Kirjoittaja Aihe: Remmiahdin nitroon...  (Luettu 8354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Remmiahdin nitroon...
« : 04.04.03 - klo: 14.03 »
http://www.rbinnovations.com/Supercharger%20info.htm
Saa ainakin naapurit kateelliseksi. Voi olla, että takuu menee ;)
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Mika R

  • Vieras
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #1 : 04.04.03 - klo: 14.16 »
heh, aika veikeä systeemi.. paljonkohan toi oikeesti lisää tehoa - lukiko sitä jossain, en nähnyt
voi olla että takuun lisäksi menee koko motti nopeasti ??

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #2 : 04.04.03 - klo: 18.55 »
Aika mielenkiintoinen viritys :D
täysii

Poissa MOS

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #3 : 04.04.03 - klo: 19.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
heh, aika veikeä systeemi.. paljonkohan toi oikeesti lisää tehoa - lukiko sitä jossain, en nähnyt
voi olla että takuun lisäksi menee koko motti nopeasti ??


Siin oli linkki mis oli sit tehokäyrä.

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ei tehokäyrää :(
« Vastaus #4 : 04.04.03 - klo: 23.31 »
Siitä linkistä näkyi vaan se kuinka turbo lisää ilmanpainetta kaasariin. Eikä sitäkään yksikköä kyllä mainittu. Eli tehoa siinä ei ilmoitettu.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #5 : 05.04.03 - klo: 00.13 »
Eikös se ole jo todettu että ahdin ei toimi kaksitahtisessa?  Nelarissa asia onkin sitten jo ihan toinen, ja niissä mekaanisia ahtimia on käytettykin jo jonkin aikaa.. Ahtimen tekeminen kun ei ole kovin vaikeaa, niin varmaan joku olisi sellaista kaksitahtisiin alkanut jo valmistaa jos se olisi järkevää. Tuosta kyseisestä ahtimesta ei ole kokemusta mutta epäilen että siitä on suurempaa hyötyä, jonkin verran se kyllä voi auttaa mutta tehonlisäystä  eikä varsinkaan vaikutusta kulkutukseen mainita. Logiikkakin sen jo sanoo että jos se lisäisi tehoa huomatavasti niin se mainittaisiin sivuilla isolla tekstillä joka varmasti huomattaisiin. Itse olen epäileväinen, mutta olis mielenkiintoista nähdä esimerkiksi vertailu kahden samanlaisesta motista joissa toisessa on ahdin ja toisessa ei. Motit identtisissä autoissa kiinni että näkisi selvästi miten vaikuttaa nopeuteen/kiihtyvyyteen ja millä kierrosalueilla, ajoaikakin pitäisi mitata. Ainoa tieto mikä noista "käyristä" selviää on ilmanpaine kaasarissa, tai millä paineella ilma tulee kaasariin(näin ymmärsin). Aika suorat ovat muuten käyrät....

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #6 : 05.04.03 - klo: 00.49 »
Kaverini rakensi viime kesänä turbon oman rc-veneensä pienoispolttomoottoriin. Turbo oli lähes identtinen oikeinden autojen turboihin verrattaessa. Turbon ahtopaineet mitattiin, joita en ulkoa muista. Moottorina oli CMB 45, eli 7,5cc venemoottori. Mikäli tehoa olisi varsinaisesti tullut lisää, olisi se ollut helposti huomattavissa veneessä, sillä nopeuden voi helposti laskea sekunttikelloa apuna käyttäen. Tehoa/vauhtia/kierroksia ei kumminkaan koneeseen radikaalisti tullut lisää.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #7 : 05.04.03 - klo: 01.08 »
Eikös tehon kasvattaminen vaadi muutakin kuin lisää ilmaa, eli milläs sitä löpöä saatas lisää sinne kun ei ole pumppua käytössä?

Entäs kakun kulkeutuminen palotilaan koska silloinhan pitäisi kaikkia kanavia kasvattaa että kasvaneet kakku määrät menee perille?

Tarkoitan siis että lisää ilmaa--> tarvitaan myös enemmän löpöä.

En minä oikeasti tiedä mitään mutta yritin tässä ajatella aikani ratoksi.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #8 : 05.04.03 - klo: 01.26 »
No kanavia ja polttoaineen virtausta voi parantaa koneessa parantamalla kanavien aerodynamisuutta. Moottorin rungon kanavien kiillostuksesta on monia eri mielipiteitä. Hydrokillan Tommy Holmbergin mukaan rungon kanavat pitäisi jättää kiillottamatta, jolloin polttoaine saadaan höyrystymään paremmin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #9 : 05.04.03 - klo: 02.06 »
Sitä tarkoitinkin, eli eikö tuota "turboa" mainostettu -pulttaa kiinni ja kaasuta-malliksi. Eli taitaa tuon härvelin ainoa ominaisuus olla jännä ulkonäkö.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa lennu

  • Jäsen
    • Profiili
turbo
« Vastaus #10 : 08.04.03 - klo: 11.57 »
Joo niin se on isoissakin koneissa,jos nostaa ahtopaineíta on myös syytä muuttaa polttoaineensaantia,pelkkä lisäilma ei tee onnelliseksi vaan lisääntynyt ilman+polttoaineen seos.

Ja kun liikaa ilmaa lykkää menee varmasti laihalle.
enemmän säätämistä kuin ajamista-(

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #11 : 25.04.03 - klo: 22.06 »
Mutta kuinkahan kävis jos tohon laittais nitropumpun...
No ei ihan sentäs mutta laittaas vaan pieni-paineturbon nii toimiskohan?

Poissa hermo1989

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #12 : 25.04.03 - klo: 22.37 »
Ainakin disel auton turbo työntää ilmaa sylintereihin. Mitä meillä on Toyota Land Cruiser hj 81 siinä on turbo ja 140Hv ja veneesä samakone ilman turboa 106Hv. On kahdella eri perjaateella toimivia turboja bensakoneissa. Toinen työntää ilmaa sylintereihin poltoaineen mukana paineella Ja toinen työntää paineella bensaa sylinterihin, että sitä on enemän ja tunetaan nimellä pakkosyöttö. pakkosyöttö on aika harvinaninen nyky päivänä niitä oli lähinnä 60-luvulla taraktoreissa ja se vähentää koneen ikää, savuttaa kauheasti ja on epäterveelinen.
kyllä se auto kulkee yli 300km/h, mutta kiihtyvyys lopuu kesken.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #13 : 26.04.03 - klo: 09.00 »
Turbo Lisäää dieseleihin yleensä vääntöä enemmän kuin hevosia.

Poissa RcRox

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #14 : 28.04.03 - klo: 15.39 »
Auttaako toi remmiahdin tos mitää,tai onko se hyvä?
Tamiya Terra Crusher

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #15 : 28.04.03 - klo: 15.52 »
voi v*ttu ja kolmetoistatuhattasataa kevätpörriäisen pierua... eikö tuo asia ole jo tässä käsitelty, että opettele lukemaan niin asia selviää.

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #16 : 28.04.03 - klo: 18.16 »
nici, ota vähän rauhallisemmin :wink:
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #17 : 11.09.06 - klo: 01.19 »
Vuodet ovat vierineet ja ajattelin repiä arvet auki.
Riitaa on näköjään tullut ahtimen vaikutuksesta nitrokoneeseen.
Kaikesta huolimatta ajattelin tehdä kyseisen operaation samalla  toimintaperiaatteella olevan
ahtimen ja kokeilla sen vaikutusta suoritus kykyyn.
Eli kiihtyvyyttä ja vääntöä haetaan eikä sitten nopeutta kun kuitenkin joku siitä alkaa kyselemään. Voi olla että kokeilu mielessä haettua hyötyä ei tipu.
Sen näkee ja uskoo kun kokeilee, toimiiko vai ei.

