Kirjoittaja Aihe: Polttoaineista?  (Luettu 194037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NitroCen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #210 : 09.03.08 - klo: 12.53 »
Ensimmäiseen polttikseeni ostin 25 prosenttista Werks Racea. Ja autohan on Hong Nor X1-CRT RTR versio. Ei oo valittamista tossa Werksissä. Hyvin toimii.
« Viimeksi muokattu: 31.03.08 - klo: 18.19 kirjoittanut NitroCen »
Hong Nor X1X-CRT/WERKS/FORCE/O.S

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #211 : 09.03.08 - klo: 15.35 »
omakohtaiset kokemukset rajoittuu 3 löpöön:
coolpower 16pros jolla moottori tuppasi käymään melko lämpöisenä.
graupnerin 16pros väritön löpö jolla moottori tuntui melko tukkoiselta.
nyt on ajeltu monta gallonaa sidewinderin 20pros löpöllä ja tähän mennessä on ollu parasta.
motti tuntuu pirteeltä,ja lämmöt pysyy kurissa hyvin,lisäksi toi punainen väri on plussaa kun näkee missä asti aine kulkee..
hobao hyper 8

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #212 : 09.03.08 - klo: 16.36 »
Ekaan polttikseeni ostin 25 prossasta WERKS RACEA. Hinta oli jotain 30 euroo.

IHANKO TOTTA? Ja mitä sitten. Minä ostiin ekaan polttikseeni joka oli mutten vene niin Model Technicsiä ja kyllä silläkin eteenpäin pääsi.

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #213 : 09.03.08 - klo: 21.43 »
HALOO!!!! MIKA!!!
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Poissa KL

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #214 : 09.03.08 - klo: 21.51 »
jaa mulla on nytte toi model technics kyllä kone sammuu joka kaastuksen jälkee ja miks?
vaikka kierrän kuinka paljo rikkaamalle nii sitlti sammuu mista johtuu?
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #215 : 09.03.08 - klo: 22.01 »
Alan itkeä.  :lipsrsealed:
Huehue

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #216 : 09.03.08 - klo: 22.12 »
Niin HALOO! RINTEELLÄ
Eli NitroCen mitä sitten? Tarkoititko että se oli kallista vai hyvää vai mitä?!
Hyvä ettet ostanut Shellin V-poweria siihen polttikseesi, mutta jos olisit ostanut yli 30L niin olisit voinut saada Ferrari avaimenperän lahjaksi
Se nyt vaan on ihan sama mitä siihen pataan laittaa näin kevät-talvella IMO
Nooh.. ei kai tämä niin vakavaa ole.. tosin en tiedä mitä ihmettä joku haluaa sanoa kertomalla mitä polttoainetta osti.....
« Viimeksi muokattu: 09.03.08 - klo: 22.19 kirjoittanut Mika R »

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #217 : 09.03.08 - klo: 22.57 »
Odotatko Mika ihan oikeasti vastausta noihin kysymyksiisi ja mikä arvo niillä vastauksilla on sinulle? Olisitko kenties voinut elää rauhallisin mielin ilman noita kommenttejasi? Minun silmään noi kysymykset, sekä kuittailut ferrari avaimenperistä näyttää lähinnä päänaukomiselta.

Mika, en tarkoita tätä ainoastaan sinulle henkilökohtaisesti vaan ihan yleensäkin, esimerkkejä vastaavasta "keskustelusta" on viimeaikoina näkynyt mm. LiPo ketjussa. Ihmetyttää vaan että kokeneilta harrastajilta tulee välillä niin epäasiallista kommenttia.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #218 : 10.03.08 - klo: 08.15 »
No en todellakaan odota. Forumin ohjeissa kuitenkin sanotaan vältettävä turhaa kirjoittelua.
Se oli siihen liittyvä pieni piikki, aivan oikein, jonka olisin voinut jättää kirjottamatta. Sekin nyt vaan on aika sama mitä sinne tankkiin laittaa. Ei ole oikeata tai väärää polttoainetta, kaikki toimii ainakin suurinpiirtein. Noin niinkun isällisenä neuvona vois kirjoittaa "ostin Werksin polttoainetta ja olen nyt ajanut sillä pari tankkia. Moottori toimi hyvin jne.." Se olisi ehkä kiinnostavaa muistakin forumin lukijoista.
« Viimeksi muokattu: 10.03.08 - klo: 08.24 kirjoittanut Mika R »

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #219 : 10.03.08 - klo: 08.57 »
voi ziisus... ei se oo niin justiinsa. Ostakaa laatufuilia sitä mitä läheltä saa sopivaan hintaan. Itse lasken laatufuileihin mm byron, morgan, werks, tornado ja dynaglo fuilit (model techniks on jotain markan sporttilöpöä, dynaglo on siis se parempi noista kössön keitoista)

Dynaglo on yksi Model Technicsin polttoaineista.  :police:

En muuten ymmärrä miksi kyseisen puljun löpöjä nykyisin mollataan. Yhtälailla auto kulkee kaikilla 25 prossan löpöillä, eikä kestävyydessäkään ole ollut eroja. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan.

