62
« Uusin viesti kirjoittanut Koheltaja 28.04.24 - klo: 06.35 »
Kaikkea kun on kiva testailla niin HW G4 moottori korvattiin Reedy SP5:lla. G4 lienee tehokkain moottori tällä hetkellä, vääntöä löytyy ja kulkua riittää, hieno moottori ja varma valinta. SP5 on mittausten perusteella hieman tehottomampi joka tekee moottorin luonteen erilaiseksi, vääntö tulee alhaalta asti pehmeämmin ulos joka helpottaa omaa ajamista, kulkua kyllä riittää kuten viime kisassa kahden kärkikuskin vauhdista näki.
Eilen ekat ajot SP5:lla ja sain sillä ajettua tasaisemmin tuloksia kun G4:lla, siitä huolimatta että säädin autoa joka stinttiin ja välillä se oli aika kamala ajaa. Ajossa SP5 ei ole väännön osalta yhtä repivä kun G4 joka helpottaa hitailla käsillä ajamista. Kokeilin myös nuoren kilpakuskin Xrayta missä oli G4 mutta siihen oli vaihdettu ohuempi roottori, oli muuten hyvän tuntuinen moottori ajaa kun oli pitkää ja tasaista voimaa käytössä, kylmiltään ajoin sillä saman tuloksen kahteen kertaan mitä omalla autolla, auton setuppi ja balanssi aivan mahtava.
Joku siellä jo näpyttelee kysymystä että miksi et säädä noparia että saa moottorin pehmeämmäksi. Kyllä noparilla saa tehtyä paljon säätöjä mutta kun aikansa sieltä pehmentää niin kaasutuntuma menee tunnottomaksi ja sitä ei haluta. Emme myöskään harrasta ohjauksen tai kaasuvasteen säätämistä mankasta.
Jos vertaan yhden päivän perusteella G4 ja SP5 noparisetuppia niin SP5:lla sai nostaa (Reedy 510R) punchia terävämmäksi ja laskea hertsejä alemmaksi eli molemmilla vähän terävöittää koneen luonnetta. Näillä säädöillä moottori on tunnokas ajaa, auto kiihtyy määrätietoisen pehmeästi mutta tarvittaessa pystyy näpäyttämään terävästi esim hypyssä.
Jos moottoria on ostamassa ja arvuuttelee minkä ostaisi niin G4 ja SP5 on varmoja valintoja. G4 on rajummin vääntävä tehopakkaus kun SP5 on tasaisemmin vääntävä, molemmilla pääsuoran kulku samaa luokkaa jos se jotain mietityttää. Lohdutuksena voin sanoa että suoravauhdilla harvoin on merkitystä kierrosaikojen tai kisamenestysen osalta, syheröllä ja hypyissä ne erot otetaan ja niihin kannattaa panostaa enemmän kun siihen, kuinka kovaa auto menee suoralla.