Menestystä ratahankkeelle. On todella ilo kuulla uusista asfalttiratahankkeista. Toimiva rata on nimittäin perusedellytys rc harrastuksen kehittymiselle paikkakunnalla. Asfalttirata on myös aina iso investointi vaikka asfalttialueen saisi veloituksetta käyttöön. Radan suunnitteluun kannattaakin paneutua rauhassa, että ei sitten kiirreellä hutaista vain jonkinlaista rataa. Hyvälle radalle tullaan kauempaakin harjoittelemaan.
Tattarisuon rata suunniteltiin ensin paperilla, lyijykynällä, kumilla ja viivottimella. Kun perusmuodoista oli päästy yhteisymmärrykseen skannattiin rata tietokoneen muistiin. Windows:n Paint ohjelmalla sitten tehtiin loput muutokset, väritettiin välialueet vihreäksi, kanttarit väritettiin puna/valkoiseksi jne. Tällä näyttävällä viiveistellyllä kuvalla oli sitten helppo markkinoida hanketta päättäjille ja kerätä sponsorirahaa.
Millaisen radan tekee on tietenkin lopulta makuasia, mutta muutamia perusasioita ei voi ohittaa suunnittelussa. Radan tulee olla haastava ajaa. Tulee olla nopeaa suoraa, tiukkaa mutkaa, sikaani, ajettavia laakeita kaarteita, kaarre, jonka säde muuttuu kokoajan jne. Tulo ja lähtö varikolta tulee tapahtua sujuvasti muita autoja häiritsemättä. Ajajakorokkeen ja varikkosuoran väliin tulee jätää riittävästi tilaa varikkotoimintaa ja tankkausta varten. Lisäksi näkyvyys varikkosuoralle tulee olla esteetön. Rataa ei kannata tuoda liian lähelle oikeassa ja vasemmassa etukulmassa. Jälleen näkyvyyden vuoksi. Ajajakorokkeella vasemmassa reunassa olevan kuljettajan tulee nähdä estettömästi oikea etukulma. Ja vastaavasti oikeassa reunassa olevan kuljettajan vasen kulma. Ei siis pidä väkisin täyttää koko aluetta radalla.
Radan leveys tulee olla riittävä. Riippuu tietenkin luokista, millä aiotte radalla ajaa. Etenkin takasuora riittävän leveä. 1-1,5 m leveämpi kuin muu osa rataa. Mitä kauempana rataosa on ajajakorokkeesta sen leveämmät välit ratojen välille. Radan takaosassa 1 metri ei oikein riitä. Se nimittäin näyttää kovin kapealta 30 metrin päästä. Etenkin jos on kovin matala ajajakoroke.
Kovin syheröistä "Mikkihiiri" rataa en suosittele. Talvella ajetaan varmaan ihan riittävästi syheröradoilla. Voin vain todeta, että nopeus tuo uskomattoman paljon vaikeusastetta radalle.
Toivon, että tuleva ratanne sopii kaikille luokilla: 1/10 sähkö, 1/10 polttis ja mielellään vaikka 1/5 autoille. Tällöin titenkin vaara, että radasta tulee komppromissi. Eli ei sovi kunnolla millekkään luokalle. Uskon, että kun näkee vaivaa tämäkin este on voitettavissa. Mielestäni Tattarisuon rata on tästä oiva positiivinen esimerkki.
Tässä muutamia huomioita, joita teimme suunnitellessamme Tattarisuon rataa.