No laitetaampa ihan vertailun vuoksi omat kokemukset assosta ja myöhemmin Xraystä.
Minun ensimmäinen autoni oli käytetty HPI, ei mitenkään huippukunnossa, mutta kesti todella hyvin. Se kestävyys oli todella hyvä asia koska varaosia ei ollut saatavilla/valmistus lopetettu :mrgreen: . Toinen autoni olikin asso TC3racer. Oli se mukavaa päästä itse rakentamaan (auton rakenne ja miten se toimii selviää rakentamalla todella hyvin)! Aloittelijana minua helpotti yksinkertainen voimansirto (kardaani) ja selkeät rakennusohjeet. Ja luonnollisesti plussaa on myös perus ok säädöt heti paketista (ihan ok sekä matolla että asfaltilla). Täytyy sanoa että olin todella tyytyväinen autoon.
Sitten alkoivat ongelmat. Hieman kireämpää moottoria ja vähän enemmän yritystä ajoon ja törmäykset eivät enään olleet nokka edellä seinään tyylisiä(jolloin auto kestää parhaiten). Meillä on Jyväskylässä semmoinen rata että seinät on 10-20 cm ajoradasta. Kun ajaa täysillä aivan seinän vierestä, joskus menee hieman pitkäksi, jolloin seinään ei osukaan etupuskuri, vaan renkaat. Naps, naps, naps! Tukivarret paukkumaan vaan :twisted:. Joku assolainen voi kertoa mitä pari asson tukivarsia maksaa. Ja vauhdin kasvaessa väljää ilmestyi yhden akun aikana aivan törkeästi, saman verran kuin Xrayllä kuukaudessa! Assolaiset voivat tähänkin kertoa jonkun niksin (yhden niksin tiedän minäkin, älä aja seinään :lol: ). Muutoin asso oli hyvä auto, ei tarvinnut kardaania kiristää kertaakaan! Tosin torque steeriä korjaamaan on assossa laitettu hassut taka-auraukset, jonka ansiosta auto kulkee eteenpäin hieman vinossa :lol: .
Ensimmäisen kansallisen kisani sitten ajoinkin Xrayllä. Xrayn kestävyys ja laatu on omaa luokkaansa. Samanlaisia tukivarren-tappo-seinä-kosketuksia tuli edelleen, mutta mitään ei hajonnutkaan :shock: !
Nyt loppu yhteenveto.
Jos nyt minäkin sitten sanon suoraan, niin en tiedä kestävämpää autoa kuin Asso. Ja tämä nimenomaan aloittelijoiden käsissä, jolloin ajolinjat ovat vielä vähän hakusissa. Kyllähän senkin tietenkin rikki saa, kun riittävän lujaa törmäillään.
Enkä tiedä toista autoa, joka suoraan paketista koottuna toimii yhtä hyvin radalla kuin radalla. Enkä autoa, jolla olisi paremmat kokoonpano- ja säätöohjeet.
Puhut asiaa. Mutta minäpä tiedän kestävämmän auton :P . Kestävämpi auto on Xray. Ainoa asia mitä tartee vaihtaa useammin on ne blade jutut mitä laitetaan sinne vetoakseleihin suojaamaan diffin ulostuloja. Xray Evo2sesta sain takaiskarintuen rikki, mutta tilallehan voi laittaa sen muovisen monta kertaa halvemman ja hajoamattoman, tai ostaa suoraan se Xray raycerin.
Mitä säätöihin tulee, Xrayn perussäädöt eivät aivan suosikkini ole, mutta eihän assollakaan ajeta sen perussäädöillä. Xrayhin saa hyvät säädöt, kun kysyy toiselta Xray kuskilta tai lukee netistä. Sekään ei siis ole ongelma.
Ohjeet ovat Xrayn autoissa aivan omaa luokkaansa:
värikkäät ja yksityiskohtaiset. Evo"sen ohjeiden kanssa tosin oli vähän semmoista, että aivan kaikkea ei kerrottu, mutta assossahan joutuu jo tekemään virityksiä diffiin
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3145&postdays=0&postorder=asc&start=60 . Xrayn mukanahan tulee myös semmoinen todella pitkä erillinen säätöopas, jossa neuvotaan miten jotain säädetään ja mitä se voi vaikuttaa, ihan hyödyllinen opus.
Mutta erityisesti aloittelijan kannattaa harkita sitä Xrayn Rayceria. 250 e, suunilleen samanhintainen asson racerin kanssa, mutta paljon parempi, itsekin ajan sillä, teponoja ja minkkinen ajavat sillä, kaikki kuitenkin pyörivät ajoittain stanun top 3 kärjessä. Asson raceriä ei ole kauheasti top 3ssa näkynyt.
Xrayn Raycer on myös todella helppo koota. Kaikki mikä alussa oli mulla evo2sen kanssa epäselvää, on nyt tehty helpommin. Evossa avoimet pallokupit piti laittaa tietyin päin(ei mainittu ohjekirjassa), mutta raycerissä ne sopivat molemmin päin. Säätömahdollisuudet ovat yhtä laajat(paitsi raycerissä ei voi vaihtaa akkujen paikkaa) ja helpot. Kaiken lisäksi Xraylle on tässäkin foorumissa oma osio, josta löytää säätöjä ja mukana tulee Xray VIP card, jolla pääsee mytsn vip sivuille. Sieltäkin löytyy ihan hyödyllisiä vinkkejä.
Hinnoista sen verran, että Xrayn oneway maksaa puolet asson omasta, pari tukivarsia on siinä 7e luokkaa (aika lähelle puolet tai vähemän asson tukivarsista) tosin niitä ei saa rikki, ei ainakaan meikäläinen. Ne Xrayn laakerit on kyllä hirvittävän kalliita. Tosin 1/4 hinnasta saa samankokoisia schumin laakereita. Mutta on ne Xrayn laakerit laadultaan, WHOW.
Ei mulle tästä mainospuheesta makseta, ihan oikeasti. Olen vain Xrayn pauloissa. Xray laatu... RC nirvana.
Jos ei omassa kerhosssa ole toista Xray ajajaa, osta joku muu auto, jos on, kannattaa harkita. Xray on huomattavasti nuorempi auto kuin asso, joten assoon pitäisi aina löytyä hyvät säädöt. Xray taas on laadultaan parempi, kumpi merkaa aloittelijalle enemmän?
Sitten vielä yksi juttu. Kannattaa ihan oikeasti aloittaa heti kiertämään kisoja. Itse vaan kruisailin kerholla muutaman vuoden ennenkuin uskalsin mennä ajamaan (lähinnä kalusto ja ajotaito hävetti :oops: ). Yhdessä kisassa oppii enemmän kuin puolessa vuodessa.