RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Vesa - 14.04.14 - klo: 15.50
-
FinTrack Tourin TSS-10 moottori-säädin -combo on valittu.
Moottori: MR-FZX215WF FLETA ZX 21.5T Brushless Motor Type-W Fixed Timing Version
Säädin: ME-FLEK FLETA Euro Brushless ESC Black (Suomen FTT-varten tehty combo, tuotenumero tulee myöhemmin)
Koneeseen ja säätimeen tulee lasermerkinnät Suomen sarjaa varten.
Koneessa on kiinteä ennakko.
Testiproseduurissa on otettu huomioon moottoreiden lämmöt testiolosuhteissa, yleinen tuotteiden laatu, käytettävyys, saatavuus, kesto, ajettavuus, speksien mukaisuus. Lisäksi valinnassa painoi ETS-sarjassa todettu laatu ja ongelmattomuus.
Comboon hinta: 139,90€
FinTrack Tourin TSP-10 moottori on valittu.
Moottori: ORCA 13.5t TX Tuotekoodi OTM135TX. Kiinteä ennakko. * käytettävä ennakko asteikolla 10 (keskellä) Lisätty 14.10.2014
Hinta: 79€
Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Valinnassa päädyttiin 4:stä testimoottorimerkistä ORCA:an. Testejä on ajettu sekä matolla touringissa että krossissa kesällä. Testilämpötilat, ajettavuus, laatu ja speksien mukaisuus puolsivat päätöstä valita ORCA.
AKK:n pienoisautoilun lajiryhmän puolesta,
Vesa Yli
Sähköluokkien vastuuhenkilö
*************************************************************************************
FinTrack Tourin nykyisten ykstyyppimoottoreiden ns.sopimuskausi päättyy tähän kauteen ja nyt ovat haussa ainakin 2015 ja 2016 kausien moottori TSP-10 luokkaan sekä combo TSS-10 luokkaan.
Speksit:
TSS-10 Combo
- yksityyppi nopeuden säädin ja moottori, combo
- combon hintaluokka 80-150€
- moottori 21,5T, kiinteä ennakko
- nopeuden säätimessä vakiona 0-ennakko, mieluiten ei ohjelmoitavissa. Jos ohjelmointi niin selvä näyttö 0-ennakosta
- combo voi olla valmis paketti tai maahantuojan tekemä
- oltava saatavilla seuraavat kaksi vuotta
TSP-10:
- yksityyppi moottori
- hintaluokka n.50-70€
- moottori 13.5T, kiinteä ennakko
- oltava saatavilla seuraavat kaksi vuotta
Testejä varten tarvitaan vähintään 5 moottoria ja 5 comboa.
Valitut moottorit ja combot ovat myös maastosarjan S2- ja S4-10 -luokkien viralliset moottorit/säätimet kausilla 2015-2016.
Jos olette kiinnostuneet osallistumaan, testattavat moottorit ja säätimet tulee toimittaa osoitteeseen:
Vesa Yli
Tornipolku 4 A 12
90130 Oulu
tai sovittaessa muulla tavoin. Renkaat tulee toimittaa viimeistään perjantaina 9.5.2014.
-
Jokos moottorit ja säädin on valittu ?
-
Testit ovat käynnissä, päätös tulee syyskuun puoliväliin mennessä. Sisäradat ovat kesän kiinni ja tarpeellinen testidata on vielä vajaa, koska osa testikalustosta tuli vasta kesäkuun alussa viivästyksistä johtuen. Näin on varmistettu mahdollisimman monen osallistuminen kilpailuttamiseen, mutta myös joustettu aikataulullisesti hieman. Kaikista testiin tulevista merkeistä oli tieto jo ajoissa, mutta tehtailla oli yllättävän pitkä viive saada kalusto tänne asti.
Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.
-
Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.
Kiitoksia, 15.9 on ihan ok päivä saada tieto.
TSS-10 ja TSP-10 -luokat kokevat kyllä aika ison muutoksen ja kaikki joutuvat päivittämään kalustoaan, toivottavasti ei vaikuta osallistujamääriin. Tästä on ollut aika vähän keskustelua... Omasta mielestä voi olla ihan ok muutos (17.5T -> 21.5T ja 10.5T - 13.5T).
Ovatko ehdolla olevat TSS-10 -säätimet sellaisia, että niitä voi käyttää myös 13.5T moottorin kanssa ?
Ehdolla olevien moottorien ja säätimien merkkien julkaiseminen voisi olla myös avoimuuden nimissä ok, mutta voisi tietysti vähän häiritä testaajien "rauhaa".
-
Testejä ajetaan kesällä ja voi olla että päätös saadaan aiemminkin, mutta viimeistään yhdessä FTT-rengaspäätöksen kanssa syyskuun puolivälissä eli 15.9. Tämän pitäisi mielestäni riittää hyvin maahantuojille kaluston tilaamista varten, koska syys-lokakuu on tunnetusti hiljaista aikaa sisäradoilla kesäkauden juuri päätyttyä ja ulkoradoillakin on vielä kohtuullinen käyttöaste.
Kiitoksia, 15.9 on ihan ok päivä saada tieto.
TSS-10 ja TSP-10 -luokat kokevat kyllä aika ison muutoksen ja kaikki joutuvat päivittämään kalustoaan, toivottavasti ei vaikuta osallistujamääriin. Tästä on ollut aika vähän keskustelua... Omasta mielestä voi olla ihan ok muutos (17.5T -> 21.5T ja 10.5T - 13.5T).
Ovatko ehdolla olevat TSS-10 -säätimet sellaisia, että niitä voi käyttää myös 13.5T moottorin kanssa ?
Ehdolla olevien moottorien ja säätimien merkkien julkaiseminen voisi olla myös avoimuuden nimissä ok, mutta voisi tietysti vähän häiritä testaajien "rauhaa".
Oisko mitään mahdollisuutta saada tietoa moottoreista/nopareista jo aiemmin...auto muilta osin käytännössä valmis, mutta moottorin (ehkä myös noparin) osto vielä edessä TSS-10 luokkaan :wink:
-
Valitettavasti ei ole mahdollista. Testit jatkuu vielä, infot tulee sovittuna ajankohtana.
-
Huomenna - siis ylihuomenna - lisää tietoa moottoreista ja nopareista...eikö?
-
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi
-
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi
normaali turistiin sai muistaakseni 2.2 välityksen 64dp rattailla :)
-
Villi kysymys.
Mikähän välitys tulee olemaan sellainen perus vakioluokkaan jos 21.5 on se koneen numerot. Ja tullaanko saamaan sellaiset kiinni joka autoon. Tiedä sitten.
Jerzi
Lrp:n X20 21.5T manuaali suosittaa 1/10 turistiin 2S akulle välitystä 3,5.
-
http://rc10.fi/index.php?topic=84023.msg730663#msg730663 (http://rc10.fi/index.php?topic=84023.msg730663#msg730663)
Valinnoista ekassa viestissä
-
Hi Vesa. Is motor changes starts from becoming season or from 2015/2016?
-
Hi Kirill,
Sorry for not translating the new motor rules yet - yes, they are used from this day on or as soon as they become available via distributors - that is the "2015" season - and the first National race is in November 2014.
Best regards,
Vesa
-
Tuleeko maksimivälityskin kuten ETS stock / prostock?
-
Jos maksimivälitystä ei tule niin voisi veikata, että melko pian uuden tyypin laitteiden käyttöönoton jälkeen ensimmäisten ylivälitystä seuranneiden hajoamisten seurauksena alkaa keskustelu moottorien kestävyydestä.
Minun suositus on "stock + spec" ainakin stanuun eli sääntöihin välitykselle maksimi. Porossa voisi jättää pelin avoimemmaksi.
