RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Janezki - 04.04.08 - klo: 19.21

Otsikko: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 04.04.08 - klo: 19.21
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/e-jato_final.png)

Kesän vääjäämättä lähestyessä alkoi tehdä mieli pienempää kaksivetoista E-Maxx:in kaveriksi. Stampedeä ja Rustleria harjattomana on jo ollut ajokkina, joten piti saada jotain erikoisempaa. Traxxasin valikoima ei kuitenkaan näiltä osin sähköautoissa kovin suuri ole.
Jatoa on tullut katseltua sillä silmällä jo pitemmän aikaa, mutta ainut huono puoli siinä on nitromoottori...
Muutamista Jaton sähkökonversioista tuli sitten lueskeltua mm. RC-Monster:in foorumilta, jolloin kiinnostus kohosi siihen pisteeseen, että tuli tutkittua ebayt ja huutonetit läpikotaisin rullaavaa Jatoa etsien. Ostoilmoituskaan ei tuottanut tulosta, joten oli pakko tilata pränikkä Jato 3.3 jenkeistä. Purkuunhan se menee suoraan laatikosta, eli kaikki nitrovehkeisiin liittyvä (+ vakioradiot) otetaan irti, sekä myydään pois jos ostajia löytyy. Tilalle sovitellaan sitten harjatonta tekniikkaa, ilmeisesti Lehner:in Basic-sarjasta joko 4200- tai 5300-malli. Nopariksi tilasin ihan mielenkiinnosta Turnigy:n Plush 100A:n - halpuus myös houkutteli, katsotaan nyt onko vehkeestä mihinkään.
Akkuina tulee ainakin alkuun olemaan LiPot - 7,4V 8000mAh, sekä 11,1V 4200mAh tai 8000mAh vuorotellen.

Eli tähän mennessä tilanne on siis tämä:
- auto + muuta tarpeellista pikkusälää tilattu (399.15$ + rahti 67.07$ + verot 65.60€)
- nopari + ohjelmointikalikka tilattu (64.95$ + 6.95$ + rahti 7.79$ + verot ?€)
- akut on jo omasta takaa
- moottori Lehner Basic 5300 tilattu Medasec Ky (http://www.medasec.com/)
- vastari Futaba R603FS tilattu Medasec Ky (http://www.medasec.com/)

Projektikuvia on tarkoitus postailla kunhan saadan kalikat kotiin ja päästään itse asiaan.

Muistelin myös täällä jollain olleen E-Jaton - omistaja voisi kertoilla tekniikasta ja konversion toteutuksesta jos sattuu tätä lukemaan (ja viitsii).

Kommentteja projektista otetaan tietysti myös vastaan - ja kysymykseen miksi vaivautua sähkömoottorimuutokseen vastaan jo etukäteen: Nitroista en muuta ymmärrä kuin että ne pitävät aivan prkleellistä meteliä, haisevat pahalle eivätkä pelaa kunnolla yhtä ajokertaa... (tästä ei sitten tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään)
Mikään noista ei niin hirveästi kiinnosta, joten sähköillä mennään - ja toivottavasti vielä ihan kohtuullista vauhtiakin.  :cool:

(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/no_nitro.png)
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: mongomongo - 05.04.08 - klo: 21.48
Nopari: Mamba Max
Moottori: Mamba 5700kv
Akku: 8000mah 7,4v Li-Po
Akku/nopari teline: Muutaman millin pleksistä sahattu ja taivuteltu oikeaan muotoon kuunailmapuhaltimella
Spur/pinion: Vakio/17 (32p vakio)  Ei sovi pienempi pinioni; moottori ottaa kiinni laatikon kuoriin
Muut modit: Muovinen "ylädekki" sahattu kiinnitys kohtien jälkeen poikki, tehden akulle tilaa. Single speed conversio eliminoi mekaanisen jarrun. "Kaatuma rauta" tehty muoviputkesta ja alu kiinnikkeestä.

Kysy lisää.. ja kuviakin saa..
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 06.04.08 - klo: 00.58
Näyttää hyvältä!
Onko moottoriteline omaa valmistetta? Itse ajattelin soveltaa vanhemman E-Maxxin moottorin kiinnityslevyä, jos sen vain saa laatikon reunaan kiinni (joku jenkki oli ainakin moista käyttänyt).
Tilasin nuo single speed-kamat auton mukana, niin saa sen mekaanisen jarrun pois ja pakin käyttöön.
Minkä kokoinen on tuo vakio spurri?
3905 E-Maxxissa itsellä tällä hetkellä Jaton 58-hampainen ja pakista löytyy myös 54- ja 56-hampaiset.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 08.04.08 - klo: 17.17
Noniin, asia etenee.
Postilaatikossa köllötteli tänään Lehnerin Basic 5300 moottori ja Futaban R603FS vastari. Kiitokset Medasec:ille (http://www.medasec.com/) nopsasta toimituksesta!

Autopaketti näyttäisi seurannan mukaan olevan Kuopion tullissa, joten pitänee huomenissa käydä hakemassa kotiin.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 09.04.08 - klo: 19.46
Nytpä olisi aihio kotona.  :cool:
Hintaa tuolle paketille (auto+renkaat+single speed+moottorin kiinnityslevy) tuli veroineen kaikkineen 360,48 euroa (verot 65,60€). Tilauspaikkana siis Tower Hobbies.
Purkuhommat aloitetaan heti kun joutoaikaa löytyy...

Kuvia: (klik isoksi)
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020697_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020697_1024.jpg)(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020700_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020700_1024.jpg)
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020701_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020701_1024.jpg)(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020704_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/nib/P1020704_1024.jpg)

Pikainen vaakalla käynti ilmoitti auton painoksi 2,22kg, joten tuosta saa sitten jotain vertailupohjaa.

Jos jollakulla on käyttöä tuolle 3.3 motille kaikkine lisälaitteineen niin ota yhteyttä YV:llä ja tarjoa. Joutavat tavarat menevät myyntiosastolle heti kun saan ne vain irti ja kuvattua.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 11.04.08 - klo: 02.56
Kulla kulla, siitä se lähtee...

Huom. asiaankuuluva pöytäliina  :p
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: mongomongo - 11.04.08 - klo: 08.11
Moottoritelineen tein alumiinisesta L-kulmasta. Lisäsin jälkikäteen moottorille tuulettimen, oli ilmavirta turhan heikkoa lipon takana..
Minäkin ajattelin että teen moottorille telineen e-maxxin kiinnityslevystä, mutta rupesi epäilyttää kestääkö kiinnityskohta laatikkoon..
Miten ajattelit toteuttaa servon kiinnityksen?
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 11.04.08 - klo: 15.53
Ylädekki tulee vielä lyhennettynä tuohon päälle. Taitaisihan tuon servon saada pohjalevyynkin pultattua kiinni.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 12.04.08 - klo: 13.51
2mm alumiinilevystä tein tuommosen kiinnityslevyn moottorille. Pitänee tehdä vielä parempi versio kulmasta ja pultata pohjaan kiinni. Nyt ei meinaa moottorin akselissa pituus riittää pinionin ja spurrin kohdalleen saamiseksi.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: 5R - 12.04.08 - klo: 14.16
Miten meinaat asetella noparin, vastarin ja akun?
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 12.04.08 - klo: 16.01
Jotensakin näin:
(klikkaa isoksi)
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/wip/P1020726_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/wip/P1020726_1024.jpg)
Saatuani yksivaihdekonversion tehtyä tuli kohtuullisen kova hinku päästä testaamaan, joten E-Maxxista nopari irti, kamat äkkiä nippuun ja ajamaan...  :lol:
Tuo nopari aiheuttikin sitten taas harmaita hiuksia, josta tarkemmin tarinaa täällä (http://rc10.fi/index.php?topic=26212.msg251149#msg251149).

Kokonaisuudelle kertyi korin kanssa ja 2S2P 7.4V 8000mAh lipolla 2192 grammaa, joten hieman alkuperäistä kevyemmäksi päästiin.
Painoa täytyy tosin saada lisää, on nimittäin pidot Anacondissa hakusessa asfaltilla. Lisää grammoja kyllä tuleekin, kunhan saan värkättyä akkutelineen sun muuta pientä vielä valmiiksi. Ja saahan tuonne takalodjuun (vastariakkukotelo) vaikka lattarautaa pistettyä, jos ei meinaa rengas pitää.

