Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - S.Trzaska

Sivuja: 1 2 3 [4]
91
Tulokset / LRP Touring TULOKSET & jälkipeli
« : 05.10.03 - klo: 21.02 »
totanoin se video ei mun xp:llä näkynyt... kuvassa näkyi vain kuinka musta muuttuu siniseks  :? muuten ois kyllä aika hienoo jos on videoita

92
Tulokset / Re: LRP Touring jälkipelit
« : 05.10.03 - klo: 15.58 »
Onneksi olkoon Christer!

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


- onnea Sebastian! Siinä meillä on todellinen kisaaja! Näprää täysin itse autonsa ja voittaa kisan radalla, jossa ei ole koskaan ennen ajanut, hieno suoritus!



Kiitos! Tosin säätövinkit, kyyti, sorvaus ja muu apu tulee kyllä muilta kisaajilta ja kerholaisilta. Kiitos siitäkin!

 :D  :evil:
++uusi Matrixini kulki ihan tosissaan   8)
+Pizzatilaus
+Numerointi helpotti erien lähdöissä
+Tulospalvelu, kuulin printterin raksutuksen jo poistuessani lauteilta
+Oli tiukka kisa alkuerissä Viljamin kanssa ja Mikon kanssa finaaleissa... Mikä Viljamin autoon meni finaaleissa :shock:
-oma mollametsästys toisessa finaalissa, joka lopulta johti siihen että autoni meni pöydän alle häpeämään :wink:

Kisat olivat mielestäni loistavasti järjestetty.
Kiitos VAU.

93
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 07.08.03 - klo: 17.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Ankku"
MOI!

Järjestäkäähän kisatapahtuma, ja huomioikaa myös meidät mini-z F1 auton omistajatkin :)

Kysymykseni koskee mini-z F1 autoani.. Siinä on paketissa mukana tullut tasauspyörästö, en tiedä varmuudella onko se kuula vai ratasmallinen. Mutta ongelmana on tasauspyörästön toiminta rataa ajettaessa vastapäivään, tällöin perä karkaa hitaassakin vauhdissa yli. Kun taas ajan myötäpäivään tasauspyörästö pelaa kuin unelma ja perä pysyy nätisti hanskassa.

Mikä mättää ?

Terv, Ankku


Itse huomasin racerissäni saman ongelman, joka liukkaalla on erittäin iso ongelma. Ennenkuin ostat jousia tai mitään niin tarkastappas tämä(oletan että autosi on kunnossa):

Autossasi on varmaan ratasdiffi. Kun pidin autoa ilmassa ja painoin kaasua, vasen pyörä pyöri hitaammin kuin oikea. Tämä johtuu siitä että liukulaakerit ovat kosketuksissa vain vasenta pyörää koskettavaan akseliin, kun taas oikea pyörä on täysin vapaa. Laakereiden puhdistaminen auttaa hieman, mutta sama ongelma pysyi. Ratasdiffissä ei ole kuuladiffiin verratuna juuri ollenkaan vastusta, jolloin pienikin kitka laakereissa vaikuttaa. Ajaessa kun liukulaakereille tulee enemmän painoa päälle, kitka vain kasvaa. Kuulalaakereissa ongelmaa ei ole.

Toisin sanoen helpommin käy niin, että vasen pyörä ei pyöri ja oikea sotkee viimeistä päivää. Tämän voit todeta pitämällä autoa ilmassa ja painamalla kaasua (jälleen kerran), sitten kokeilet hellästi koskea vasemman renkaan kosketuspintaa. Toteat sitten että kuinka helposti se vasen rengas pysähtyy ja teet saman testin oikealle renkaalle. Voin varmuudella sanoa että vasen pysähtyy helpommin.
Tai sitten vaan pidät toisesta renkaasta kiinni ja pyörittelet toista ja vertailet.