-
Jos maksimivälitystä ei tule niin voisi veikata, että melko pian uuden tyypin laitteiden käyttöönoton jälkeen ensimmäisten ylivälitystä seuranneiden hajoamisten seurauksena alkaa keskustelu moottorien kestävyydestä.
Minun suositus on "stock + spec" ainakin stanuun eli sääntöihin välitykselle maksimi. Porossa voisi jättää pelin avoimemmaksi.
Varmasti osittain asia on näin, että alkuun porukka ylivälittää koneet. Muodostuuko asiasta isompi ongelma, niin en ainakaan tässä vaiheessa usko.
Periaatteessa tuo maksimivälitys on hyvä idea ja siitä on keskusteltu. Ongelma on kuitenkin sen mittaaminen. Jos jollain on tiedossa yksinkertainen ja yksiselitteinen tapa mitata välitys, niin viestiä vain tulemaan. Maksimivälitys on silloin hyvä sääntö ensi kaudeksi. Ilman hyvää mittaustapaa maksimivälitys ei käytännössä ole vaihtoehto.
-
Periaatteessa tuo maksimivälitys on hyvä idea ja siitä on keskusteltu. Ongelma on kuitenkin sen mittaaminen. Jos jollain on tiedossa yksinkertainen ja yksiselitteinen tapa mitata välitys, niin viestiä vain tulemaan. Maksimivälitys on silloin hyvä sääntö ensi kaudeksi. Ilman hyvää mittaustapaa maksimivälitys ei käytännössä ole vaihtoehto.
Tässä taitaa juuri se ero olla EFRA:n alaisissa ja ETS kisoissa, mistä puhuttiin aikasemmin toisessa säikeessä...
ETS kisoissa pystytään saamaan tämmöinen sääntö toimimaan, EFRA:n alla se ei onnistu. En tiedä miten asiaa valvotaan ETS:ssä mutta sääntö ollut jo monta vuotta. ETS järjestäjiltä saa varmasti vastauksen miten asiaa valvotaan kun vaan kysyy.
-
Maximivälitys voidaan kyllä ottaa käyttöön mikäli sen valvomiseen on helppo ja selkeä keino. Se että jokin ei ole mitattavissa helposti, on sama kuin sääntöä ei ole.
Ja toisinpäin kun kääntää saman, niin jos ei osata käyttää työkaluja niin vika on niissä, ei tietenkään käyttäjässä. Epätarkka mittaustapa on sama kuin ei katsota about ollenkaan.
-
Mielestäni maksimivälitys voidaan ottaa käyttöön ja vierittää vastuu kilpailijalle esim katsastus- tai välityskortilla. Kortilla kilpailija esittää pinjonit ja spurrit, joita aikoo käyttää kilpailun aikana ja kun auton sisäinen välitys tiedetään niin maksimivälityskin on tiedossa. Jos kilpailija jää kiinni vilungista niin sanktiot sen mukaisia.
Kuinka korttia sitten käytettäisiin, eiköhän sarjasääntöön keksitä jotain.
Sama maksimivälitys kuin ETS-sarjassa, 5,0.
Elikkä, kilpailijalle vastuuta tekemisistään.
-
VTR luokassa ollut maksimivälitys jo käytössä muutaman vuoden.
Lainaten Kalle Lehtoa.
Tää on väärä paikka kusettaa jos haluaa ajaa sääntöjen vastaisilla kalustoilla.
Siis miten se on vaikeata?
Jos sääntöön tulee pykälä missä sanotaan selvästi että jos ylivälität se on vuoden kilpailukieltoa siitä päivästä kuin jäät kiinni.
Noin helppoa se vaan on.
Olin kerran kypakilla katsastusmiehenä ja tarkistin noita välityksiä.
Voin sanoa että helppoa oli tarkistaa.
Jerzi
-
Voihan sen mitata kun ottaa pinionin pois ja mittaa vetorattaan halkaisijan tönärillä, kaikissa kun se ei ole luettavissa. Eli osassa autoja pitää purkaa puoli autoa. Myös kaikkien autojen sisäinen välitys on oltava tiedossa jotta voi varmistaa.
Vuosi kisakieltoa jos jää kiinni.
-
Tässä taitaa juuri se ero olla EFRA:n alaisissa ja ETS kisoissa, mistä puhuttiin aikasemmin toisessa säikeessä...
ETS kisoissa pystytään saamaan tämmöinen sääntö toimimaan, EFRA:n alla se ei onnistu. En tiedä miten asiaa valvotaan ETS:ssä mutta sääntö ollut jo monta vuotta. ETS järjestäjiltä saa varmasti vastauksen miten asiaa valvotaan kun vaan kysyy.
Ei ole kyse siitä, että toimiiko asiat ETS:ssä tai toimiiko ne EFRA:ssa. Nyt ne pitää saada toimimaan Suomessa. Jos ETS:ssä on toimiva keino, niin otetaan se käyttöön. Pyysin vain konkreettisia ehdotuksia, että miten asia hoidetaan. Jos ei ole toimivaa tapaa hoitaa asia, niin on yksinkertaisempaa jättää sääntö kirjoittamatta. Aivan kuten Vesa on jo maininnut. Eikös viime aikoina ole toivottu, että säännöt pitää saada suoraviivaisemmaksi ja "rennommiksi"?
-
Ehkä sitä voi kehitellä jonkun kohtuullisen nopean katsastustavan pyörittämällä voimansiirtoa. Tehdään pinioniin tussimerkki ja pyöritetään voimansiirrosta renkaita ensin yksi kierros. Jos vähimmäisvälitys on esim. 3,25 pitää tussimerkin olla siirtynyt selväsi yli 90 astetta alkuperäisestä (selvästi yli 3,25 kierrosta). Jos tulos on lähellä rajaa eli 3,2-3,3 välillä niin tehdään seuraava vaihe eli pyöritetään voimansiirrosta renkaita tasan viisi kierrosta. Pinionin pitäisi silloin pyöriä 16,0-16,5 kierrosta ja 16,25 on sallittu raja. Ei ole pakko laskea kierroksia, vaan tarkistetaan ainoastaan tussimerkin siirtymistä. Jos se on siirtynyt vähintään 0,25 kierrosta (90 astetta) niin välitys on ok. Jos on spurrissa yksi piikki liian vähän (~1% ero) tulos jää lähes 60 astetta vajaaksi. Näin melko pienetkin erot pitäisi olla mahdollista huomata.
Näin siis teoriassa... käytännössä voi olla että on liian hidasta. Ihan promilletarkkuuteen ei myöskään päästä.
-
Eikös tuohon riitä vain autokohtaiset välitystaulukot katsastajille johon on merkattu millä pinjonilla ja spurrilla ko. auton maksimivälitys saavutetaan. Ei niitä automerkkejä niin montaa ole…
Eikä välitystä tarvitse joka kerta tarkistaa.
Maksimivälitys 5,0 ei kyllä varmaankaan ole 21.5T moottorille sopiva. Varmaan joku 3.5 – 4.0 voisi olla parempi, mutta jonkun tämä pitäisi kyllä testata kunnolla.
-
Itse toivoisin ammattimaisempaa lähestymistapaa tähänkin asiaan ja kaiken 'ehkä, jos, vissiin, uskoisin' jne jahkaamisen sijaan olisi niitä konkreettisia esityksiä pöydälle mietittynä koska niitä ei ole vielä tullut vastaan.
Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.
-
Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.
Käytännössä kärkifinaaleissa ajetaan 3-4 eri sisäisellä välityksellä.
-
Välitys sääntö olisi myös hyvä ettei moottoripukkia joutuisi koneistamaan pitkän välityksen takia.
-
Itse toivoisin ammattimaisempaa lähestymistapaa tähänkin asiaan ja kaiken 'ehkä, jos, vissiin, uskoisin' jne jahkaamisen sijaan olisi niitä konkreettisia esityksiä pöydälle mietittynä koska niitä ei ole vielä tullut vastaan.
Kaikki automerkit on katettava sekä mallit. Eli äkkiseltään tulee noin 20 autoa joilla voi ajaa joku kilpaa.
Taidan tosiaan olla niitä harvoja katsastus miehiä jotka on Suomessa katsastanut välityksiä kisapaikalla ja voin sanoa että yllättävän suuri ongelma tästä saadaa aikaan vaikkakin ongelmaa ei todellakaan ole.
Tuo kortti juttu kuullostaisi erittäin hyvältä.
Eli korttiin tulee esim
-Kuskin ja auton numero
-Auto merkki
-Malli
-Sisäinen välitys
-Spurri
-pinioni
Kokonais välitys.
Itse tein niin kuin katsastin että mitkä autot menee muita kovempaa niin ne otin syyniin samantien. Jos oli tasaista niin ei tarvinnut. Ja rehdisti mentiin.
Jerzi
-
Tulevatko nämä combot käyttöön siis tässä loppuvuodesta mahdollisesti alkavissa kähinöissä? Pahoitteluni jos kysymys kuulostaa typerältä :tongue: Tarkoitus olisi kuitenkin lähteä tss10:ä ajelemaan nyt loppuvuodesta, jotenka mielellään varmistaisin tuon, näin noobin näkökulmasta :azn:
-
Tulevatko nämä combot käyttöön siis tässä loppuvuodesta mahdollisesti alkavissa kähinöissä? Pahoitteluni jos kysymys kuulostaa typerältä :tongue: Tarkoitus olisi kuitenkin lähteä tss10:ä ajelemaan nyt loppuvuodesta, jotenka mielellään varmistaisin tuon, näin noobin näkökulmasta :azn:
Yksinkertaisesti, kyllä.
-
Jotenkin tässä saa kuvan ettei kuljettajiin luoteta tarpeeksi. Koska tarpeeksi helppoa konstia tarkistaa välityksiä ei ole, niin maksimivälitystä ei voida käyttää? Eikös nykyään kaikissa spurreissa ja pinioneissa lue minkä kokoisia ne on? Kaikkia autoja ei tosiaan ole pakko koko ajan tarkistaa ja ne jotka tarkistetaan, tarvitaan vain 1,5mm hex avain (huom! koko saattaa vaihdella) jolla saa pinionin irti ja näin ollen kaikki palikat välityksen laskemiselle on olemassa. Tuskin kukaan tarkoituksella pistää ylipitkiä välityksiä.
-
Katsastussalkkuun varusteeksi Applen tabletti (riittää myös minipadi) ja siihen ladattuna tämä sovellus: http://www.ashdownapps.co.uk/apps/ratio-calc/ (http://www.ashdownapps.co.uk/apps/ratio-calc/)
Ei kauhean kallis investointi....
-
Tulevatko nämä combot käyttöön siis tässä loppuvuodesta mahdollisesti alkavissa kähinöissä? Pahoitteluni jos kysymys kuulostaa typerältä :tongue: Tarkoitus olisi kuitenkin lähteä tss10:ä ajelemaan nyt loppuvuodesta, jotenka mielellään varmistaisin tuon, näin noobin näkökulmasta :azn:
Yksinkertaisesti, kyllä.
Paljon kiitoksia erittäin tyhjentävästä vastauksesta, tuota juuri hainkin :azn: Ei muuta kuin hankintaan siis comboa :laugh:
-
Hivenen hankala vastailla täältä messuilta kaikesta kiireestä mitta koitetaan. Hommassa ei ole kyse siitä että suomalaisiin ei luotettaisi vaan siitä että siinä kun on epäselviä tilanteita niin ei tarvi keksiä mittaustapoja uusiksi.
Näyttää näin teknisestä näkökulmasta ajateltuna vaikuttaa siltä että porukalla on hälläväliämeno. Valitettavasti johonkin on vedettävä raja ja sitä varten tulee olla kirjoitettu sääntö jonka mukaan mennään. Ei minun iloksi ja muiden harmiksi vaan yleiseksi hyväksi ja ongelmatilanteiden varalle. Niitä sääntöjä ei todellakaan ruveta siinä vaiheessa änkyttämään kasaan.
Pistotarkastuksella voidaan kyllä hoitaa välitysten varmistus ja penaltina vaikka vuosi kisakieltoa. Minulla ei ole tällaisesta ratkaisusta ongelmaa.
Maximivälitys vaan tarvii saada oikeaksi ja siihen tulee paneutua ennen sellaisen määräämistä.
-
Tämä muistuttaa hieman taannoista keskustelua siitä kuinka hankalaa jne tulee olemaan katsastaa sitä, että kaikki stockissa ajavat laillisella noparilla. Oli pelkoja siitä kuinka ryhdytään keksimään erilaisia huikauskeinoja ja tilataan tehtaalta ties mitä räätälöityjä ohjelmistoja.
Eipä se käytännössä tainnut sittenkään olla niin hankalaa enkä muista kuulleeni, että "rikollisia" olisi saatu kiinni laittomuuksista. Jonkun kohdalla ehkä katsastus tai kisakaverit joutuivat neuvomaan, mutta saatiin hyvä sääntö kuitenkin ajettua sisään ja toimimaan ilman että kenenkään oikeusturvaa loukattiin.
Itse kannatan kuskien vastuuttamista ja luottamisen kautta etenemistä.
Alussa joudutaan porukkaa varmaan hieman valistamaan ja patistamaan tutustumaan oman autonsa välitykseen. Ei varmaan muutenkaan ole huono juttu ihmisten ymmärtää hieman auton välityksistä.
Näillä näkymin toimin uusilla säännöillä ajettavat ensimmäisen FTT-kilpailun kilpailunjohtajana ja olen valmis vaikka ilmoittautumisen yhteydessä pyytämään lisätietona jokaiselta stokkikuskilta
-automerkin ja mallin
-tiedon pinjonin sekä isorattaan koosta
-tieto siitä onko käytössä vakio sisäinen välitys (paketissa tulleet osat) vai onko sitä muutettu.
Ilmoittautumisen yhteydessä vielä asian esille nostaminen ja muistuttaminen rajasta tyyliin "onhan sulla välitys lyhyempi kuin sääntöjen raja-arvo x,x".
Aika epeli on se, joka uskaltaa naama suorana sanoa auton olevan laillinen, jos tietää toisin.
Katsastussuunnitelmaan voidaan lisäksi ottaa nopeimpien autojen välitysten pistemäiset tarkastukset ja kertoa ohjaajakokouksessa tämä + rangaistus säännön rikkomisesta.
-
Veikkaan että vuoden kilpailu uhalla riittää jo että ei mennä laittomilla välityksillä.
Ja siihen päälle vielä pitää luovuttaa ajokalusto järjestävän seuralle :laugh:
Jerzi
-
Eiköhän tästäkin järkevään kompromissiin päästä joten en näe ongelmaa, ehkä eriäviä mielipiteitä.
-
Sillä päästään kuin luotetaan kuskeihin kuten Viljami jo kirjoitti.
Pistokokeita jos joku auto näyttää kovempaa kulkevan.
Jerzi
-
.
-
.
-
Kuin mää sen katsastuksen hoidin niin silloin minä muistaakseni tarkistin kaikki välitykset. Voin myös muistaa väärinkin.
Se ei todellakaan ollut mikään ongelma tarkistaa välityksen. En tiedä mutta kuinka moni muuttaa auton sisäistä välitystä nykyään. Veikkaan että ei kukaan.
Jerzi
-
En tiedä mutta kuinka moni muuttaa auton sisäistä välitystä nykyään. Veikkaan että ei kukaan.
Jerzi
Minä ainaki muutin VTR Sakurastani et sain välit tasan viiteen...
#49
-
Se, että joku on tehnyt autoonsa sellaisen muutoksen, joka voisi FTT-kisaan tultaessa aikaansaada kaluston sääntöjenvastaisuuden, EI ole syy olla luottamatta FTT-kilpailuun tuleviin kuskeihin.
Minusta luottamus on lähtökohta ja sääntöjä vain just sen verran kuin on minimissään tarpeen, ei mitään "varmuuden vuoksi" -tyyppisiä sääntöjä.
Myös sillä ensikertalaisella (tai huoltajalla) on vastuu oman kaluston säännönmukaisuudesta, jos on ilmoittautunut FTT-kilpailuun. FTT-kisaan on syytä tulla eri lähestymistavalla kuin kerhokisaan, joissa pääpaino on opettelemisessa. SM-kilpailun oheisluokka ei ole perusasioiden opettelupaikka.
-
.
-
Eiköhän niille vähemmän harrastaneille kuljettajille muut kuljettajat + kauppiaat neuvo ja auta löytämään välityksen millä ei rikota tuota mahdollista sääntöä. Ja ne jotka ovat hieman pidempään ajaneet, osaavat varmasti säätää välitykset itsekin.
Jos mitään välitysrajoituksia ei ole, moottoretia varmasti tullaan ylivälittämään mikä tietenkin vähentää niiden kestävyyttä.
ETS:ssä tehtiin pistokokeita (ei joka eräkierroksella) ja satunnaisesti eri kuljettajiin (yleensä kuitenkin kärkipään).
Välitys tarkastettiin ensimmäisissä ETS Stock kisoissani tarkistamalla pinioni ja spurri. Myöhemmin tuli laite joka laski automaattisesti sisäisen välityksen. Laitetta käyttäessä otettiin toinen eturenkaista pois, laitettiin pyöreä levy tilalle ja annettiin kaasua ja joku sensori laski levystä välityksen (en kyllä tiedä tarkkaan laitteen toimintaperiaatetta...)
Yksittäisiä ylipitkiä välityksiä oli keskikastissa, mutta nekin osoittautui inhimillisiksi virheiksi. Kerran taisi olla alkuerissä TOP3:ssa hieman ylipitkävälitys (ei tahallinen) josta seurasi tämän hylkäys kyseiseltä kierrokselta ja seuraavissa erissä kaikki oli taas kunnossa. Sijoitus muuttui oikealla välityksellä tasan 0. Kyseinen henkilö ei saanut kilpailukieltoa.
-
Juuri näissä epäselvissä tapauksissa kuka on se joka lukee säännöistä sen pykälän jossa menee se 'inhimillisrn virheen' ja kusetuksen raja? Jos tulkinnalle jää tilaa, säännöt ovat väärin määritelty. Se joko on tai ei ole sääntöjenmykainen. Ei ole välimallia jossa hyväksytään inhimillinen erehdys. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan. En ole ets:ää vastaan mutta samaa maalaisjärkeä toteuttaen 'mun kaverit menee läpi mutta sun ei.'
-
ETS:ssä ainakin kuskeihin luotetaan ja tarkistetaan sitten jos joku auto on selkeästi muita nopeampi. Eiköhän riitä kun kärkipään autot katsastaa. Yleisolettamus nyt on kun stockissa kukaan ei aja rahasta että tässä nyt erityisemmin lähdetään huijaamaan. :laugh:
Muutenkin suomessa tunnutaan lukevan sääntöjä välillä niin kuin piru raamattua: Esim. pienet siipien nousemiset mälläyksen jälkeen stockkiluokissa ja niistä hylkäykset on ihan absurdeja (näitäkin tapahtunut muutamia vuosia sitten) ja toinen juttu on että suomessa ajetaan ihan liian kiltisti, pitäisi opettaa semmoista tietynlaista röyhkeyttä että vähän saa kopisuttaa, koska ikävä kyllä näin tunnutaan ajavan ainakin isommissa eurooppalaisissa stock-luokan kilpailuissa. Kyllä hieman pelivaraa täytyy olla että opitaan yleiseurooppalaiseen "tieliikennekulttuuriin".
Muutenkin keskustelun sävy on sellainen että tuntuu kun puhuttaisiin vähintään olympiatason sponsoriurheilijoista joita ei tietääkseni stock/pro stock juurikaan suomessa esiinny. :roll:
Itse siis olen myös max. välityksen kannalla, eipähän kenenkään tartte ylivälittää tai sahailla autoa että sen välityksen saa.
Fakta on että jos siellä ajaa 17.5T koneilla ajaneita kuskeja vielä niin nämä kuskit todennäköisesti polttavat niitä koneita vetäessään välitykset tappiin. Meinaan jos se 17.5T pysyy ladukka niin uskoisin että 21.5T:stä otetaan "Kaikki ulos" ja näitä palaa. Selkeempi vaan kun kaikilla sama välitys niin ei tarvitse arpoa vaan voidaan keskittyä ihan siihen ajamiseen ja auton muuhun säätämiseen (mihin mun mielestä stockkiluokissa tulisikin keskittyä, kyllä sitä autoa ehtii sitten välittämään muissa luokissa). Yksi muuttuja pois niin aloittelijoille helpompaa.
-
Itsellä ei kisoista kokemuksia, mutta välityskatto kuulostaa järkevältä idealta.. Olettaen että välitys katto on järkevä eikä yli turvallinen ratkaisu koneen kannalta. Tämän varmaan kokeneemmat testaa mikä tuo katto tulisi mahdollisesti olemaan. Mut varmaan sinne 3.5-4 välille se asettuu ellei jopa alle.
Kuitenkin stanun vauhti saisi mielestäni pysyä kohtuullisen samalla tasolla kun nykyisin, siitä ei itselläni ole tietoa kuinka paljon suorituskyky eroa tekee tämä 17.5t --> 21.5t siirtymä, jos välitykset kummassakin samoja huippuja vastaavat. Onko siis magneeteilla ja muulla kehityksellä päästy lähelle 17.5t moottorin tehoja vai jäädäänkö tehoissa kuinka paljon tällä uudella combolla.
Näin ulkopuolisen korvaan tuo korttiin itse merkattu auton sisäinen välitys ja spur/pinion olisi ihan kätevän oloinen systeemi. Tarkastus sitten jotenkin noin pistokokein tai nopeimpien tarkastus tai vastaavaa.
-
Kaikkea ei kannata keksiä itse.... LRP challenge on pyörinyt Saksassa vuosikausia ja siellä on määrätty pinioni ja spurri, joilla saavutetaan haluttu välitys. Sääntöjen laatijat voivat katsoa LRP.cc sivulta mallia.
-
Moni auto kulkee kuitenkin erilaisella sisäisellä välityksellä toisiinsa nähden ja joku on voinut muuttaa oman autonsa sisäistä välitystä eli ei sinne jokaiselle kilpailijalle voi määrittää vaan yhtä ja ainoaa spurria ja pinjonia mitä saisi käyttää, kokonaisvälitystä siinä on seurattava. LRP challengessa luultavasti ajetaan LRP:n kalustolla tai valmiiksi määritetyllä kalustolla näin ollen tuo siellä voi toimiakkin.
-
Moni auto kulkee kuitenkin erilaisella sisäisellä välityksellä toisiinsa nähden ja joku on voinut muuttaa oman autonsa sisäistä välitystä eli ei sinne jokaiselle kilpailijalle voi määrittää vaan yhtä ja ainoaa spurria ja pinjonia mitä saisi käyttää, kokonaisvälitystä siinä on seurattava. LRP challengessa luultavasti ajetaan LRP:n kalustolla tai valmiiksi määritetyllä kalustolla näin ollen tuo siellä voi toimiakkin.
sisäisiä välityksiä ei loppujen lopuksi ole kauhean montaa erilaista, ei kannata niistä tehdä ongelmaa. Niitä harvoja jotka ovat poikkeuksellisia voi myös muuttaa sopivammaksi että saa kokonaisvälityksen sopivaksi.
