Minulla on radiossa liukukytkin, jolla voi ohjata kanavaa 3 tai 4. Olen aina miettinyt, miten sillä voisi ohjata valot päälle ja pois, mutta sieltä vastarin kanavastahan tullee 1-2ms pituisia pulsseja eikä ledeille sopivaa tasajännitettä. Tänään aloin miettiä, että pakkohan servossa on olla tarvittava elektroniikka ja jos siellä on harjallinen moottori, sitä ohjataan tasajännitteellä.
No, laatikossa oli toimimaton servo ja tulos on tässä:
Servo ledivalot 1 by
pijokela, on Flickr
Kun ohjaimesta säätää kolmannen kanavan sopivaan asentoon valot syttyvät autossa. Servon potikka on edelleen kiinni servon piirilevyssä - sen avulla voin "kalibroida" kytkennän niin, että se on pois päältä oikeassa asennossa. Pitää varmaan laittaa sinitarraa potikan ympärille, koska se on niin löysä, ettei se oikein pysy paikoillaan muuten.
Ohjaimen liukukytkimellä saa valot päälle toisaalta voin myös ohjaimen painonapin ohjelmoida räpsyttämään valoja. Sen sijaan painonapilla ei saa valoja jäämään päälle ainakaan tuolla Futaba 4PL ohjaimella, koska se painonapin kanava palautuu perustilaan, kun painonapin päästää irti.
Parempi kuva kytkennästä:
Servo valo-ohjaus 2 by
pijokela, on Flickr
Vastarissa on kiinni 4 AA patterin kotelo antamassa virtaa. Vastarin 3 kanavassa on servon raato. Olen vain purkanut servon sen kotelosta ja irrottanut servon moottorin. Moottorin tilalle juotin naarasservoliittimen - laitoin johdot punaiseen ja mustaan, joten tuohon voi nyt kiinnittää laitteita, jotka tavallisesti saisivat sähköä vastarista.
Lopuksi vielä kuva huonosta servosta, joka tuli Kiinasta suoraan viallisena minulle:
Servon raato by
pijokela, on Flickr
Tähän käyttöön varmaankin sopii minkä tahansa huonon servon elektroniikka, kunhan servosta on hajonnut moottori tai rattaat. Kalliissa servoissa on harjattomia moottoreita, joten niitä ei voi käyttää.
Tuolle servon moottorille menee näköjään vastarissa oleva jännite sellaisenaan, joten sieltä löytyy hyvin jännitettä ja virtaakin muutaman ledin ohjaamiseen.