Se miltä pannu näyttää sisältä on yhdentekevää.

Aikanaan testasin erilaisia öljymääriä löpössä. Lähes mahdoton oli huomata mitään eroa käytännössö öljyn osuuden liikkuessa 8-14%. Lisäksi kokeilin erilaisia öljyseoksia. Esimerkiksi 2% rissaa ja 8% synteettistä. Toisinaan taas toistepäin.

Tietysti neuloja joutuu aina pyörittelemään. Kellossa en kuitenkaan saanut mitään näkyviin, eikä koneiden kestävyyteen löytynyt mitään kaavaa. Öljymäärän alkaessa mennä yli viidentoista prossan alkoi kulku kärsimään. Tosin onneksi savu verhosi säälittävän pöristelyn.  :grin:

Ainoa havainto oli Aerosave öljyn sopimattomuus autokäyttöön. Motul Micro taas on kunnollista.

Vaikea uskoa porukan havaitsevan suuria eroja polttoaineissa, kun käyttö on lähinnä RTR autolla pöristelyä räntäsateessa.

Mitä tulee polttoainesiin minusta tämä kertoo jo asiasta kaiken olennaisen.

Asialla on merkitystä vasta kun ajetaan äärioloissa 50-100L per kausi.

Vuosituhannen alusta olen käyttänyt useita merkkejä, model technisistä cool poweriin, Byronista PSR:ään ja SideWinderiin, toisista olen pitänyt enemmän kuin toisista ja hinnoissa on vaihteluja, mutta kaikilla moottorit ovat toimineet. Ongelmat ovat olleet aina säätöaisoita, eivät kiinni polttoaineesta.

Kauheesti puhutaan moottorin kulumisesta ja kun puhutaan polttoaineista. Voiko joku muuten oikeesti sanoa että polttoaine A kuluttaa konetta enemmän kuin B ? Mä en ainakaan voi. Luulen että enemmänkin tullaan siihen säätämiseen ja ajo-olosuhteiseen. Sitten on säätöasia, että toisella polttoaineella on helpompi säätää konetta. En ole kyllä ihan varma uskonko totakaan. Moottorien kaasuttimissa on eroja kyllä ja esim. OS on kuulu tuosta helpposäätöisyydestään.

MUTTA on hyvä että valikoimassa löytyy! On hyvä että on varaa mistä valita ja että tarjolla on laadukkaita polttoaineita. Se on kaikkien etu. On hienoa että tarjolla edullisempia pihasuttaus aineita ja sitten noita kalliita "kisabensoja" joista voi sitten kokeilla itselle ja lompakolle sopivaa.
« Viimeksi muokattu: 10.03.08 - klo: 09.32 kirjoittanut Mika R »

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #220 : 11.03.08 - klo: 19.32 »
Sellaista kysyisin, että kumpi polttoaine olisi parempaa RB TM523:seen, kun koneen "nitro-range" on 10%-25%, Byron 20% (25%) vai Werks 25%? Ymmärrän kyllä, että molemmat ovat todella hyviä polttoaineita ja jompaa kumpaa aion ostaa. Pitääkö paikkansa, että kone toimii paremmin ton 10%-25% nitro-rangen sisällä (eli kone toimisi paremmin esim. 20% kuin 25% nitrolla)? Ja myös, että jos ostan Werksiä, niin kuluuko kone sillä 25% nitrolla paljonkin enemmän kuin 20% nitrolla?

Edit: tulipas paljon kysymyksiä :roll:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #221 : 11.03.08 - klo: 21.40 »
Näin olen ymmärtänyt että kone on helpompi saada säätöihin korkeammalla nitromäärällä. Perusrälläykseen toi 20% on varmasti loistovalinta. Tuo korkeamman nitromäärän hyöty taitaa kääntyä jo tuonne kisaamisen puolelle. Byron ja Werks ovat varmasti kummatkin hyviä polttoaineita. Itse olen kääntynyt tuohon Byroniin kun se kulkeutuu niin kätevästi Sabelta ja kun ottaa enemmän kerralla niin saa vähän alennustakin.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #222 : 11.03.08 - klo: 21.45 »
kaksvitonen on ihan sopivaa, mut 20 taitaa olla vähän halvempaa?
periaatteessa sit jos ajaa pidempään suuremalla nitro% niin ei voi mennä pienempään. tiedä sitten tuosta.
oikeestaan ei minusta väliä minkä valitset, katso lompakon ja saatavuuden mukaan.
molemmilla on uskovaisensa eli toisin sanoen kummallakin ajat varmasti tyytyväisenä  :grin:

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #223 : 11.03.08 - klo: 21.48 »
Kannattaa valita tarkkaan Byron 20 % ja 25 % väliltä, koska 25 %:ssa on tietääkseni paremmat öljyt. Että onko saavutettu säästö sen arvoista.
Huehue

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #224 : 11.03.08 - klo: 21.49 »
Juuri näin. Lompakkohan sen osittain sanelee ja saatavuus.

20% ja 25% Byron on kylläkin sabella samanhintaista  :grin:
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #225 : 11.03.08 - klo: 21.52 »
Näin olen ymmärtänyt että kone on helpompi saada säätöihin korkeammalla nitromäärällä. Perusrälläykseen toi 20% on varmasti loistovalinta. Tuo korkeamman nitromäärän hyöty taitaa kääntyä jo tuonne kisaamisen puolelle. Byron ja Werks ovat varmasti kummatkin hyviä polttoaineita. Itse olen kääntynyt tuohon Byroniin kun se kulkeutuu niin kätevästi Sabelta ja kun ottaa enemmän kerralla niin saa vähän alennustakin.

No jos en nyt väärin ole kuullut niin huipullakin ollaan vaihtamassa 16% löpöön ja sillä minäkin olen ajannut jo 10vuotta vaikka en olekkaan mikään huippu kuski niin ainakin 9% pidemmälle pääsen sillä kuin 25% ja on halvempi myös.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #226 : 11.03.08 - klo: 22.56 »
No hemmetti. Aina oppii uutta. Omalla kokemuksen määrällä ei edes viitsi väittää vastaan...  :mrgreen:
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #227 : 12.03.08 - klo: 07.17 »
Tähän liittyen hauska detalji.. ekoihin krossikisoihini raahasin sinistä 16% sidukkaa niin kyllä siinä vähän porukat katto että voi voi mikä aloittelija hehe...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #228 : 12.03.08 - klo: 07.52 »
Kiinnostaisipa kuulla mihin tämä huhu perustuu.
30% soppaan moni olis siirtyny jo aikaa sitten mikäli se olisi suomessa ollut sallittua.
Ulkomailla nimenomaan tällä ajetaan aina kun mahdollista.

Ketkä huiput, missä, milloin, ???

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #229 : 12.03.08 - klo: 08.41 »
Kiinnostaisipa kuulla mihin tämä huhu perustuu.
30% soppaan moni olis siirtyny jo aikaa sitten mikäli se olisi suomessa ollut sallittua.
Ulkomailla nimenomaan tällä ajetaan aina kun mahdollista.

Ketkä huiput, missä, milloin, ???


En kommentoi. :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #230 : 12.03.08 - klo: 10.40 »
Kannattaa valita tarkkaan Byron 20 % ja 25 % väliltä, koska 25 %:ssa on tietääkseni paremmat öljyt. Että onko saavutettu säästö sen arvoista.

20% on 16% öljyjä, kun taas 25% on 11%.
Itse siirryin juuri tuosta syystä 20 prossasesta 25%.seen, koska mitä lukenut niin liika öljy on vaan haitaksi. Jotain maks. 12% on aivan riittävä.
Samanhintaistahan tuo muutenkin Sabella on.
Axial SCX 10 TR

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #231 : 12.03.08 - klo: 15.06 »
on hyvä että valikoimassa löytyy! On hyvä että on varaa mistä valita ja että tarjolla on laadukkaita polttoaineita. Se on kaikkien etu. On hienoa että tarjolla edullisempia pihasuttaus aineita ja sitten noita kalliita "kisabensoja" joista voi sitten kokeilla itselle ja lompakolle sopivaa.

En tiedä miten sinä noi määrittelet, mutta ainakin Model Technics Quick Fire ja Dynaglo, Morgan Coolpower on 25% nitromäärillä kalliimpia polttoaineita, kuin esim. Byron Race, Werks Race Blend tai Power-Save-Racing samalla nitromäärällä. Että se siitä halvemmasta pihasuditteluaineesta... 15-16% polttoaineissa taitaa olla pieni hintaetu ensin mainituilla, mutta aika marginaalinen kuitenki.


Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Ilmari_S

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #232 : 12.03.08 - klo: 15.12 »
20% on 16% öljyjä, kun taas 25% on 11%.
Itse siirryin juuri tuosta syystä 20 prossasesta 25%.seen, koska mitä lukenut niin liika öljy on vaan haitaksi. Jotain maks. 12% on aivan riittävä.
Samanhintaistahan tuo muutenkin Sabella on.

Jep, ja ne öljyt ovat eri suhteessa muistaakseni muutenkin..
Huehue

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #233 : 12.03.08 - klo: 15.13 »
Tomppa82, Ok, en tehnyt litrahintavertailua sen tarkemmin. Muistelin vaan että vähemmän nitroa on hinnaltaan halvempaa jos samasta merkistä on kyse. Hyvä että korjasit tuon.
Itse ajan tätä nykyä PSR:llä jota kaikki ei pidä "kisabensana" mitä lie tarkoittakaan, minulle se on juuri sitä. Sitten on tuo kokonaishinta -näkökulma eli kuluttaako esim. 5% model technics enemmän vai vähemmän konetta kuin 30% Werks ? Kummalla kiertokanki pitää vaihtaa useammin ja/tai kumpaa pitää tankata useammin. Jerry tais väläyttää että vähemmällä nitro% polttoaineen kulutus olis pienempi? Yleisesti ottaen, suurempi nitro% parantaa käyntiä tiettyyn rajaan asti (~30%) mutta toisaalta kuluttaisi konetta enemmän. En ole asiantuntija, tämä perustuu puhtaasti kuulemaani/lukemaani. Itsellä koneet ovat kestäneet tosi hyvin omasta mielestäni. Esim. RB:llä ajoin koko viime kauden samoilla sisukaluilla, mitä nyt huhti/toukokuun ajelin vanhalla koneella kun uusi ei ollut vielä käsissä, mutta sitten siitä eteenpäin marraskuuhun asti. Minusta se on ihan hyvin. Etulaakeria olen vaihtanut siinä kaikki. Varmaan pitäs kohta tehdä muutakin.
« Viimeksi muokattu: 12.03.08 - klo: 15.21 kirjoittanut Mika R »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #234 : 12.03.08 - klo: 15.21 »
Vähempinitroinen on toki halvempaa. Mutta meinasinki lähinnä samoilla nitroprosenteilla olevia aineita. Käsittääkseni suuri osa porukasta kuitenki ajelee noilla 15-25% aineilla. :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #235 : 12.03.08 - klo: 15.26 »
No luultavasti ja ihan hyvä niin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #236 : 12.03.08 - klo: 15.48 »
Jerry tais väläyttää että vähemmällä nitro% polttoaineen kulutus olis pienempi?

Jerry on oikeassa, ja miksi ei olisi? Tälle on myös looginen selitys. Kun polttoaineessa on vähemmän nitroa kulkeutuu moottoriin vähemmän "hapetinta (nitroa)" jolloin itse palavaa materiaalia eli liuotinta tarvitaan vähemmän jotta seos olisi sopiva = pienempi kulutus. Tämä tarkoittaa myös sitä että pienemmillä nitromäärillä tarvitaan suurempaa öljymäärää jotta syntyvällä laihemmalla seoksella saadaan vastaava voitelu. Tästä johtuen usein vähemmillä nitromäärillä olevissa polttoaineissa on enemmän öljyä.

Nitrometaanihan toimii polttoaineessa kemiallisena "ahtimena". Periaatteessa samalla tavalla kuin ilokaasu tai ihan oikea ahdin.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #237 : 12.03.08 - klo: 17.22 »
"Nitrometaanimolekyyli sisältää happea, jolloin sitä pystytään syöttämään suuria annoksia moottoriin sen tukehtumatta. Näin saavutetaan paljon suurempia tehoja kuin tavanomaisilla polttoaineilla."

On toi wikipedia sitten mahtava keksintö  :laugh:

The

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #238 : 12.03.08 - klo: 17.26 »
Jees, kyllä mä ton tiesin että nitro vapauttaa palaessaan happea ja siksi polttoaine palaa paremmin. En ole vaan koskaan funtsinut sitä tuon keston kannalta, josta Jerry mainitsi ja Jeppe valaisi hienosti lisää miksi näin on.

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttoaineista?
« Vastaus #239 : 19.04.08 - klo: 16.17 »
jaa mulla on nytte toi model technics kyllä kone sammuu joka kaastuksen jälkee ja miks?
vaikka kierrän kuinka paljo rikkaamalle nii sitlti sammuu mista johtuu?

kannattais tarkistaa tulppa. miten rikkaalla neulat on, jos on liian rikkaalla niin tukehtuu. kuumenpi tulppa olis kai hyvä.

sori sun kysymys oli vähän vanha. :cheesy:
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa