Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Roudari

Sivuja: 1 2 [3]
61
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 02.05.12 - klo: 20.19 »
Uusi tulokas, Associated SC10, ennen ekaa ajoa  :smiley:





Ja kaveriksi pääsi vanha kunnon Asso B4, kuvassa siis the Toxic Twins... :grin:

62
Näinhän se oli, kun nyppäsin input piuhan veke, oli kaiutin hiljaisena. Mitenkäs tuo nyt kannattaa sitten kytkeä telkkariin tulevaisuudessa kiinni? Inputteihin menee siis 6mm ja XLR.

Helpointa taitaa olla vaihtaa rikkinäinen piuha ehjään. Kannattaa myös kokeilla, vaikuttaako se, onko syöttävä laite päällä vai ei. Joskus, jos lähtevän pään vehjes on pois päältä, signaalin maadoitus ei pelaa oikealla tavalla. tietysti kannattaa ensin tarkistaa, että johdot ovat kunnolla kiinni molemmissa päissä. Yllättävän usein huonosti kiinni oleva miniplugi on ongelmiin syyllinen.

Yksi mahdollisuus on myös, että piuhan reitillä (jossain johdon vieressä) on huonosti häiriösuojattu muuntaja. Niillä on ikävä taipumus saada tuonkaltaisia häiriöitä aikaan.

Oireista päätellen vika on helposti korjattavissa, aiheuttaja täytyy vaan järjestelmällisesti paikallistaa.

63
Uskallanko täällä kysellä, että mikäköhän mahtaa olla behrun truth b2030a kaiuttimessa vikana, toinen toimii siis ihan normaalisti ilman mitään häiriöääntä mutta toiseen kun lyö virrat päälle, on lopputulos tämä;

Onko inputtiin mitään kytkettynä? Jos sama häiriö tulee, vaikka virtapiuhaa lukuunottamatta muut johdot ovat irti, on vika inputin elektroniikassa. Silloin ei auta kuin laittaa laite huoltoon.

Jos ylimääräinen mekkala häviää, kun sisään tulevan johdon ottaa irti, on vika luonnollisesti ennen kaiutinta. Koita silloin vaihtaa input-johdot. Jos sekään ei auta, on syöttävän laitteen lähdöissä hätää. (Meikäläisen korvaan tuo kuulostaa ihan piuhavialta.)

Lisäksi kannattaa tarkistaa, että kaikki yhteen kytketyt laitteet ovat saman maadoitetun sähkön takana.

64
Mun muksun kajareista lähtee 300 wattia...
Eli sillä on saletisti hyvemmin soivat laitteet.

Äläs nyt trollaa kun kumminkin oikeasti tiedät. Asiasta tietämättömät menevät vähemmästäkin hämilleen.

Kertaus muille: Kaiuttimen tehonkesto (ne watit) ei kerro mitään kaiuttimen laadusta tai siitä möykän määrästä, mikä saadaan aikaan. Pahimmillaan se on markkinointiosaston liioittelema luku, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Valitettavasti vasta hieman kalliimmissa laitteissa alkavat lukemat ja todellisuus vastaamaan toisiaan.

Kaiuttimesta ei "lähde Watteja". Kajari muuttaa sähköisessä muodossa olevan signaalin kuultavissa olevaan akustiseen muotoon. Vahvistin on se, joka "antaa Watteja", eli vahvistaa signaalin tarpeeksi voimakkaaksi kaiutinta varten. Myös vahvistimien esitteessä/etupaneelissa kirjatut teholukemat ovat usein suuresti liioteltuja sekä sekavasti ilmoitettuja, etenkin ns. markettituotteissa.

Edellisessä puheenvuorossani esille ottamani akustinen teho on toki olemassa oleva suure, mutta siihen törmää käytännössä olemattoman harvoin.

65
Kotona on olohuoneessa Yamaha NS-1000M -kaapit. Ikää niillä taitaa olla kohta 30 vuotta, mikä ei kuitenkaan tunnu missään. Laatukajari.



