Kirjoittaja Aihe: Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?  (Luettu 3331 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« : 28.05.03 - klo: 22.26 »
Isoratas todellakin vipattaa. Autona on Losin XX-CR krossi. Ongelma tuli tuossa jokin aika sitten, kun purin slipperin, joka siis on siinä isorattaan vieressä, ja kokosin sen. Huomasin ongelman ihan sattumalta. Purin slipperin, tutkin ja pistin takaisin. Pistin taas vähän kaasua, ja kas, ongelma oli poissa. Menin ajamaan, ja kun akku oli jo aika lopussa, niin auto alkoi pitää omituista ääntä. Tarkistin asian ja ratas tietysti vipatti jälleen. Sisällä taas tutkin, purin ja kokosin ja sain sen olemaan vipattamatta. Sitten lopetin.
Niin että onkos tuo ongelma olleenkaan? Vauhtiin se ei ainakaan näyttänyt vaikuttaneen. Auto vain piti aikamoista ääntä, mikä pistää ajattelemaan, että eikös rattaat kulu nopeasti käyttökelvottomaksi? Vika muuten tuntuu olevan slipperissä, sillä isoratas vaikuttaa olevan aivan suora, ja kun laitoin sen siihen akselille yksin ja annoin sormilla vähän tukea ettei lähde pois, niin se oli (sivusuuntaisesti) ihan paikoillaan. Vika tulee, kun slipperin kokoaa ja kiristää sen jousen. Akselin ja osien tai osien välillä ei tuntuisi olevan ihmeellistä välystä. Joten missä voisi olla vika? Onko muilla ollut tälläisiä ongelmia aikaisemmin? Kuinka korjata?

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #1 : 28.05.03 - klo: 22.52 »
Tässä kun puhutaan rattaista niin kysyisin samalla että onko se silleen että jos on vaikka 5,5välitys ja 10,3 välitys niin toi jälkemmäinen on semmonen mikä kiihtyy hitaammin, mutta huiput paremmat? Vai juuri toisin päin?
täysii

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #2 : 28.05.03 - klo: 22.55 »
Mun tietääkseni mitä suurempi luku, niin kulkee vähän mutta kiihtyy ja pieni luku, niin kulkee kovaa ja kiihtyy hitaammin...



Olenko väärässä  :roll:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #3 : 28.05.03 - klo: 23.05 »
Kyllä opa olet oikeassa.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Otsomaani

  • Vieras
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #4 : 28.05.03 - klo: 23.06 »
Opa, olet aivan oikeassa.
Välityksen luku kuvaa sitä, kuinka monta kertaa moottorin akselin täytyy pyörähtää että renkaat pyörähtävät kerran.
Valitettavasti en osaa Rehun kysymykseen vastata.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #5 : 29.05.03 - klo: 11.57 »
Itsellänikin B3:n isoratas vipattaa hieman, mutta ei se tunnu ajoa/nopeutta haittaavan. Riippuu tietysti kuinka paljon se vipattaa.

Mulla isoratas heiluu myös TC3:ssa ja se aiheuttaa siinä myös vähän ylimääräistä melua, auto tuntuisi kulkevan kuitenkin ihan hyvin.

Jotkin isorattaat on kaiketi heti kaupasta ostettuina hieman kieroja !? Meinaan vaihdoinkin tuon isorattaan uuteen ja se tuntuu heiluvan vielä enemmän  :lol:

Poissa tuukka.m

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #6 : 29.05.03 - klo: 12.06 »
Noh kun kerta isorattaista puhutaan niin mullakin b3sessa on aikamoinen välys isorattaassa. Niinkin iso että 3300 akku ei kestä stanussa edes koko erää vaan hyytyy täysin(ja ei ole akusta kiinni)...eli se ei varmastikkaan vauhtiin niinkään haittaa mutta akkua se syö.
...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #7 : 29.05.03 - klo: 16.37 »
Lainaus käyttäjältä: "tuukka.m"
Noh kun kerta isorattaista puhutaan niin mullakin b3sessa on aikamoinen välys isorattaassa. Niinkin iso että 3300 akku ei kestä stanussa edes koko erää vaan hyytyy täysin(ja ei ole akusta kiinni)...eli se ei varmastikkaan vauhtiin niinkään haittaa mutta akkua se syö.


Mietippä hieman, mitä juuri sanoit.
Akku tyhjenee normaalia nopeammin, mutta vauhtiin ei vaikutusta ?
Jos akkut tyhjenee nopeammin kuin normaalisti ja oletetaan, että isorattaan "välys" (?) jotenkin siihen vaikuttaisi niin miten on mahdollista, että jos virtaa kuluu tavallista enemmän mekaanisen vastuksen vuoksi ei vauhti kuitenkaan saman mekaanisen vastuksen takia mitenkään hidastuisi ?
Tässä vaiheessa sanotaan aina : Bzzzzt, väärä vastaus !
Jotain tuossa lauseessa on nyt pielessä.
-Pekka

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #8 : 29.05.03 - klo: 17.28 »
Eli kannattaako tuota ongelmaa edes yrittää korjata? Olen aika varma, että se ei ole vipottanut aikaisemmin. Ääni on ainakin uusi. Vipatuksen laajuus on silmillä selvästi havaittava, mutta millimetreissä mitattuna todella vähäinen. Jos tuollaisella lähtee ajamaan, niin kannattaisiko siirtää pinjonia hieman kauemmas isorattaaseen nähden?

Poissa killerloop

  • Jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #9 : 29.05.03 - klo: 17.39 »
kannattaa kattoo et se ratas on kunnolla kiinni... ja jos vielä vipattaa niin kannattaa hankkia uusi
se on siinä sano sammakko muurahaiselle!

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #10 : 29.05.03 - klo: 17.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Eli kannattaako tuota ongelmaa edes yrittää korjata? Olen aika varma, että se ei ole vipottanut aikaisemmin. Ääni on ainakin uusi. Vipatuksen laajuus on silmillä selvästi havaittava, mutta millimetreissä mitattuna todella vähäinen. Jos tuollaisella lähtee ajamaan, niin kannattaisiko siirtää pinjonia hieman kauemmas isorattaaseen nähden?


Jos "vipatus" on rattaan säteen suuntaista, siis rattaan akseliin nähden poikittaista, johtuu se joko akselin vääntymisestä, tai laakereiden kulumisesta. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.
Rattaan vaihdolla tuosta tuskin selviää.
-Pekka

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #11 : 29.05.03 - klo: 21.47 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Jos "vipatus" on rattaan säteen suuntaista, siis rattaan akseliin nähden poikittaista, johtuu se joko akselin vääntymisestä, tai laakereiden kulumisesta. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.
Rattaan vaihdolla tuosta tuskin selviää.


Joo, tarkistin asian ja kyseessä on tuo säteen suunttainen vipatus. Tai kyllä se taitaa hieman vipattaa myös pitkittäin. No joka tapauksessa akseli ei ole vääntynyt, koska kun katsoo aika pitkän akselin päätä, niin se pysyy ihan paikoillaan. Sen luulisi näkyvän siitä parhaiten. Laakerissa sen sijaan olisi jotain pientä. Sen toisen puolen suojus on hieman painunut sisään ja sen pinnassa on nimellinen ruosteläikkä. Haittaako?

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #12 : 29.05.03 - klo: 22.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Jos "vipatus" on rattaan säteen suuntaista, siis rattaan akseliin nähden poikittaista, johtuu se joko akselin vääntymisestä, tai laakereiden kulumisesta. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.
Rattaan vaihdolla tuosta tuskin selviää.


Joo, tarkistin asian ja kyseessä on tuo säteen suunttainen vipatus. Tai kyllä se taitaa hieman vipattaa myös pitkittäin. No joka tapauksessa akseli ei ole vääntynyt, koska kun katsoo aika pitkän akselin päätä, niin se pysyy ihan paikoillaan. Sen luulisi näkyvän siitä parhaiten. Laakerissa sen sijaan olisi jotain pientä. Sen toisen puolen suojus on hieman painunut sisään ja sen pinnassa on nimellinen ruosteläikkä. Haittaako?


Enpä tunne kyseistä rakennetta sen tarkemmin, että osaisin sanoa, mistä tuo johtuu.
Laakerin puslien painaumat usein aiheuttavat laakerien herkkyyden heikentymistä, mutta nyt ei ole siitä kyse.
Liekkö rattaan kiinnityksessä slipperiin sitten jotain ongelmaa ?
-Pekka

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #13 : 01.06.03 - klo: 20.50 »
Pieniä korjauksia aikaisempiin sanomisiini:
Olen väittänyt että vika ei ole akselissa. Kyllä se sittenkin heiluu, voikka onkin suora. Nimittäin diffissä tuntuisi olevan välystä ja olen nyt aika varma että siellä se vika piilee. Slipperissä ja rattaassa tuntuisi kaikki osat olevan kuin uusia. Joten missä siellä välys todennäköisimmin olisi? Laakerit? Diffiatas? Akselin diffin sisässä oleva osa? Diffin kotelo?
Uskaltaako tuollaisella lähteä ajamaan, vai suurentuisiko välys, se kun on tullut aika äkkiä?

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #14 : 03.06.03 - klo: 20.44 »
Joo, osaisiko kukaan sanoa sen, että uskaltaako tuolla käydä ajamassa, kun en itse uskalla päättää, jos vaikka koko diffi menisi tohjoksi? Ja eikös vika todennäköisesti olisi laakereissa?

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #15 : 16.07.03 - klo: 18.57 »
Nyt olisi osat tilattu ja auton pitäisi olla kunnossa, mutta: olen jo muutaman kerran ajellut, mutta uusista osista huolimatta ratas vipattaa yhä. Koska vanhassa isorattaassa oli sittenkin selvästi epäkeskoisuutta, tilasin uuden, mutta uusi on monin verroin pahempi, joten tällä hetkellä vanha ratas on yhä kiinni autossa. Myös isorattaan akseli heiluu yhä, vaikka on uudet laakerit. Se on kuitenkin parempi kuin ennen. Kun osien tilaamisen jälkeen ajoin akullisen uudella isorattaalla ja pinjoni taisi mennä selvästi liian lähelle isoratasta, niin se oli mielestäni pahentunut ajon aikana... Voiko tapahtua niin lyhyessä ajassa? Ja aina kun olen ajanut, niin auto on pitänyt selvästi kuuluvaa sivuääntä johtuen siitä, että pinjoni on todella vaikea sijoittaa oikeaan kohtaan suhteessa epäkeskoon isorattaaseen. Menee aina liian lähelle tai kauas => outo ääni. Asiaa edesauttaa myös se, että moottorista (moottorin kannusta) on mennyt jengat, niin moottori liikkuu itsekseen ajon aikana ja pienestäkin mällistä se yleensä irtoaa lopullisesti. Ostin ilmeisesti liian laimeaa ruuvilukitetta (Bond Line - Keskivahva, avattavissa käsityökaluin).
Elikkä mitä pitäisi tehdä? Rattaat eivät ainakaan vielä ole kärsineet tästä vaikka pitävät ääntä. Auto ainakin kulkee normaalisti, paitsi sen jälkeen kun on törmännyt johonkin (moottori siirtyy/irtoaa  :x ). Entäs sitten tuo isorattaan akselin hyvin lievä heilunta?
Kannattaisiko sittenkin vain hankkia vahvempaa ruuvilukitetta ja antaa mennä?

Sitten vielä tyhmä kysymys: voiko 12V laturilla ladata traktorin akusta ilman tupakansytytinpistoketta, siis kytkemällä laturin suoraan akkuun?

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #16 : 18.07.03 - klo: 23.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Rehu"
Sitten vielä tyhmä kysymys: voiko 12V laturilla ladata traktorin akusta ilman tupakansytytinpistoketta, siis kytkemällä laturin suoraan (traktorin) akkuun?

Noh, kai joku osaisi vastata edes tuohon...

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #17 : 19.07.03 - klo: 09.08 »
No se riippuu siitä että käytetäänkö traktoreissa 12V akkua vai 24V akkua? Mutta eikös traktoreissakin ole 12V  akku vai onko, sitä en tiedä. Katsoppa niitä pikkuisia tuherruksia jossain siellä akun kyljessä / päällä niin niistä varmaan löytyy kuinka iso kapasiteetti akulla on ja akun volttimäärä. Uskoisin että on 12V akku eli laitat vain laturin virranottopäähän hauenleuat ja kiinni akkuun sitten vain rock'n'roll!
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Isoratas vipattaa. Mikä avuksi?
« Vastaus #18 : 19.07.03 - klo: 18.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
No se riippuu siitä että käytetäänkö traktoreissa 12V akkua vai 24V akkua? Mutta eikös traktoreissakin ole 12V  akku vai onko, sitä en tiedä. Katsoppa niitä pikkuisia tuherruksia jossain siellä akun kyljessä / päällä niin niistä varmaan löytyy kuinka iso kapasiteetti akulla on ja akun volttimäärä. Uskoisin että on 12V akku eli laitat vain laturin virranottopäähän hauenleuat ja kiinni akkuun sitten vain rock'n'roll!

Kyllä se on 12V akku, tiesin kyllä sen, mutta huoletti lähinnä nuo ampeerit, niillä ei siis taida olla mitään merkitystä?
Hauenleukoja en voi laittaa, kun niitä ei ihme kyllä talosta löydy, on pitänyt käyttää perinteisiä rautalanka - purukumi - hiuspinni - ilmastointiteippiviritelmiä. :D