Kirjoittaja Aihe: Crossiradan materiaaleista  (Luettu 5012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Crossiradan materiaaleista
« : 05.09.11 - klo: 13.58 »
Semmosta tuli mieleen kun on sadellu taas viimeaikoina ja saviradat nopeesti ajokunnottomana ja tapauksesta riippuen kestää kuivua kauankin, niin miksi ratoja halutaan tehdä juuri savesta. Oon sitten käyny ajamassa hiekkamontuilla ja ikinä ollu vedestä haittaa, hiekka kun läpäisee vettä niin hyvin. Miksei siis ole hiekkaratoja? Tuntuis olevan helppo muokata, kestää vettä, pölinät sais kuriin sopivasti kastelemalla, pito oli hyvä sopivilla renkailla jne.. Huonoja puolia ei omatekosella pikkuradalla vielä ilmenny, vaikka niitäki varmaan on.  Onhan näitä  eri materiaaleja varmaan kokeiltu, olis vaan kiva tietää miks se savi on niin suosittu ratamateriaali?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Wh1teDe4th

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #1 : 05.09.11 - klo: 14.26 »
Samaa olen itsekkin miettinyt. Varsinkin kun tuo savi on aika kovaa, niin aika kaukana on minusta tuo käsite "crossi". Mielestäni autot saisivat mennä edes joskus luisussa, nythän pito on aivan järjetön. Toki saviradan huolto on varmasti vähäisempää, kuin esim hiekan joka siirtyy paikasta toiseen.

Omakohtaista kokemusta ei ole vielä mistään materiaalista. Joten mielipiteeni perustuu vain ja ainoastaa video materiaaliin.

Olisi tosiaan hauska kuulla perusteluita tuolle savelle.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #2 : 05.09.11 - klo: 14.30 »
Ai savella ei autoa saa luisuun???  :laugh:
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa ppulkkkin

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #3 : 05.09.11 - klo: 14.53 »

Heti ainakin se tulee mieleen, että rata ei hiekasta tehtynä pidä muotoaan kovinkaan hyvin. Jos on useampi kuin yksi auto ajamassa ja mitä tehokkaampia autoja sekä mitä kovempaa ajetaan, niin varsinkin mutkista se kevyempi aines kertyy sinne reunoille.

Sitten vielä hyppyjen teko hiekasta vois olla jopa mattojenkin kanssa melkonen homma. Tai ei niinkään se tekeminen vaan se että saisi hypyt pysymään kasassa.

Semmosta tuli mieleen kun on sadellu taas viimeaikoina ja saviradat nopeesti ajokunnottomana ja tapauksesta riippuen kestää kuivua kauankin, niin miksi ratoja halutaan tehdä juuri savesta. Oon sitten käyny ajamassa hiekkamontuilla ja ikinä ollu vedestä haittaa, hiekka kun läpäisee vettä niin hyvin. Miksei siis ole hiekkaratoja? Tuntuis olevan helppo muokata, kestää vettä, pölinät sais kuriin sopivasti kastelemalla, pito oli hyvä sopivilla renkailla jne.. Huonoja puolia ei omatekosella pikkuradalla vielä ilmenny, vaikka niitäki varmaan on.  Onhan näitä  eri materiaaleja varmaan kokeiltu, olis vaan kiva tietää miks se savi on niin suosittu ratamateriaali?
Stampede w/ Velineon VXL || Losi MicroT || Eurgle 2,4 Ghz

