Tämä on kyllä puhdasta höopöhöpöä.
Jos on vaikea ajaa kun ei omaa autoaan kuule niin sitten tarttee treenata.
Ei tartte monesti sähkökrossarillakaan kisaa ajaessa kuulla pihaustakaan omasta autostaan kun tuppaa olemaan hiljainen...
Saati sitten 64 ratasjaolla oleva turisti... Vielä vähemmän oikeastaan polttista kuulee kun erän aikana radalla pyörii 12 kuskia.
Ei hajuakaan omista äänistä.
No kai nyt polttiskrossikuski onkin tottunut meteliin. Kyllä määkin voin ajaa vaikka onkin pärinää, kunhan vaan kommentoin kun kyseltiin, että vaikuttaako
En ymmärrä yhtään miksi jotku puhuu puhtaasti omaa napaa tuijottaen siitä miten meteli ärsyttää tai jotain vastaavaa.
Jos toimivaa ratahanketta meinaa pyörittää niin silloin jokin yhtä tai kahta harrastajaa haittaavat asiat ovat puhtaasti toissijaisia asioita.
Ensin kartoitetaan tarve... sen jälkeen mietitään pystyykö sen toteuttamaan...
No kun alueella on jo _pelkästään_ polttiksille suunnattu rata jonka toteutuksesta aikanaan käytännössä poistettiin mahdollisuudet sähköautoja varten. Nyt pari vuotta toteutuksen jälkeen onkin todettu, ettei ne valitut pintamateriaalit olekkaan hyvät kisoja varten treenaamiseen. Sähköautoille ei ole lähistöllä minkäännäköistä ajopaikkaa. Kyseisellä 1:8 radallakin tuntuu olevan käyttäjiä vain muutama.
Itse ajoin viimekesänä lavangon polttisradalla sähkökrossarilla.
Radalla missä polttiksilla ajavat valittelivat radan kunnosta.
Painoin sähköautolla kovempaa kuin moni polttiksella.
Olihan siellä monttua joo, mutta ei sitä irtomoskaa ja paakkua kuten nyt tässä esimerkki salon radassa on.
Suurin ongelma noissa 1:8 radoissa on sähköautolle ihan liian korkeat nopeudet jolloin ne röykyt heittää puolet kevyempää ja pienempää autoa ihan erilailla. Salossakaan ei se irtotavara mikään ongelma ollut, vaan se että nopealla ja reikäisellä _suorallakin_ a-finaali kuskit kaatoivat useaan kertaan. Se että radalla voi ajaa ja se että sielä on mitään käytännön järkeä treenata on kaksi ihan eri asiaa.
Ja mikäs ihmeen asia siinä huvittaa että lavankoon tehtiin eri radat???
Molemmista tehdään kansainvälisen tason radat ja koko hanke on aika järkyttävän suuri myös rahallisesti.
Puhutaan täysin eri asioista mikäli joku antaa omaa maataan käyttöön radan tekemiselle vs. vauhtikeskus minne tulee F3 rata, mikroautorata, on jo motokrossirata , rallicros rata ja pienoisautoradat...
Ja tosiaan radat tehdään sillä tähtäimellä että näissä on mahdollista järjestää kansainvälisen tasoiset kisat...
Jotenkin niin järkyttävän suuri kontrasti näiden välillä.
Jos on mahdollisuus tehdä rata palvelemaan pelkästään 1:10 kokoluokan autoille, niin miksi siitä pitää väkisin tehdä 1:8 autoille ajomahdollisuus, kun niille kuitenkin on ihan täysin oma ratapaikkansa jossa on luvatkin kunnossa. 1:8 ratoja on suomessa muutenkin vähintään tuplaten 1:10 ratoihin nähden.
Vierestä seuranneena näyttää niinkuin joillain karkais mopo käsistä, vaikka koko homma näytti lähtevän siitä ideasta että on maapläntti minne saatu lupa rakentaa harrasterata.
Nyt pahimmillaan kiukutellaan siitä että rataan on tullut pieni monttu... jonkun auto pitää liian kovaa ääntä omalle korvalle jne.
Käsittääkseni tässä haluttiin selvittää että minkälaiselle radalle olisi pääasiallisesti tilausta?
Kyllä siitä pystyy rakentamaan 1:8 / 1:10 toimivan radan...
Ajetaanhan tampereellakin yhtä ja samaa rataa niin polttis kuin sähköautoillakin.
Sähköt vain kiertävät selvästi pienempää lenkkiä kuin polttikset.
Eihän sielä Tampereellakaan tunnu kaikki haluavan käydä treenaamassa koska rata ei millään tavalla vastaa perinteistä 1:10 krossiautoille tarkoitettua rataa. Jyväskylässäkin rata on vieläkin lyhennyksen jälkeenkin todella erilainen kuin mitä pitäisi olla sähköradan pitäisi olla maailman mittakaavassa. Ainakin jos haluaa treenata tosissaa 1:10 autolla ja jopa ajattelee käyvänsä ulkomailla ajamassa. Kyllähän sielä ajaa ja treenaa kun ei muutakaan ole.
Tuntuu niinkuin suomessa olis totuttu yhtäkkiä liian hyvään...
Heti kun on radassa monttu niin rata on ajokelvoton.
Ei muuta kuin isoon maailmaan ajamaan niin huomaa että ne montut mitkä suomessa ovat olevinaan pahoja, ovat naurettavia ryppyjä siihen nähden mitä monissa maailman isoissa kisoissa rataan ilmaantuu kisan aikana.
300 autoa tahkoaa klo 8-20 kokonaisen viikon... ja taukoamatta.
Eikä rataa todellakaan korjata välissä.
Jos se on iha sama missä kunnossa se rata on, niin eikö sillon voi vaikka tehä paikalliselle hiekkaparkkiselle radan jossa pörrää ympyrää? Ainakaan sähköautoilla, jotka tykkää hajota suhteellisen pienistäkin osumista, ei kiinnosta rikkoa autoa TREENATESSA kun jatkuva hakkaus rikkoo voimansiirtoa ja röykyistä lähteneet volttisarjat katkovat tukivarsia.
Nyt kiukuttais mikäli pari polttista kävis sillointällöin radalla...
Jos ei EHKÄ hieman isompi radan kuluminen kiukuta niin sitten kiukuttaa ääni...
Ja jos ei vielä sekään kiukuta niin sitten kaverin käyttämä hajuste tai kenties korin väri.
Ottakaa ensin selvää onko tarvetta 1:8 autoille sopivalle radalle... Näyttäis olevan.
Sitten ihmettelette olisiko polttisten aiheuttamasta metelistä haittaa lähimpinä asuville.
Jos ei ole haittaa ja polttiskuskeja on innoissaan lapiot kädessä niin siitä sitten rataa tekemään.
Edelleen niille on se ihan oma paikkansa joka on tehty harrastajien omien toiveiden mukaiseksi. Sieläpäin tuntuu enemmän olevan haitaksi ne muut harrastajat.
On se kumma että myyrin sisäradalla pystyi ajamaan sähkökasit, 10 krossarit, SC jne... vaikka ne kasikrossarit pitivät niin karmeaa ääntä... SC:t kolis pitkin seiniä ja takatuupit oli vaan niin hitaita... Ja voi hitsi... saatto radalla olla parhaimmillaan samaan aikaan 15 kuskia täysin tasoon katsomatta ja kalustoa jopa 6 erilaista samaan aikaan.
Mutta Lahdessa ei missään nimessä mahdu pari polttiskuskia ajamaan kun hitsivieköön just MUA häiritsee se ääni, tai on kuultava oman auton ääni... (ei parane paljon kisoihin sitten mennä kun selostaja jo peittää isoimman osan autojen äänistä)
Tähän loppuun ei voi todeta kuin hohhoijaa ja mieti vähän että oliko sulla nyt ihan jotain todellista syytä edes kirjoittaa koko aiheeseen?