Vahvistin on melkein yhtä vanha Luxman-putkivahvistin. Soittimina Hitachi LP-soitin ja läppäri Digidesign MBox2:n kautta. Töissä tulee kuitenkin kuunneltua musiikkia niin paljon, että useimmiten kotona on hiljaista. :tongue:

Ei nyt vieläkään selvinny paljonko niistä kajareista tulee watteja pihalle
No, kun nyt noin kauniisti kysyt:

Kaiuttimieni tehonkesto on 100W, mutta vahvistimen voima loppuu jo aikaisemmin. Luxmanissa olisi tarjolla 60W per kanava. Kun Yammujen herkkyys on 90dB/1W/1m, voidaan nopeasti laskea että kyseisen kaiuttimen maksimiäänenpaine on 110dB(SPL). Käytettävissä on kuitenkin vain tuo 60W, jolloin vastaava maksimilukema on noin 107,5dB(SPL)

Akustinen teho on pinta-alan ja äänen intensiteetin tulo. Äänen intensiteetti on puolestaan äänenpaineen ja hiukkasnopeuden tulo. Kumpaakaan määrettä ei tosielämässä juurikaan käytetä, mutta kun kerran kysytään, niin vastataan... :cheesy: Suurimmillaan mun olohuoneen kajareista lähtee noin 0,075W akustinen teho. Laskukaavan voitte etsiä netistä, hakusanaksi vaikka "acoustic power".

Maksimilla ei kuitenkaan ole käytännössä merkitystä, vähemmälläkin saa kerrostalossa naapurit pahalle tuulelle. :roll:

66
Vapaa keskustelu / Vs: RC-kuvien laatukeskustelu
« : 15.02.12 - klo: 21.38 »
Minä komppaan myös Jerryä kuvien laatukriteerien osalta. Hyvin moni tälläkin foorumilla julkaistu kuva on täysin luokattoman huono. Pystyn kuitenkin elämään sen kanssa, samoin kuin kehnon kieliopin lukemisen kanssa. Herneitä ei kannata imaista klyyvariin nettikeskustelujen takia muutenkaan  :smiley:

Suurimmaksi osaksi tietotaidon puute on syynä kuvien laadun heikkouteen. Moni ei tule edes ajatelleeksi sitä, miltä kuva ulkopuolisen katsojan silmään näyttää. Itsellä (kuten Jerzilläkin) valokuvauksen harrastajana pienetkin virheet osuvat silmään, suuret mokat suorastaan tekevät ilkeää.

Mutta, ei pelkkää puhetta! Seuraavana meikäläisen kahden kuvan pikatutoriaali kuvan ottamisesta. Kohteena toimii (autojen ollessa NIRKin varikolla) asunnon ainoa kauko-ohjattava laite, toki sekin liikkuu pyörillä ja kääntyy ohjaimella jos niin haluaa  :laugh:

Kuvat on vertailukelpoisuuden vuoksi otettu Nokia C6-kännykällä, vaikka ihan vierestä olisi löytynyt ihan oikeakin kamera.

Kuva yksi. Robotti-imuri jäi tuohon kohtaan päivällä, kun se sai maton siivottua. Otin siitä kuvan sohvalta, takapuolta nostamatta, tähtäämällä ja laukaisemalla.


Kuvassa on keskellä pyöreä möhkäle. Sen lisäksi ruutuun mahtuu metrin verran vinyylilevyjä, 70% olohuoneen hyllyä, 10% kaiutinta jne. Pikanttina lisänä pala kivipöytää ja kirjavaa mattoa. Kuvassa valotus on kuitenkin lähes ok, käytössä oli puhelimen oma salama. Kuva on hieman tärähtänyt, eikä suurennettunakaan kohteen teksteistä saa selvää.

Kuvan ottamiseen meni aikaa kolme sekuntia.

Kuva kaksi. Siirsin imurin keskemmälle lattiaa, sytytin lisää valoja olohuoneeseen ja otin kuvan ilman salamaa, tukien kännykän tuolin reunaa vasten. Otin kuvasta pari vaihtoehtoista versiota, joista valitsin parhaan siirrettyäni kuvat koneelle.


Kuvassa on Samsung NaviBot -robotti-imuri. Ei kelpaa valmistajan tuotekuvaksi, mutta jos minulta kysytään, millainen laite on kyseessä, voin laittaa vastaukseksi tällaisen otoksen. Kännykän kamerassa on rajoituksensa, seuraava vaihe kohti parempaa kuvaa on päivänvalon odottaminen tai laadukkaamman kameran käyttö.

Kuvan ottamiseen meni aikaa lähes minuutti. Se on tavattoman pieni aika lopputuloksen parantumiseen nähden. Kyse on vain ja ainoastaan viitsimisestä.