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #4 : 05.09.11 - klo: 15.53 »
Kyllähän se hiekka siirtyy ulkokurviin ja hyndät kuluu, mut toisaalta ei tule "reikiä" niinkuin saviradalle. Ja tossa kun ajelin 12 akullista hiekkamontulla tosi lyhyttä rataa ympäri(eli kulutus oli yhelläkin autolla kohtuullista), niin ei se rata kulunu häiritsevästi kuin parista kohdasta jossa oli kova maa hiekan alla ni ei viittiny laparenkailla siinä kohassa enää ajaa kun tuli kiviä esiin. Lyhensin siis lenkkiä entisestään ja ne kohdat missä hiekkaa oli paksusti niin kuluminen näytti asettuvan, eli pysy samannäkösenä myllättynä hiekkana. Ja helppo tollasta "hiekkalaatikkohiekkaa" on tasailla tarpeen mukaan. Hyppyjä oli muutama ja niihin tuli uria muttei mitään mikä ois ajoa haitannu. En tiiä sitte onko nykyaikanen 1/10 buggy tarkotettu vähä sileemmille ja kovemmille pinnoille, mutta toi takavetoslässi meni ihan hienosti ku on vaan sopivat renkaat.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #5 : 05.09.11 - klo: 16.00 »
Radan kestävyysvaatimuksia voi arvioida sitä vasten, että Lavangon radalla viikko sitten ajettiin lauantaina polttiskrossin SM-kisassa yhteensä noin 7.000 läppiä eli jokaisen mutkan ja hyppyrin piti kestää tuo ajomäärä.

Se oli lauantai ja sitten seuraavana päivänä radan oli taas oltava SM-kisakunnossa toista lähes yhtä kuluttavaa päivää varten.

Lauantaina tuore rata kului enemmän. Sunnuntaina pehmeän pinnan kuluttua pois alla oli useimmissa paikoissa tosi kova ja sitkeä savi, joka ei sunnuntaina enää kulunutkaan niin paljoa.

Kaikilla radoilla ei tosin ajeta tuollaisia määriä "kerrallaan".
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #6 : 05.09.11 - klo: 23.11 »
Mitäköhän se hiekkalaatikkohiekka tekee autolle..paikat on väljänä ja laakerit entisiä melko nopeasti.
Tänäänkin saviradalla ei tarvinut kuin lastata isommat lätäköt ja kovaa ajoa :azn:
..ja meni kyllä luisussakin  :laugh:
« Viimeksi muokattu: 05.09.11 - klo: 23.16 kirjoittanut P.R »
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #7 : 05.09.11 - klo: 23.25 »
Radan kestävyysvaatimuksia voi arvioida sitä vasten, että Lavangon radalla viikko sitten ajettiin lauantaina polttiskrossin SM-kisassa yhteensä noin 7.000 läppiä eli jokaisen mutkan ja hyppyrin piti kestää tuo ajomäärä.

Se oli lauantai ja sitten seuraavana päivänä radan oli taas oltava SM-kisakunnossa toista lähes yhtä kuluttavaa päivää varten.

Lauantaina tuore rata kului enemmän. Sunnuntaina pehmeän pinnan kuluttua pois alla oli useimmissa paikoissa tosi kova ja sitkeä savi, joka ei sunnuntaina enää kulunutkaan niin paljoa.

Kaikilla radoilla ei tosin ajeta tuollaisia määriä "kerrallaan".

Hiekasta tehtynä rata olisi ollut lopulta pelkkä ränni ja autoissa olisi pitänyt olla liput pitkän varren nokassa että olis nähny edes lipuista missä auto menee.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #8 : 06.09.11 - klo: 08.17 »
Joo eilen ajettiin saviradalla ja auto kyllä meni ihan tarpeeks luisussa  :grin: Riippuu varmaan autosta minkä kokoset heikanjyvät tai kivet tekee eniten hallaa, mut luulis sen ohuen savipölyn tunkeuvan parhaiten laakereihin ja muihinkin ahtaisiin väleihin. Montulla meni muutaman kerran sopivankokonen kivi vetarin ja tukivarren väliin ja jumitti vähä menoa, muttei hajottanu mitään.

eli ehkäpä johonki satunnaisempaan ja vähäisempään käyttöön hiekkabaana vois toimiakkin (joku takapiharata) ja sm tason polttisbaana taas pitää olla kova savirata kulutuskestävyyden takia.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #9 : 06.09.11 - klo: 09.50 »
Ainakin sähköpuolella on on säännöissä pykälä, että radan tulisi pysyä mahdollisimman muuttumattomana kilpailun aikana. Tämän takia savi on loistava materiaali radan rakentamiseen. Esim Vaasan MM-kisoissa ajettiin arviolta yli 55000 kierrosta viikon aikana ja rata pysyi käytännössä täysin samanlaisena koko viikon. Hiekkarata ei olisi pysynyt samanlaisena edes ensimmäistä treenikierrosta.

Radan ylläpitoon ei yleensä ole liikaa tekijöitä, niin on helpompaa tehdä keväällä rata kuntoon ja seuraavan kerran koskea siihen seuraavana keväänä. Toki jotain pieniä korjauksia joutuu kauden aikana tekemään, mutta aika vähällä yleensä pääsee.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa Wh1teDe4th

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #10 : 06.09.11 - klo: 15.43 »
Ok, selvisi tämäkin asia nyybälle. :D

Näin minä itsekkin sitä ajattelin, että kulutuskestävys ja radan huolto ovat suurimmat edut.


Miten muuten tuo pöly, savi vs hiekka vs urheilukenttä murske? Mikä on käytännössä se pahin auton kannalta ja onko tuosta edes mitään haittaa?

Itselläni varmasti lähin harjoittelupaikka on entinen urheilukenttä ja se on tuollaista hienojakoista mursketta. Tuskin tulee aina ajatteua 100km lähimmälle savibaanalle.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #11 : 06.09.11 - klo: 16.05 »
Britit tykkää ajaa keinonurmesta tehdyillä radoilla.

En sitten tiedä kuinka kova homma sen kunnossapito on. Se saattaa sopia sinne sateiselle saarelle.

Suomen suvessa ei paljon sada, niin ei sillä ole niin väliä... :grin:
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #12 : 06.09.11 - klo: 16.47 »
Meillä Lahdessa on radassa turffi, kivilaatta, ja yksi mutka jossa on asfallti pohja niin se on päällystetty hiekalla. Se hiekka kyllä syö autoa ja tunkeutuu jokaiseen maholliseen koloon. Samoin kun rata on suurimmaksi osaksi turffia niin pito on kokoajan ihan älytön oli rengas mikä tahansa. Voimansiirto on kovalla rasituksella, renkaat irtoilee helposti liimauksiltaan. Keksin enemmän huonoja puolia tuosta kuin hyviä.. Kyllä se savi on se jolle nämä M-8 ainakin on tehty.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #13 : 06.09.11 - klo: 18.21 »
vähän off topic mut eihän se rata ole Lahtea nähnytkään sehän on asikkalassa.
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #14 : 06.09.11 - klo: 19.21 »
Hyvä selvennys Lahden radalta.

Siis Britit ajaa sähköautoilla turffilla. Ei M8.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #15 : 06.09.11 - klo: 20.13 »
vähän off topic mut eihän se rata ole Lahtea nähnytkään sehän on asikkalassa.
Ei niin, mutta meille Lahtelaisille se on se lähin rata tähän mennessä ja siksi sen ovat radan rakentaneet henkilöt nimenneet.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Crossiradan materiaaleista
« Vastaus #16 : 06.09.11 - klo: 20.39 »
vähän off topic mut eihän se rata ole Lahtea nähnytkään sehän on asikkalassa.
Ei niin, mutta meille Lahtelaisille se on se lähin rata tähän mennessä ja siksi sen ovat radan rakentaneet henkilöt nimenneet.

On kyllä ihan hieno ja asiallisesti tehty rata vesivehmaalla. Pinnat monipuoliset. Vielä kun itsekkin pääsis tänä kesänä/syksyny sinne koittamaan vähän bugi meininkiä. Ocm venailis hallilla valmiina ku sais vaan aikaseksi lähettyä sinne.

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *