11.06 - klo: 12.10
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Ainakaan LRP säätimien kesken ei ollut mitään eroja, eikä ongelmia.
Nyt tuo säädin tulee myyntiinkin.
.


Mitäpä muutakaan voi sponsoroidulta henkilöltä kuulla.

Itsellä on vasta toinen Sphere menossa ja vaikka ongelmia on ollut, en ole palaamassa hiilellisiin enää. Sen verran kelpo laite tuo LRP on ollut. Myöskään eroja yksilöiden suorituskyvyn suhteen en huomannut.

Moottoreissa on varmasti eroja; käämin laatu ja roottorin balanssi. Näitä varmaan ruvetaan hienosäätämään, kunhan vehkeet saadaan ajettua läpi 90% harrastajista. Tiimikuskeillahan ei tietenkään ole muuta, kuin huolella tehdyt vehkeet alla..
Otsikko: Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: reittila - 10.11.06 - klo: 18.54
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
...Tiimikuskeillahan ei tietenkään ole muuta, kuin huolella tehdyt vehkeet alla..


Aika rohkea olettamus  :mrgreen:
Otsikko: kuulumisia
Kirjoitti: m.e. - 15.01.07 - klo: 17.50
nyt kun ensimmäiset tosikoitokset lähestyvät, niin millaisia kokemuksia porukalla on noista hiilettömistä vehkeistä TSP-/TSM-luokassa? onko koneet ja säätimet kestäneet ja kulkeneet vai onko niissä ollut ongelmia? entäpä kaasun "tunto", onko se riittävän hyvä perinteisiin laitteisiin verrattuna?
Otsikko: Re: kuulumisia
Kirjoitti: Cruisaaja - 17.01.07 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
nyt kun ensimmäiset tosikoitokset lähestyvät, niin millaisia kokemuksia porukalla on noista hiilettömistä vehkeistä TSP-/TSM-luokassa? onko koneet ja säätimet kestäneet ja kulkeneet vai onko niissä ollut ongelmia? entäpä kaasun "tunto", onko se riittävän hyvä perinteisiin laitteisiin verrattuna?


Muilla ei tietoa?

Sen verran olen hiilettömällä Novak 8.5:lla ajanut (Ruotsin kisan ja hieman treeniä) että voin sanoa säätimen kestävän, mutta toinen kone on mulla ajossa. Ekasta hajosi updated roottori ja konekin meni siinä samalla jotenkin epäkuntoon. Onneksi tuotetakuu toimi.

Välitystä olen vielä hakenut eri radoille ja alkanut löytää sellaisen jolla kone ei kuumene liikaa ja kulkuakin on ollut sopivasti.

Ainaskin LRP:n Sphere comp 2007 säätimessä kaasun tunto on ollut hyvin lähellä samaa kuin KO VFS säätimessä jota olen aiemmin ajanut.

TSP Koneiden kestosta saadaan varmasti tietoa, kunhan eka SM kisa on ajettu ja pöly on laskeutunut.
Otsikko: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: TimoK - 22.01.07 - klo: 15.10
No nyt on FTT 1 2007 ajettu ja voin ainakin prostock luokan puolelta kommeintoida.

Novakin moottorin kanssa tuntuu olevan todella paljon luotettavuusongelmia. Niitä meni sunnuntain aikana rikki aivan luvattoman paljon. Rikki meni niin uusia kuin aiemmin hyvin toimineita moottoreita. Vakio roottorilla ja päivitysroottorilla olevia. Sunnuntain jälkeen mietin vakavissani siirtymistä DC:n moottorilla ajamiseen. Vähän vaan arveluttaa niiden saaminen nyt ja tulevaisuudessa.

Osa vaihtoi säätimiäkin kesken kisan, itse en kuitenkaan jaksa uskoa, että säädin aiheuttaisi ongelmia. Kaikki prostock luokan moottoriongelmat sysäisin Novakin niskaan.

--
TimoK
Otsikko: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: copter - 27.01.07 - klo: 20.42
Kuten Timo tuossa kertoikin, niin ongelmia tuon SS5800 koneen kanssa on ollut. Siihen liittyen olen hieman tarkemmin kirjoitellut aiheesta tänne: http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=20046
Otsikko: 2008 TSP
Kirjoitti: m.e. - 19.06.07 - klo: 13.10
Wanha kausi on vielä käynnissä, mutta mites ensi vuonna TSP-luokka? Millaisilla vehkeillä siellä silloin ajellaan? Montaako kennoa käytetään ja millaisillä moottoreilla? Ajatuksia siitä...
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Heuli - 19.06.07 - klo: 16.38
5 kennoa ja 8,5t sintrattuna voisi olla asiaa. Samalla stanuun 5 kennoa ja moottoreiksi 13,5t sintratut 27t koneiden rinnalle. "EN AJA ENÄÄ KOSKAAN 6 KENNOLLA", toivottavasti eivät muutkaan :mrgreen:
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Mikko M - 19.06.07 - klo: 16.53
Stanuun voisi olla hyvä vaihtoehto koneeksi LRP Eraser Sport Modified 13.5t ja 5 kennoa ?
Siirtymävuodeksi voisi sallia myös hiilikoneet.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: stimpson - 20.06.07 - klo: 07.08
Tuo novakki on ollut sen verran susi käytössä, että ensi kaudeksi pitäisi keksiä joku OIKEASTI huoleton moottori. 8.5-10.5t sintrattu moottori voisi tulla kyseeseen, riippuen siitä, ajetaanko 5- vai 6-kennoisilla akuilla.

