Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - MrOllinmaki

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 22
91
Ratakasi säännöissä 2014 on mainittu aikataulu, tosin sinne on uinut painovirhepaholainen mukaan:

...Kaudella 2013 (pitää olla 2014)...

==> Korjattu.

-A-

92
..totean omana mielipiteenäni että tässä sarjassa sääntöjen kirjoittaminen on onnistunut hyvin. Ja siihen kun lisätään rento ote myös "katsastuksessa", ovat edellytykset kisoissa viihtymiselle taattu luokan puolesta. Ei ole tavatonta että pienoisautoilussa sorrutaan siihen, että kaikki on säännöissä saneltu millin tarkasti lähtien kilpailunron fontista aina kymmenesosamillin tarkkuuteen auton korkeudessa. Crossipuolella kasvihuoneen näköiset Corrit ovat kasvaneet suosiossa huimasti lyhyessä ajassa ja väitän että paljolti saman asenteen johdosta -ei ole niin millin päälle.
==> Kiitos, juuri tähän olen pyrkinyt.

-A-

93
Kiitokset aktiivisille herroille, kun jaksatta kirjoittaa sääntöjä, hehkuttaa ja nähdä vaivaa luokan eteen. Reilun yhden litran ja muutaman sisäänajon jälkeisen tankillisen ratakasihistorialla voin todeta että on tää aika mageeta. Foreca lupaa +20 astetta Kouvolaan, joten ei huonolta näytä :cool: -vain vauhti enää puuttuu.

Autossa oli lievää aliohjautuvuutta havaittavissa reippaista liikeradoista huolimatta. Millaisia camber kulmia näissä ruukataan pitää?

Laita jotain tämäntapaista:
- Etu camber 1.0-1.5
- Etu haritus noin 1.0 yhteensä vas ja oik
- Taka camber 2.0-2.5
- Taka-auraus 2.0 per puoli
==> Yleisesti, noin setuppilaput, mitä maailmalta löytyy, ohjeistavat käyttämään isoja camberkulmia, mutta olemme havainneet että Suomessa usein vähän maltillisemmat kulmat ovat paremmat.

-A-


94
Mukavasti ilmoittautuneita (11kpl) Kouvolan kisaan. Tästähän voi kasvaa jälleen SM-tason luokka. Mahtavaa!

Tarkoitukseni oli aloittaa kisailu Tattarisuon kisasta, mutta katsotaan nyt kerkeisikö jo Hyvinkäälle.

Joutunut töiden puolesta matkustelemaan aika paljon ja valitettavasti aikaa ei ole ollut tälle harrastukselle. Auton kasaaminen on kuitenkin jo aloitettu ja eiköhän sitä kohta pääse ensi testit ottamaan.

Auton kasauksessa on ollut myös hieman haasteita, mutta myyjäliikkeen avustuksella homma nytkähti taas eteenpäin. Kyllä täytyy sanoa, että auto ”tuntuu” enemmän kisa-autolta kuin GT-8 –autot kaikki on paljon ”jämäkämpää”.

Tarkoitus on tulla Kouvolaan katsomaan kisoja…

Tule vaan Kouvolaan jo auton kanssa. Kisoissa on kaikki parhaat avut ja neuvot parhaiten saatavilla. Jos ei ole esim kone vielä sisäänajettu, niin siinä se onnistuu kyllä samalla.

Rauhallinen liikkeellelähtö ja pikkuhiljaa keskityt auton kisavireeseen saamiseen, niin iltaan mennessä se kulkee jo kiukulla kuin raketti. Sitten on kaikki valmiina seuraavaa ajopäivää varten ja voit keskittyä seuraavana päivänä vain ajamiseen!!!

-A-

95
Sarjasäännöt 2014 ilmestyneet!!!!

http://rc10.fi/index.php?topic=64034.0

-A-

96
Sarjasäännöt 2014 ilmestyneet!!!!

Threadin ensimmäisen viestin liitteenä.

http://rc10.fi/index.php?topic=64034.0

-A-

97
Päivitystä ensimmäiseen viestiin.

-A-

98
uutta päivämäärää ehdotettu 1/8 ja 1/10 PM kisalle 6-7 Sept. 2014... Huom: antti !

Missäs tuo uutinen on? Mikä maa ja mikä paikka?

-A-

99
2014-Kesän kisaformaatti olisi sitten seuraava:

Treeni 1 3+5min
(TP-10 treenit)
Treeni 2 3+5min
(TP-10 treenit)

Alkuerä 1 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 2 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 3 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 4 3+5min
(TP-10 alkueriä)

B-finaali 3+10min (tässä ajavat alkuerien sijoilla 7, 8, 9, 10, .... kuljettajat)

(TP-10 Semi)
(TP-10 Semi)

A-finaali 3+20min (tässä ajavat alkuerien sijat 1-6 ja B-finaalin 4 parasta)
(TP-10 Finaali)

==> Teknisiin sääntöihin en ole näillä näkymin tekemässä muutoksia.

