Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RC_seniori

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8
1
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 10.03.07 - klo: 19.29 »
Kaksi kuvaa tosta uudesta äänivallista ja sisäänmenosta, otin tänään ohiajaessa.

kuva 1
kuva 2

2
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 29.12.06 - klo: 18.44 »
En ole koskaan törmännyt moiseen, että myytäisiin vahvempana.

korjailin itsekin tuon ylläolevan kaavan, koska pinta-alaa en ollut laskenut ollenkaan.

3
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 29.12.06 - klo: 17.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
eli 10,2:et kestää 200MPa?
8,8:it 640MPa? Menee vähän ohi mun ymmärryksen.

 - Hount

Jep

4
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 29.12.06 - klo: 17.41 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
On tullu huomattua että joissain rc autoissa normaaliruuveina käytetään 10.2 ruuveja... Mikä on näiden lujuus verrattuna titaaniin?
Itse hommaan aina 12.9 ruuveja jotka on todettu ainakin erittäin hyviksi kaikissa kohteissa.
Ja jälleen... mikähän 12.9 tavaran lujuus olis?
Googlehan tämän mitä todennäköisemmin kertoisi, mutta kun tuntuu olevan täällä tietävää porukkaa niin otetaan tieto tätä kautta niin saadaan se muillekkin asiasta kiinnostuneille esiin.
......

Otetaan 12.9 ruuvi esimerkiksi.

-Ensimmäinen numero tarkoittaa murtolujuutta x 100 = 1200 MPa (MPa on sama kuin Newton/neliömillimetri)

-Toinen numero on prosenttia tästä murtolujuudesta = 90 %

-12.9 ruuvin lujuus on siis 1080 MPa.

Ja vielä verrattuna titaaniin, jonka murtolujuus (6Al-4V) > 1100 MPa, niin häviää vielä vähäsen. Siis oikeat seostetut suurlujuusteräkset menevät ohi titaanin lujuudesta.

edit Alffille:

1mm halkaisijan 8.8 ruuvin pinta-ala on 0.785 mm^2, jolloin se kestää n. 502 N kuormaa. Roikottamalla 51 Kg kuormaa ruuvissa suorassa vedossa ilman leikkausjännityksiä päästään murtorajalle.
(51 kg * 9,81 m/s^2) */ ( (0,5 mm)^2 * 3,14 ) = 637 Mpa)

5
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 29.12.06 - klo: 14.16 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Ymmärtääkseni niin tit ruuvit sisältää alumiinia ja sen takia eivät sen kestävämpää kuin mikä tahansa metalli ruuvi.....

Yleisimmässä titaaniseoksessa 6Al4V, on alumiinia nimensä mukaisesti 6% ja vanadiumia 4%.


yleisesti titaanin paino suhteessa teräkseen on n. 60% teräksen painosta.

Lainaus käyttäjältä: "JQ"
titaniruuvit kestää huonommin mutta ne on kevyemmät.....


Titaanin (yleisimmin koneenrakennuksessa käytetyn 6Al4V) murto- ja myötölujuus on suurlujuusterästen luokkaa >900 MPa.
Verraten esimerkiksi normaalin 8.8 teräspultin lujuuteen 640 MPa, rakennetitaanin lujuus on aivan toista luokkaa.

Linkki aihetta käsittelevään artikkeliin:
http://butler.cc.tut.fi/~juhan/2004s/metallit/L10_web.pdf

6
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 20.12.06 - klo: 08.09 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tuossa noita Antin auton kasauskuvia kattelin ja silmään osui yksi virhe...

Ohjauslinkki on nurinpäin.....

....Onhan varmasti muistettu laittaa lukitetta vetoakseleiden nivelten pikkuruuveihin....

Niinhän tuo näyttää olevan. Muutenkin täytyy käydä suunnilleen läpi, ettei ole muita vastaavia häröjä. Ylätukivarret edessä ja takana on ainakin "väärin".

Vetareiden läpikäynti kuuluu kasaukseen, vaikka olisivatkin valmiiksi niputettuja. Reiskassa en käynyt huolella kaikkia läpi ja yhdestä alkoi tapit putoilla. Piti tehdä tappeihin ura pidätinruuville, vasta sitten alkoi pysymään.

Poikien kanssa kun kasailee, näitä sattuu. Käydään läpi ennen ajoa.

7
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 19.12.06 - klo: 23.14 »
Pari fotoa taas teidän iloksi. Laatu vaikuttaa olevan kohdallaan ja vieläkin löytyy paljon hienoja yksityiskohtia, vaikka joitakin karsittiinkin prototyyppistä.









Lisää löytyy

Radiolevy tuntuu tulevan todella tukevasti kiinni. Kolme pikakiinnitystolppaa ja kaksi lisätolppaa (kaikki alumiinisia) pitää levyn tukevasti aloillaan.
Auto vaikuttaa käsittämättömän matalalta. Radiolevy ei nouse juurikaan kardaanien yläpuolelle.

8
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 16.12.06 - klo: 01.30 »
Nyt on kasailtu illan mittaan. Todella hyvä kasattava, ihan samaa tasoa kun reiskakin, joka on omasta mielestä tähän asti ollut paras sovitteiltaan.

Kaikki ulostulot, vetarit ja jopa alumiinisten iskaritukien taustat, jotka ei tule näkyviin on kevennettyjä.

Diffit vaikuttaa herkiltä jo heti alkuunsa, järeetä ja tarkkaa tekoa muutenkin. Pitää äkkiä päästä testaamaan tota diffin säätöä.

Illan saldo









lisää kuvia

9
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 14.12.06 - klo: 08.16 »
Ensimmäiset fotot pakkauksesta, kännykällä:





Pari lisää:


paketti
diffipaketti, diffit tuntuu todella herkiltä.
sisältöa, huomaa ruuvilaatikko.
sisältöä

Kasaus alkaa heti, kun vaan vapaalle pääsee. Eli viikonloppuna viimeistään.
Työn laatu  ja viimeistely on huippua. Lisään kommentteja kunhan pääsen kasailemaan.

10
Polttisautot / CEN Matrix ja Arena
« : 26.08.06 - klo: 08.47 »
Tossahan on vielä puutteita mm. Tuukan mainitsema lavan vastapaino-osuus. Sen voisi mielestäni riittävällä tarkkuudella hoitaa korjauskertoimella. Kaikissa paloissa (eri tiheyksisissä) on vastapainon suhteellinen osuus sama, noin ainakin lähelle sinnepäin (tietty kevennykset yms. sotkee pakkaa).

Noi jouset oli Tuukalle, jos into riittää tehdä exceliin jotain, niin tossa parit alkuarvaukset. Jos laitat oikeat arvot, eli kiepin sisähalkaisijan ja langan paksuuden voin laskea tuon jousivakion sillekin.

Mika:

Tämmösellä laskennalla voisi optimoida kytkimen kiinnioton ajankohtaa. Hakea sopivia pala - jousi yhdistelmiä, joilla
vaikka kytkin toimisi samanlailla kuin se paras kytkin, mikä otti kiinni niiiin hyvin :)

kytkinkelloa voisi myös käyttää samassa sopassa säätökomponenttina, niitähän on myös hieman eri halkaisijalla.

Eli lähinnä eri kytkinkomponenttien vaikutuksen arviointia.

Vielä kun lisäisi kitkan mukaan, niin voisi tutkia luistamista. Eli millä kierrosluvulla on kytkimellä kyky siirtää kaikki moottorin antama teho. Siihen vielä moottorin vääntökäyrä mukaan, niin olisikin mallinnettu kytkimen luisto suhteessa moottorin kierroslukuun......

11
Polttisautot / CEN Matrix ja Arena
« : 25.08.06 - klo: 15.46 »
Lähti lapasesta, vaikkei edes todellisia arvoja, joten ihan teoreettista tarkastelua.

http://aapro.org/sekalaista/kytkimen%20jousi.pdf

12
Polttisautot / CEN Matrix ja Arena
« : 25.08.06 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
...Ei kait tuo ole kuin keskipakovoiman laskentaa suhteessa kierroslukuun?


keskeiskiihtyvyys a = (v*v)/r

jossa v=ratanopeus eli lavan nopeus kehän tangentilla
         r=säde

F=m*a

F=jousivoima k*x (jousivakio * liikematka)
m=lavan massa

oisko jotensakkin tolleen..

13
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 16.08.06 - klo: 20.36 »
Joo,

siihenkin väliin on tarkotettu suodatin. Ainakin noiden julkastujen juttujen perusteella. Polttoaineletkussa ei taasen ainakaan nyt näytä olevan, tokin tankissa on se pronssinen filsu.

14
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 16.08.06 - klo: 19.12 »
Eikös letkut mee kuitenkin oikeisiin "töpseleihin", vaikkakin lyhkäset ovat

http://www.neobuggy.net/images/News/tmm6.jpg

15
Radiolaitteet / Spectrum 2.4 Ghz
« : 15.08.06 - klo: 17.28 »
Onko kellään tietoa spektrumin Lap timing triggerin sielunelämästä. Millaista viestiä lähettää?

Voiko vaikka opetettavaan kaukosäätimeen ottaa lähetyksen "talteen" ja trigata sillä?

16
Polttisautot / SPM kytkin kokemukset!
« : 12.08.06 - klo: 14.21 »
Suunnilleen vuoden verran ajellu tolla spm:n säädettävällä kytkimellä.
Mukava käyttää, kun on vain yksi jousi. Ei mee jouset poikki. Säätöruuviin kun muistaa laittaa ruuvilukitetta, niin toimii.

Krossarille joko löysin tai korkeintaan medium jousi. Jäykintä voi varmaan käyttää rata-autoilussa(?), jos tarvii todella korkeelta kiinniottavaa kytkintä.

17
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 29.07.06 - klo: 11.19 »
Jartsa laittokin jo linkin diffeihin. Lisäsin myös ekaan viestiin.

Diffit näyttää todella mielenkiintosilta, välys (diffin jäykkyys) säädettävissä ulkopuolelta. Taitaa olla ensimmäiset laatuaan. En ainakaan ole aiemmin nähnyt.

Eli samoilla öljyillä päästään ihan tavallisesta diffistä Hobaon Spiderin tyyppiseen toimintaan tai vielä tiukempiin välyksiin. Eikös se spiderin idea perustu juurikin rakojen (välysten) pienentämiseen normaaliin perusdiffiin verraten. Toimii kevyesti ilman kaasua, mutta kaasulla jäykistyy.

Toivottavasti toimii niinkuin suunnittelijat ovat miettineet, vähentää öljyjen kanssa läträämistä jonkin verran. Täytyyhän ne silti välillä vaihtaa, mutta radalla nopeet säätömuutokset on helppo kokeilla.

Odotellaan että pääsee testaamaan....

18
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 21.07.06 - klo: 16.22 »
Lainaus käyttäjältä: "jooka"
Aika erikoisen näköinen jo ulkoisesti koppa päällä. Mikä toi boxi-systeemi tossa etu-ikkunan kohdalla on? Ilmanputsari vai tankki?

Tankkihan se, on keskellä autoa etuikkunan kohdalla.  Tankilla vielä erillinen kansi tossa korin yhteydessä, ei mee lika tankkausaukosta sisään.

http://www.teammagic.com.tw ton pitäs ainakin toimia.
Sivut vaikuttaa ainakin tänään hitailta, ilmeisesti moni muukin kattelemassa uusinta julkistusta.

19
Polttisautot / Team Magic M1 Buggy
« : 21.07.06 - klo: 14.09 »
Uusi krossari tulossa jotakuinkin lokakuussa markkinoille.

Joka perjantai on julkaistu osia, alla vielä suorat linkit julkastuihin osioihin. Kaikkihan löytyy Team Magicin sivuilta
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5
Part 6
Part 7
Part 8
Part 9
Part 10
Part 11
Part 12
Mielenkiintosia ja uusia ratkasuja moniin juttuihin, jotka ainakin on itseä vähän krossareissa ärsyttäneet. Diffien huollot ja radiolevyn kiinnitys nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Tukivarret on rakennettu myös aivan uudella tavalla, kuten moni muukin asia.

Tällä jos ajelisi ensi kauden....

Katelkaa linkit ja kommentoikaa.

20
opa:

Profi 301:
Tossa on siis vaihdettava modulaatio AM tai FM (ainakin laittamiesi tietojen mukaan). Eli siis kumpi vaan modulaatio toimii.

Toisaalta nopeampi pulssitaajuus lähettimessä voi estää muiden vastarien käytön, mutta luulisi senkin olevan kytkettävissä pois päältä.

Eli kannattaisi selata ohjeista näiden toimintojen käyttö.

Edit:
http://www.multiplexusa.com/Support/supportFS.htm   (ohjeet)

nopealla vilasulla tosta nopeemmasta lähettimen "ohjeesta" ei ole haittaa muiden vastarien käyttöön. kannattaa toki tarkastaa joltain, joka tietää varmasti.

21
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
« : 20.03.06 - klo: 18.26 »
Tässä foto Vegan pidemmästä pillistä.
http://www.saunalahti.fi/~aapran/vega.JPG

Ei kyllä näy kuvassa kovin hyvin miten eroaa Jartsan pillistä, mutta löyty kuva niin puhtaasta autosta, että olihan se postattava.

Pidemmän pillinhän pitäs olla ala/keskialueella parempi ja hyvähän se on, mutta en tiedä kuinka paljon on eroa lyhyempään malliin.

Antti

22
Vapaa keskustelu / Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 06.03.06 - klo: 11.51 »
voi kääntää.

yleensä kaasari onkin juuri "väärinpäin" tehdasasennuksena.

23
Polttisautot / GS Storm CL-1/Storm RTR Plus
« : 18.01.06 - klo: 23.15 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
huom. nyt on kyse lasikuitulevyistä.


Meitsi oli pihalla, kun lumiukko

24
Polttisautot / GS Storm CL-1/Storm RTR Plus
« : 18.01.06 - klo: 23.11 »
lämmön hukkaaminen nopeesti jarruista olisi tärkeää, mutta en tiedä onko näissä autoissa tällä mitään merkitystä.
eli väsähtääkö jarrut näissä ?

25
Polttisautot / GS Storm CL-1/Storm RTR Plus
« : 18.01.06 - klo: 23.07 »
materiaalia kyllä on enempi, mutta se ei ole yhtä puuta. eli lämmön haihtumiselle on kuitenkin kahden levyn verran pinta-alaa ja ainoastaan yhden jarrupalan tuottama lämpö per levy.

26
Polttisautot / Xray XB8
« : 18.01.06 - klo: 19.33 »
Omia päivityksiä' R-malliin. Eka osa sovituksessa (kävi heittämällä), muut vielä odottelee. Viimeistelykin on tekemättä.

Eteen säädettävä kick-up (5-7 astetta) + sisäreunasta säädettä auraus (ilmeisesti turha?).
Taakse säädettävä anti-dive ja auraus (ihan peruskulmillla).

Joo näähän on jo nähty, pro-mallissa jopa vakiona. Lisänä vielä pussillinen teräspalloja, jos ei pallot enää kulahtais.

Mika: pääset sitte testaamaan sinäkin X-rayn. Toivottavasti täyttää odotukset.


http://www.edu.stadia.fi/~0001371/uudet_osat.jpg

27
Polttisautot / Hyppääminen 1/8 crosseilla
« : 02.11.05 - klo: 18.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Ruostumaton teräs on ainakin ruuveissa ihan hanurista,katkee heti ja menee kannat pyöreiksi alta aikayksikön  :evil:

Joo, normaali austeniittinen rosteri on pehmeetä. Siirrytään martensiittisiin ruostumattomiin pultteihin ja löytyy kuitenkin lujempia (kovempia??) kun 8.8 normaali pultti.

Ja Hoke, en missään välissä väíttänyt että rosteri olisi parempaa kuin joku toinen, vain että sitäkin löytyy erinomaista vaikka vanttiruuviksi. Hinta tosin on varmaan titaanin luokkaa.

28
Polttisautot / Hyppääminen 1/8 crosseilla
« : 01.11.05 - klo: 22.31 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...

Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.

29
Tulokset / Kilpailukutsu HoBao WinterCup 1/6 Virossa
« : 01.11.05 - klo: 22.23 »
Mika : kiitos, eka finaalipaikka saatu. Seuraavaa voi joutua odottelemaan,

Jartsalle vielä julkiset onnittelut kuten muillekin nopeemmille.
Hauskaa tuolla kyllä oli. Seuraaviin kisoihin "pappa" ei taida päästä. Jotain buukattu jo valmiiksi sille viikonlopulle. Onko tarkotus treenata noihin kisoihin.

Antti

30
Polttisautot / Hyppääminen 1/8 crosseilla
« : 01.11.05 - klo: 22.19 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Rosteri ei ole kovaa tavaraa... Itseasiassa jos teet vantit rosterista niin alkaa paukkumaan ja vääntymään joka kaadosta.

Eiköhän tota ruostumatonta terästäkin löydy erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi korkealujuuksista ruostumatonta (1200 Mpa myötölujuus).  Vertaa vaikka perus rakenneteräs myötölujuus luokkaa 350 Mpa).
Noin nopeesti katottuna, kunnon teräksistä.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8