RC10.FI

Muut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: jiksu - 09.11.09 - klo: 17.44

Otsikko: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: jiksu - 09.11.09 - klo: 17.44
Niin, oli nyt ihan pakko uusi aihe tehdä.
Tuosta asiasta ollaan aikas montaa mieltä. Jotkut sanoo, että epäluotettava p*ska, mutta jotkut taas sanoo, että toimii mahtavasti. Pitäisikö se nyt repiä sitten pois ja sekoitella itse....!
Täällä on kumminkin osaavaa porukkaan, niin
mitäs mieltä ihmiset ovat tästä järjestelmästä??

Itse pidän kanssa epäluotettavana, ainakin viritetyissä värkeissä.
Saa olla aika kädetön, jos ei öljyjä osaa sekoitella itse. :roll:

Edit. Ihan yleisesti, ei mitään tiettyä pyörää. Eniten nyt haetaan mopo/kevari tuorevoitelua.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: JL- - 09.11.09 - klo: 18.41
Mistäköhän pyörästä nyt on kyse? Yleensä virittäessä ei öljynsaantia kummemmin tarvi edes lisätä. Ja tosta luotettavuudesta, niin eipä nuo yleensä mitään kovin epäluotettavia ole. Ainakin yks pyörä tulee mieleen, hussen sm 125 jossa vuosimalleissa 07-08 oli sähkösen öljypumpun kanssa ollut ongelmia ja oli pumppu hajonnut. Omissa ja kavereitten laitteissa en ole ikinä nähnyt mitään ongelmaa ton kanssa.

Toki jos välttämättä haluaa systeemin ottaa pois käytöstä, niin siitä vaan. Ei tosiaan ole vaikeaa sekottaa 2% öljyä joka tankilliseen. Ite teen niin joka kerta, kun kadulla ajelen piikkisellä kotarilla.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: eesava - 10.11.09 - klo: 20.56
No, se tuorevoitelu on siin sen takia, et voit ajaa mille tahansa bensa-asemalle ja tankata. Jos sun on sekoteltava ite, ni voit tankkaa vaa himas yms.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: JL- - 10.11.09 - klo: 21.00
No, se tuorevoitelu on siin sen takia, et voit ajaa mille tahansa bensa-asemalle ja tankata. Jos sun on sekoteltava ite, ni voit tankkaa vaa himas yms.

Hieno väite, tosin kumoan sen heti.

Itellä tankkaamaan mennessä taskussa on 1,5dl purkki täynnä öljyä. Kaadan sen tankkiin ja laitan 7,5 litraa bensaa päälle. Voilá, 2% seos valmis!
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: nestori - 10.11.09 - klo: 21.01
Ottaa sinne huoltikselle öljypurkin mukaan
edit:ääh JL ehti eka
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: ToBy1 - 10.11.09 - klo: 21.02
No, se tuorevoitelu on siin sen takia, et voit ajaa mille tahansa bensa-asemalle ja tankata. Jos sun on sekoteltava ite, ni voit tankkaa vaa himas yms.

Hieno väite, tosin kumoan sen heti.

Itellä tankkaamaan mennessä taskussa on 1,5dl purkki täynnä öljyä. Kaadan sen tankkiin ja laitan 7,5 litraa bensaa päälle. Voilá, 2% seos valmis!

Ja viellä vähän ravistelee/heiluttaa mopoa, jotta öljy ja pensa sekuittuvat.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: JL- - 10.11.09 - klo: 21.05
Öljyt kun kaataa ekana ja täydellä paineella letkusta bensaa tankkaa niin sekottuu tosi hyvin jo siinä. Mutta eipä muutama ravistuskaan pahaa tee.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: jiksu - 10.11.09 - klo: 21.58
Miksi tuollaista edes ruvettiin käyttämään mm. mopoissa?
Nuoriso ei osannut sekoittaa oikeata määrä ja kone leikkasi kiinni... :cheesy:

Jos vielä, joku sähköinen voitelu tulee niin ei hyvä jumala sentään.