-A-
 
edit 4.3.2014, alkueräkierroksia 4

Säännöt tulee, kun ehdin tekemään muutokset sinne.

Tänään kysyttiin minimipainoa.

2400g
- ajokunnossa, ponderin kanssa, tankki tyhjänä

-A-

100
Oisko Antti ja/tai Henkka kiinnostusta lähtee ENS2 kisoihin Itävaltaan, ois just sopivasti viikko ennen ekaa kotimaista kisaa. Meno keskiviikkona ja paluu maanantaiaamuna. Itseä kiinnostaisi lähteä mutta olis kivempaa kun on enemmän porukkaa mukana.

Kiinnostusta olis kyllä, mutta liikaa muuta ohjelmaa alkukesästä, ei vaan pysty.

-A-

102
Mielipidetiedustelu:
- Ajatellen puutteellisia henkilökuntaresursseja käytännön kilpailutilanteessa kesällä, ehdotan että lisään sääntöihin ns. amatöörimeininkiä (= satunnainen heittomekaanikko) suosivan pykälän. Elikkäns aion kieltää tankkipistoolin käytön Ratakasi-luokassa. Mielipiteitä?
Mekkasin ENSssä yhtä norjalaista 8-kuskia tankaten alkuerät pullolla, ja finaalit pyssyllä, ja kyllä se pyssyllä tankkaaminen vaan on niin paljon helpompaa että en kannata tuota ehdotusta.

Oliko Lars Haugen??

-A-

103
Mielipidetiedustelu:
- Ajatellen puutteellisia henkilökuntaresursseja käytännön kilpailutilanteessa kesällä, ehdotan että lisään sääntöihin ns. amatöörimeininkiä (= satunnainen heittomekaanikko) suosivan pykälän. Elikkäns aion kieltää tankkipistoolin käytön Ratakasi-luokassa. Mielipiteitä?

Toinen juttu:
- Laittakaa mulle päin viestiä että millä kilpailunumerolla haluatte ajaa. Itse aion jatkaa samalla kuin ennenkin eli "87"-numerolla. Lisäilen niitä tuonne listalle sitä mukaa kun niitä tulee.

-A-


104
Kirjoitin edellisen viestini lähinnä siksi että monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että näissä autoissa olisi jotain kalliimpaa tai vaikeampaa kuin muissa autoissa.

Alleviivasin myös sitä että sen lisäksi että saa neuvoja, pitää myös ymmärtää että auto on kokonaispaketti ja jos noudatat vain osaa neuvoista, homma ei toimi.

Olen törmännyt vuosien varrella kaikenlaiseen piittaamattomuuteen, jolla asiat on saatu pieleen. Yleisin ja tärkein näistä on varmasti se ettei uskota renkaiden olevan tärkeä asia auton toiminnassa.

==> Jos ohje on että 32/35, niin se että jotain muuta kovuutta sai tarjouksesta ylivuotisina, ei pelasta asiaa eikä ole sama asia.
==> Renkaiden merkillä ei ole juurikaan väliä, mutta sillä on iso merkitys että edessä ja takana on ns. samaa tavaraa. Samanmerkkisiä, samanikäisiä ja samanlaisella vanteella olevia pyöriä.
==> Jos sanotaan että tietynkokoiset toimii ja tiettyä (yleensä isommat) ei toimi, se myös tarkoittaa sitä. Ei niitä tarvitse sorvilla pienentää, mutta koko pitää olla oikealla alueella ja kokoero oikea.
==> Nämä kaikki asiat on kerrottu juuri näin kaikkien autojen ohjekirjoissa, ja se "kokeneemman harrastajan erikoisosaaminen" on siis sitä että hän periaatteessa kertoo aloittelijalla nämä samat asiat uudestaan.

==> Ripustukset on jumissa tai iskari vuotanut tyhjäksi tms. Tämäkin lienee itsestäänselvyys että rikkinäinen auto ei toimi.

==> Tarjouksesta ostettu epämääräinen tai 10-vuotta vanha jostain saatu kori. Yksinkertainen asia tämäkin. Jos haluat päästä helpolla, noudatat annettuja ohjeita (auton ohjekirja, Setup-sheetit ja täällä annetut ohjeet). Jos haluat vaikeuksia, et noudata annettuja ohjeita.

Tiukka sävy johtuu lähinnä turhautumisesta siihen että neuvoa kysytään, mutta ei uskota.