-
Välitys tarkastettiin ensimmäisissä ETS Stock kisoissani tarkistamalla pinioni ja spurri. Myöhemmin tuli laite joka laski automaattisesti sisäisen välityksen. Laitetta käyttäessä otettiin toinen eturenkaista pois, laitettiin pyöreä levy tilalle ja annettiin kaasua ja joku sensori laski levystä välityksen (en kyllä tiedä tarkkaan laitteen toimintaperiaatetta...)
Kyllähän tuo takometrillä onnistuisi. Korvataan yksi rengas esim. renkaalla johon liimattu heijastava teipinpalanen. Auto päälle, kaasu pohjaan ja takometrillä mitataan kyseisestä renkaasta pyörimisnopeus (rpm). Tietysti on tiedettävä paljon renkaan pitäisi pyöriä sallituilla välityksillä. Käytännössä tuo pyörintänopeus täytyisi testata useammasta combosta, jotta saataisiin joku järkevä mittaustoleranssi. Jos pyörintänopeus on yli toleranssin tarkistetaan kokonaisvälitys. Akun jännitteen vaikutus pyörintänopeuteen täytyisi myös tutkia.
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2387&productID=19410 (http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2387&productID=19410)
Mielestäni sopiva rangaistus välityssäännön rikkomisesta olisi lopputuloksissa pudottaminen 5 pykälää alaspäin.
-
Anteeksi nyt vaan hyvät keskustelijat, mutta en malta olla puuttumatta tähän. Keskustelu alkaa taas lähteä ihan lapasesta.
Onko nyt olemassa jokin perusongelma, minkä vuoksi olisi tarpeellista ja oikeasti perusteltua keskustella maksimivälityksen asettamisesta TSS-10 -luokkaan?
Miksi rakentaa vaikeasti valvottava tekninen sääntöhimmeli, jos sellaiselle ei ole oikeasti tarvetta?
Koneita ei ole vuosiin poltettu muuten kuin tarkoituksella tai tietoisella riskillä. Mistä ihmeestä tämä pakkomielle kiinteään välitykseen pomppaa aina säännöllisesti esiin? Ei ainakaan kilpailijoilta itseltään. Maksimivälityksen vastainen mielipiteeni perustuu omaan kokemukseeni sekä kuljettajana että mekaanikkona. Ei siis kuulopuheisiin, luuloihin tai muuhun hevosmiesten tietotoimistoa vastaaviin oletuksiin.
-
Kannatan ajatusta, että FTT:ssä otetaan käyttöön katsastuskortti, johon ruksitaan erilaisia asioita eri katsastuksen vaiheissa. Samaan korttiin ohjaaja merkkaa käyttämänsä välityksen ja vastaa tiedon oikeellisuudesta. Voihan siinäkin kusettaa, mutta aika iso kynnys on tieten valehdella. Näinhän tosiaan tuolla suuressa maailmassa on tapana tehdä. Ei siis valehdella, vaan käyttää katsastuskorttia.
Kortti helpottaa myös katsastajien toimintaa, kun näkee heti mikä auto, kene auto ja mitä kohteita siitä on aiemmin tsekattu. Kisan alussa, esim. Harjoitusrundien jälkeen voisi olla hieman isompi "katsastustauko", jonka aikana autot katsotaan läpi sillä tarkkuudella kuin kilpailemisen kannalta on oleellista. Hiittien välissä sitten vaan nopeat pistokokeet, välttämättä ei tarvitsisi minun mielestä kaikkia autoja edes katsastaa joka ikisen ajon jälkeen/ennen.
Kannatan maksimivälityksen asettamista, mutta siihen pitää olla riittävät empiiriset perusteet, jotta homma toimii.
-
Nyt kun puhutaan näistä maksimivälityksistä niin montako erilaista autoa siellä kisoissa oikeestaan ees pyörii, mulla tulee mieleen seuraavat:
Xray T3/T4 -mallit
Yokomo BD5/BD7 -mallit
Tamiya 416, 417, 418 -mallit
Awesomatixit
Hot Bodies
Sakura
Schumacher
Associated TC6
Team C TC
Käsi pystyyn jos on bongannut kisoista viimeisen 3-vuoden aikana jonkun muun auton. Keskustelusta kun saa sen kuvan että näitä kisoissa käytettäjä malleja olisi satoja :D
Joku saattaa siis puuttua, mutta enpä itse muista viime vuosina kun näitä nähneeni kisoissa, joten lieneekö "Mikä pinioni / mikä isorata" -tyyppisen listan tekemisen niin hankalaa toteuttaa? :)
-
Serpent
TOP
Capricorn
TC5 asso
Uusia merkkejä joita varmaan tännekin rantautuu
ARC
WRC
VBC
+ kaikki variaatiot joissa jokin optio alustalevy. Kuka katsastaja on niin valveutunut että oikeasti tunnistaa nuo kaikki jollei kuski sitä edes välttämättä itse tiedä?
Noista tulee yli 30 versiota jo nyt. Eli kun ei olla varmoja niin auto eväiksi katsastuspöydälle ja lasketaan hihnapyörien koko.
Ehkä joku otti onkeen mitä tässä haen.
-
FTT on talvisarja ja siihen sidotut SM ja muut mestaruudet jaetaan talven kisojen perusteella. 2013-2014 sarjan fiaskoa ei kannata toistaa jossa sijoitukset jaettiin kesäkisan tuplapisteillä. Kesäkisat laittavat kilpailijat eri arvoiseen asemaan kun asfalttiratoja Suomessa ei ole kuin muutamilla paikkakunnilla. Talvella melkein kaikkialla voi päästä harjoittelemaan. Kesällähän voi ajaa kerhokisoja niillä paikkakunnilla missä ratoja/harrastajia on.
Nyt on hyvä että stanussa on saatu valittua nopari ja moottori, olisi hyvä myös lyödä lukkoon mikä softa on sallittu ja vielä sinetöidä moottorit ettei näiden osalta tapahdu vilukinkia. Mitä vähemmän stanussa on muuttujia niin sen rehellisempää kilpailu on. Vieläkö kalliit ja suurikapasiteettiset akut rajattaisiin pois esim max 5000mAh.
Ilman sanktioita ei voida mennä, mutta katsastus pitäisi saada tasoltaan kaikissa kisoissa samankaltiaseksi. Se että jossain kisoissa on yli tarkka katsastus ja jossain sinne päin antavat kilpailijoille kuvan että jossakin nipotetaan katsastuksessa. Ennakkokatsastuksella ja erän jälkeen voidaan katsastaa ne jotka herättivät mielenkiintoa vakioluokissa.
-
Kuinkahan monta erilaista sisäistä välitystä noissa autoissa on?
Jotenkin tuntuu että nuo rattaat ovat aika standarti kokoisia nykyään.
Awesomatix on erilainen mutta miten muut?
Jerzi
-
Peitsamon jo esiin nostama katsastuskortti hoitaa ison osan auton ym. tunnistamiseen liittyvistä asioista. Kuski kirjoittaa siihen millä ajaa ja pistää puumerkkinsä vakuudeksi asiasta.
Esim. DHI-cup tyyppinen katsastuskortti on muutenkin hyvä käytänto otettavaksi meille.
-
Pitää nyt koittaa muistaa että "aika sama", "eikö se ole lähes sama" sekä "musta tuntuu että on sama???!!!" EI ole se LUKU, joka lukee yhdenkään auton ohjekirjassa.
teknisestä lajista kun on kyse niin asioiden tulee myös olla mitattavissa ja todennettavissa järkevin keinoin.
-
Noista tulee yli 30 versiota jo nyt. Eli kun ei olla varmoja niin auto eväiksi katsastuspöydälle ja lasketaan hihnapyörien koko.
Ehkä joku otti onkeen mitä tässä haen.