Ehdin jo epäillä tuon moottorin riittävyyttä liikuttamaan Jatoa, mutta en epäile enää...  :grin:
Vauhtipuolesta sen verran että ei tuolla noparilla ja tällä moottoriyhdistelmällä pysty kunnon testejä tekemään, mutta sain tuolla 7.4V lipolla kuitenkin 52km/h mittariin.
Lämmöt ei ainakaan ehtineet nousta kovin pahaksi.
Liitteessä Eagle Treen datakäyrää.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 16.04.08 - klo: 16.01
Tuli askarreltua teräsvetarit ja RPM:n tukivarret paikoilleen.
Melko homma noissa vetareissa, piti purkaa perä diffiä myöten että sai akselit kiinni.  :undecided:
Noihin RPM:n varsiin ei saakkaan kallistuksenvakaajia kiinni, mutta eipä tuo pahemmin haitanne.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 17.04.08 - klo: 21.26
Akkuteline olisi viimein valmiina. Päädyin sittenkin pitämään moottorin kiinnityslevyn laatikon kyljessä kiinni, materiaalivahvuus tosin tuplaantui. Pysyypähän hammaskosketus vakiona ryökytyksessäkin toisin kuin jos moottori olisi kiinnitettynä pohjalevyyn.
Pinioni ja spurri vaihtui 48P hammastuksella oleviin, spurri on sisäänpäin kaareva (Stampede/Rustler) joten Lehnerin akselin pituuskin riittää paremmin rattaiden kohdalleen saamiseksi. Välityksinä aluksi 34/83 = aika pitkät...  :grin:
Ylädekin rippeisiin tein vielä alumiiniputkesta tuen joka on pultattu pohjalevyyn kiinni. Eipähän nyt ihan irtonaisena notku takareunasta.
Nyt ei sitten puuttuisi kuin nopari, niin pääsisi kunnolla testaamaan ja tekemään tarvittaessa lisämuutoksia.

edit: heh, RC Calculations (http://scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html) kertoo aika huimia nopeuksia tuolle setille 3S lipolla (kts. liite). Saattaapi tuossa olla jo liikaa kierroksia Lehnerillekkin...
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Duster1 - 18.04.08 - klo: 15.27
No ei tuo lasku kyllä ihan realistinen ole.

Ensinnäkään akku ei täyttä jännitettä anna kaasu pohjassa. Takuulla menee alle 12V jännite täydellä kaasulla.
Sit puuttui rengaiden turpoaminen, mikä toisaalta lisää nopeutta.

Sekä nuo laskurit ei ota huomioon auton painoa, millä on suurin merkitys jaksaako kone ees vetää miten.
Sitten onko tollanen välitys käytännössä edes käyttökelpoinen (kone ja nopari palaa heti) jne.

Teoreettisestihan nuo laskevat ja käytäntö on aivan eri asia. Tuli noilla joskus itsekin laskeskeltua.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 18.04.08 - klo: 15.55
Nojuu, "pienellä" pessimistisyydellä noihin laskelmiin kannattaa kyllä suhtautua, vaikka tuossa on ilmoitettukin tuo "Adjusted Speed".
Olikohan tuossa huomioitu ilmanvastuksen aiheuttamaa hävikkiä, en tiedä.

32P rattailla oli eka testissä välityksinä 54/20, joten ei tuo 83/34 vielä pitäisi liikaa olla - sen näkee sitten...
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Duster1 - 18.04.08 - klo: 16.16
Taitaa tuo Adjusted Speed olla vain voimansiirron häviö.
Mutta onko 2wd vai 4wd.

Ilman vastus vaikuttaa myös. Auton malli, siivet jne. joten sitäkään ei voi huomioida mitenkään.

No kyllä se saattaa kyykyssä ja alamäkeen sen 80 ottaa :grin:

Periaatteessa vois sanoa, että tuolla laskiessa on ihan sama olisko tekniikka kiinni 1/36 micro-T.ssä vai 40 tonnisessa kuorma-autossa :wink:

Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 22.04.08 - klo: 17.29
Tänään tuli tuo Turnigyn nopari mitä sunnittelin Jatoon, mutta on vaan niin jumalattoman iso ettei tuota saa kyllä mihinkään mahtumaan.  :shocked:
No, meneepi sitten E-Maxxiin tuo - kertoilen kokemuksia myöhemmin.

Onneksi hekekorte:lta löytyi Mamba Max nopari (ja muuta pientä), joka mahtuukin jo huomattavasti paremmin Jaton kopan alle...
-SS- toimitti vielä tuommosen pienen gyron, jota on meininki kokeilla tässä projektissa.
Jospa tuon gyron avulla alkaisi autokin pysyä paremmin suunnassa kiihdyttäessä.