Mihinköhän tämä maailma on menossa...
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: bluebeetle - 10.11.09 - klo: 22.13

Itellä tankkaamaan mennessä taskussa on 1,5dl purkki täynnä öljyä. Kaadan sen tankkiin ja laitan 7,5 litraa bensaa päälle. Voilá, 2% seos valmis!

Eipä olekaan, kun 7,65 litraa reilu 1,9% seosta..

:)
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Isosuo - 10.11.09 - klo: 23.46
Kun nyt kerran pilkkua ruvettiin viilaamaan, niin:

1,960784313725490196078431372549 %
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: eesava - 11.11.09 - klo: 08.47
No enivei, on se kuitenkin helppo kaataa litranöljyä sinne tuorevoitelutankkiin kerran vuodessa, ku pitää öljypulloa taskussa koko ajan. Itellä suzuki rm 125 joten tiedän mistä puhun.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: takkunen| - 11.11.09 - klo: 11.02
hmm.. Mistä lähtien RM on ollu tuorevoitelu?  :shock: itsellä -02 suzuki rm 125 monttupeli.. ja muutama vanhempi joskus ollu...
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: kenne - 11.11.09 - klo: 14.22
No, se tuorevoitelu on siin sen takia, et voit ajaa mille tahansa bensa-asemalle ja tankata. Jos sun on sekoteltava ite, ni voit tankkaa vaa himas yms.

...ja se että kone saa juuri oikean määrän voiteluainetta mitä se tarvitsee kolloiseenkin ajoon. Kaikkea esim 0,8-3% väliltä kun taas itse sekotettaessa joskos se 2% voi olla liikaa ja joskus taas liian vähän.
Uusista mopoista en tiedä mutta systeemi mitä ennen käytettiin prätkissä ja vielläkin perämoottoreissa toimii niin että se tunnistaa (vivulla, vaijerilla) kaasukahvan asennon ja kampikammion pulseilla kierrosluvun ja paineen suuruuden. Hyvin yksinkertainen ja mekaaninen laite ko. pumppu.
Sen toiminnasta ei tarvitse olla huolissaan jos ei sitä lähde itse säätelemään.
Säätömahdollisuus on olemassa mutta siitä löytyy tarkemmat ohjeet ko. laitteen korjaamokäsikirjasta. Sekään ei ole kovin kummoinen tehttävä kunhan tietää oikeat arvot.

Vinkki:
Jos itse sekoittaa niin EI kannatta säästellä öljyn laadulla. Ja liian 'ohutta' seosta ei kannata tehdä lisä tehon toivossa. Vasta yli 5-6% seos alkaa vaikkuttamaan palamiseen. Tosin liian tukeva seos voi aiheuttaa karstoittumista männänrenkaiden alle (=>kiinnileikkautuminen liian pienen välyksen takia) jos ajelee liian hiljaa ja liian pienillä kierroksille (vissiin aika harvinaista mopoissa)
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: takkunen| - 11.11.09 - klo: 15.01
itse en kannata tuorevoitelua millään lailla. kokemuksia kelkka puolelta löytyy enemmän ja yleensä se vika huomataan vasta jopa tankillisen jälkeen, ja se tankillinen ilman 2-tahtöljyä saa jo aika kivasti vaurioita moottoriin. lähinnä lämpöleikkaamisen merkit ja väljyys sylintereissä. Itse luotan tuorevoiteluun vain sen ajan mitä takuu on voimassa! saahan sen moottorin myös itse sekoittamalla rikki. mutta kyllä nyt jokaisen mopon/moottoripyörän/kelkan omistajan pitäs osata se öljy sinne sekoittaa.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: eesava - 11.11.09 - klo: 15.57
hmm.. Mistä lähtien RM on ollu tuorevoitelu?  :shock: itsellä -02 suzuki rm 125 monttupeli.. ja muutama vanhempi joskus ollu...
Niin, se rm:n bensat pitää sekotella ite. Lisäks mulla oli joku aika sitte pihamönkkärinä joku kinkki, missä oli tuorevoitelu, ja se oli paljon helpompi tankata ku toi suzuki.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: JL- - 11.11.09 - klo: 17.19

Itellä tankkaamaan mennessä taskussa on 1,5dl purkki täynnä öljyä. Kaadan sen tankkiin ja laitan 7,5 litraa bensaa päälle. Voilá, 2% seos valmis!

