Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - l150040

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 51
91
Polttisautot / Vs: Kysymyksiä
« : 22.05.07 - klo: 08.30 »
Riippuu tietenkin, minkä kokoisista kennoista on kyse. Jos esim. kokoat hump packin viidestä AA-kokoisista kennoista, et saa sitä sopimaan neljän AA-kennon patterikotelon paikalle.

92
Sähköautot / Vs: Swallow AC/DC 2 laturista
« : 22.05.07 - klo: 08.28 »
http://www.fileinfo.net/extension/hwp löytyy selitys tuolle tiedostotunnisteelle.

93
Yleinen keskustelu / Vs: Suodatinöljy
« : 22.05.07 - klo: 08.25 »
Käytännössä moottoripyörien suodattimiin tarkoitetut suodatinöljyt on samaa tavaraa RC-käyttöön tarkoitettujen kanssa. Pakkauskoko on vain hieman suurempi.

Aihe menee kuitenkin lukkoon, koska asiallinen keskustelu on päässyt hieman unohtumaan.

94
Polttisautot / Vs: Polttoaineen säilyvyys
« : 21.05.07 - klo: 10.33 »
Hieman yli vuoden seisonut avaamaton polttoainepönikkä on varmaankin vielä kunnollista?

Suurella todennäköisyydellä se on edelleen käyttökelpoista.

95
Jos se on 48dp, niin siinä isorattaassa on 100 hammasta. Tuo 1,8 mm hampaiden väli ei oikein istu laskennalliseen hampaiden väliin, koska laskennallisesti 48dp rattaassa hampaiden välin pitäisi olla noin 1,6 mm. Lisäksi minulla on sellainen mielikuva, ette noissa vanhemmissa "japaninihmeissä" olisi ollut ei-tuumanen hammasjako.

Eli laske sen isorattaan hampaat. Jos se ei ole 100-hampainen (+-1), autossa on käytössä joku ei-tuumainen hammasjako. Tällöin kannattaa tutkia, josko isoratas olisi nykystandardin mukainen ja vaihdettavissa nykyisiin 48dp rattaisiin (pinjonit menee samalla vaihtoon). Voit myös päätellä saman pinjonin perusteella 20 hampaisen 48dp pinjonin halkaisija pitäisi olla 11,6 mm.

Lisää laskuja voit tehdä http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html sivun lopusta löytyvällä laskurilla.

64dp rattaita ei ole käytännössä koskaan käytetty krossareissa, koska nämä rattaat ovat hyvin pienihampaisia.

96
Sähköautot / Vs: Sähkömoottorin pölysuoja
« : 11.05.07 - klo: 09.21 »
Pöh!!! Pirkka-niksit kunniaan!

Käy pöllimässä emännän vanhat sukkahousut ja vetäise sellaisesta pala moottorin päälle. Toimii jäähdytyskin paremmin kuin ilmapallossa. Lisäksi yksistä sukkahousuista saa vielä askarreltua useammankin suojan. Täälä keinoin saat vielä ääretöntä kunnioitusta kanssakilpailijoiltakin  :wink:

98
Polttisautot / Vs: GS Sut/Xut -monsteri
« : 24.04.07 - klo: 07.12 »
Niin skaalautuukin, mutta sen saa taas suureksi painamalla hiiren oikeata painiketta ja valitsemalla "näytä kuva". Prosessi voi tietenkin vaihdella selainkohtaisesti, mutta logiikan pitäisi olla sama.

99
Polttisautot / Vs: GS Sut/Xut -monsteri
« : 23.04.07 - klo: 12.34 »
Oliskohan joku jo ehtinyt etsimään sopivahkot säädöt XUT:iin? Oman auton olen saanut jo melkein sisäänajettua, ja radalle olisi kiva lähteä edes säädöt suurinpiirtein kohdallaan.

100
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 20.04.07 - klo: 19.17 »
Aloita vaikka sillä, että laitat tuon tiedoston osoitteen kohtaan "Liite:", joka löytyy lisätoimintojen alla vastatessa viestiin.

101
Hobao / Vs: HoBao Hyper 8
« : 20.04.07 - klo: 09.36 »
Voi käyttää. Naurustartin ykssuuntalaakeri antaa periksi samalla tavalla kuin moottorin käydessä.

102
Polttisautot / Vs: Ongelma ryypytyksessä
« : 18.04.07 - klo: 10.06 »
Luonnollisestikin ilma/polttoaine menee paremmin läpi, kun kaasu on auki. Näinhän sen kaasarin kuuluukin toimia. Eli jos moottori toimii käynnistyttyään aivan normaalisti, ryypytä kaasu auki.

103
RTR-paketit ovat yleisesti tarkoitettu laajin aloittajille, joten mitään aivan huipputavaraa on turha odottaa. Eli kaikki osat ovat yleensä optimoitu juuri ja juuri riittäviksi. Eli ne yleensä kestää ja toimii ihan kohtuullisesti. Toisaalta RTR-autot ovat yleensä jonkun kehittyneemmän version sisaria, joten osia voi sitten tarpeen mukaan päivittää myöhemmin parempiin.