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #18 : 11.09.06 - klo: 12.53 »
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
Eikös tehon kasvattaminen vaadi muutakin kuin lisää ilmaa, eli milläs sitä löpöä saatas lisää sinne kun ei ole pumppua käytössä?


Mun kokemuksen mukaan pääneulan saa aika rikkaalle ilman ylimääräisiä pumppuja.
Ei mun intressit riitä tommosten rassaamiseen, näissä vehkeissä menee aikaa siihen muutenkin, mutta oishan remmiturp0 leso, jos ei muuten ;)

Poissa joorz

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #19 : 11.09.06 - klo: 14.20 »
olen itse enemmän perehtynyt 1:1 turboihin, mutta eiköhän tässä päde samat periaatteet. mitä suurempi täyttö saadaan sylinteriin (ilman ja nitron seosta) sitä enemmän tehoa.
jos pääneulaa käännetään tehdasasetuksiin ja siitä vielä 1/4 rikkaammalle on täyttöasteen oltava parempi kuin jos tehdasasetuksista on kiristetty neulaa esim 1/4 kierrosta, jolloin kone polttaa enemmän nitroa tuottaen samalla enemmän tehoa

tuossahan luvataan että remmiahdin lisää koneen ilmanotto kykyä, jolloin on myös pakko lisätä nitron syöttöä avaamalla pääneulaa ja tämä yhtälö enemmän ilmaa + enemmän nitroa = enemmän tehoa olettaen että koneen lämmöt pysyvät samoina ilman remmiä ja remmin kanssa

mutta jos konetta ei saada samoihin lämpöihin lisätyn nitron virtauksen jälkeen ei lisä nitrosta ole hyötyä, koska silloinhan kaikki nitro ei pala.
esim:
ilman remmiä lämmöt 120c = puhdas palaminen optimaalisella seoksella vaikka 2.5hp
remmillä ja lisätyllä nitron virtauksella 120c = puhdas palaminen optimaalisella seoksella on pakko olaa yli 2.5hp, koska kone polttaa enemmän nitroa, joka palaessaa tuota tehoa tekee.

esimerkkinä 1:1 autot jos sama auto vie 5 litraa löpöä satkulla, tai kunautoon asennetaan turbo vie se sen jälkeen noin 8 litraa satkulla ilman että menee laihalle, joten lisääntynyt ilma tarvitsee lisää löpöä tai mennään laihalle, jolloin lämmöt karkaa.
lisääntynyt löpön poltto tarkoittaa lisää tehoa.

tulipahan taas selitettyä vaikeasti toivottavasti auttaa edes jotakuta hieman.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #20 : 12.09.06 - klo: 13.22 »
eipä se aina noin ole turbo vastaan vapari niin varmasti pääsee vähemmällä l/100km jos ajo tyyli ei muutu. vertaa esim diesel skoda felicia vapari 1,9l moottori kulutus n.7l ja turbo versio samasta autosta n 5l /100km.

juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa skuire

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #21 : 12.09.06 - klo: 18.08 »
Näinköhän toimii ahdin nitro moottorissa koska painetta sylinteriin ei saa millään kontrolloitua, toisin kuin venttiili moottorissa (4-tahti). Imuventtiili menee silloin kiinni kun mäntä tulee ylös ja pako venttiili aukeaa.

Vaikka toisaalta kaverin papiska kierti aika kivasti kun pistettiin säätöventtiili täysille ja työnnettiin paineilmapistoolilla paineilmaa kaasarin terveestä :D

Poissa joorz

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #22 : 12.09.06 - klo: 21.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"
eipä se aina noin ole turbo vastaan vapari niin varmasti pääsee vähemmällä l/100km jos ajo tyyli ei muutu. vertaa esim diesel skoda felicia vapari 1,9l moottori kulutus n.7l ja turbo versio samasta autosta n 5l /100km.

ja noissahan ei sitten ole enää samat puristukset, eli kaksi täysin erilailla rakennettua moottoria. jos otat tuon diesel vaparisi ja asennat siihen turbon niin et varmasti saa kulutusta laskettua edes lähelle tuota 7litraa vaan syö se väkisin enemmän, muutoin menee laihalle.
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"

juu ja uskoisin että tuon superchargerin elikkä remmiturbon saa toimimaan metsku moottorissa. sehän ei tarvitse rikastusta kuten turbo joka enemmän ahtaessa tarvitsee enempi polttoainetta , koska tuo supercharger pyörii samassa suhteessa kampuran kanssa aina.

juu samassa suhteessa mutta ei varmasti ole suhde 1:1 ja lisääntynyt ilma tarvitsee aina lisää löpöä tai ei kone käy, tai käy laihalla. (piste)

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #23 : 12.09.06 - klo: 22.00 »
Lainaus käyttäjältä: "skuire"
Vaikka toisaalta kaverin papiska kierti aika kivasti kun pistettiin säätöventtiili täysille ja työnnettiin paineilmapistoolilla paineilmaa kaasarin terveestä :D


Ilmeisesti kyseessä oli ns. "säätösuutin", vanha viisaus :D

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #24 : 12.09.06 - klo: 22.07 »
itseppä asiassa molemmat koneet on samoja mutta turbossa jonkin verran matalammat puristukset.

EI todellakaan turbo automaattisesti nosta kulutusta koska moottorin hyötysuhde nousee.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa joorz

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #25 : 13.09.06 - klo: 08.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Nasty"
itseppä asiassa molemmat koneet on samoja mutta turbossa jonkin verran matalammat puristukset.

EI todellakaan turbo automaattisesti nosta kulutusta koska moottorin hyötysuhde nousee.


ei jos auton suunnittelun lähtökohtana on tehdä turbo malli, mutta jos jälki turbotat koneen vie se enemmän löpöä kuin orkkis mylly.

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #26 : 13.09.06 - klo: 11.49 »
Mihin perustuu väite että jälkiasennus turbo vie automaattisesti enemmän löpöä?

tietysti kulutus nousee kun jälkiturbotettua vehjestä poljetaan innoissaa alkuhuumassa mutta jos ajo tyyli on sama niin väitän että kulutus pysyy samoissa tai laskee.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa joorz

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #27 : 13.09.06 - klo: 14.13 »
se perustuu siihen että, jos auto jälkiturbotetaan niin:

ilmamäärä koneessa lisääntyy, vakio paine imusarjassa vakio esim -0.2bar ja turbo koneessa +0.5bar. eikö?

noniin kun nyt tiedetään että koneessa on enemmän ilmaa niin on pakko myös lisätä löpöä että seos ei menisi laihalle ja polttaisi mäntiin reikiä.

eli vaikka autoa ei kengittäisi sen enempää kuin vakiotakaan tuo turbo(remmi) työntää kokoajan enemmän ilmaa koneeseen kuin kone vakiona sitä imisi on seos jotenkin saatava kohdalleen ja harvempi sitä tekee muuten kuin poistamalla turbon tai lisärikastamalla seosta.

vai keksitkö parempaa ideaa tuon seoksen säätämiseen?

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #28 : 13.09.06 - klo: 14.45 »
huomaa että turbo ei ahda myöskään kokoajan vakio paineilla ja koneen hyötysuhde on parempi joten vähemmän menee poltetusta bensasta hukkaan lämpönä.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa joorz

  • Jäsen
    • Profiili
Remmiahdin nitroon...
« Vastaus #29 : 13.09.06 - klo: 17.38 »
totta.
mutta kyllä se sen lisärikastuksen tarvii tai tulee koneremppa, tiedän kokemuksesta.