Marder on tosiaan hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi autoksi, on tekniikaltaan yksinkertainen ja sikäli alussa helppo säätää alustaltaan paremmin toimivaksi. Tehdas pakkaa iskunvaimentimiiin vähän turhan paksut öljyt vakiona ja jouset ovat varsin jäykät, joten löysemmät öljyt vaihtamalla saa renkaatkin paremmin pysymään ajopinnalla, eikä auto keuli niin helposti.
Alkuun autolla tulee toimeen sellaisenaan, kun oppii säätämään alustaa ja mikäli lähtee tehoja nostamaan, niin tuolloin sitten on hieman päivitystä tiedossa, esim. isorattaan taustalevy kannattaa vaihtaa alumiiniseen vakion muovisen sijaan, näin kestää paremmin rasitusta, etenkin pitävällä pinnalla. Tasauspyörästön rungon voi halutessaan myös päivittää alumiiniversioksi (kallista hupia, hinta noin 50-60 euroa ja neljä pikkuratasta pitää napata alkuperäisestä). Tätä ei ole pakko tehdä, itse tiedän monia kuskeja, jotka ovat ajaneet jo parikin vuotta ilman ongelmia.
Yksi asia kuitenkin kannattaa heti hankkia autoon, kuten muihinkin bensa-autoihin, jollei valmistaja ole sitä vakiovarustukseen jo sisällyttänyt. - Failsafe. Tämä on autolle halpa henkivakuutus, sillä esim. vakio-RTR:n Hitecin Aggressor radio ei ole kaikissa ajo-olosuhteissa paras mahdollinen, vaikka FM-radio onkin. Tämä laite / toiminto kun saisi olla vakiona kaikissa nitro- ja bensa-autoissa.
Failsafe kun palauttaa kaasun ennaltasäädettyyn asentoon, kun radiohäiriö iskee tai vastariakun jännite laskee liian alas. Näin lähes 10 kiloa ei pääse ominpäin tekemään tuhoa, kun "klitsi" iskee. Useita kavereita on oppinut kantapään kautta tämän, pari kertaa kun auto lähtee karkuun ja törmää kiinteään esteeseen, niin laite on maksanut oman hankintahintansa takaisin, kun ei tarvitse liikkeestä tilata varaosia. Valmistajia on moni (Duratrax, Ofna esim.)ja hinnat 20 - 30 euroa riippuen ostopaikasta ja laitteen merkistä. Joissain vähän kalliimmissa radioissa tämä on myös ohjelmistossa oleva vakiovaruste (esim. Spektrum DX3 ja Futaban 3PM:n tietyllä vastarilla varustetut versiot, ei kaikissa sisällytettynä, vaikka saisi kyllä olla), joka tosin tarvitsee ensin aktivoida ohjetta käyttämällä. Ulkoinen failsafe taas aktivoidaan ohjeen mukaan, tulee kaasuservon ja vastarin väliin, eli kaasu tyhjäkäynnille (ei moottorin käydessä) ja sitten painallus ohjelmointinäppäimestä ja se oli siinä.
RTR:issä radio on seuraava harkittava päivityskohde, kuten todettua, Hitec ei ole osoittatunut parhaaksi ensiasennusradioksi tämän tyyppiseen autoon, jossa on magneetto ja sytytystulppa luomassa radiohäiriöitä. Ennen kuin kukaan kommentoi sen enempää tästä kommentista, totean heti: riippuu yksilöstä ja ajopaikasta, monet ovat pystyneet ajamaan ilman ongelmia vakiollakin, mutta on myös monia tapauksia, joissa radion kantomatka on vain joitain kymmeniä metrejä ja mitä kummallisempia häiriöitä riittää. Nämä ovat hyvin harmittavia selvittää ja aikaa palaa, toisinaan myös hermotkin on mennä.
Hyvä perusradio on Futaban 3PM, näitä käytetään varsin paljon juuri FG:issä, myös 2,4Ghz -versio on yleistynyt kovaa vauhtia viimeisen vuoden aikana, toimii ja radiosta johtuvat häiriöt ovat hyvin harvinaisia. Itse olen pari vuotta ajanut 2,4:silla, eikä kertaakaan autot ole karanneet radiohäiriöstä. Miinuspuoli vain on, että, radion päivitys nostaa hintaa ja en ole itse 100%:n varma, onko tehtaalla taas tuotannossa malli, jossa on servot kiinni sekä vastariakku, muttei radiota. Tällaisia oli tarjolla vielä pari vuotta sitten. Muuten sitten sähköttömän version servoasennukset aiheuttavat helposti noin 100 euron lisämenon ja vastariakusta sekä laturista tulee jokunen kymmenen euroa päälle.
Vastariakku ei ole myöskään tehokkain mahdollinen, vakiona ollut 1500mAh, vakioservoilla riittää noin tunnin ajoon, mutta jos vaihtaa autoon paremmat digiservot, virrankulutus kasvaa ja akku riittää huomattavasti vähemmän. Kannattaa melkein investoida heti toiseen vastariakkuun, mielellään suurikapasiteettisempaan, niin ei ainakaan ajosessiot lopu kesken virran loppumiseen, vaikka bensaa ja ajohaluja riittäisi. Vakiona mukana tuleva hidaslaturi ei ole mikään raketti, vaan helposti akun lataukseen menee 10 tuntia, jos ei ole vara-akkua, niin käytännössä ajot rajoittuvat noin tankilliseen per päivä.
Nykyisin saa ihan järkihintaan 3000mAh akkuja ja hieman suurempiakin, yli 4000:set valitettavasti useilla valmistajilla tehty ns. paremmista kennoista ja hinnat helposti yli 40 euroa. Tässä tulee vielä huomioida, että näissä ei käytetä samoja pieniä akkukennoja, kuin 1:10 ja 1:8 autoissa, vaan ovat suurempia kennoja, joita yleisesti käytetään 1:10 sähköautoissa ajoakkuina. Jotkut myös kasaavat ajoakut irtokennoista, mutta tämä ei yleensä ole aloittelijan vaihtoehto, vaan vähemmällä mielipahalla pääsee, kun ostaa valmiin akkupakan, eikä yritä juotella itse, jos juottotyöt eivät vielä ole tulleet tutuiksi harrastuksessa.
Eiköhän tässä ollut taas riittävästi perustietoa auton hankintaan liittyen.