5-kennolla voisi toimia jopa tuo sintrattu novakki, mutta sitä pitäisi testailla. TimoK on tainnut ajaa aika paljonkin treeniä sillä sintratulla, niin hän varmaan voisi kertoa enemmän siitä? Ja jos aikaa riittää, niin varmaan testailla sen toimivuutta 5-kennolla?

Mielestä olisi tärkeää, että vauhtia ei TSP luokkaan tule yhtään lisää, mieluummin vähän vähemmän! Jos luokasta tehdään vielä nopeampi, niin yli 18v aloittelijoiden pitäisi päästä ajamaan stanua. On nimittäin todella hankalaa päästä harrastukseen sisään, kun ainoat luokat joihin pääsee ajamaan ovat aivan liian nopeita aloittelijoille. Eikö TSP-luokan pitänyt olla HALPA HARRASTAJALUOKKA, jota kautta allekirjoittaneen kaltaiset 30vee aloittelijatkin pääsevät kisoihin mukaan?
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 19.07.07 - klo: 15.30
Pienen hiljaiselon jälkeen olen ajatellut hommata ja ruveta testaamaan tuota Novakin 8.5:sta sintratulla roottorilla ja 5-kennolla kunhan mattokausi taas alkaa.

En ole nyt kuullut asiasta mitään uutta, mutta mietin vaan että oisko tuossa ideaa Kallen ja Ollin puolelle miten prostockissa kapinat tullaan ajamaan?


Ensikautta silmällä pitäen... prostockiin Novak 8.5 sintratulla, 5-kennoa ja paino esim. 1400g?

Tuo painoajatus tuli vaan siitä kun olen nyt katsellut- ja jutellut viri puolen kavereitten kanssa jotka on joutuneet tekemään suuriakin muutoksia autoihin että saavat sen painon edes lähellekkään 1350g ja vaikeeta näyttää olevan ilman dremeliä ja muita työstölaitteita


Tässä ajatuksia näin nopeasti työajalla mietittynä.

Muita ajatuksia?
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Mr Cale - 19.07.07 - klo: 16.23
Päätöksiä koneesta ei ole vielä tehty. Se mikä on varmaa on se, että ajetaan 5 kennolla ja harjattomassa koneessa on sintrattu roottori. Itse olen myös ajatellut, että tuo painoraja voisi olla stanussa esim. tuo 1400 g tai 1425 g, jotta ei jouduttaisi keventämään hirveästi kestävyyden kustannuksella.

Myös vakioluokkaan on tulossa harjaton vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: JUkka-san - 19.07.07 - klo: 19.22
Painoraja ehdottomasti semmoiseksi että EI tarvitse lähteä autoa keventelemään, ennemmin pienillä lisäpainoilla autot sopivan painoisiksi.

Koneeksi olisi tosiaan kiva saada kestävä hiiletön. Olisiko juuri tuo Novakin Velocity 8,5 sintratulla roottorilla  semmoinen? SS5800 kannattaa mun mielestä ainakin unohtaa...

Moottoriin kiinteästi asetettava jäähdytyssiili/tuuletin pitäisi mun mielestä sallia, sehän ei suurenna koneen ulkomittoja oikeasti, mutta ehkä säästää konetta ylimääräiseltä kuumenemiselta ja loppujen lopuksi alentaa kustannuksia.

Stimpyn kanssa samaa mieltä...ei ainakaan lisää vauhtia Pro-Stock autoihin!
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 19.07.07 - klo: 20.15
Tuo koneen jos tosiaan sais semmoisen jolla ois toivoo kestää niin heittäisin minäkin hiilelliset kaappiin. Voin vaikka ilmoittautua vapaaehtoiseksi testaamaan jotain konetta jos siitä olisi apua.

Tuohon paino hommaan vielä, että kun viime la Kuusaalla sadetta pidellessä juttelin Ivan Laptevin kanssa sen uudesta MI3:sta niin siinä oli itse porattu etu- ja taka bulkit reikiä täyteen kuin emmentaalit jotta autoa oli saatu keveämmäksi... miten lie keston laita kun kunnon tälli tulee :huh: Samoin Teemurrin ja Bastin autot oli ihan huolella kevennetty. Mielestäni aika floppi tuo 1350g painoraja 5 kennolla virissä. Se 1400g on mielestäni realistisempi saavuttaa.

Vauhti on tällähetkellä mielestäni sopiva prostockiin
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: stimpson - 20.07.07 - klo: 07.45
Koneeksi olisi tosiaan kiva saada kestävä hiiletön. Olisiko juuri tuo Novakin Velocity 8,5 sintratulla roottorilla  semmoinen? SS5800 kannattaa mun mielestä ainakin unohtaa...

Novakilta ei taida Velocity sarjaa saada kuin 7.5r asti langoitettuna. Tuo 8.5r on sitten SS8.5 Pro, joka kait on lähes sama kuin tuo nykyinen SS5800 kone sintratulla roottorilla. GM:ltä olisi tarjolla EVO3 9.5T moottori, joka saattaisi olla enemmän kilvanajoon tarkoitettu, kuin nuo useampilankaiset novakit. Noita 8.5r koneita on vähänlaisesti kellään tarjolla. Novakin SS8.5 Pro on lähes ainoa? 9.5r ja 7.5r koneita sitten taas löytyy. 7.5r kuulostaa kyllä liian tehokkaalta / vauhdikkaalta koneelta.

Pitäisi varmaan jostain koittaa hankkia noita koneita testiin, että näkisi niiden vauhdin ihan käytännössä.

Lisäksi herää kysymys, vieläkö ensi kaudella saa hiilikoneilla ajaa? Jos halutaan tasaväkiset hiilettömät ja hiilikoneet, niin 8.5r sintrattuna taitaa olla liian tehokas verrattuna 17t hiilikoneisiin. Tätäkin kyllä pitäisi päästä testaamaan ihan käytännössä radalla, että miten nuo suhtautuvat toisiinsa. Timo K taisi mielestäni sanoa, että sintratun Novakin vauhti oli suunnilleen sama kuin 17t koneen, mutta ampui mutkista pihalle paljon paremmin. (Välittämällä lisää vauhtikin olisi ehkä kasvanut?)

Omasta mielestäni painoraja pitäisi olla jossain 1400-1425g tietämillä, niin ei tarttisi alkaa kikkailla auton keventämisen kanssa. Tarkoitushan on kait ajaa TSP:tä harrastajaluokkana, eikä huippujen SM-kisana.

EDIT: juttu painorajasta
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 23.07.07 - klo: 12.50
Koneitten vertailusta kun on ollut juttua niin viikonlopulla
kokeiltiin eri vaihto ehtoja Raision radalla seuraavin tuloksin:

ss5800 viri roottorilla ja 6 kennolla
Best Lap: 25,47   Tulos: 12L 5,12

ss5800 sintteri roottorilla ja 5 kennolla
Best Lap: 25,59 Tulos: 12L 5,14

LRP X11 4,5 ja 4 kennolla
Best Lap: 26,98 Tulos: 12L 5,26

LRP X11 4,5 ja 6 kennolla
Best Lap: 24,45 Tulos: 12L 5,01

Joten ei tuo 5 ja 6 kennosen ero ole käytännössä mitään.
Taitaa olla jos kun alettais enemmän säätämään
autoa kevyemmän mukaan niin voi olle että tulokset
menee aivan samoihin.
Testit ajettu saman merkkisillä ja tyyppisillä akuilla.
Lisäksi kokeiluun vaikutti se että ei toistaiseksi ollut kuin
1kpl 4 ja 5 kennoisia akkuja. Ennen kokeen alkua ajetiin
muutama akku normaali Prostokkia ja rikottiin uudet renkaat.

Kuski ainakin piti tuosta 5 kennosesta vaihtoehdosta eniten.
Auto tulee hivenen kövyemmäksi ja mukavammaksi ajaa.

Ainoa asia milä mulle tulee miinuksena mieleen
5 kennoseen siirtymisestä on se että tuleeko
näin TSP luokasta akku luokka. Jossa hyvien akkujen
tärkeys korostuu. Tällä hetkellä TSP luokassa ei ole niin
koska mekin ollaan koko vuosi ajettu viime vuotisilla
GP 3700 akuilla.

Mitä tulee tuohon Novakin ongelmiin niin taitaa olla
jo kaikille selvää että sen koneen ongelma on
se neodyymi roottori tai sen megneetin heikkeneminen
kun se kuumenee ja se että ankkuri lähtee akselista irti.

Joten helpoin vaihto ehto ens vuotta varten on että
Novakkeihin vaan vaihdetaan sintteri roottorit ja
ajetaan 5 kennolle.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: jarkkom - 23.07.07 - klo: 13.59
Ainoa asia milä mulle tulee miinuksena mieleen
5 kennoseen siirtymisestä on se että tuleeko
näin TSP luokasta akku luokka.

Ei tule. Ei ne koneet ota niin paljon A, että se vaikuttaisi käyttöikään.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: jtp - 23.07.07 - klo: 14.10
Varmaankii LasHi tarkoitti, että 5 kennolla ajettaessa kennojen jännite vaikuttaa enemmän. Eli niillä kulkee parhaiten jotka saa parhaat akut.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: jarkkom - 23.07.07 - klo: 16.13
Varmaankii LasHi tarkoitti, että 5 kennolla ajettaessa kennojen jännite vaikuttaa enemmän. Eli niillä kulkee parhaiten jotka saa parhaat akut.

Kyllä minulla vielä senverran järki pelaa, että tiedän mitä tarkoitettiin. Ainakin luulen näin. :cheesy: Ei tälläkään kaudella voitosta ajeta 1-2 vuotta vanhoilla GP3700:lla. Lisäksi nykyakuissa on niin pienet erot, että jos joku huomaa niissä radalla eroa toisiinsa, niin minulle voi ilmoittautua.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 23.07.07 - klo: 18.36
Niin tuota kenno jännitettä juuri tarkoitin...
Tämän heitin mukaan vain siksi että tälläistä pulinaa olen
kuullut stanu ja viri kuskien keskuudesta.
Eli tarinaa tyyliin että kyllä mekin ajettais kovaa kunhan vaan
olisis kunnon akut.

Mitä tulee tuohon GP3700 akusta niin sälli on nyt sijalla 8
TSP:n sarjassa ja bestlapit on välillä ollut suht kohtuullisia
jos verrataan Henkaan, Jyriin ja Janneen. Joten olisin sitä
mieltä että ei ProStokkissa pärjäminen ole tällä hetkellä akuista kiinni
ja toivottavasti luokka pysyykin sellaisena.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: stimpson - 23.07.07 - klo: 21.36
Joten helpoin vaihto ehto ens vuotta varten on että
Novakkeihin vaan vaihdetaan sintteri roottorit ja
ajetaan 5 kennolle.

Eiköhän pitäisi olla sellainen kone, jonka saa valmiina suoraan kaupan hyllyltä, eikä tarvitse ostaa erikseen viripäätyjä ja sintteriroottoria? Sikäli kun SS8.5 Pro (wink wink) on sama kuin SS5800 sintterillä, niin sallittakoon tuo jälkimmäinenkin.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 23.07.07 - klo: 22.03
Kyllä nuo koneet on samoja. Meillä on nimittäin myös tuollainen
8,5R pro kone. Siihen kun laittaa tuon neodyymi roottorin niin
radalla ei huomaa eroa ss5800 koneeseen. Eroa ei löydä kuski ajamalla
eikä  Orionin Lap Counteria käyttämällä kierros ajoista.
Eikä eroa ole jos verrataan ss5800 konetta sintteri roottorilla
sekä tätä 8,5R pro konetta.

Tais muuten tuossa testissä olla juuri koneena tuo 8.5R pro kone
paikalla kun ajetiin 5 kennoisella akulla.
http://www.teamnovak.com/products/brushless/sspro_motors/index.html

Tässä mielessä ensi vuoden kone vaihtoehtona olis helpoin
nämä koneet. Kun voi ostaa kokonaan uuden tai sitten päivittää
vanhan koneen ostamalla sintteri rottorin. Toki tarvitaan toinen
päätykin isomman rataan puolen laakerin tähden vastavalla tavalla
kun kone on päivitetty viri roottorille.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 23.07.07 - klo: 22.40
Hyvä Lashi. Sinä ja Jani aktiiviharrastajina sentään olette tehneet asialle jotain että saadaan sitä konkreettista tietoa.

Tietty noita ss5800 koneita on varmaan aikamonella prostock kuskilla jolloin tuo rootoripäivitys olisi helpoin vaihtoehto monelle. Toki voi hommata tuon pro koneen jos haluaa ja sekin saadaan lailliseksi.

Mitä tulee noihin sinun kierrosaikoihin niin huolestuneena olen pannut merkille että olet ollut välillä jopa nopeampi radalla kuin monet muut, paitsi että huono onni on estänyt kunnon tulokset... voit korjata jos olen väärässä.

Tärkeintä on saada sarjaan kone joka kestää ajaa enemmän kuin yhden kisan :tongue: 
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Mr Cale - 23.07.07 - klo: 22.47
Testailin viikonlopulla "poroNovakkia" viidellä kennolla ja sintratulla roottorilla. Tehot olivat mielestäni riittävät ja vauhtikin ihan sopivaa, kunhan välitykset sai kohdalleen. Peräkkäisillä akullisilla jäin kierrosajassa noin sekunnin viriluokan autoon verrattuna.

Tässä vaihtoehdossa tulisi vielä selvittää moottorin/magneetin kestävyys (= lämpöjen pysyminen aisoissa). Itse en saanut konetta kovinkaan lämpöiseksi kuumallakaan kelillä. Tosin autoni painoi 1350 g, mikä on todennäköisesti ainakin 50 g vähemmän, mitä ensi kauden TSP-auto. Ja kenties en osannut lämmittää konetta, TSP-luokan tapaan  :wink:.

Kokeilkaa koneitanne viidellä kennolla ja sintratulla roottorilla. Ajakaa kuten ajatte kisoissa ja kertokaa kokemuksia, miten lämmöt pysyy kurissa. Aivan kuten Lasse edellä sanoi, voisi tämä olla helpoin vaihtoehto ensi kauden TSP-koneeksi, kunhan vaan moottorin kestävyydestä päästään johonkin varmuuteen.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: TimoK - 23.07.07 - klo: 23.30
Moro,

Itse en ole saanut tota poronovakkia sintratulla kuumenemaan millään, siis vaikka ajaisin pitkällä välityksellä jo todella revittelisin. Bondatulla roottorilla kyllä kuumenee nopeasti etenkin jos roottori ei ole uusia ja jarruttaa paljon. Sintrattu kestää kuumenematta ihan eri tavalla.

--
Timo
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 24.07.07 - klo: 08.27
Olisin samoilla linjoilla TimoK:n kanssa että sintteri
roottorilla kone ei lämpene niin kuin tuolla bondatulla
roottorin kanssa käy. Mutta seuraavaksi kun menään radalle
niin teen lisää noita 5 kennoisia akkuja ja ajetaan
enemmän niin katsotaan mitä seuraa.
Mutta edellisessä testissä siihen juuri siihen kiinnitin huomiota
ajon jälkeen että 5 kennolla ja sintteri roottorilla
kone oli melko viileä ajon jäljiltä. Toisin kuin esim
4 kennoa ja viri kone joka ajon jäljiltä oli tosi lämpöönen.

Olet Jyri kyllä oikeassa että tänä vuonna ei ns "onnettaret hymyilleet"
meidän teemin suuntaan. Mutta tässä nyt opetellaankin uutta
hienoa lajia ja ehkä se joskus tuuri kääntyy.
(tai mekaanikko oppii hommansa  :wink: )
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 28.07.07 - klo: 19.36
Kuten Calen kanssa oli Vaasassa juttua niin tuota Novakin konetta
sintteri roottorilla täytyy kokeilla kuinka se lämpenee
kun sen kanssa hullutellaan.
No tänään kun oli aurinkoinen keli Raisiossa ja lämpöä
noin 20 astetta.
Laitoin koneeseen aika pitkän välityksen siinä toivossa
että saadaan max lämmöt esiin.

Akkuja latasin 2kpl 5-kennosia ja 2 kpl 6-kennoisia.
Jotka ajetiin "putkeen" eikä koneelle annettu aikaa jäähtyä.
Autossa oli vielä lisä painona tiedon keruu ja akku panta n.70g.
Ainoastaan 5-kennosten ja 6-kennostan välillä puretiin data
ulos tietokoneelle jossa meni hetki aikaa (laiteessa on n.12min tallennus aikaa).