Ei varmasti olisi tarkoituksenmukaista tehdä RTR-pakettia, jossa on kaikki viimeisimmät viriosat, useiden satojen eurojen sähköt ja vimpan päälle oheislaitteet. Kuka aloittelija nyt haluaisi ostaa esim. 1500 euron stadiontrukin. Pitemmälle ehtineet puolestaan haluaa itse koota pakettinsa ja käyttää jo olemassa olevia osia.

104
Eikä olisi ihme, jos joutuisit odottamaan vielä toisenkin. Laivat on hitaita!

105
Minulla ei ole enää kyseistä autoa, mutta muistaakseni saman tyylistä ongelmaa esiintyi. Tällöin ratkaisin ongelman siirtämällä vetoakselilla hubin ulkopuolella olevan paksumman prikan hubin sisäpuolelle. Tällä vetoakseli siirtyi muistaakseni noin millin sisäänpäin.

Toinen epätodennäköisempi syy on se, että sinulla takahubin linkki on aivan liian pitkänä. Eli takana on raju positiivinen camber-kulma. Takarenkaat siis nojaa rungosta ulospäin.

106
Polttisautot / Vs: hpi savage x ss 4.6
« : 11.04.07 - klo: 08.18 »
Auto on neliveto ja kaksivaihteinen. Tuskin se olisi yksi suosituimmista monstereista, jos siitä ei olisi iloa. Katso kuitenkin lisää:

http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=859&lang=fi

107
Polttisautot / Vs: Tankin sulaminen - mahdotontako?
« : 11.04.07 - klo: 08.12 »
Tuo tankki näyttää ehdottomasti saaneen iskua, mutta tankin sulaminen ei ole mitenkään mahdotonta. Itselläni on yksi tankki sulanut puhki. Syy tähän oli se, että autoni kylkeen ajettiin. En ottanut autoa sen enempää katsastukseen, koska kaikki tuntui toimivan hyvin. Törmäyksen seurauksena kuitenkin pilli oli siirtynyt nojaan tankkiin ihan reilusti. Kun polttoaine oli tarpeeksi vähissä pilli pääsi sulattamaan tankin kylkeen reiän.

Tämän seurauksena olenkin moneen autooni liimannut lämmönkestävän tarrasuikaleen tankin kylkeen juuri pillin kohdalle. Vaiva on pieni, painoa ei merkittävästi tule ja eipä sula enää.

108
Polttisautot / Vs: Polttoaineen säilyvyys
« : 09.04.07 - klo: 09.34 »
Juu kirkkaan keltaista aine kyllä on mutta kanisterin yläosaan on sisäpinnalle muodostunut vesipisaroita. Täytynee siis hommata uutta polttoainetta..

Hyvin suurella todennäköisyydellä kyseiset pisarat eivät ole vettä. Jos kanisterin sisällä on vettä se on kyllä sekoittunut polttoaineessa olevaan metanoliin.

109
Polttisautot / Vs: Polttoaineen säilyvyys
« : 09.04.07 - klo: 09.31 »
Tuolla ruostumisella ei kyllä ole sen suurempaa yhteyttä vanhaan polttoaineeseen. Moottorin käydessä moottoriin imetään ihan kohtuullisia määriä kosteutta sisältävää ilmaa. Eli aivan tuoreellakin polttoaineella moottori voi ruostua. Kannattaa tutustua:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#Polttoaineet

110
Polttisautot / Vs: Polttoaineen säilyvyys
« : 08.04.07 - klo: 19.53 »
Jos kanisteri on ollut huolellisesti suljettu ja suurinpiirtein täynnä, polttoaine voi vielä olla ihan kohtuullisessa kunnossa. Polttoaine voi pilaantua lähinnä vain siten, että siihen pääsee  vettä ilmasta. Tämä ilmenee polttoaineen samentumisena. Eli varsinkin jos polttoaine on kirkasta, se on todennäköisesti kohtuullisessa kunnossa.

111
Yleinen keskustelu / Vs: Rc lehdet
« : 07.04.07 - klo: 11.52 »
Ei auta! Pakko on opetella esim. englantia tai saksaa, jos haluaa erikoislehtiä rc-autoista. Suomalaisia erikoislehtiä ei ole.

112
Vapaa keskustelu / Vs: Nyt olis hyvät neuvot tarpeen!!!!
« : 05.04.07 - klo: 12.44 »
Mitä tätä nyt enää mietitään. Vastaushan tuli jo tuossa aikaisemmin.

113
Vapaa keskustelu / Vs: 543210
« : 05.04.07 - klo: 10.24 »
Viinaa! Onhan siinä päivän lisäksi kellonaika.

114
Vapaa keskustelu / Vs: Foorumi päivitetty
« : 20.03.07 - klo: 08.09 »
Tuo merkki taitaa olla tuollainen pieni sininen merkki heti aiheen otsikon perässä.

115
Vapaa keskustelu / Towerhobbies / tilaaminen
« : 19.03.07 - klo: 15.02 »
Tuossa menee normaalisti sellainen kuukaudesta pariin.

116
Vapaa keskustelu / Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 12.03.07 - klo: 11.32 »
Minäpä vetäisen ihan jokerin pöytään. Miten olisi ihan oikeiden autojen pakoputkiin käytettävä korjausteippi. Olemassa on myös ihan tuubista puristettavaa tavaraa samaan tarkoitukseen.

117
Polttisautot / Höpinää metanolin vaarallisuudesta
« : 19.01.07 - klo: 08.33 »
Jotta tämä ei menisi ihan pelleilyksi, niin pamautetaan muutama fakta.

- Normaalille ihmiselle vaarallinen annos metanolia kerralla on 15 ml ylöspäin. Tämä määrä pitäisi siis saada vereen pienen ajan sisällä, jotta seurauksena olisi pysyviä vaurioita. Tietenkin pienemmät määrät aiheuttaa myös oireita.

- 0,8 ‰:n metanolipitoisuus häviää verestä yhdessä vuorokaudessa. Tämä on noin viisi kertaa hitaammin kuin etanoli (se normaalisti nautittava alkoholi).

- Humalatila/myrkytys alkaa hyvinkin nopeasti, mutta silmien ja keskushermoston vauriot kehittyvät hitaammin, joskus vasta 1–1,5 vuorokaudessa.

- Metanolimyrkytyksen oireita ovat humala, pyörrytys, heikkous, vapina, päänsärky, pahoinvointi, raju oksentelu, vatsan ja lantion alueen kovat kivut ja erilaiset näköhäiriöt.

- Jos Metanolia on joutunut suuhun tai silmiin, kannattaa ehdottomasti runsaan vedellä huuhdonnan jälkeen hakeutua lääkäriin. Toisaalta voihan sitä itsekin arvioida hieman kuinka paljon sitä metanolia on joutunut elimistöön. Ei se tippa vielä mitään aiheuta.

Sitten voimmekin pohtia miten tuon 15 ml saisi ajautumaan elimistöön ihon läpi. Ensinnäkin on hyvä muistaa se, että  polttoaine ei ole puhdasta metanolia ja metanoli haihtuu melkoisen tehokkaasti. Tästä voimme päätellä, että esim. käsille saa roiskua melkoisesti polttoainetta ennen myrkytysoireita, jos kädet edes pyyhkii heti roiskahtamisen jälkeen. Asia on tietenkin toinen jos uittaa käsiä siellä polttoaineessa. Minä en ainkaan sitä tekisi.

Eli yhteenvetona voisi sanoa, että metanoli on todellakin vaarallinen myrkky, mutta jo tervettä maalaisjärkeä käyttämällä vaara on erittäin pieni.

118
Sähköautot / HBX Bonzer Ongelma
« : 17.01.07 - klo: 08.22 »
Tuo myyjän vastaus on kyllä melkoista "puutaheinää". Kyseessä on kuitenkin RTR-auto, jonka eri komponentit on valittu juuri kyseistä kokoonpanoa varten, joten nopeudensäätimen on kestettävä paketissa oleva moottori. Myös tuo akkuviittaus on melkoista höpöä. Paketissa tulee mukana akku, jonka kanssa auton pitäisi toimia moitteitta. Lisäksi tuo viittaus suurikapasiteettiseen tehoakkuun on mielestäni melkoisen mielenkiintoinen. On kyllä totta, että suurikapasiteettisella ja erittäin laadukkaalla akulla ajoaika on pidempi ja akun tarvoamat voltit ovat hieman suuremmat. Tämä rasittaa komponentteja hieman enemmän. Tällä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään vaikutusta auton toimintaan. Asia on tietenkin aivan eri, jos tässä ollaan menty käyttään 7- tai suurempikennoista akkua (8,4V ->). En usko näin kuitenkaan menetellyn.

Selostuksesta voisi päätellä, että nopeudensäädin on rikki. Jos säädin on rikki tai hajonnut ilman käyttäjän tekemää virhettä, pitäisi myyjäliikkeen korjata ongelma. Asia on jälleen aivan toinen jos käyttäjä on toiminut ohjeiden vastaisesti.

Vika voi tietenkin olla myös siinä, että säädin ei ole ohjelmoitu oikein.

119
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 06.01.07 - klo: 19.03 »
Onkohan sinulla servon ja kaasarin välillä siinä linkissä jousta, joka palauttaisi sen kaasarin luistin kiinni asentoon?

120
Ei se servo voi mitenkään tietää, että tuleeko sen tarvitsema virta pattereista, NiCd-kennoista, NiMh-kennoista jne. Ainoa edellytys on se, että virtaa riittää ja jännite on oikea.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 51