12Track tour talven sääntöspeksailut ja kalenterista alustava ajatus alla.
-C-12 ei teknisiä muutoksia > vapaa ennakko säätimessä + 6,5t moottori
-GT-12 luokassa on esitetty toiveita ajaa luokka C-korilla eli CS-12 säännöillä mutta yksityyppimoottorilla (sama Reedy). Tämä asia vielä mietinnässä, mutta GT-12 luokalla jatketaan 12Trackissa.
-GT-12 vapaa rengas
-Pitoainesääntö CS High grip, Speedtech Foam liquid, lisäksi MXLR pitoaine myös sallittu.
-kilpailupäivä lauantai, sarjanpäätöskilpailu la-su (erilliset kisat)
-yksi vaihtoehto olisi myös tehdä ennakkoilmoittautuminen, jossa vaihtoehtoina CS-12, GT-12 ja C-12. Jos ilmoittautumisia luokkaan ei tule "järkevää" määrää, niin luokkaa ei ajeta. Esim Briteissä on luovuttu C-12 Modified luokasta kokonaan toistaiseksi, koska alle 5 kuljettajaa ilmoittautunut sarjaan.
Mielestäni jos halutaan ajaa CS-12 luokkaa, niin sitten olisi paras mennä EFRA:n mukaisilla 13,5t spec säännöillä, joissa on vapaa moottori ja ajoaika on 8minuuttia.
Olen kuitenkin sarjan vetäjänä tullut tulokseen, että GT-12 jatkaa virin rinnalla tulevana kautena. Katsotaan tämän kauden jälkeen mitä seuraava kausi tuo luokkien suhteen tarjolle. Itselläni on omakohtaista kisakokemusta erfra spec 13.5t luokasta niin kauan kuin sitä on ajettu (2009>). Perustuen omakohtaiseen kokemukseen ja siihen, että CS-12 = EFRA spec 13.5t > luokka on todella lähellä virin tuloksia, esim. Oulussa oma viritulos (SM TQ C-12) versus 13,5t vapaalla koneella eroaa vain hieman reilu 2 kierrosta. Tuohon tulosikkunaan ei ole ajanut viime vuosina kuin 2-4 kuskia A-finaalissa viritehoillakaan. Näkisin että tehot ovat kuitenkin 13.5t koneella (olipa avoin tai ei) maltilliset verrattuna viriin, joka helpottaa ajamista huomattavasti. Mutta kokemuksiin perustuen näkisin, että erot kärjen ja A-finaalin perän välillä olisivat paljon suuremmat kuin GT-12 luokassa saadaan aikaiseksi.
Yksi mielenkiintoinen ajatus kuitenkin tuli mieleen, joka voi olla hyvinkin tulevaisuutta. C-12 ja CS-12 avoimella moottorisäännöllä 13.5t käämillä, sillä erotuksella että viriluokassa olisi vapaat ennakot, stokkiluokassa blinky. Tällöin voisi ajaa samalla kalustolla molempaa luokkaa. Tuo vaatisi kuitenkin testailua, mutta sanosiin, että tulos ei varmasti jää paljoa nykyisestä virivauhdista edes itselläni (jos 6.5t open vs 13.5t blinky ero on alle 2,5 kierrosta 8minuutissa). Vertailu on siis tehty EM A-finaalivauhdin kuskin tuloksilla ja vaihtelee varmasti riippuen ajajasta. Mutta kärki vs kärki tuo on hyvä vertailupohja.
Vertailu edelliskevään 12TT kisojen GT-12 tuloksiin verrattuna oma tulos, joka ajettu samalla rataprofiililla, samanvauhtisella pidolla (viritulos sama kuin kisoissa) EFRA spec koneella on noin 3 kierrosta nopeampi kuin GT luokan paalutulos....
Vuosien varrella on tehty paljon tehoja pudottavia toimenpiteitä eri luokissa, esim touringissa ajettuun 5 kennolla , 12 lankaisella koneella jne, japanissa ajettiin tourinkia jopa 4 kennolla. Tätä pitää puntaroida. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä lisää stokkiluokkia mutta tuossa voisi olla ideaa tulevaa varten.
Alustava kalenteri 2022-2023:
3/4 tai 3/5 lasketaan
R1 ÄkPA Äänekoski 10.12. (vko 49)
R2 VUA Powerpark 28.1.2023 (vko 4)
R3 ?
R4 & R5 OSPA (vko 8 tai 9)
C-12 kilpailijanumerot kaudelle 2023
1 Vesa Yli
2 Panu Vehniäinen
3 Miikka Luhta
4 Jarno Pottonen
5 Tuukka Tiainen
6 Tommi Tirroniemi
7 Olavi Tenno
8 Sami Salmela
9 Leo Hongisto
10 Tauno Meriläinen
11 Sami Munck
12 Tomi Seppälä
13 Jaakko Huhmarsalo
GT-12 kilpailijanumerot kaudelle 2023
1 Janne Koivisto
2 Juha-Matti Heikkala
3 Jaakko Huhmarsalo
4 Jukka Häkämies
5 Eero Häkämies
6 Tommi Tirroniemi
7 Tauno Meriläinen
8 Ilpo Koivisto
9 Olavi Tenno
10 Mika Enroos
11 Verneri Valtanen
12 Nico Väyrynen
13 Jani Mäkinen
14 Esa Hintsala
15 Jyri Mäkelä
16 Jukka Kankaanpää
17 Ville Pasanen
18 Marko Pasanen
19 Jari Pasanen
20 Emma Hiekkanen