Summana n.puolen tunnin sisällä ajetiin 4 akkua. Kokonais ajo aika oli 21-22 min
ja kahden 5 kennosen jäljiltä lämpö oli max. n.40 astetta
ja kahden 6 kennosen jäljiltä lämpö oli max. n.45 astetta
Tuossa samassa mitta paikassa (koneen päällä) on joskus ollut
bondatulla roottorilla yli 55 astetta josta on ollut seurauksena
puutumista konessa. (Ajettu Ilman jäähdytys puhallinta) 
Mikä parasta mitään hyytymää vauhdissa me ei havaittu sintteri roottorilla.

Kierros ajat oli tuota samaa luokka kuin edelläkin kerralla mitä
tuosta rpm käppyröistä nyt voi arvioida. Toki 6-kennosella
mentiin n. puol sekkaa lujempaa kuin normaalisti.

Täytyy varmaan uusia vielä sama testi 5-kennosella mutta
ilman moottorin jäähdytys puhallinta. Taitaa olla
siinä ja siinä että kärsii ajaa ilman puhallinta.
Tätä en toki uskalla suositella koska riski rajoilla mennään.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 06.08.07 - klo: 13.35
Moi Lashi

Nyt pääsin viime lauantaina ajamaan taas pitkästä aikaa. Kävin Tattarisuolla ajamassa prostock novakilla johon vaihdoin sintratun roottorin. Säätimeen laitoin max punchsit, eikä koneelle mitään jäähdytystä. En jaksanut ruveta muuttamaan mitään ja ajoin 6 kennolla ja 1500g autolla.

Ajettiin 6 vetoa TommiW:n ja parin virikuskin kanssa kirimielessä ja mitattiin lämmöt heti ajon jälkeen jolloin lämmöt oli siinä 55 asteen tietämissä, joka oli mielestäni aika viileä kun kelikin oli tuolloin lähellä 30astetta ja radanlämpö paljon enemmän. Kokeilin kahdella eri välityksellä ja parin asteen ero lämmöissä oli pitemmällä välkällä. Mitä se olisi näyttänyt 5 kennolla jäi nyt arvoitukseksi...

Voisi tietysti koeilla jokukerta sillä 5 kennolla ja 1400g painolla, mutta varmaan vasta matolla kun kausi on ajettu.

Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 06.08.07 - klo: 14.51
No koneen lämpö olis melkein pudonnut tuostakin vielä
jos olisit koittanut 5-kennolla.

Me ei olla muuten säätimen asetuksiin edes koskettu
tai no kaasu ja jarru on säädetty mutta muuten mennään
säätimen perus asetuksilla.
Kuusaan viri kokeilussa mentiin ekaa kertaa säätimen
säätöihin kun LRP:n 4.5 sintteri roottori jarruttaa todella paljon.
Kiitti vieläkin Aakelle vinkistä.

Me koitetaan tuota Novakkia sintterillä matolla heti kunhan uudet
matot tulee Raision lukiolle.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 07.08.07 - klo: 10.21
Minulla oli tarkoituskin testata että miten se kone kestää ajaa säätimeen asetetulla maksimipuchilla, raskaalla liipaisimella ja 6 kennolla ilman jäähdytystä koneelle. Ja hyvin se kesti :smiley:

Kierrosaikoja ei mitattu jo senkin takia kun ajettiin rataa myötäpäivään :cool:
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 10.08.07 - klo: 11.56
Lashi

Muistatko miten paljon pitemmällä välkällä pääsitte 5 kennolla lähelle 6 kennon läppejä?
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Mr Cale - 10.08.07 - klo: 13.18
Kuusankosken baanalla muistaakseni noin 5.6 oli sopiva sintratulee 8,5 Novakille.

Tiistaina tuli testattua 9,5T koneita. Niistä jäi vähän semmonen fiilis, että tehoa ei ole tarpeeksi TSP-luokkaan (5 kennolla).
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 10.08.07 - klo: 15.37
Muistaakseni 2 piikiä isompi oli välitys.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 19.08.07 - klo: 17.28
Calelle tiedoksi

Tänään oli aikaa tutkia ja mittailla autoa ja sen varusteita.

Vaaka kertoi seuraavaa:

Tamiya 415 MRE jossa on LRP sphere, Novak ss5800, 5 kennoa ja personal ponderi paino oli Mazda6 normi korilla 1430g

Mazda6 lw korilla 1415g

Ajattelin vaan heittää tietoa sinulle, että kun päätätte myös sen prostockin painorajan niin mieluiten sellainen johon kaikilla ko luokkaa ajavilla on mahdollisuus päästä.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: TimoK - 02.09.07 - klo: 18.46
Moro,

Tänään tuli ajettua taas rc-autolla lyhyen tauon jälkeen, Vantaan FTT-kisassa olen viimeksi tainut ajaa. Tällä kertaa oltiin Riihinmäen sisäradalla ottamassa tuntumaa miltä turisti tuntuu 5-kenolla, Novakin prostock koneella ja sintratulla roottorilla. Toki testissä oli myös ne uuden Sorexin renkaat.

Ajoin 4 - 5 akkullista. Kuka sitä tarkkaa määrää alkaa muistelemaan. Yleis fiilis koko paketista on varsin hyvä. Vauhti käyttämälläni välityksellä oli mielestäni oikein sopiva. Sähköt eivät lämmeenneet yli 50 asteen. Moottori oli se lämpimin osa, akut ja nopari oli noin 40 asteen tuntumassa.

