Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hoj

Sivuja: 1 2 3 [4]
91
Sähköautot / Q: Supertec servo + 6V = ?
« : 25.03.03 - klo: 09.37 »
Kuudella voltilla ei ole tiedossa ongelmia, päinvastoin. Kuudella voltilla verrattuna 4,8 volttiin saat kaupanpäälle jopa 25 prosenttia lisää nopeutta servoosi ihan ”ilmaiseksi”. Ts. 4,8 voltin BEC-piirillä ei saa kaikkea hyötyä nopeista servoista.

BEC-piirissä merkintä 6,0V/3A on tärkeä asia tarkistaa jos haluaa käyttää nopeita servoja ilman ongelmia.

Nopeiden servojen kanssa 4,8 voltin BEC-piirit ylikuormittuvat helposti, koska BEC-virrat kasvavat suuriksi. Tämä aiheuttaa nopeudensäätimessä olevan BEC-piirin suojauksen toiminnan ja nopeudensäädin yleensä tämän seurauksena sammuu ja auto pysähtyy hetkeksi ja sitten hätäinen harrastaja vaihtaa autonsa moottorin ja vika säilyy, koska aiheuttaja onkin 4,8 voltin BEC.

92
Tulokset / Kilpailukutsu: BotniaTrack 19.4.2003
« : 24.03.03 - klo: 09.33 »
Alussa oleva päivämäärä on ensi vuodelle...

93
Vapaa keskustelu / *.pdf
« : 16.01.03 - klo: 10.29 »
*.pdf muotoista lomaketta ei voi "täyttää", koska *.pdf on tarkoitettu tiedostoksi jota ei voi muuttaa.

Tassä formaatissa julkaistaankin usein esim. yritystenesitteitä ja muita laitespeksejä.

Jos väkisin(=kikkailemalla) haluat "täyttää" lomakkeen voit kokeilla painaa <Print Scrn> näppäintä, avaat PowerPoint:iin tms. editoriin uuden tyhjän esityksen ja painat <Ctrl+v> eli paste. Sitten vain täyttelet, mutta rivit eivät tietenkään mene automaattisesti paikoilleen vaan joudut tähtäilemään. Kun homma on valmis tallennat sen *.jpg muotoon eli kuvaksi ellei käytössäsi ole Acrobat PDFWriteriä, jolla voit kääntää kuvana olevan kaavakkeesi takaisin *.pdf-muotoon.

Antamassasi linkissä vaaditaan muuten allekirjoitus, joten sitä ei voi palauttaa sähköisesti, paitsi faksilla.

94
Lainaus käyttäjältä: "Toni"
Huomasitte kai noista renkaista, että ne on tarkotettu 1:24 skaalan koottaviin pienoismalleihin!!!


Toni, hyvä pointti.

Miten olis sitten 1:5 polttisten tms. renkaat, vai meneekö liian isoiksi? Eikös 1:8 krossareihinkin saa kumisliksejä...

95
Sähköautot / Kumit
« : 03.01.03 - klo: 12.02 »

96
Sähköautot / R-kirjain
« : 10.12.02 - klo: 10.39 »
Sanyon Ni-Cd-akuissa r-kirjain tarkoittaa pikalatausmahdollisuutta. Nykyisissä malleissa ominaisuus on itsestäänselvyys.

Ni-Cd-akun tarina tulee loppumaan vuoteen 2004 mennessä, jolloin sen myynti kielletään ihmiselle ja ympäristölle haitallisen kadmiumin vuoksi.

Muistutukseksi vielä, että Ni-Cd-akut ovat ongelmajätettä joka pitää hävittää oikein.

97
Sähköautot / Re: lämpeneminen
« : 27.11.02 - klo: 17.05 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.


Tarkoitan sitä, että vakiolatausvirta on asetettu liian suureksi laturin säädöistä. Eli esim. 5 A:n latausvirta lämmitää akut, mutta jos 4 A:n virta ei lämmitä akkuja, on se parempi virranasetus akun käyttöiän kannalta. Maksimilatausvirran arvona kannattaa pitää sitä arvoa joka ei vielä mainittavasti lämmitä akkuja.

98
Sähköautot / Jäähdytys
« : 27.11.02 - klo: 13.52 »
Jos NiCd/NiMH-akkuja joutuu jäähdyttämään varaamisen aikana, on varausvirta liian korkea ja epäsuotuisa akkujen jatkuvan hyvinvoinnin kannalta.

Kun akku ylivarautuu, energia ei enää sitoudu akun kemiaan, vaan akku alkaa lämmetä. Luonnollisesti lämpeneminen on sitä kovempaa ja nopeampaa, mitä suurempi varausvirta on.

Ylivaraaminen on akuille vahingollista. Akkujen ylivaraaminen edistää akkujen ennenaikaista vanhenemista ja aiheuttaa akkujen muistiefektin kehittymisen.