Eipä olekaan, kun 7,65 litraa reilu 1,9% seosta..

:)

Senkus nussit pilkkua, tuota eroa ei pyöräkään huomaa.

Ja huomasitko että kaadaan PÄÄLLE 7,5l? Eli yhteensä 7,65l.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: bluebeetle - 11.11.09 - klo: 19.51

Itellä tankkaamaan mennessä taskussa on 1,5dl purkki täynnä öljyä. Kaadan sen tankkiin ja laitan 7,5 litraa bensaa päälle. Voilá, 2% seos valmis!

Eipä olekaan, kun 7,65 litraa reilu 1,9% seosta..

:)

Senkus nussit pilkkua, tuota eroa ei pyöräkään huomaa.

Ja huomasitko että kaadaan PÄÄLLE 7,5l? Eli yhteensä 7,65l.

Luehan ennen kettuilua, äläkä ota kaikkea niin vakavasti....


... lääkkeet ....
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: JL- - 11.11.09 - klo: 20.02
En yhäkään sun hakemistas oikein ymmärrä mutta ei kyllä kiinnostakkaan :roll: :lol:

Jep muista lääkkees :wink:
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: bluebeetle - 11.11.09 - klo: 20.16
No, jos opit luetun ymmärrystä jossain vaiheessa niin huomaat piikkisi ontuvan hieman...

Mut tää riittänee.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Petri T - 12.11.09 - klo: 11.01
itse en kannata tuorevoitelua millään lailla. kokemuksia kelkka puolelta löytyy enemmän ja yleensä se vika huomataan vasta jopa tankillisen jälkeen, ja se tankillinen ilman 2-tahtöljyä saa jo aika kivasti vaurioita moottoriin. lähinnä lämpöleikkaamisen merkit ja väljyys sylintereissä. Itse luotan tuorevoiteluun vain sen ajan mitä takuu on voimassa! saahan sen moottorin myös itse sekoittamalla rikki. mutta kyllä nyt jokaisen mopon/moottoripyörän/kelkan omistajan pitäs osata se öljy sinne sekoittaa.

Ensimmäisestä moottoripyörästäni (Yamaha DTR 250 vm. 88) meni moottori 6500 km kohdalla ja siten, että molemmat männät olivat helmoistaan siniset ja alimmat männänrenkaat olivat palaneet kiinni uriinsa. Syyksi epäiltiin öljypumpun toimintaa. Kuitenkaan pumpusta, tunnistimesta tai vaijereista (kaasu) ei löydetty vikaa. Öljyn loppuminenkaan ei ollut syynä. Pyörän huollot oli tehty Yamahalla joten voisi olettaa, että pumppu oli säädetty oikein samoin kuin kaasuttimien säädöt. Koneen ylikuumenemistakaan en huomannut (jäähdytysjärjestelmä nesteineen oli ok).
Pyörä laitettiin kuntoon ja ajoin pyorällä noin 10 000 ilman ongelmia. Syytä tuohon rikkoontumiseen voisi jossitella vaikka kuinka paljon, mutta voisiko yhdeksi syyksi ajatella karstaa joka olisi muodostunut liiallisen voitelun vuoksi?

TDR:ssä oli YPVS-järjestelmä. TDR:ssä pakoaukon säädin virtojen päällelaiton jälkeen kävi ääriasennoissaan ja ns. leikkasi karstaa pakoaukoista. Ja ainakin TDR:ssä säätimen toimintaa rajoitti karsta. Kun kone avattiin niin säätimen liikerata oli vähentynyt noin 1/3 osa.