(Neuvoja saa edelleen erittäin mielellään tulla kysymään myös alkavalla kaudella, lupaan että niitä annetaan ja kaikkia apua pyytäviä autetaan mahdollisuuksien mukaan)

Muutamat ovat pyytäneet mm. moottorin sisäänajoa varten apua. YV:llä annan puhelinnumeroni ja tarvittaessa voin tulla esim Tattikselle avuksi jos joku haluaa. (arki-illat onnistuu tähän hommaan paremmin kuin viikonloput). Sama pätee myös aloitteleville TP-10 kuskeille ja miksei myös GT-8:kin.

-A-
 

105
...juuri 1/8 rata on se laji, jossa tuo puoli on kaikkein oleellisin, senverran "hienosäätöä" touhu on...

Tämän päivän C8-autoilu on sitä että valitsee tunnetun valmistajan auton ja kasaa sen ohjekirjan mukaan. Sama pätee moottoriin.

Säädöistä:
- Kasaa iskarit ja jouset kuten ohjekirjassa käsketään
- Valitsee renkaiksi minkä tahansa valmistajan kovuudet 32/35 (ja kyllä, foamirenkaat on hyvä sorvata ennen ajoa, jos ei valitse valmiiksi kokoon sorvattuja renkaita)
- Valitsee koriksi Protoformin PFR18-korin ja asettaa sen autoon ohjekirjan mukaan
- Kasaa kytkimen ja vaihteen ohjekirjan mukaan
- Diffejä ei ole, niitä ei tarvitse säätää
- Kallistuksenvakaajat laittaa ne mitä autopaketissa tulee mukana ja ei lähde häröilemään omiaan niidenkään kanssa.

Eli yksinkertaisesti, lukee ohjeet ja tekee niinkuin niissä sanotaan. Tämä on aloittamisen kannalta helpoin polttisluokka mitä Suomessa ajetaan. Tässä ei ole mystiikkaa eikä salatiedettä niinkuin monet tuntuvat väittävän.

-A-



106
Mun mielestä voidaan keskittää kaikki C8 keskustelu tähän samaan keskusteluun. Porukkaa, joka näistä juttelee ei kuitenkaan ole kuin kourallinen. Tuotteista, säädöistä, kokemuksista yms puhuminen on musta ihan OK.

Ihan suora mainostaminen on kuitenkin vissiin kiellettyä.

-A-
 

107
21.3.2014 Listaa päivitetty

-A-

108
21.3.2014 Listaa päivitetty

-A-

109
Kesän auto saapui meille eilen. Sitten vaan kasaamaan.  :azn:

-A-

110
4.3.2014 - Automerkkejä päivitetty listaan

-A-

111
Tämä GT-8/LS-5 puruasia ei kuitenkaan ole akuutti kesällä 2014, koska Ratakasi ajetaan samana päivänä TP-10 kanssa.

-A-



112
2014-Kesän kisaformaatti olisi sitten seuraava:

Treeni 1 3+5min
(TP-10 treenit)
Treeni 2 3+5min
(TP-10 treenit)

Alkuerä 1 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 2 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 3 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 4 3+5min
(TP-10 alkueriä)

B-finaali 3+10min (tässä ajavat alkuerien sijoilla 7, 8, 9, 10, .... kuljettajat)

(TP-10 Semi)
(TP-10 Semi)

A-finaali 3+20min (tässä ajavat alkuerien sijat 1-6 ja B-finaalin 4 parasta)
(TP-10 Finaali)

==> Teknisiin sääntöihin en ole näillä näkymin tekemässä muutoksia.

-A-
 
edit 4.3.2014, alkueräkierroksia 4

113
Syväluotaava analyysi vaihtoehdoista:

Mugen: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Pitkään maailmalla yleisin merkki, kestävä ja helppo kaikin puolin. Osia saa suomalaiselta kauppiaalta tai maailmalta mistä vaan. Suomalaisilla aktiivikuskeilla varmasti eniten kokemusvuosia paikalla kisapaikalla Mugenin autoista. (Mä, Tony, Olli, Risto, TeemuS, Munkki, Jare, Panu.......)

Capricorn: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Nopeita, laadukkaista autoja, Suomalainen kauppias edustaa näitä myös. Tietojeni mukaan jo ainakin yksi auto näitä tulossa kisoihin. Itselleni erittäin potentiaalinen vaihtoehto.

Serpent: (Suomikauppias OK)
Suomalainen edustaja merkille löytyy, kiinnostuksesta tukea tätä luokkaa, ei minulla tietoa. Auto osoittanut hyvyytensä joka puolella maailmaa viime vuonna. Osia löytyy maailman kaupoista erittäin hyvin ja kokenutta osaajaa löytyy kisapaikalla neuvomaan. (Henkka, Janne, ...)

HB:
Nopea auto MM-kisoissa, en tiedä onko tuo auto myytävänä yms. Tuntuu vähän eksoottiselta omaan makuun.

Shepherd: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Tämäkin on nopea ja kestävä auto, Tony paikalla kisoissa neuvomassa ja tälle on myös maahantuoja olemassa. Osia saa tehtaalta, mutta maailman kaupoissa niitä ei ole näkynyt.

Motonica:
Tähän en nyt ekana lähtisi. Eksoottinen ja nopea peli kylläkin.

Xray: (Suomikauppias OK)
Taattua laatua vuodesta toiseen luokasta riippumatta. Tällekin löytyy maahantuoja, mutta vaatii useamman auton radalle, ennenkuin osia rupeaa löytymään hyllystä. Xray on ollut aika harvoin se ylivoimaisesti nopein auto, mutta todella usein se on ollut kisojen suosituin auto. Mielestäni soveltuu hyvin Suomen rataolosuhteisiin. (liukasta, röykkyistä ja likaista)

Moottoreista:

Novarossi: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Näitä saa kaikissa hintaluokissa omaan kukkaroon sopiva löytyy jokaiselle. Erittäin laadukas ja luotettava merkki. Paras ja osaavin edustus löytyy kisapaikoilta. Tekee myös moottorihuoltoja tarvittaessa. Oma suosikkini.

Picco:
Tämän hetken muotijuttu, koska voitti MM-kisat. Varmasti hyvä ja nopea vaihtoehto tämäkin.

OS: (Suomikauppias OK)
Hyviä pelejä nämäkin. Krossipuolella ollut paras vaihtoehto jo pitkään.

Ja sitten on paljon muitakin vaihtareita:
Pitäkää ilmanputsarit kunnossa, älkää vetäkö liian piikille ja vaihtakaa kuluvat osat ajoissa, niin suu pysyy hymyasennossa pidempään.

-A-

114
Moi Riku, tommonen olis:
http://www.rcmodelstore.com/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=9220

tuolta tulee DHL päiväs paris.

Tämä on budjettikisaajalle hyvä vaihtoehto. Luotettava kauppa, itsellä vain hyviä kokemuksia.

-A-

115
Suomessa se ei käy koska kumipuru sotkee sm rataluokkien hihnavedon.

 :grin:
Mää luulin aikoinaan että tämä oli vitsi.
Jerzi

Ei ole vitsi.

-A-

116
Suurin syy mulle käyttää nimenomaan Savöxiä kaasussa on se että servo on ilman virtoja löysä (ainakin mallit 1256 ja 1257 jotka mun autoissa näkyy olevan kaasussa) toisin kuin esim. Sanwa joka mulla on ohjauksessa, eli servovarteen kun laittaa kuminauhan niin se jaksaa vetää kaasun pois jos sähköt katkeaa (niinkuin viimekesänä kävi Kouvolan kisassa).

==> Tuo on tärkeä pointti!!

-A-

117
...ja jos nyt sähköhommista vielä jatketaan, niin varmuus on kaikki kaikessa.

- Virtakatkaisijat ei ole hyvä juttu, virtaliitin on parempi
- Jänniteregulaattorit ei ole hyvä juttu, sellainen vastarinakku, mistä tulee suoraan ilman muunnoksia sopivaa sähköä muille laitteille.
- Mahdollisuuksien mukaan uusi vastariakku, uudet johdot ja uudet letkut joka kesäksi
- Johtojen kunnollinen kiinnitys ettei ne laahaa maata tai pyöriviä osia, yms...
- Jokainen ruuvi liimalla kiinni, mikä siis metalliin kierretään.

==> Ihan perusjuttuja

-A-

118
12kg riittää molempiin, sekä kaasuun että ohjaukseen.

Omat suosikkini ovat Sanwa ja KO.

-A-

119
Listaa päivitetty

-A-

120
Pohdiskelun alla seuraavanlainen muutos ajoformaattiin:

Vanha settihän on ollut niin monta alkuerää kuin mahdollista ja sitten se finaali perään, johon kaikki ovat mahtuneet.

Uusi ajatukseni on että finaalissa ajaisi max 10 autoa, jotka pääsisivät sinne seuraavasti:
- 8 nopeinta suoraan alkueristä
- alkuerien 9-XX ajavat ennen TP-10 semejä oman 10minuutin nousufinaalinsa, josta 2 parasta nousee mukaan finaaliin
- Jos kuskeja on kaikkiaan alle 11 kpl, ajetaan nousufinaalin tilalla vapaaehtoinen 10min finaalitreeni (ja siis kaikki pääsee suoraan alkueristä finaaliin mukaan)

Näinollen kokonaisajomäärä päivän aikana olisi:
2* 3+5min treenit
4* 3+5min alkuerät (tai 5 alkuerää, jos päivään mahtuu)
1* 3+10min nousufinaali (tai pienellä määrällä kuskeja kaikille avoin finaalitreeni)
1* 3+20min finaali

Semmoista tänä iltana....

-A-

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 22