Kuvan ei suinkaan tarvitse olla teknisesti mestarillinen, mutta selkeiden virheiden välttämisellä pääsee jo pitkälle.

67
Yleinen keskustelu / Vs: Laadukkaat RC-videot
« : 04.12.11 - klo: 14.13 »
JANG SPEAKS! Traxxas XO-1 is a FAILURE! ... ?

Sit jossai foorumil oli siit mut ei jage ettiii

Et sitten tainnut katsoa linkittämääsi videota? :roll: Jang puhuu asiaa, btw.

Traxxasin 100mph RTR on sellainen mainostemppu, että jopa minä osallistun keskusteluun aiheesta.

68
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 01.12.11 - klo: 00.06 »
Liquidrc:ssä 38,99 taalaa, juuri nyt vaan ei ole B4:n "kokoja" saatavilla
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1450_701/products_id/176094/n/Team-Associated-Factory-Team-V2-89-Threaded-Front-Shock-Kit Amainissa 42,99 paikallista valuuttaa. Tuo on siis etuiskari, taakse tulee http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1450_701/products_id/176096/n/Team-Associated-Factory-Team-V2-118-Threaded-Rear-Shock-Kit

Euroopassa hinnat ovat esim 46,67€ http://www.wheelspinmodels.co.uk/i/70485/ Tosin ei ole tuollakaan varastossa.

Suomesta en tähän hätään löytänyt mistään hintojakaan.

Ameriikasta ainakin saa myös "vanhan" mallin iskareita, hinnat vaan ovat melko tarkkaan samat v2:n kanssa.

69
Team Associated / Vs: Team Associated B44+kuvat
« : 23.11.11 - klo: 17.04 »
Löytyiskö team assolta setuppeja wj ralleihin messumatolle? Sais vääntää valmiiksi kamat, eikä menis päivää ihmetellessä.

Renkaat ilmeisesti schumilta, jotku, mitkä? Mitään kokemusta ei mistään ole ja ainoat renkaat mitä itellä on holari 2

Tehtaan perussetuppi on varsin hyvä lähtökohta myös sisäradalla. Voihan toki myös kokeilla http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/B44.1/Factory_Team/manuals_setups/ setuppisivulta löytyviä turffiradoille tarkoitettuja setuppeja. Jos radassa on myös heikommalla pidolla olevia osia, saattavat turffisäädot olla kuitenkin hieman liian "jäykkiä".

Jos tarkoituksena on ajaa Kiimingin WJ-kisassa, kilpailukutsun mukaan ratamateriaali on "neulahuopamatto + muu materiaali". Kisakutsussa luvataan myös, että virallinen kisarengas ilmoitetaan näinä päivinä, ja suosittelen sellaisen käyttöä, vaikka sarjasäännöt muunlaisen kiekon sinulle sallisivatkin. Rengas on siis joko Schumi Mini Pin tai Mini Spike. HoleShotilla ei tee sisäradalla käytännössä mitään.

70
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: SCW CUP II, Nokia
« : 16.11.11 - klo: 20.53 »
Onko uusi rata samassa rakennuksessa kuin entinen?

Kyllä, sama rakennus, mutta pitemmällä pihan perällä ja katutasossa.

http://www.prc-autoilijat.fi/smf/index.php?topic=860.0

71
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: SCW CUP II, Nokia
« : 16.11.11 - klo: 20.28 »
Nokialla taitaa olla tasan kolme majoitusmahdollisuutta...

Keskustassa, lyhyen kävelymatkan päässä NIRKistä on Iisoppi. Hotellina hieman vaatimaton, alakerrassa on toki baari ja yökerho.
http://www.iisoppi.fi/hotelli/

Keskustan ulkopuolella on kylpylähotelli Eden.
http://www.rantasipi.fi/hotellit/eden/fi_FI/etusivu/

Hakemalla löytyi sitten myös Siurosta tuollainen, vaikuttaa varsin eksoottiselta. Baaria ei taida olla. :tongue:
http://www.knuutila.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=18&lang=fi

Reilu vartin ajomatkan päässä on tietysti Tampere. Siellä on pari hotellia ja baaria lisää... Viikonloppuisin majoitustilaa kyllä riittänee, tapahtumista riippumatta.


72
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 09.10.11 - klo: 17.22 »
No bleeder capsit on musta se paras juttu. En oikein usko, että muuten on kauheasti eroa, onko tiiviste lukittu ylä vai alapuolelta?