Sisäisä välityksiä on 4 käytännössä, joten turha laskea erilaisia autoja jotka ovat hyvin pitkälti 1:1 kopioita toisistaan vetokaluston osalta.
1.9
2.0
Tamiyan 1.9xx (vai onko tämä muuttunut uusimissa malleissa?)
Awesomatix:ssa on varmasti jokin muu, en tiedä tarkemmin mikä.
Mut tässä on hyviä ehdotuksia ollut, esim katsastuskortti mihin merkkaat oman sisäisen välityksen. Katsastusmies voi sit sen tarkistaa jos sille on tarvetta.
-
Pointtina nyt olikin se, että kun automalleja on kymmeniä, kuka katsastusmiehistä oikeasti voi sanoa että kyse on varmasti jostain tietystä automallista eikä jostain muusta? Kaikkeen tuohon on aikaa muutama sekunti tai per auto.
-
Joku kommentoi aiemmin sääntöjen pilkuntarkkuutta siipien mittauksessa. Toistetaan nyt vielä sama kuin aiemminkin, että kyse on enemmänkin ohjeistuksen puutteesta ja huonosta valmistaumisesta, jos kieroksi ajettu kori hylätään ajon jälkeen. Jos kisa on tehty ajatusta käyttäen, niin katsastajatkin on kartalla siitä, miten ja mitä kannattaa mitata. Maalaisjärki auttaa useimmissa tapauksissa.
-
Pointtina nyt olikin se, että kun automalleja on kymmeniä, kuka katsastusmiehistä oikeasti voi sanoa että kyse on varmasti jostain tietystä automallista eikä jostain muusta? Kaikkeen tuohon on aikaa muutama sekunti tai per auto.
Ymmärtääkseni tässä katsastetaan kokonaisvälitystä, ei automallia? :)
Eli jos epäillään että välitys ei ole laillinen niin se voidaan tarkistaa. Tarkistus voidaan tehdä eri tavoilla:
Pistokoe tyyppisesti:
tarkistetaan spurri ja pinioni, oletetaan että sisäinen välitys on mitä ilmoitettu. Jos katsastuskortissa ilmoitetaan myös spurri ja pinioni, niin voi tarkistaa vain yhden. Jos halutaan säännöissä voidaan velvoittaa käyttäämään merkattuja spurreja/pinioneita.
Täystarkistus:
tarkistetaan kaikki rattaat vetokalustosta ja lasketaan lopullinen välitys. Hyvin samantapainen kun jos esim puretaan moottori ja todetaan se lailliseksi.
Miksi aikaa olisi muutama sekuntti? Aiotaanko välityksiä tarkistaa jokaisen erän välissä kaikista autoista? Itse koen, että välitystä ei tarvitse sen enempää katsastaa, kuin pistokokeilla päivän mukaan, niistä autoista jotka näyttävät radalla otollisilta kohteilta. Olisko tämä 3-10 autoa yhden päivän aikana. Alkuun tarkistettavia on varmasti enempi mutta loppukautta kohden varmaan hyvin vähän.
Moottorista on myös helppo vaihtaa roottori, ei niitä kumminkaan tarkisteta kaikista autoista jokaisen erän välissä. Säätimestä on myös helppo vaihtaa softa yhteen erään, ei niitä vilkkuvia valoja kumminkaan tarkisteta kuin maks kerran päivässä.
-
Automallista selviää, mikä välitys siinä kuuluisi olla/on, eikö vain?
Ehdotan, että nyt kun aktiiveja vaikuttaisi olevan niin paljon, joku tekee katsastuskortin ja toimittaa sen minulle sunnuntaihin mennessä, niin katsotaan saadaanko maximivälitys sääntöihin.
-
Automallista selviää, mikä välitys siinä kuuluisi olla/on, eikö vain?
Toki selviää, mut eikös ole vaan helpompaa kysyä mikä välitys siinä on niin ei tuu turhia väliaskelia? :)
-
Kaikista helpointahan olis, jos olisi vaan rasti ruutuun kyssäri, onko kaikki sääntöjen mukaista, kyllä vai ei. Eli ollaan taas lähtöruudussa.
-
Ny menee iso mieskin hieman hämilleen tästä keskustelusta. Tuli tuossa ahaa elämys ja ostin itselleni käytetyn Xray t4 rungon ja tarkoituksena olisi siis lähteä talvella kokeilemaan taas monen vuoden tauon jälkeen turistia (TSS/TSP)
Näin ns. Uutena kuskina pistää hieman miettimään tätä hommaa näin uuden kuskin näkökulmasta. Mielestäni oli hieno saada seuraavaksi 2 vuodeksi varmasti kilpailija ystävällinen moottori/nopari yhdistelmä jolla sais kisata hienossa luokassa ja ny pitääki miettiä et onko mitää järkeä lähteäkkään kisaamaan, 'kun' pitääkin miettiä jo et eihän nää mun vehkeet kulje tarpeeksi näillä vakio hiluilla. Jonkin verran tuli lueskeltua aihetta täällä tuolta muilta aihe alueilta ja esim siellä puhutaan matolle sopivan välityksen sioittuvan 3.9-4.5 välimaastoon suomen radoilla. Eikös tämä onnistu lähes jokaisella automerkillä.
Siitä päästäänkin sitten tähän mun seuraavaan pointiin, miksi haluaisin yli välittää ja rikkoa samalla moottoreita länpöongelmien takia. En todellakaan. Eikös modi luokka ole sitä varten että saa virittää autoa niin paljon ku sielu sietää...
Katsastus kortti olisi varmasti oiva asia katsastuksen avuksi, mutta eikäs jo kilpailuun ilmoittaudutttuasi kilpailia (allekirjoittaa) noudattavansa sääntöjä jotka ovat kyseiseen luokkaan määritetty.
Tällaisia aivopieruja tuli kirjotettua ohi suun. Terv. Joonas Lyyski, toivottavasti mukana talven FTT Kisoissa.
-
Viimeiset 5 vuotta 1/12 stokkikisoja virin ohella maailmalla kärkikahinoissa (englanti, USA, eurooppa) ajaneena voin kertoa että nimenomaan kaikki pilkunviilaaminen alkaa siitä pisteestä kun laitetaan vakioluokan vehkeet autoon. Kun erot on pieniä niin se pieniki hyöty on iso vakioluokissa.
Kunhan comboja rantautuu tänne maaperälle niin eiköhän jokin maximivälitys saada aikaiseksi, joka on järkevä.
-
Tässä luonnos katsastuskortiksi (nauruversio).
Kunhan sisältö saadaan kohdilleen, niin sitten joku osaaja sovittelee asiat 1/2 A-nelosen kokoiseen tilaan.
Sellainen lappu kulkee hyvin taskussa tms. ja mahtuu taitettuna esim. siiven alle kun auto jätetään katsastuksen pöydälle erän jälkeen.
Ja sehän toimii esim. niin, että
>ilmoittautumisen yhteydessä osallistuja saa kortin, johon täytetään omat ja kaluston tiedot
>kortti kulkee siitä eteenpäin auton mukana aina kun auto tulee katsastukseen
>katsastus merkitsee korttiin katsastamiseen liittyvät merkinnät
>kadonnut kortti = parhaan tuloksen menetys
Ainakin tietoihin pitää lisätä renkaiden ostaminen, varmaan muutakin nousee esiin.
-
Tuossa on kuva DHI CUP:ssa käytetystä kortista, siitä varmaan jotain osviittaa hommaan saa, koska sen pohjilta tuntui ainakin Tanskan maalla homma toimivan ihan moitteetta:
(http://i274.photobucket.com/albums/jj269/peitsamo/Katsastuskortti.jpg) (http://s274.photobucket.com/user/peitsamo/media/Katsastuskortti.jpg.html)
-
Peitsamo. Veri simppeli :wink:
Jerzi
-
Kaikista helpointahan olis, jos olisi vaan rasti ruutuun kyssäri, onko kaikki sääntöjen mukaista, kyllä vai ei. Eli ollaan taas lähtöruudussa.