Renkaat tuntui toimivan minusta varsin hyvin ja olivat todella tasaiset koko akun ajan. En myöskään havainnut merkittävää muutosta renkaiden pidossa niiden kuluessa. Liimaus keskti myös yllättävän hyvin. Kerran jouduin paikkaamaan vähän takarenkaan liimausta.

Mitään varsinaista kunnon testiä en siis tehnyt. Mutta se fiilis mikä jäi treeneistä käteen on todella positiivinen. Auton balanssiin saaminen sitten edellytti minulta T2:n noin 30g lisäpainoja akun taakse moottorin painoa kompensoimaan. Myös vastarin siirsin servon päältä akkujen puolelle akkupaketin etupuolella. Tuolla konstruktiolla auton sai melko hyvään balansiin. Vaakaa ei juuri nyt ole mutta eilen illalla kun punnitsin osia ja koko settiä ilman painoja jne. niin se asettui sinne 1440 - 1450 g luokse. Noilla lisäpainoilla sitten tuleekin painoa se 30g lisää.

Laitetaan kokemuksia lisää kun ajometrejä kertyy lisää. Nyt on kuitenkin sellainen fiilis, että odotan hurjasti, että pääsee ajamaan tuolla konstruktiolla lisää.

--
Timo
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 10.09.07 - klo: 12.33
Omia tunnelmia ensi mattotesteistä.

Itse testasin Rajatorpalla viimeviikonlopulla uutta autoa, Sorex renkaita ja 5 kennoa hiilettömillä 10 akullista. Ensi vaikutelma oli että etenkään suoralla kulkua ei ollut riittävästi.

Mutta kun ajoin enemmän ja muutin välitystä pitempään päin niin alkoi sitä vauhtiakin löytyä. Autohan on nyt kevyempi 5:llä kennolla (punnitsin omani 1400g tasan) ja se tuntui ainaskin mutka osuuksilla missä auto oli parempi/nopeampi ajaa. Uudet Sorex renkaatkin toimi loistavasti ja oli edelleen kuin uudet ajosession jälkeen. Käsiajanotolla best lap oli 8.9s mikä ei muistaakseni hirveesti jäänyt viime kevään parhaasta.

Kone oli suorastaan haalea suoraan ajosta mitä ihmeteltiin porukalla. Tuo sintrattu ei lämpeä näköjään kovin herkästi vaikka kuinka runnoo menemään, joten sillä saralla näyttää ainaskin hyvältä, eikä se tykkää huonoa vaikka ajaisi pitemmälläkin välkällä.

Tästä on hyvä jatkaa...
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 26.10.07 - klo: 14.35
Moi

Nyt sitten on kapinat ajettu tulevalla prostock moottoripaketilla ja mielestäni homma toimi hienosti. Porukat ajoi eri välityksellä 6.7- 7.1 eikä lämpöongelmia tainnut olla kellään.

Oliko Björn ja Mikke ainoat jotka ajoi SpeedPassion 9.5 koneilla? Voisivat kertoa kokemuksiaan millaiset ne oli ajaa vs Novak 8.5?

Tuo sintratun roottorin salliminen oli hieno juttu ja autokin tuntui hyvältä ajaa kevyempänä 5-llä kennolla ja Sorexit ovat kestäneet mulla 40 akullista treeniä eikä niitten ajo-ominaisuudet ole heikentyneet merkittävästi elinkaaren loppupuolellakaan.

Itse ajoin koko viikonlopun kisat jo treeneissä käytetyillä renkailla. Ainut mikä piti muistaa tehdä oli korjausliimaukset joka toiseen hiittiin. Sen jos unohti niin näki sen myös ajossa :tongue:

Kaikenkaikkiaan nautin leppoisasta viikonlopusta jossa oli rento meininki varikolla ja tiukkaa taistelua radalla :mrgreen:

Oliko muilla mitään ongelmia yms?
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 05.05.08 - klo: 19.17
Tuossa kauden aikana on ollut pikku pärinää meidän "Team salaisuudesta"
eli välituksestä.

No miksi ei ole kaikkea kaikille kerrottu on se että tein viime syksynä ja talvella
aika paljon hommia että selvitin tuon Poro koneen ominaisuuksia.
Ajetiin radalla tiedonkeruu paikalla ja jarruttelin kotona tuota konetta
jonka jälkeen data Excelille ja meni aika monta yötä aamu 4 kunnes huomasi
että muuten piti mennä nukkumaankin....
Jonka jälkeen Raision Radallle testaamaan ja taidetiin pari konettakin
polttaa testien aikana ja jokunen roottori.

Joten asiaan eli Joni ajoi talven kisat 4,8-5,4 välityksillä.
Stanun konetta ajetiin 3,3 välityksellä matolla eikä lämmöt menneet 55 yli.

Tässä kannattaa muistaa sitten että koneen vääntö aluetta voi
"säätää" enakkoa muuttamalla ja sen että säädin millä me ajetiin eli
LRP 2007 Edition antaa ennakkoa kierrosten lisääntyessä.

Joten tältä pohjalta kokeilemaan miten kone kulkee mutta kannattaa
pitää mielessä että me poltettiin talven aikana melkein 10 (kymmenen)
roottoria.

Huom. Tähän vielä lisäyksenä että yli kuummennut roottori ei palaudu
alkuperäiseen kuntoon vaikka jotkut mittaukset niin näyttivätkin.
Roottorissa on ominaisuus että lämmetessään sen magneettisuus pienenee
ja kerran "poltetulla" roottorilla tuo ominaisuus on jyrkempi.
Joten jos joku lähtee tälle linjalle välitysten suhteen saa varautua
siihen että joka kisassa menee vähintään yksi roottori.

No mitä tällä saavutetiin...
Kauheita 0.1-0.2 sekan parannuksia Best Läpeissä. Joten oliko tuo
kaikki vaivan väärtti. En tiedä kertokoon viisaammat mutta oli
ainakin mielenkiintoista.

Ainoa mistä olin oikeastaan aika hämmästynyt testien aikana oli se
että tuo LRP 2007 Edition säädin näytti kestävän kaikki nuo kokeilut joista
osa oli tehdessäkin jo hieman "vähä järkisiä".
Vaikka tuota säädintä jo kokeiltiin X11 4,5T koneella 6.0 välityksillä
ja Säätimen punch astuksella 7 ja se lämpeni hieman mutta puhaltimen
kanssa sitä pystyi ulkoradalla ajamaan ongelmitta aina akun kerrallan.


Tästä päästäänkin sopivasti ehdotukseen ensi vuoden poro ajeluihin.
Copteri:han oli jossain vaiheessa Saksassa kisoissa ja siellä ajetiin
harjattomilla koneilla ja kiinteällä välityksellä. Tämän tavan toivoisi
tulevan myös Suomeen ensi kaudella Poroon.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Vesa - 06.05.08 - klo: 10.13
Kylläpä on melko edullisen kuuloista säätämistä harrastajaluokassa.

Laurilan Miika veti prostock-vakiokoneella about tuplaten lyhemmällä välityksellä koko talven, huonoin sijoitus 2. alkuerissä. Nolla rikottua konetta, samalla myllyllä ajanut koko talven. Valtasen Jannen saldona 2. ja 3. sijat nollatreenillä, sama kone autossa kiinni avaamatta syksystä asti, sama välitys kuin Miikalla eli 7-8. En sit tiiä missä se mieletön "viilaaminen" näky ketkä moisilla virityksillä ajo, tai oisko pojat dominoinu kisoja suuremmassa määrin ja isommalla erolla noilla kikoilla, tuskin. :azn:

Ei muuta ku handout koneet vaan ens kauden kisoihin niin ei jengi pääse spedeemään noiden koneiden kans ihan miten sattuu.

1.   #55  Tom Kalves           TamUA       [ 100  100  82   72  ] 282
2.   #60  Miika Laurila        OUA         [ 90   66   100  90  ] 280
3.   #64  Tomi Myöhänen        UAU         [ 82   76   57   100 ] 258
4.   #1   Henry Salmén         LahUA       [ 76   82   69   76  ] 234
5.   #8   Joni Hiltunen        TUA         [ 72   90   60   66  ] 228
6.   #54  Mika Mänty           OUA         [ 66   72   76   52  ] 214
7.   #5   Janne Valtanen       OUA         [ 34    0   90   82  ] 206
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: copter - 06.05.08 - klo: 10.27
Itse olen ajanut 6-7 välityksellä koko kauden tähän saakka. Tietysti ulkona ehkä mennään hieman pidempään välitykseen. Kyllä ne roottorit kuluvat ihan normaalissakin ajossa, eli ei se magneettisuus palaudu kaikissa tapauksissa vaikka ajaisi lyhyelläkin välityksellä. Roottorin magnetismin merkitys kyllä tietysti korostuu mitä pidemmällä välityksellä ajetaan.

Mitä tulee noihin Saksan kisoihin, niin LRP kisoissa tosiaan ajettiin LRP "Stock Spec" 9.5R koneella joka mielestäni oli varsin hyvä. Konetta ei saanut millään tapaa muokata ja välitys oli rajattu, että tietyn minimin alapuolelle ei saanut mennä (rajat oli 5.8 ja 6.6, mutta en muista kumpi oli hiilikoneelle ja kumpi hiilettömälle). Käytännössä kaikki ajoi sillä minimillä, kuten myöskin itse. Ainut huono puoli oli se, että koneen ennakkoa silti pystyi säätämään, eli sitä ei ollut lukittu. Tämä ilmeisestikin sen takia, että koneen valmistus tulisi kalliimmaksi jos ennakko olisi lukittu. Koneet kun ovat yksilöitä ja jos kaikista koneista oikeasti haluttaisiin samanlaisia lukitulla ennakolla, niin jokainen kone tulisi mitata ja tuon lukitun ennakon paikka hakea erikseen yksilökohtaisesti.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: LasHi - 06.05.08 - klo: 11.55
Niin tää kirjoitus tehtiin kun kukaan ei tuntunut tietävän noista harjattomista koneista mitään tai ei ainaakaan julkisesti kertonut mitään ja kuten sanottu noita saa kukin ymmärtää miten tahtoo ja tehdä ihan omat johtopäätöksensä.

Mutta mulla oli ainakin kivaa ja mielenkintoista tutkia näitä koneita.

Lisäksi uskon että sällilläkin oli hauskaa kun säädetiin konetta hänen ajotyylille sopivaksi joten ehkä tästäkin puuhasta on joskus tulevaisuudessa hyötyä.

No ens vuoden poro koneet vois olla kiinteä ennakkoisia esim 10.5T Novakkeja joissa on värikoodilla merkattu pääty joka on kiinteä. Noista uusista LRP:n 10.5T koneista en tiedä onko näissä tätä mahdollisuutta mutta lajiryhmä varmaan tutkii asiaa.

Edit:
Niin unohtui mainita että juuri "Harrastaja luokka" oli mitä parhain luokka tälläiseen säätämiseen kun ei ollut sen kummenpaa väliä mikä oli tulos. Siis tuskin se yhtään ainoatta sponsoria tai yleensäkään ketään kauheesti sytytä jos on ajanut jonkun harrastaja luokan kärkeen. Pääasiahan harrasteluokassahan on uuden opettelu ja hauskan pito. Me ainakin otetiin se opin kannalta ja sitä tietoa tuli.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: stimpson - 06.05.08 - klo: 12.10
Käytännössä kaikki ajoi sillä minimillä, kuten myöskin itse. Ainut huono puoli oli se, että koneen ennakkoa silti pystyi säätämään, eli sitä ei ollut lukittu. Tämä ilmeisestikin sen takia, että koneen valmistus tulisi kalliimmaksi jos ennakko olisi lukittu. Koneet kun ovat yksilöitä ja jos kaikista koneista oikeasti haluttaisiin samanlaisia lukitulla ennakolla, niin jokainen kone tulisi mitata ja tuon lukitun ennakon paikka hakea erikseen yksilökohtaisesti.

Eikös hiilikoneissa tosiaan tuon ennakon kanssa ole ollut ihan sama ongelma? Ja silti maailmalla on ajettu ja ajetaan vieläkin kiinteän ennakon handout koneilla. Hiilettömissähän tuota ennakkoa pystyy toki ruuvaamaan myös säätimestä...

Mutta enpä näe tätä nykyistäkään tilannetta kovin ongelmalliseksi. Ilman poltettuja roottoreitakin on ajettu kärkipaikoista kilpaa ihan tosissaan! Ja meille peräpäässä ajaville se koneen säätäminen / toiminta ei ole se suurin ongelma.  :wink:

Saapa nähdä mitä kesäkausi tuo tullessaan. Hyvinkäällä se koneen vauhti ja lämmönsieto mittaillaan!  :afro:
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Kolera - 06.05.08 - klo: 16.39

Joten asiaan eli Joni ajoi talven kisat 4,8-5,4 välityksillä.
Stanun konetta ajetiin 3,3 välityksellä matolla eikä lämmöt menneet 55 yli.
 

Jos saa tiedustella tuosta stanukonetestistä sen verran että kumpi kone on ollu kysessä ja millaisella profiililla sillä on ajattu?
 
Kuulostaa tuo välitys niin luonnottamalta sisälle. Mitä oon Novain stanukoneella ajavien kanssa keskustellut, nii he ovat ajaneet sisällä 4-4.5 välityksillä. Itse ajoin Speed Passionin stanukoneella talvikaudella 5.5-6.3 välityksillä. Elikkä ainakin nuo välitykset ovat todella kaukana teidän käyttämästä välityksestä.

Jukka
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Cruisaaja - 06.05.08 - klo: 20.25
Viime Lauantaina Tattarisuolla kun ajeltiin niin juttelin parin stanu-isukin kanssa ja tuli puhetta millä välityksellä pojat tuolloin ajoi vastaus oli että 3.5-3.3 välkät autoissa.

Mitenhän sitten Hyvinkäällä..?
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: jarkkom - 06.05.08 - klo: 20.57
Ajoin itse ekat treenit TSP-koneella Tattarisuolla sillä jo talven kisoista tutulla noin 6.4 välityksellä. Mielestäni välitys oli jo aika lähellä oikeaa ja olin positiivisesti yllättynyt vauhdista. Katsotaan nyt vielä tarkemmin ihan lapcounterin kera...
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: copter - 06.05.08 - klo: 21.38
Lainaus käyttäjältä: LasHi
Niin tää kirjoitus tehtiin kun kukaan ei tuntunut tietävän noista harjattomista koneista mitään tai ei ainaakaan julkisesti kertonut mitään ja kuten sanottu noita saa kukin ymmärtää miten tahtoo ja tehdä ihan omat johtopäätöksensä.

Sen verran pitää kyllä vielä sanoa, että kyllä tietoa koneista, välityksistä, ennakoista jne on liikkunut varikolla sekä muissa yhteyksissä mielestäni ihan hyvin. Ainakaan itse en ole törmännyt mihinkään "kielimuuriin" taikka vastaavaan. Itse olen pyrkinyt jakamaan tietoutta kaikille muille kuskeille mikäli jotain on kysytty, taikka asia on jotenkin muuten tullut keskusteluissa ilmi. Olen myöskin oma-aloitteisesti pyrkinyt auttamaan varikolla läheisyydessäni olevia kuljettajia mikäli siihen on ollut mielestäni tarvetta niin kisoissa kuin treeneissä. Uskoisin että tämän voi aika moni porokuski myöskin vahvistaa.

Jos nyt mietitään tuota yllä olevaa kirjoitusta ja sitten verrataan sitä tässä alapuolella olevaan, niin eikö tässä nyt ole jokin selkeä ristiriita näiden välillä?

Lainaus käyttäjältä: LasHi
Tuossa kauden aikana on ollut pikku pärinää meidän "Team salaisuudesta"
eli välituksestä.

No miksi ei ole kaikkea kaikille kerrottu on se että tein viime syksynä ja talvella
aika paljon hommia että selvitin tuon Poro koneen ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Vesa - 06.05.08 - klo: 21.40
 :grin:
Otsikko: Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
Kirjoitti: Kolera - 07.05.08 - klo: 12.22
Viime Lauantaina Tattarisuolla kun ajeltiin niin juttelin parin stanu-isukin kanssa ja tuli puhetta millä välityksellä pojat tuolloin ajoi vastaus oli että 3.5-3.3 välkät autoissa.

Mitenhän sitten Hyvinkäällä..?

Joo, voi todellaki olla että Novakissa loppuu välitykset kesken Hyvinkäällä...

Tuo Hiltusen 3.3 välitys SISÄLLÄ ihmetyttää edelleen..

-J