Bleeder capsit syntyy myös helpohkosti 1,5mm poralla ja pikkuruuveilla, esim ASC9645 http://www.rcm.fi/index.php/team-associated-varaosat/b4-viritys-ja-varaosat/b4-ruuvit-1.html

Ja olen samaa mieltä siitä, ettei Dirt Hawgit toimi kovalla betonilla. Ulkobashaukseen kivat kumit kyllä.

73
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 07.10.11 - klo: 23.06 »
Halli on ihan uusi ja tasainen , joten on todella liukas ajopaikka , kun on pölyäkin lattialla.

Onko teillä hyviä vinnkkejä ?

Vastaavassa tilanteessa itse hommasin ensin Schumin MiniPinnit takarenkaiksi (auttoi vähän) ja sitten -kyllä- väänsin radiosta kaasun EPAn noin 45%:in. Muita hyviä keinoja en itse keksinyt.

Yllättävän hauskaa pikkuradan kiertäminen parkkiruutujen reunoja pitkin kyllä oli! :smiley:

74
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 10.09.11 - klo: 16.53 »
Paljonko sinulla on auton kokonaispaino? Haetaanko noilla lisäpainoilla yleensä parempaa tasapainoa vai kenties jotain muuta?

Kokonaispaino ajokunnossa, siis akkuineen kaikkineen on 1530g. Painojen tarkoitus on tehdä auton käyttäytymisestä johdonmukaisempaa ja rauhallisempaa. Nykyisellä järjestyksellä tasapaino(kin) tuntuu olevan kunnossa.

LiPo-akku on joka tapauksessa 100-200g kevyempi kuin NiMH-setti jolla kyseinen auto on alunperin suunniteltu toimimaan. Lisäksi, kun teho ja ajoaika eivät nykyisillä järjestelmillä ole mikään ongelma, ei äärimmäinen keveys ole enää merkittävä tavoite. Omalla autolla, em. sähköillä ja noparin nollaennakolla, kulkua on vähintään riittävästi ja ajoaikaa akullisella 20-30 minuuttia.


75
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 10.09.11 - klo: 00.06 »


Anarkisti-Asso  :wink:

Auto on siis alunperin B4 RTR RS. Alkuperäisistä sähköistä ei ole mitään enää kiinni. Lisäksi autoon on vaihdettu mm. kokonaan uusista osista kasattu diffi, MIP CVD-vetarit ja sieltä täältä muutakin.

Radiona Futaba PM3 MX 2.4GHz, vastari siis R603FF. http://www.futaba-rc.com/systems/futk2021.html
Servo on Spektrum S6040. http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMSS6040
Nopari ja moottori ovat Losi Xcelorin 1/10 Combo 6,5T koneella. http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB9552
Akkuina (tietenkin) terveisiä Kiinasta, Zippy Flightmax 7,4V 4000mAh 25C. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8357__ZIPPY_Flightmax_4000mAh_2S1P_25C_Car_Lipoly_ROAR_Approved_.html

Lisäksi kulkineeseen on asennettu yht. 60g mustia Hudy-painoja: 30g akun taakse, 5g kumpaankin takakolmioon ja 10g kumpaankin etukolmioon.

Kori on alkuperäinen RTR-koppa, jota on hienosäädetty mattamustalla spraymaalilla, sekä koristeltu siveltimellä Revellin pienoismalleihin tarkoitetulla valkoisella värillä.

76
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 08.09.11 - klo: 18.33 »
Aika ahdastahan siellä kopan alla tuppaa olemaan. "Oikea" tapahan on nimenomaan viedä johdot iskaritornin läpi. Itsellä tosin ongelma on enemmänkin noparin kohdalla; pystysuoraan lähtevät johdot eivät tahdo mahtua korin matalan reunan alle.

Avarampaa koria ei taida löytyä, vaihtoehdot ovat siis vähissä: piuhat pitää vetää virallisia reittejä ja kääntää heti noparilta sopivaan suuntaan. Malliesimerkkinä maailmanmestari: http://events.redrc.net/wp-content/gallery/2011-ifmar-ep-offroad-world-championships/wed-cavb4-1-2.jpg

Toinen vaihtoehto on antaa korin asettua johtojen mukaan ja ajella koppa vinossa. Niinkuin minä. :smiley:

77
Vapaa keskustelu / Vs: Musiikkisoittimet
« : 31.03.10 - klo: 15.25 »
Itsellä, vaikka leipä tulee musahommista, on soittelupuoli jäänyt taas vähän vähemmälle. Tunnustan kuitenkin avoimesti olevani harrastelijabasisti. Viikon kuluttua on toki eka soittokeikka taas pariin vuoteen. :grin: Miksauspöydän takana hommia on kuitenkin 5-6 keikkaa viikossa. Aktiivisemmat bändihommat olivat ja menivät joskus 1990-luvulla...

Niin, ne soittimet... Onhan noita kielisoittimia kertynyt sen reilu puolen tusinaa keppiä, joista normaalisti käytössä on kaksi. Fender American Series Jazz Bass 2003 ja viimevuotinen Walden-akkari. Bassovahvarina Trace Elliot GP12 jolla ikää parikymmentä vuotta, kaappeina jotain samanikäisiä Fendereitä.

Erään kokeellisemman progebändin takia (ansiosta) efektilaudassa on tätä nykyä virittimen lisäksi Small Clone chorus, Bass Micro Synthesizer, Dynamic Wah, overdrive ja kaksi erilaista fuzzia. Ynnä tietysti DI-boksi ja vahvistimen jalkakytkin. Soundin jatkokäsittelyyn löytyy Focusrite ToneFactory- ja JoeMeek VC3Q- etuasteet, jotka toimivat rinnakkain siten, että Focusrite käsittelee efektoidun signaalin ja JoeMeek puhtaan. Nämä sitten miksataan yhteen ja tuupataan vahvistimelle.

Vielä kun joskus oppisi soittamaan...

78
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 31.03.10 - klo: 14.50 »
Miks tos on noin ISO toi tuuletin
jos multa kysyt ni ihan muodon vuoks vaan :p, kokeilin et miltä se näyttää
Nii ja jos veto loppuu pyöriltä niin pääsee edes jollain eteenpäin. :tongue:

Kuvassa ainakin spurrin ja pinjonin välys on sitä luokkaa, että potkurilla edetään...  :tongue:

79
Yleinen keskustelu / Vs: Matkustaminen leluauton kanssa...
« : 12.02.10 - klo: 15.11 »
Oli sitten RC-tavaraa mukana - tai mulle tutumpia soitinlaitteita - tai ei, helpommalla kuitenkin pääsee kun tutustuu etukäteen lentämiseen liittyviin säännöksiin ja noudattaa niitä. Myös kokemus auttaa tässä asiassa. Mulla on muutamia nyrkkisääntöjä aiheesta:

-Ota käsimatkatavaroihin mahdollisuuksien mukaan kaikki se, mitä tarvitset ensimmäisenä päivänä perillä. Aika paljon asioita voi hankkia vuorokaudessa paikan päältä, tai eksyneet matkatavarat saattavat löytää perille seuraavana päivänä. Jos kaikki kamat ovat ruumassa, on olemassa iso riski joutua vaikeuksiin.

-Ota huomioon se tosiasia, että matkatavarat yleensä oikeasti punnitaan check-innissä. Joka kerta pienen ylipainon kanssa ei tule ongelmia, joskus kyllä. Vaakaa kannattaa käyttää jo kotona. Esimerkkinä vaikka yksi keikkamatka, jossa menomatkalla Hki-Tokio ei ylipainosta välitetty, mutta paluumatkalla ylipainomaksua meni noin 1000e.

-Myös käsimatkatavaroiden mittaus ja punnitus on yleistymään päin. Esim Ryanair ottaa lisämaksun jo ensimmäisestä checkattavasta matkatavarasta, joten houkutus viedä kaikki kamat käsimatkatavaroissa kasvaa. Tässä kohtaa ei pidä ahnehtia. Kenttähenkilökunnan ei tarvitse päästää läpi pientäkään ylimääräistä painoa; johonkin kohtaan on raja vedetty ja siitä on jo tasapuolisuudenkin nimissä pidettävä kiinni.

-Ei ole mitään takeita siitä, että henkilökunnan harhauttaminen, kiusanteko tai mielisteleminen johtaa mihinkään positiivisiin tuloksiin. Jos menee sääntöjen mukaan, on kaikki loppujen lopuksi paljon helpompaa.

-Turvatarkastukseen kannattaa varautua ja valmistautua etukäteen. Ei ole vaikeaa ja nopeuttaa toimintaa selkeästi.
  -Ei yli 100ml nesteitä, nesteet pakattuna minigrip-pussiin.
  -Otetaan se läppäri pois repusta jo ennen kuin virkailija kehottaa.
  -Niittivyöt ja teräskärkikengät hihnalle jo ennen metallinpaljastinta.
  -Kuunnellaan ja seurataan opastusta ja työntekijöiden pyyntöjä.

-Vaikka niin joskus voisi kuvitella, kenttähenkilökunta ei ole kentällä tehdäkseen kiusaa tai vaikeuttaakseen juuri Sinun matkantekoasi. Jos joskus pääsisitte kuuntelemaan, kuinka typeriä asioita asiakkaat siellä tekevät, ja miten henkilökunta niistä keskenään puhuu, saattaisi jäädä muutama hölmöily tekemättä.

80
Yleinen keskustelu / Vs: paljonko menny rahaa radikseen
« : 03.01.10 - klo: 14.40 »
Viime kesästä alkaen on yhteen Associated B4:ään mennyt aika tasan tonni. Pikkuhiljaa, salakavalasti satanen tuonne ja parisataa tänne... Ei kuitenkaan harmita. Auto on loistava ja toimii kuin kello.

Ja ihan omista keikkaliksoista vajaa nelikymppinen roudari nämä maksaa.

81
Vapaa keskustelu / Vs: keikat
« : 13.12.09 - klo: 15.40 »
Ja minä tiedän, että keikalla on ikäraja 15v. Keikan yhteydessä Pakkahuoneella on myös anniskelualue, jonne ikäraja luonnollisesti sen 18v.

Viidentoista vuoden ikäraja ei ole minkään viranomaisen määrittämä, vaan keikan järjestäjän päätös. Rajasta voidaan siis harkinnanvaraisesti joustaa. Eli ei muuta kuin hattu kourassa kyselemään asiasta, joko etukäteen tai tuurilla ovella.

82
Sähköautot / Vs: Tamiyan re-release:t jatkuvat
« : 02.12.09 - klo: 03.41 »
Jep, silloin way back in the 80's... Yhdellä kaverilla oli Sand Scorcher, toisella Rough Rider ja mulla Super Champ! Olihan se hetkittäin aika tiukkaa vääntöä.

Champilla osallistuin kisoihinkin, taisin olla Suomen Cupin Tampereen osakilpailussa sijalla 22. Vuosi oli varmaan 1984  :grin:

Seuraava vehjes itsellä oli HotShot, mutta sillä en sitten kisoihin asti päässyt. Pikkuisen kyllä himottaisi tuollaisen uusvanhan pelin ostaminen, mutta olisihan se hyllynkoristeeksi aika kallis.

83
Vapaa keskustelu / Vs: Maahanmuuttajat/pakolaiset
« : 29.09.09 - klo: 22.52 »
Mitähän ihmettä nämä maahanmuuttajien ja siirtolaisten arvostelijat pelkäävät? Ei, yksikään ulkomaalaissyntyinen ei ole vienyt minulta yhtään työpaikkaa tai naista. Olen kaksi kertaa saanut ruokamyrkytyksen ravintolasta, molemmat suomalaisia ketjuravintoloita. Paljon enemmän pelkään terveyteni ja omaisuuteni puolesta kauhavalaisessa nakkikioskijonossa kuin pakolaisten keskellä. Tunnen kyllä yhden turkkilaisen k**ipään ja erään todella rasittavan somalin, mutta tavattoman paljon vielä pahempia suomalaisia.

Tämän keskustelun herättämänä ryhdyin miettimään, paljonko olen jatkuvasti tekemisissä maahanmuuttajien kanssa. Heitä on paljon. Ystäviä ja työtovereita on mm. Kreikasta, Hong Kongista, Iso-Britanniasta, Turkista, Senegalista, Kanadasta, USA:sta, Ranskasta, Saksasta, Tsekistä, Italiasta jne. Sekä Porista, Parkanosta, Rovaniemeltä, Tampereelta, Helsingistä...

Ja pohjimmiltaan sillä ei ole mitään merkitystä! Kuitenkin sivistyneen henkilön pitäisi arvostella ihmistä hänen toimintansa perusteella, eikä etenkään ulkoisiin seikkoihin perustuen.