Kiitokset vielä osanottajille!  :wink:
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: tapsa92 - 22.04.08 - klo: 20.00
Miten ajattelit saada tuon noparin toimimaan jatossa ? Sehän on kopteri ( tai lennokki ) säädin...
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: hpi-cen - 22.04.08 - klo: 20.05
no tuollahan lukee että:

Tänään tuli tuo Turnigyn nopari mitä suunnitelin Jatoon, mutta on vaan niin jumalattoman iso ettei tuota saa kyllä mihinkään mahtumaan. 
No, meneepi sitten E-Maxxiin tuo - kertoilen kokemuksia myöhemmin.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: tapsa92 - 22.04.08 - klo: 20.08
Et edelleenkään vastannut kysymykseen, miten tuo saadaan toimimaan, että jarrut sun muut toimii normaalisti ?
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Toni.T - 22.04.08 - klo: 20.20
Mitä niillä jarruilla tekee.. :grin:
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 22.04.08 - klo: 20.21
Heh, katsotaan kunhan kytkennät on tehty.  :cheesy:
Jarru ainakin löytyy, valintana tosin vain enabled/disabled ja pakkia ei ole.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: tapsa92 - 22.04.08 - klo: 21.26
Ok, asia selvä.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 25.04.08 - klo: 01.25
Noniin - pikkuhiljaa alkaa olla valmista tämän projektin kanssa.
Jotain pikkunäpertelyä vielä on jäljellä, mutta nyt pääsee jo ajamaan ihan kunnolla.
Tuo gyro on kyllä yliveto - ei puhettakaan että saisi auton pyörähtämään perä edelle vaikka pistää 3S lipolla liipasimen pohjaan kiihdyttäessä asfaltilla. Samoin apu jarruttaessa on uskomaton, kaikki takavetoista ajaneet varmaankin tietävät kuinka helposti auton perän saa pyörähtämään jarrutuksessa.

Illan hämyssä tuli vedettyä pienet testit isolla 3S 8000mAh lipolla, 31/83 välityksillä ja kyllähän tuo tuntuu ihan mukavasti liikahtavan. Painoa tuossa akussa on kyllä ehkä hieman liikaa ja slipperikin tuntui huutavan kivasti eikä tietenkään mitään työkaluja tullut mukaan että olisi saanut sitä tiukattua. :P

Tässäpä vielä kuvia (melko) valmiista autosta - sisäilme on hieman sekainen johtuen noista Eagle Tree:n kamoista.
(klik isoksi)
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020775_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020775_1024.jpg)(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020774_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020774_1024.jpg)
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020776_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020776_1024.jpg)(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020780_th.jpg) (http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020780_1024.jpg)
Suuret kiitokset teippimiehelle (Ylistaron Painopalvelu) suunnittelemieni tarrojen teosta!  :smiley:

Lopuksi vielä datakäppyrää jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: tapsa92 - 25.04.08 - klo: 21.57
Mites tämä E-Jato mahtaa kulkea ?  :smiley: Ja minkä merkkinen/niminen tuo gyro on ? Hieno projekti, eagletree vaikuttaa antavan hyviä tuloksia ulos :cool:
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Duster1 - 25.04.08 - klo: 22.07
Eikös tuo käppyrä sano 71 km/h huippunopeudeksi.
Taasen jos sitä miettii niin onhan tämä Jato ehkä parhaita 2wd autoja ajettavuudeltaan ja ainakin gyrolla pysyy hanskassakin jotenkin.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: tapsa92 - 25.04.08 - klo: 22.09
Hups, enpäs älynnyt että tarkoittaa nopeutta :grin: Kulkee siis "aika" kivasti.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: hekekorte - 25.04.08 - klo: 22.40
ot
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 26.04.08 - klo: 08.54
Joo, ajettavuus ainakin asfaltilla on mainiota jos vertaan esim. Rustleriin. Tosin tuolla gyrollakin (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=21961&grpid=503) lienee "jonkin verran" vaikutusta asiaan.  :wink:
Tuossa viimeisessä testissä oli kyydissä tosiaan 545 grammaa painava MaxAmpsin 11.1V 8000mAh lipo, joka on kyllä melkoinen riippa mukana raahattavaksi tuon kokoiselle autolle.
Pitänee hommata joku 5000-6000mAh lipo, niin ei painokaan pääse älyttömäksi nousemaan.
Kevyempi lipo ja välitykset kohdalleen, niin eiköhän se 80 lasiin saada jopa tasasella.  :laugh:

Tuo Eagle Treen kierroslukuanturi ottaa jostain häiriötä jotka näkyvät käppyrässä älyttöminä piikkeinä moottorin kierrosluvussa. Tyhjää en mottia ilmassa huudattanut eikä renkaissakaan (Anacondat) ihan noin huono pito ollut. Tuossa nopeushuipun kohdallahan motti ei kiertänyt kuin 20 000rpm.
Jännä myös huomata miten paljon auton liikkeelläolo vaikuttaa moottorin lämpöihin.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Badawan - 26.04.08 - klo: 21.52
Oletko koittanut ilman gyroo ajaa? Jos olet niin onko kuinka paljon parempi ajaa kuin Rustler? Kooltaan ja painoltaan tuo taitaa olla aika lailla yks yhteen Rustyn kans? Vähän leveempi vaan? Komeen auton oot rakentanut.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: hannu_s - 26.04.08 - klo: 22.10
Janezkin tapauksessa vois olla apua noista peden/rustlerin spurreista, nehän tulee hiukan sisemmäs.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 27.04.08 - klo: 09.32
Oletko koittanut ilman gyroo ajaa? Jos olet niin onko kuinka paljon parempi ajaa kuin Rustler? Kooltaan ja painoltaan tuo taitaa olla aika lailla yks yhteen Rustyn kans? Vähän leveempi vaan? Komeen auton oot rakentanut.
Jato on myös pari senttiä matalampi kuin Rustleri.
Jatossa painopiste on keskempänä autoa kuin Rustlerissa, jolloin kiihdytyksessä Rusty nostaa herkemmin keulaa, kun taas Jaton saa helposti pyörähtämään takarenkaiden sutatessa. Ilman gyroa ajaessa saa tosiaan olla varovainen kaasun kanssa, muuten ajettavuudeltaan helppo. Painopiste vaikuttaa myös ohjautuvuuteen.
Jos raaskisi käydä montulla tuon kanssa, niin näkisi miten käyttäytyy hiekalla ja hypyissä.

Janezkin tapauksessa vois olla apua noista peden/rustlerin spurreista, nehän tulee hiukan sisemmäs.
Joo, itseasiassa vaihtelin nuo 48P rattaat tuossa edellisen sivun puolenvälin tienoilla. :wink:
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 27.04.08 - klo: 19.52
Tuli kävästyä porukalla Lapinlahden karting-radalla (ja radan vieressä) tuulettamassa autoja ja oli ihan mukava reissu. Paikalla nähtyä kalustoa oli ainakin: oma E-Jato, Savage X, VXL Rustler, Schumacher Menace 21, HPI E-Firestorm 10T harjattomalla tekniikalla sekä ilmeisesti Kyosho Mad Force.
Muutamia mikroautoilijoitakin eksyi välillä paikalle, mutta sulassa sovussa tultiin toimeen. Sähköautojen kulkua ihmettelivät karting-kuskit kovasti.  :grin:

E-Jatossa nyt välityksinä 27/86 ja akkuna se jytky 3S 8000mAh. Kulkupuoli tuntuupi olevan jo ihan kohillaan, huippuja näkee liitteen käppyrästä.
Pieni videonpätkäkin tuli kuvattua, digikameralla tosin. Huonolaatuista YouTube-versiota voi käydä katselemassa klikkaamalla alla olevaa kuvaa.
(valitkaa "View in high quality")
(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/jato_video_th.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=aZqzA9C0KOM).

Hieman paremman kuvan tarjoavan XviD-version voi käydä lataamassa omalle koneelleen täältä (http://janezki.pp.fi/video/e-jato/).

edit: Noilla välityksillä tahtoi keulakin jo nousta ja Anacondat takana muistuttavat sliksejä vaikka ajokertoja ei ole vasta kuin viisi...

Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: hpi-cen - 04.05.08 - klo: 20.53
olikos karting-radalla hyvä ajaa? voisin itsekkin kesälomalla tulla ulkoiluttamaan auto(ja)!!
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 04.05.08 - klo: 23.49
Juu, kyllähän tuolla kurvailee jos vain ei ole noita isompia autoja paikalla.
Tänään mentiin taas radalle mielessä pienet vauhtihurjastelut, mutta oli sen verran paljon noita karting-kuskeja paikalla ettei hommasta tullut mitään.
No meni sitten varikolla räppäilyksi ja tuli tehtyä semmonen perusmallin moka... ajoin Jatolla itseni ohi niin etten nähnyt mitä takana oli - ja siellähän oli mikroauto parkissa jonka takapuskuri ja Jato kohtasivat toisensa sillä seurauksella että puskurista karisivat pölyt ja Jatosta katkesivat molemmat bulkheadit edestä. 