Vaikka diffisi olisi kuinka herkkä pyörimään niin että renkaat pyörivät vastakkaisiin suuntiin, se ei meinaa mitään :shock: ! Itselläni oli myös herkkä diffi, mutta kun toinen pyörä pyörii herkemmin kuin se toinen (niinkuin tuossa kuvailin), herkkä diffi vain pahentaa asiaa (liukulaakereilla siis, kuulalaakereilla asia on paremmin).

Mutkassa sellaisella diffillä:
Kun käännyt vasemmalle (vastapäivään) paino siirtyy oikeanpuoleiselle renkaalle (joka siis pyörii helpommin), pikkusenkin liikaa kaasua, kriittinen rengas sutii ja huomaat ajavasi väärään suuntaan.
Oikealle käännyttäessä tämä herkemmin pyörivä rengas kevenee ja sutii, mutta vasen rengas (se jolla paino on), pyörii etenemis vauhtia ja siis pitää, jolloin perä ei luista. Tällöin pystyin vahatulla puulattialla, pienellä alkuvauhdilla, kääntää oikealle ja samaan aikaan painaa täyden kaasun. Spinnaamatta. Vasemmalle kun yritin samaa, auto spinnasi heti.
Nämä tulokset siis TÄYSIN vakiolla racerillä, ja ladattavilla akuilla (4*1,2V), kertakäyttöakuilla (4*1,5V) spinnailee vielä helpommin.

Ratkaisuja on pari:
-lukitset ratasdiffin tunkemalla sinne jotain sisään (siinä on pieni E klipsi joka pitää sen koossa)
itse sitä kokeilin, kääntyi yhtä hyvin molempaan suuntaan, mutta huonosti mutkaan sisään. pusketti vaan ja oli suorilla vakaampi :roll:

-Mutta jos olet aikeissa tehdä asian oikein 8) , niin medasecilta kuulalaakerit ja kuuladiffi on must. Tähän ratkaisuun itse päädyin, enkä ole katunut. Etuja on muihin esittelemiini ratkaisuihin: Toimii,  ja kuulalaakerit nostaa huippunopeutta ja parantaa tarkkuutta ja kestävät pitkään. Kuuladiffissä vielä sekin että kun se on ulkoisesti säädettävä (pidät kiristyspultista kiinni ja kierrät toista rengasta, 10sek ja voila), sitä säätämällä on helppo muuttaa auton käyttäytymistä mutkassa. Tiukempi diffi- käänty huonosti mutkaan sisään, mutta hyvin ulos, vakaampi. Löysempi- kääntyy paremmin sisään ja takapito on parempi mutkasta ulos tultaessa. Kuuladiffissä se jäykkyys parantaa auton vakautta kiihdytyksissä ja suoralla. Tämä sen takia että takapyörät pyörivät samaa vauhtia.

Tämän jälkeen vasta rupeat miettimään parempia renkaita ja jousia. Mutta ihan ensimmäiset viritykset on ehdottomasti oltava kuulalaakerit ja kuuladiffi 8) !

94
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 19.07.03 - klo: 17.59 »
Tarkoitin siis kaluston hajoamista, lähinnä noparien ja vastaanottimien. Kun kyseiset osat suojaa "oikein" niin tuskimpa hajoaa. Eiköhän se ole se ilmapallo yksi parhaita metodeja (kun vaan tukkii sen suun sinitarralla). Toinen voisi olla "sisäkoppa"  :shock: esim lexanista. Ovat sen jotkut teipistäkin tehneet, se nimittäin suojaa myös moottoripäätyä ja servoa. Itse ajoin Kuusankoskella itsekyhätyllä sisäkopalla eikä tullut pisaraakaan sisään (ennenkuin se meni huonoks, nyt olen tehnyt vastaavan muovista).  :roll: Tosin sadekelin kokemukseni on hyvin vähäistä kun olen vain tämän vuoden kisannut, siispä voi olla että olettamukseni suojaustaidon merkityksestä on väärä. :wink: Anteeksi siis hieman huomaamaton kommenttini, onhan se totta että sade pilaa hyvän kisan. Sen varmasti todistaa hajonneet laitteet ja virissä varsinkin sekaisin oleva "loppu pakka" kuten joku aikaisemmin sanoi.