Jäähdyttämällä akkujen pintaa tuskin voi auttaa ongelmaa paitsi, että pintalämpötila säilyy matalampana.

99
Sähköautot / kysymyksen takana
« : 26.11.02 - klo: 15.52 »
Edellisen kysymykseni takana oli se, että jos viive erien välissä olisi ollut pitkä olisivat kennot ehtineet jäähtymään lähes huoneenlämpöön. 17-lankainen kone kun ei juurikaan kokemamme perusteella lämmitä akkukennostoa teknisellä radalla (=lyhyt välitys) viiden minuutin erän aikana.

Jos taas ensimmäisessä erässä olisit ottanut vasta ladatut ja kuumat akut suoraan autoosi olisit menettänyt ehkä jotain, koska kuumat akut eivät luovuta tehoa niin hyvin kuin huoneenlämpöiset.

Em. Teoria on totta, mutta ei sovellu selitykseksi, koska ilmeisesti ajoit myös ensimmäisen erän lähes huoneenlämpöisillä kennoilla.

100
Sähköautot / Ajankäyttö?
« : 26.11.02 - klo: 15.01 »
Kerroppa Yippo miten kauan meni siitä hetkestä kun vetäisit akut irti laturista ja aloit ajamaan ekaa erää? Oliko tämä alun "viive" pidempi vai lyhyempi kuin tauko kahden erän välissä?

101
Sähköautot / Miksi hitain
« : 22.11.02 - klo: 10.54 »
o_zku88, kerrohan tarkemmin:

- millä kohdalla rataa huomasit nopeuseron syntyvän?
- Tuntuiko, että sinulta puuttui vauhti suoralla vai
- olitko muiden tiellä kaarteissa?
- Selvitä meille/itsellesi missä kohdassa rataa aikaa meni hukkaan?

Jos kävit ajamassa ensimmäistä kertaa, muista että harjoitus tekee mestarin. Vauhtia ei välttämättä voi ostaa.

***

Sitten vielä servosta. Älkää vähätelkö servon merkitystä ajamiseen. Servon merkitys auton hallintaan on mielestäni auton sähkölaitteista suurin. On turhaa tehdä ohjausliikkeitä, jos servo ei hitaudestaan johtuen kerkeä toimimaan tai huonosta väännostö johtuen jaksa kääntää renkaita tiukoissa tilanteissa.

Assosta on syytä varmistaa "servonsäästäjän" toiminta. Asson "säätäjä" löystyy uutena herkästi, koska jousi tuntuu kuolleentuvan. Usein pulttia joutuu, jopa lyhentämään(muuten osuu kardaaniin), jotta tarvittava kireys saavutetaan. Jos "säätäjä" on löysällä ei kaarteisiin sisäänajo tunnu onnistuvan millään ja kiihdytettäessä auto vetelee omituisiin suuntiin.

Edelleenkin tuntuu sitä, että kun vaihdoin "vakioservoni" parempaan, oli se suurin kehitysaskel autonvirittämisessä ja nimenomaan parempaan=nopeampaan päin!

Hyvä ja edullinen servo on esim. Supertec S07 Coreless 2BB
Paino:........................................ 45 g
Vääntö:..................................... 6 kg
Nopeus:..................................... 0.13s/40

Huonopuoli servossa on muovirattaat, MUTTA hyvä puoli on, että ne maksavat varaosana koko sarja 2 euroa. Servon hinta on 50€. Servoa myy ainakin ProHobby ja Kärkkainen. Servo tarvii toimiakseen kunnolla min. 5,8 voltin B.E.C-piirin.
 
Hyviä servoja on muitakin, mutta tästä minulla on kokemusta.

102
Tulokset / Dodge stratus
« : 11.10.02 - klo: 12.09 »
Auton mukana tulevasta tarrasarjasta päätellen auto on Dodge Stratus sedan.

Tarrasarjassa on takavalojen alapuolella olevat "lisätakavalot" kuten on uudessa Dodge Stratuksessakin. Näitä "valoja" ei löydy Sebring-korimallista.

Myös etusäleikkö on on Stratuksesta ei Sebringistä.

Täältä löytyy Dodge Stratus Sedan:
http://www.dodge.com/stratus_sedan/

Täältä Sebring:
http://www.chrysler.com/sebring_sedan/exterior/

Ja täältä kiistelty kori:
http://www.pro-lineracing.com/protoform/touring/1449-50/1449-50.html

103
Tulokset / Kilpailukalenteri
« : 23.09.02 - klo: 15.45 »
Blue Carpet Cup harjoituskilpailujen kilpailukalenteri:

http://www.geocities.com/oulurcracing/ORCRBCC2003.html

Sivuja: 1 2 3 [4]