Äärimmäisyys mielipiteissä ja toiminnassa on kuitenkin aina vaarallista. Kuvaava esimerkki oli esimerkiksi eräs vastaava nettikeskustelu, jossa aiheena oli erään saksalaisyhtyeen esiintyminen Suomessa. Yhdellä yhtyeen jäsenellä oli yhteyksiä saksalaisiin uusnatseihin, joten koko orkesteri leimattiin rasisteiksi.

Keskustelussa eräs rasismin vastustaja ilmoitti, että hänen mielestään kaikki rasistit pitäisi hirttää genitaaleistaan. Toisaalta, jos kaikki, jotka arvostelevat ihmisiä heidän ihonvärinsä, uskontonsa tai mielipiteensä vuoksi ovat ansainneet tämän kohtalon, kirjoittaja tuomitsi myös itsensä...

84
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 23.09.09 - klo: 17.51 »
Itse ostin RTR:n kesällä, ihan sillä ajatuksella, että pääsee heti ajamaan. Nyt (jälkeenpäin) olen sitä mieltä, että olisi kannattanut hommata kitti. Valitettavasti ei silloin ollut aikaa kasailuhommiin, niin päädyin valmiiseen pakettiin.

Ja muutama perustelu:
1. Moottori ja nopeudensäädin ovat hieman vanhentunutta mallia. Itse ostin uuden, harjattoman koneen ja noparin jälkikäteen. n. 170€. Lisäksi, vakionoparista puuttuu Li-Po-cutoff, jolloin sen käyttö Lipojen kanssa on riskipeliä. Omalle kohdalle tästä tuli "ylimääräisenä" kustannuksena NiMH-akut, jotka sittemmin korvasin lipoilla. 65€.

2. Muutama tärkeä palikka autossa on korvattu edullisemmalla vaihtoehdolla, kuten diffin laakerit (kuulalaakerit jälkikäteen 26€) ja vetoakselit (CVD- akselit tarvikkeena 53€). Myös mm. iskarit ovat simppelimpää mallia.

3. RTR-paketin renkaat ovat kohtuullisen kehnot, uusi setti vanteineen kustantaa n. 35€.

4. Kiinassa kasattu auto ei ole joka kohdastaan niin huolellisesti tehty, kuin mitä itse olisin saanut aikaiseksi. Esimerkiksi diffi (en ole vielä avannut kun diffinkorjaussarja ja uusi diffin ratas, 12,50+5,00€, eivät ole vielä saapuneet) lienee kasattu vähän "sinne päin". Myös iskarit ovat tehtaan jäljiltä vuotavaa mallia (iskarinkorjaussarja 8€).

5. Paketin mukana tuleva radio ei ole toivottoman huono, mutta melkein mikä tahansa erillinen radiosetti on selkeä parannus. Maailmalta on myös kuulunut juttua, että vakioservo ei ole kaikkein kestävintä laatua. Itse olen pikkuhiljaa hommaamassa "oikeaa" radiota, ja kohta käsissäni on toimiva, mutta tarpeeton laite, joka on käytännössä ongelmajätettä.

6. Kun itse kasaa auton, oppii heti tuntemaan sen rakenteen, jolloin säätäminen ja korjaaminen on selkeämpää ja helpompaa.

Kaiken kaikkiaan olen hankkinut/hankkimassa kaikkea sitä, mitä alun perinkin olisin tarvinnut kitin seuraksi. Lisäksi RTR:n hankinnasta on koitunut ylimääräistä kustannusta, laskutavasta riippuen, noin 200€. On vaikea sanoa, ovatko kesän ajelut olleet ihan sen rahan arvoisia...  :embarrassed:

85
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 22.09.09 - klo: 10.28 »
Kyseinen taulukko on tehty näköjään buggylle 7,2V mukaan. Vaihtoehtoina taulukossa on myös mm. 6cell TC ja 5cell TC. Nopeasti laskien, jos käytetään samaa suhdetta kennomäärien kanssa kuin turisteilla, krossariin saa lisätä 3-4 ratasta pinjoniin, jos mennään 5:llä kennolla.

Tai siis: ota suositusvälitys, kerro se noin 1,17:lla ja laske uusi pinjoni. Helppoa kuin heinänteko (helmikuussa)! Ja toden totta, ko. taukukossa kerroin ei ole 1,2, kuten saattaisi olettaa, vaan hieman alle.

86
Vapaa keskustelu / Vs: Ammattisi
« : 17.09.09 - klo: 18.27 »
Roudari.

Siis elävän musiikin äänentoiston ammattilainen. Jo viisitoista vuotta.

87
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 04.08.09 - klo: 17.21 »
Alkukesästä tuli tosiaan hommattua se RTR-malli, ja olen muutaman kerran ehtinyt sitä ulkoiluttamaankin! Orkkistakarenkaat meni asfaltilla yhdellä akullisella slikseiksi, oho  :tongue:

Meikäläisen aikatauluilla ei radoille ehdi, niin ajelut ajellaan niillä alustoilla mitä keikkapaikkojen takana sattuu olemaan. Hiekkakentillä, parkkipaikoilla tai -halleissa. Tai jossain. Hommasin siihen käyttöön Prolinen Dirt Hawgit eteen ja taakse, ja parin akullisen jälkeen täytyy olla kyllä tyytyväinen! Jonkunlainen pito löytyy joka alustalla, eikä nakit ole heti sileät kovalla pinnalla ajon jälkeen.

Piti tilata ulkomailta asti sitten vielä harjaton moottori-noparicombo, ja tähän käyttöön löytyi Losin Xcelorin setti 6,5T koneella. Edullinenkin vielä. Nyt kun vaan ehtis asennella sen paikalleen ja sais jo tilatut LiPoakut kotiin asti, niin sitten pääsee kokeilemaan varaosienkin saatavuutta... Kun meinaa lähteä auto hetkittäin lapasesta jo vakiosähköillä.

Meinasin kysellä tällä foorumilla pinjonin kokosuosituksia, mutta sen sijaan löysin Losin "suositusvälitystaulukon", jonka pohjalta ajattelin lähteä kokeilemaan. Ihan simppeliä matematiikkaahan tuo on. Esim taulukon mukaan 6,5T koneelle suositellaan 2WD krossarille kokonaisvälitykseksi 10,8. Ja sitten laskemaan: B4:n vaihteiston välitys on 2,6:1. Vakiospurri on 81t.

Kaava menee seuraavasti: (Spur/pinion)* vaihteiston välitys=kokonaisvälitys.

Tässä tapauksessa siis (81/x)*2,6=10,8. Peruskoulumatikalla siis x= n.19,5. Mitä pienempi pinjoni, sitä suurempi (tiheämpi eli lyhyempi) kokonaisvälitys. Ja mitä kiertävämpi (ja tehokkaampi) moottori, sitä tiheämpää välitystä suositellaan. Ihan malliksi voin laskea nämä em. taulukossa mainitut välitykset vakiospurrilla eri koneiden mukaan: (ja suluissa helpotukseksi vielä näiden myllyjen KV-lukemat)

13,5T: kokonaisvälitys 7,2, pinjoni 29,3. (2360KV)
10,5T: kokonaisvälitys 8,3, pinjoni 25,4. (3080KV)
8,5T: kokonaisvälitys 9,6, pinjoni 21,9.  (3640KV)
6,5T: kokonaisvälitys 10,8, pinjoni 19,5. (4880KV)
4,5T: kokonaisvälitys 12,5, pinjoni 16,8. (7140KV)

Ja varmistuksena vielä, nämä ovat siis Losin Xcelorin 10th-sarjan moottoreille ja takavetokrossareille lasketut suosituslukemat. Uskoisin, että soveltaminen muillekin moottoreille on melko helppoa...

Laitoin pinjonisuosituksiin myös desimaalit, varmuuden vuoksi. Tosielämässä saattaisin kuitenkin suositella pinjonia, jossa hampaiden määrä on kokonaisluku. :wink:

Itse ajattelin aloittaa kokeilut 19t pinjonilla. Oppikirjan mukaan.

Ja eikun näpertelemään...

88
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 03.07.09 - klo: 14.40 »
Perhana, tuli tuossa hommattua kesäleluksi B4RS RTR-paketti. Onhan se hämmentävän kiva peli! Aika paljon asiat ovat eri tavalla kuin viimeksi sähkiskrossareiden kanssa pelatessa, edellinen auto oli Tamiya HotShot, vuodelta 1985...

Katsellaan jos tästä jopa vähän innostuisi, niin talvella vois rakennella ihan "oikean" B4-kilpurin ens kesäksi. Nyt ei vaan aika tahdo riittää näpertelyyn, suoraan paketista ajoon vaan!

Sivuja: 1 2 [3]