95
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


Tarjolla olisi varmasti avoin vakioluokka TJ-10:n moottorisäänöllä, ja sen mestaruussarja ilman ikärajaa, jos osanottajia löytyy.



Huh, huh...  :D  Suuri paino juuri vierähti pois selästäni. Toivotaan vaan että tulisi tarpeeksi osanottajia. Missään nimessä en rc-autoilua jättäisi, siirtyisin viriin jos pakko ois, tuntuis vaan hieman aikaiselta yhden kauden jälkeen.

96
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 18.07.03 - klo: 19.10 »
Onnea Jonille ja muille voittajille!
Kaikki kisojen hyvät ja huonot puolet ovat tainneet jo tulla esille. Ainakin vakioon rata oli mielestäni liian pitkä, johtuisiko siitä ja peltirakennuksesta häiriöt, jotka pilasivat minun kaksi ensimmäistä finaalilähtöä. Toisaalta eihän niitä häiriöitä kaikilla ollut (eikä minullakaan kuin kahdessa lähdössä), voi olla minun oma moka. Kiitos kuitenkin kaikille jotka auttoivat ongelmien ratkomisessa!
En ymmärrä miksei sunnuntaina voitu ajaa yhtä alkueräkierrosta, tekisi kyllä mieli tietää että miksei :?  :?: mitä järjestäjät sanovat... tuskin sitä piruuttain sillain päätettiin. Anyway eiköhän kärki olisi ollut sama kuivallakin, ajotaidon lisäksi he osasivat selvitä sateesta kunnialla.  

Kahtena plussana tässä kisassa (kuten muissakin kisoissa), joka on yksi syy miksi juuri rc-autoilu on niin hauskaa, on hyvä tunnelma varikoilla ja ajajakorokkeella ja se että ongelmiin löytyy aina apua. Kisaamisesta tekee paljon helpompaa ja mukavaa oman kerhon huojumaton tuki (kyydit, sorvausapu, jne...)

Säähän ei voi vaikuttaa, huoleksi jää vain kuinka tilanne hoidetaan. Sadekatoksien osalta tilanne hoidettiin loistavasti, olisi ollut hirveää yrittää säätää ja suojata autoa vedeltä kaatosateessa  :lol: .

Kiitos Jarelle ja Harrille kyydeistä ja Tuurelle sorvaamisesta!
Kiitos kaikille muillekkin avusta!

97
Kilpailijoiden kanava / Akut ja TJ-10
« : 18.07.03 - klo: 16.21 »
Talvella kun ajoin stanua 2400:lla, joka kierroksella suoran päässä auto aina hiipui hetkellisesti ja kun oli 3 min. ajettu, tiukimmatkin mutkat piti ajaa kaasu pohjassa. Sillä kyllä A finaaliin pääsin, mutta kärkeen ei ollut mitään asiaa (ajonkaan puolesta :wink: ). 2400 ei kuitenkaan todellakaan olisi tehnyt mieli 5 minuuttia ajaa. 4 min siinä mielessä hyvä jos ei heti alussa halua parhaita akkuja ostaa.

Kesälle kuitenkin hankin medasecilta sanyon 3300 (en tosin parhailla numeroilla vaan racer hintaluokkaa), ja nyt 4 min tuntuu aivan liian lyhyeltä, kisahan on vasta lähtenyt kunnolla käyntiin kun jo pitää lopettaa :( ...