Ehkä sitä taas vähän aikaa muistaa miten rc-autolla ei pidä ajaa...  :undecided:
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Habaku - 07.05.08 - klo: 22.31
Olikos sulla tuossa viteossa gyro paikallaan ?  Oletko kokeillut ilman, sitten ensi testien ? Kivasti tuntuu liikahtavan.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: hekekorte - 07.05.08 - klo: 23.00
ot
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 08.05.08 - klo: 01.14
Olikos sulla tuossa viteossa gyro paikallaan ?  Oletko kokeillut ilman, sitten ensi testien ? Kivasti tuntuu liikahtavan.
Gyro oli toiminnassa videolla. Eihän se ihan mahdottomiin pysty, mutta suuri apu värkistä kuitenkin on. Ilman en olekkaan sitten paikoilleen laiton jälkeen ajanut, tykästyin sen verran kovasti ajamisen helppouteen.

... Saakos siitä loggerista katsottua kiihtyvyyttä, pakko olla aikasmoista luokkaa, wheeliebarsit ja takarenkaat kovilla :shock:
Vähän hankala tuosta käppyrästä on tuota kiihtyvyyttä tarkastella suoralta kädeltä, kun tuolla alareunan aikajanalla minuutit on jaettu kymmeneen osaan ja joka kymmenys neljään osaan (nuo amerikkalaiset mittayksiköt... :roll:)
Mutta noin karkeasti kun katsoo, niin kiihdytys paikaltaan 91,23km/h:n kesti tuossa noin 4,5 sekuntia.
Lähtö ei kuitenkaan ollut sellaista liipasin pohjassa tyyliä vaan kaasua tasaisesti lisäten keulimista välttäen.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Nikke92 - 09.05.08 - klo: 21.48
Kyllä näyttää liikkuvan pirullisesti tuo inun e-jato.. :)
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 10.05.08 - klo: 22.14
Ihan riittävästi kulkee juu.
Sain Liquid RC:stä nuo Hot Racingin 17mm heksiadapterit (ja pari sarjaa etubulkkeja), joten voi hieman laajentaa tuota rengasvalikoimaa...

(http://janezki.pp.fi/grfx/e-jato/ready/P1020888_800.jpg)
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Munkki - 10.05.08 - klo: 23.08
Vanteet ei sovi autoon :p .Mut muuten kyl jato on hieno, niinkuin kaikki traxxasin vehkeet vakiona. Ite tilasin just rustlerin mis on pun kori, on kyl makee.
Otsikko: Vs: E-Jato (projekti)
Kirjoitti: Janezki - 16.05.08 - klo: 21.37
Tässä on tullut joutoaikana hieman päiviteltyä/paranneltua Jatoa, nyt ei puutu kuin tulisi se Sidewinderi setti tuohon Firestormiin, niin saisi motin ja noparin tähän takaisin ja pääsisi kokeilemaan uutta rengastusta.
Tuon ylädekin kokonaan uudelleen tekemistä olen mielessäni miettinyt. Ilmankaan kun ei voi olla, se kuitenkin tukee bulkheadeja edessä ja originaali on sen verran konstikas muotoilultaan ettei siitä oikein toimivaa saanut vaikka kuinka mietin erilaisia "leikkauksia"...
Kahdesta erilaisesta kulutusmuovista, alumiinilevystä ja -putkesta sitten tuli taiottua mieluinen malli, joka vaikuttaisi vielä ihan toimivaltakin - eli jäykistää/tukee etupäätä, toimii kiinnityskohtana ohjausservolle, noparin tuulettimelle ja vastarille. Bonuksena tuli vielä alumiinilevystä nopariteline.

Tuommosia 40mmx40mm 5V tuulettimia tuli hankittua muutamia, joista Jatoon virittelin kaksi. Toinen puhaltelee noparille ja toinen moottorille - kaippa noista jotain hyötyäkin on...  :undecided:
Tuulettimia ajetaan 4.8V 2500mAh akulla, joka sijaitsee tuolla takana olevassa vastariakkukotelossa.
Samalla tuli taakse hieman enemmän painoa, jolla tietysti tavoitellaan parempaa pitoa renkaille.
Kusti polki Medaseciltä vielä tuon 11.1V 6000mAh MaxAmpsin, jolla saadaan kokonaispainoa pikkusen alemmas 8000mAh tiileen verrattuna.