Teoriassa tämä on totta, mutta käytännössä ei. Rasti ruutuun menettelyllä on helpompi todeta, että oho, meni väärään kohtaan, tai että en ihan tajunnut mitä tuo tarkoitti, mutta jos itse joutuu esim. välityksensä laskemaan ja kirjoittamaan paperille, niin kynnys tarkoitukselliseen pissittämiseen on jo paljon suurempi. Sama pätee muihinkin osa-alueisiin.
Mainittakoon tuosta katsastuksesta vielä sen verran, että niissä ulkomaan kisoissa mitä minä olen käynyt ajamassa, tärkein katsastuskohde vakioluokassa on ollut lähes aina akkujännite.
-
Aika paljon viimeaikoina eri luokissa katsastaneena olen hämmentyneenä lukenut tätä keskustelua. Omasta mielestäni katsastamisenkin pitäisi lähteä reilun kilpailumahdollisuuden tarjoamisesta kaikille. Sen verran pitää pystyä käyttämään omaa järkeä ja tulkita tilanteita että mielivaltaisilta hylkäyksiltä vältytään. Katsastusvälineet ja säännöt ovat kuitenkin niin yksinkertaisia etteikö niitä pystyisi tasaveroisesti soveltamaan kaikkien osallistujien kesken.
Kilpailun johto voi sitten erikseen osoittaa autot jotka tuntuvat menevän muita kovempaa. Ja itsekin voi sen verran seurata tuloksia että osaa poimia perusteellisemmin tarkastettavat. Pistokokein tai jonkin katsastuskierroksen yhteydessä voi päivän mittaan pyrkiä käymään läpi kaikki sääntöjen määräämät kohteet.
Jos välityksiin halutaan soveltaa jotain sääntöä ja tapaa miten sitä sovelletaan niin voin ilmoittautua valmisteluun sekä toteutukseen.
@jarkko: toimikoon tämä samalla ilmona toimitsijaksi katsastukseen 29.11. Tikkurilan FTT -kilpailuun.
-Erno
-
@jarkko: toimikoon tämä samalla ilmona toimitsijaksi katsastukseen 29.11. Tikkurilan FTT -kilpailuun.
-Erno
Kiitos, erinomaista!!! :smiley: :smiley: :smiley:
-
Ei kait tässä ketjussa edes kuuluis keskustella noist välityksist,mut ku muutkin ovat kirjoitelleet,ni kerron myös omat mietteeni.
Käsittääkseni maksimivälityksen säännöllä pyritään välttämään moottorien polttamista.
Jos päätetään jokin max esim.3.7 sopiiko se kauden jokaiselle radalle,vai onko mahdollista että on niin hidas rata kauden aikana et tuollakin välityksellä polttaa motin?
Faktahan on se,et jos max välitys päätetään,jokainen ajaa sillä,ei yhtään lyhyemmällä.
Näinhän tää menee VTR:kin.
Itse en ole FTT:tä ajanut kuin kaksi kautta,molemmat stanussa.Palaneet moottorit olivat näitä uusia viallisia moottoreita.Aika moni kärjen kuskeista ajoi vanhoilla moteilla,itse uudella "viri" lrp:llä.
Omat välitykset kauden aikana olivat 4.3-4.9 kun kilpakumppanit ajoivat 3.2-3.7 tyyliin.
Suuret erot välityksiin selittyvät osin nopareista.
Välitykset ovat yksi auton säädöistä.Jos vauhti ei riitä yleensä pidennetään välitystä.Itse kuitenkin olen kahden kauden kisoissa onnistunut lisäämään "vauhtia" lyhentämällä välitystä.
Pitkä välitys ei tuo kuin suoralla loppunopeutta lisää,lyhyellä välityksellä ollaan pääsuoran puolessa välissä vielä edellä paremman kiihtyvyyden ansiosta.
Pääsuora radalla ei yleensä ole ajallisesti radan osuudesta kuin 10-15% Suuresta huippunopeudesta harvoin on hyötyä.
Lyhyellä välityksellä auto on radan "kiemuraisella" osuudella nopeampi paremman kiihtyvyyden ansiosta,toki vaikeampi ajaa kuin se ylivälitetty "mopo".
Päätätte suuntaan tai toiseen,ratkaisu on varmasti oikea ja sääntö kaikille sama.
Itse tulevalla kaudella tuskin ajan stanua,joko poroa tai sit hidastellaan/kolistellaan virissä,riippuen millä päivällä ajetaan mitäkin,eli ei ole tässä asiassa "oma lehmä ojassa".
Poitsulle laitan sit mahdollisesti säädöt stanuun.
Tulipas taas pitkästi.....
Hannu Kartano
-
Mitenkään nyt nillittämättä niin hieman yleistäen tässä ketjussa kansainväliseen suuntaan / sääntöihin menemistä vastustavat vaan ne jotka eivät ole ikinä kansainvälistä kisaa ajaneet.
-
Toimitan Lahden LTCC kilpailun katsastukseen proto tyypin Viljamin kuvailemasta laitteesta joka mittaa kahden taajuuden suhdetta(renkaankierrosluku/moottorin kierroslukuun). Laittetelen infoa kun saan softan ja raudan kasaan. Testailen tässä saako kannun päältä tarpeeksi tarkan kierrosluvun vai pitääkö kierrosluku ottaa sensorilta.
-
Toimitan Lahden LTCC kilpailun katsastukseen proto tyypin Viljamin kuvailemasta laitteesta joka mittaa kahden taajuuden suhdetta(renkaankierrosluku/moottorin kierroslukuun). Laittetelen infoa kun saan softan ja raudan kasaan. Testailen tässä saako kannun päältä tarpeeksi tarkan kierrosluvun vai pitääkö kierrosluku ottaa sensorilta.
Wow, mielenkiintoista kuulla testin tuloksia.
-
Ihan mielenkiinnosta, mutta millä välityksillä testiryhmä testasi noita stanukoneita?
-
Tänään sain käsiini tuon valitun TSP Orca 13.5 koneen. Mutta korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, minusta kovasti näyttää että koneessa on säädettävä ennakko?
(http://i4.aijaa.com/t/00619/13538653.t.jpg) (http://aijaa.com/YHPJQz)
Eikö pitänyt olla kiinteä?
-
tuskin on oikea tuote...
Lainattu ekasta viestistä:
Moottori: ORCA 13.5t TX (tuotekoodin lisään myöhemmin. Kiinteä ennakko.
-
Käytettävä ennakko on asteikossa 10.
edit 10 on asteikon keskellä, ei 0.
-
Käytettävä ennakko on asteikossa 0.
Eli on oikea tuote ja voi laittaa kiinni autoon. Alussa vaan sanottiin että valittu kone on speksien mukainen, jota tämä nyt ei ennakon (eikä ehkä hinnankaan) mukaan ole.
Minun puolesta asia on ok.
-
Testatuista koneista testaajien mielestä paras vaihtoehto, huomioonottaen kaikki speksit, laatu, soveltuvuus jne ominaisuudet ja testitulokset tuo oli paras vaihtoehto.
-
Onko prostockin moottorin ennakkoa todellakin mahdollista säätää. Kuvan moottorissa asteikko näyttää tarkkaa lukemista ajatellen olevan aika kaukana osoittimesta.
Lukutarkkuus on katsastamisen vinkkelistä tärkeää eikä katsastuskohteeseen saisi liittyä tulkinnanvaraisuutta. Onko katsastukseen tulossa jotain lukutarkkuutta parantavaa mittatyökalua tms.?
-
Eli siis 10 on se keskiasento, ei 0 kuten kirjoitin. Ainakaan testimoottorissa joka on tässä pöydällä ei ole ongelma lukea asteikkoa.
-
Näin "kauppiaanakin" mukavaa lukea, että valittiin kone, josta voi ennakon vapaasti säätää, kun kuitenkin valintaa varten vaadittiin lajiryhmälle testiin koneita, joissa on kiinteä ennakko. Eli aika eriarvoisessa asemassa taas oltiin kun koneita valittiin. Tietty omaa tyhmyyttä, kun en osannut lähettää laittomaksi määriteltyjä koneita testiin vaan lähetin koneita, jotka täytti pyydetyt kriteerit, kuten kiinteän ennakon ja halvan hinnan.. (Kumpikaan ei nyt valituissa koneissa tainnut täyttyä?)
Olisiko ensikerralla fiksua vaikkapa infota kauppiaita jos kriteerit lennosta vaihtuvatkin?
Huomautuksena vielä, että emme olleet myöskään ainoita, jota tarjosivat pyydetyn mukaisia koneita.
Koitimme myös tarjota alkuun koneita säädettävällä ennakolla, mutta niitä ei huolittu edes testiin.
Pointti ei myöskään ole valittaa siitä, ettei konettamme valittu, vaan ihmettelen kovasti, miten tuo valintasysteemi ja järjestelmä toimii? Ainakaan tasa-arvoisesti se ei toimi mitenkään, eikä minun silmissäni myöskään edistä lajia.
-Niko
-
Eli siis 10 on se keskiasento, ei 0 kuten kirjoitin. Ainakaan testimoottorissa joka on tässä pöydällä ei ole ongelma lukea asteikkoa.
Pointti ei ole pelkän asteikon näkyminen kannun reunassa tai luettavuus vaan se kuinka kilpailijoiden oikeusturvan kannalta luotettavasti katsastus pystyy tarkkailemaan sitä, että säädettävässä päädyssä oleva nuoli on kaikilla juuri sääntöjen mukaisessa kohdassa suhteessa asteikkoon.
Toivon, että kuvassa näkyvästä asetelmasta syntynyt huoli on turha. Taustalla on se, minkä kaikki stanua hiilikoneaikana ajaneet tietävät, että hyvinkin pieni lisäennakko on etu tiukassa kisassa. Tästä syystä kiinteän päädyn koneessakin käytettiin hyödyksi ruuvireikien väljyys ja käännettiin päätyä ennakon puolelle se mitä se liikkui. Katsotaan miltä näyttää, kun saadaan moottori käteen.
-
Sen perusteella mitä tuota moottoria tiistai-iltana tutkin niin ennakon säätö on todella helppoa. Eli jos nuo päädyssä olevat 3 ruuvia jättää hiukan löysälle voipi ennakkoa säätää käsin. (lue katsastuksen jälkeen/ennen).
Kyllä tämän valinnan avoimuus ja alussa esitettyihin vaatimuksiin perustuvuus ei ihan heti selviä tavalliselle kilpailijalle. Sitten säädettävää ennakkoa ei voitu kertoa edes kun valinnat julkaistiin ja perustella poikkeusta vaan loppuun asti mentiin "kiinteällä ennakolla".
Mikäli kyseessä olisi esim. jokin julkisenalan hankinta ei tämä päätös kestäisi. Vai pystyykö kukaan sanoamaan rehellisesti että tämä meni ihan putkeen ja on avoimuuden ja vakioluokkien hengen mukainen?
Jukka Laine, TSP-kuski
-
Tietty olisi parasta jos olisi kiinteä ennakko. Sitten jäisi vielä yksilöiden erot ja eri vaiheiden sensorien väärä sijainti 0-ennakkoon nähden. Ainahan niissä toleranssia on.
Ratkaisuna voisi kisan katsastus sinetöidä moottorin päädyn kannuun nähden vetämällä niiden yli kynsilakan.
Siitä voi suht näppärästi nähdä, onko sinetöinti murtunut. Ei tämä ratkaisu tietty aukoton ole.
-
Tietty olisi parasta jos olisi kiinteä ennakko. Sitten jäisi vielä yksilöiden erot ja eri vaiheiden sensorien väärä sijainti 0-ennakkoon nähden. Ainahan niissä toleranssia on.
Ratkaisuna voisi kisan katsastus sinetöidä moottorin päädyn kannuun nähden vetämällä niiden yli kynsilakan.
Siitä voi suht näppärästi nähdä, onko sinetöinti murtunut. Ei tämä ratkaisu tietty aukoton ole.
Ihan vaan sivuhuomautuksena ettei kenelekkään jää väärä kuvaa, niin moottoreissa ei ole 0ennakkoa, moottori ei silloin toimisi vaan siinä on aina ennakkoa jonkin verran. Skaala tosin saattaa näyttää 0 paikan.
Itse näkisin että kilpailijoiden oikeusturvan takia niin parempi vaan vapauttaa ennakko. TSP luokka on kumminkin paikka missä kokemusta löytyy suurimalla osalla, joten eiköhän sielä osata ennakko säätää mekaanisesti ihan itse ilman sen isompaa ihmettelyä.
t. Axel
-
Kylläpä meni yksinkertainen asia monimutkaiseksi. :embarrassed:
-
Lajiryhmän tiedoite asiasta: http://rc10.fi/index.php?topic=60877.msg751014#msg751014 (http://rc10.fi/index.php?topic=60877.msg751014#msg751014)
Pidetään keskustelu tässä ketjussa.
-
Lajiryhmän tiedoite asiasta: http://rc10.fi/index.php?topic=60877.msg751014#msg751014 (http://rc10.fi/index.php?topic=60877.msg751014#msg751014)
Pidetään keskustelu tässä ketjussa.
Hiukan haluisin avata tota Hobbywingin koneen tilannetta, kun se on tuossa tekstissä esitetty kuin se ei olisi ollut edes samalla viivalla.
HW:n koneen osalta se oli speksien mukainen eli edullinen ja kiinteellä ennakkolla. Kyseessä oli siis vanhempi malli Xerun moottorista (http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=251). Kyseisellä moottorilla on ajettu vuosikaudet kisaa krossipuolella ja VTR luokassa. Se on myös ETS luokassa ykstyyppimoottorina F1 luokassa. Hajonneita koneita kourallinen, myytyjä koneita satoja sitten 2010.
Kone olisi maksanut noin 59e ykstyyppimoottorina. Kaikille tuttu, jokainen on varmasti joskus semmoisen nähnyt.
Kone tosiaan hajosi heti alkuun, pyysimme tietoa millä välityksellä kone oli rikkoutunut, mutta sitä tietoa meille ei annettu, joten päätimme vetää koneen pois kilpailutuksesta.
Kalliimpaa ja parempa V10 moottoria emme saaneet tarjota kilpailutukseen, koska siinä on säädettävä ennakko.
Sivuhuomautuksena, niin EuroRC on hyvin tyytyväinen valintoihin TSS ja TSP luokan osalta. Tuotteet mitkä on valittu ovat hyviä tuotteita ja palvelevat luokaa hyvin, hinta olisi toki voinut olla harrastajaystävällisempi. Toivomme jatkossa että valinnat hoidetaan ammattimaisemmin ja inhimiillisiä erehdyksiä ei tapahdu, jotta kaikki olisivat samalla viivalla.
t. Axel
EDIT: Poistettu tarpeeton mainoshenkinen kuva T: Ylläpito
EDIT: Lisätty linkki valmistajan sivulle, että kuluttajat tietävät varmasti mistä koneesta on kyse T: Axel
-
Välitys oli sama kuin muissakin testaushetkellä, noin 4,5.
-
http://rc10.fi/index.php?topic=87656.msg751189#new (http://rc10.fi/index.php?topic=87656.msg751189#new) Keskustelu välityksistä yms löytyy linkin takaa.
-Ylläpito