Pyörän äänenvaimentimista lähti kumiletkut takalokasuojaan. Putkien tarkoitus oli viedä palamaton ylimääräinen öljy äänenvaimentimista lokasuojan lippaan. Ensimmäisen huollon jälkeen ihmettelin runsasta öljymoskan määrää lokasuojassa. Oletin asian oleavn ok. Savutus oli aika reilua, mutta pyörähän oli tunnettu käryämisestään joten mieleeni ei silloin tullut käydä varmistamassa asiaa huollolta. Eli säädettiinkö pumppu ensimmäisessä huollossa liaan rikkaalle?



Tässä tuli nyt pitkähkö kertomus, mutta tälläisiä kokemuksia tuorevoitelusta. Eli lopuksi voisin todeta, että oikein säädettynä tuorevoitelu on toimiva ratkaisu.

Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: kenne - 12.11.09 - klo: 13.19
Mitäköhän öljyä käytit?

Itse krossia/supermotoa ajaessani, RM250 koneisella Quadracerilla, käytin 2,5% jijasta 5% HYVÄÄ tuhkaantumatonta täys synteettistä 2t öljyä. Hyvin tuntui palavan kun ei ollut 15-20t männän vaihtovälillä juurikaan tummunut männän sivut ja päälläkin oli viellä paljasta alsaa näkyvissä.
Kone savutti vain kun sen käynnisti kylmänä.

Oireet äkkiseltään viitttaavat tuhtiin seokseen kyllä (voi myös olla tuhti polttoaineseos, olisko voinnut olla likainen ilmansuodatin) mutta myös huonosti palaneeseen 2t öljyyn. Oliko varmasti sellaista öljyä joka kuului turevoitelu järjestelmään?
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Petri T - 12.11.09 - klo: 14.12
Jos nyt muistan oikein niin öljynä oli ensimmäisen huollon jälkeen Pennzoilin 2T tuorevoitelujärjestelmälle. Ilmansuodattimesta tuli pidettyä huolta ja ennen haveria oli keväällä vaihdettu uusi suodatin. Aloitin ajokauden toukokuun alussa ja pari viikkoa siitä puristukset katosivat. Ensimmäinen oire taisi olla uusien tulppien palaminen...

Tuo savutus oli kyllä minusta normaalista poikkeavaa ja koneen käynnistä muistuu mieleen se, että alle 6000 kierroksien käynti oli hyvin nykivää ja varsinkin taajamanopeuksissa pyörä oli hankala. Ensimmäinen tehopiikki oli noin 6500 ja seuraava 9000. Kone kiersi ennen haveria 12500. Rempan jälkeen 10 5000. Koneeseen tuli huomattavasti enemmän alavääntöä mitä siinä ei oikein koskaan ollutkaan. 

Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mc_nopsajalka - 13.11.09 - klo: 15.59
No enivei, on se kuitenkin helppo kaataa litranöljyä sinne tuorevoitelutankkiin kerran vuodessa, ku pitää öljypulloa taskussa koko ajan. Itellä suzuki rm 125 joten tiedän mistä puhun.

Hyvin kyllä tunnut tietävän, koska missään rossi pohjaisessa vehkeessä taikka kunnon endurossa EI OLE tuorevoitelua. Ei kovin luotettava siinä röykytyksessä. Sulla varmaan rm:n runkoo jonku hikisen rgf:n kone vaihdettu. Ja itse voin puhua usean vuoden kilpailutason kokemuksella rossista.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: eesava - 13.11.09 - klo: 16.39
hmm.. Mistä lähtien RM on ollu tuorevoitelu?  :shock: itsellä -02 suzuki rm 125 monttupeli.. ja muutama vanhempi joskus ollu...
Niin, se rm:n bensat pitää sekotella ite. Lisäks mulla oli joku aika sitte pihamönkkärinä joku kinkki, missä oli tuorevoitelu, ja se oli paljon helpompi tankata ku toi suzuki.