Kumpia sitten pitää suosia; vasta alkajia joilla ei budjettikaan suuri ole, vai stanun A finaalia joka kohta jo viriin siirtyy :? ? Hyvähän se olisi että alussa kustannukset olisivat pienempiä, mutta mukavaa myös jos edes 4 min (ehkä jopa viisi) kestävät akut eivät olisi niin kalliita. Ne 2400 kun eivät ainakaan minulla 4 min kestäneet, ehkä sitten paremmin kaasua säästelemällä tai sitäkin hitaammalla moottorilla, mutta se ei kuulosta hyvältä :cry: . Toisaalta ainakaan kesällä ole montaa jäänyt A finaalista yli... :roll:

98
Huolestuin vaan että voinkohan minä ajaa ensi vuonna vakiota kun tänä vuonna täytän 16(elokuussa), varsinkin kun sillä tulee olemaan NM arvo(alle 16v)? vai pitääkö minun nyt ensimmäisen kisavuoteni jälkeen siirtyä suoraan viriin?

99
Sähköautot / Laakereiden huolto.
« : 10.07.03 - klo: 23.10 »
Itse olen kirurgiveitsellä ne ottanut ulos, mutta mikä tahansa terävä kait kelpaa. Tosin vaikeaa se on ilman että ulkoreunaan tulee pieni jälki. Tekniikkaa on vähän vaikeampi selittää :? , se pitäisi näyttää. Kun kaikki auton laakerit purkaa niin aina yksi tai kaksi suojaa menee rikki :( . Tuosta syystä olen vaihtanut xrayni suojakalvolaakerit schumin shielded laakereihin, jotka ovat paljon helpommat purkaa ja koota. Tosin niihin pitää heti uusina vaihtaa öljyt kun alkuperäinen on niin jäykkää.

Kuinka laakeri menee rikki, suojakalvohanse vaarassa on? Miten olet ne yrittänyt avata :shock: ?

100
Sähköautot / Laakereiden huolto.
« : 05.07.03 - klo: 20.01 »
Touringin laakerit huollan seuraavasti:
Noin joka kolmannen kisan jälkeen (ennenkuin laakerit ovat mitenkään karheita tai liukulaakereita), otan kaikki laakerit ulos, irrotan suojaukset, putsaan contact cleanerillä (vähän kuin motor spray) ja pyörittelen. Ja öljyän, putsaan ja pyörittelen.

Jos joku laakeri ei tunnu hyvältä, annan sen likoa öljyssä jonkin aikaa(useita tunteja) ja putsaan taas. Jos ei vieläkään ole hyvä, kuten harvemmin on, heitän menemään.

Vielä hyvin pyörivät laakerit putsaan cleanerillä ja öljyän ne(pari tippaa per laakeri). Yleensä käytän medasecilta ostettua matrix laakeriöljyä, muut jotka ovat toimineet ovat crc ja pyörien ketjuöljy.

Aina öljyämisen ja kokoamisen jälkeen kun olen hieman autoa pyöritellyt tuntuvat laakerit hieman kankeilta, mutta parin akullisen jälkeen oljy on jo kerennyt tasoittua ja herkkä on.

Pieni kysymys: Kun olen vanhalla 4wd krossarilla ajellut ihan huvikseen mitä epämääräisimmissä olosuhteissa (lumessa, hiekalla, soralla, ja läpi vesilammikoiden, sateella asfaltilla) se tekee laakereille hallaa (shielded laakerit, ei sealed). onko kenelläkään ehdotuksia että mitä öljyä pitäisi laittaa? Olisiko se motorex tähän sopivin?

101
Tulokset / KILPAILUKUTSU RATA-SM 2003 HYVINKÄÄ
« : 05.07.03 - klo: 19.09 »
Onko listaa ilmoittautuneista? Lähetin ilmoittautumisen pe klo 23 joten en ole varma lasketaanko sitä. tämä on minun ensimmäinen kisavuosi ja olin tottunut ilmoittautumaan vasta lauantaina... ilmoittauduin heti luettuani kisakutsun suuren järkytyksen vallassa.
   :shock:

Sivuja: 1 2 3 [4]