Viime lauantaina (26.4.) Tampereen Lahdesjärvellä kaksi vannoutunutta polttisharrastajaa koki melkoisen pettymyksen. Suurin osa syystä voidaan kuitenkin langettaa ihan itselle.
Olin viimeiseksi edellisenä iltana napsauttanut rajussa kaadossa muovisen taka-aurauspalan poikki. Ja eikun pakista tarvittavat kilkkeet ja paikalleen. Mitä hemmettiä, vetarikin on poikki. Eikun täh, se puuttuu. Koiranluut! Kas kun en moista ollut huomannut edes ajatella. Tietenkin RTR autossa on koiranluita vetareina. Samon tein nivelvetareita penkomaan ja paikalleen. Pikkuisen harmitti kun en ollut eilen huomannut. Tässäkin tapauksessa olisin vissiin löytänyt pudonneen vetarin edellisenä päivänä, vaan ei enää kun eilisen muistijäljet katkes johonkin.
Olen ajanut tällä autolla noin 6 gallonaa ilman minkäänlaisia murheita. Ajettavuus on huippu, tästä kiitos auton loistavalle geometrialle ja pro-ukkojen setupille. Varaosien tarve on käsittämättömän pieni. Olen kaatojen takia ruuvannut 1kpl mukana tulleen muovisen aurauspalan, 1kpl alumiininen vastaava ja ne nivelvetarit joista aiemmin kerroin. Parit laakerit kytkimeen ja nyt vetarien yhteydessä varmuuden vuoksi uudet takapyörien laakerit. Ohjaukseen olen päivittänyt laakeroidun servosaver-tangon ja paremman ohjausservon, jotka ei ole lainkaan pakollisia ellei meinaa kisata. Olen ollut autoon kaiken aikaa erittäin tyytyväinen.
Forcen .28 konehan on loistava siinä mielessä että se on erittäin luotettava ja helppo säätää. RTR koneeksi siis hyvä valinta. Ajoin koneen viime syksynä kunnolla sisään. Olin riemuissani huomatessani koneen potentiaalin. Koko ajan kuitenkin alitajunnassa oli pieni ajatus että tämä ei ole paras mahdollinen moottori buggyyn. Eikä olekaan jos haluaa vaikka kilpailla kunnolla. Koneessa on reilu alavääntö ja noin 30000rpm max. Alavääntö helpottaa hyppyjä ja auto on mutkasta lähdettäessä loistava, mutta häviää suoralla kisakoneille jonkin verran.
Noin gallona sitten avasin kannen hioakseni päältä kaatojen naarmuja pois. Kanteen kannattaa laittaa nippareilla fuililetkua suojaksi. Kun alun perin säädin konetta, ajattelin että tottahan se saa laulaa kunnolla. Monet radalla sanoivat samaa. Väärin. Tällainen kone ei voi kestää samoja kierroslukuja kuin .21 kisakoneet koska männän massa yksinkertaisesti on liikaa kampiakselille ja laakereille. Olen sitä mieltä että konetta ei kannata säätää ihan tappiin jos haluaa siitä pitkäikäisen.
En ole tehnyt koneelle mitään koko aikana. Tiedän, että laakerit olisi pitänyt vaihtaa aikanaan. Väänäsen truggyssä sama kone kilahti noin 4 gallonaa ajettuna. Hänkään ei ollut koko aikana tehnyt koneelle mitään huoltoja. Tästä puolen tunnin kuluttua pääsuoran päässä omani stumppasi. Ihmettelin stumppia koska minkäänlaisia ongelmia ei koko aikana ole ollut. Multa leikkasi runkolaakeri kiinni jumittaen kampiakselin runkoon. Tämän takia akslin tappi leikkaantui poikki ja halkaisi lohkon. Väänäseltä katkesi pelkästään kiertokanki. Väänänen tuli siinä vaiheessa kertomaan ettei koneeseen toimiteta varaosia. Nonni, tuli kalliit vaihtamattomat laakerit.
Olen tässä miettinyt että jos me molemmat olisimme säätäneet koneet niin ettei ne laula ihan tapissa, olisko ne vielä kunnossa. Toisaalta koska mulle ei ole tähän mennessä tullut mieleeni vaihtaa laakereita, olisiko se koskaan tullut mieleeni. Oppia ikä kaikki. Voisin tässä vaiheessa lämpimästi suositella kaikille RTR-koneiden omistajille, vaihtakaa ne laakerit viimeistään(!) kolmen gallonan jälkeen. Kannattaa ainakin tarkistaa ne siihen mennessä. En moiti tässä itse konetta, monet on jo sanonut että on itse asiassa ihan hyvin jos kone kestää huoltamatta kuusikin gallonaa.
Mitä olen itse kokenut ja muiden kanssa keskustellut, HongNor X1CR ja X1CRT sekä kaikki niiden variaatiot ovat mielestäni erittäin laadukkaita autoja, geometria toimiva ja säädettävä ja voisin vaikka vannoa että ainakin M8 ja T8 luokissa ehdotonta kärkeä kestävyydessä, myöskin RTR versioina. Päivitettävää ei juurikaan ole, alkuun pääsee loistavasti RTR:ssäkin mukana tulevilla kilkkeillä. Jos aikoo kilpailla, kannattaa vaihtaa aurauspalat ja runkojäykkärit alumiiniseksi, muu ei ole välttämätöntä. Niin paitsi ne laakerit tietysti!
Tekstiä muokattu vastaamaan paremmin mielipiteitäni ja muutenkin selkeämmäksi.