Eli tulkintalinjan pitää olla sama läpi koko kauden. Tässä mielestäni kaudella 2009 on tähän asti ainakin onnistuttu. Tosin tämä tulee siitä, että säännöissä ei ole mitään tulkinnanvaraisuuksia. Ei niitä ollut tosin kaudella 2008, mutta silti tulkintoja tehtiin vaikka paperilla asiat lukivat kyllä ihan selvästi.
Eikös tuo siipi juttu mennyt nimenomaan siten että EFRA säännöissäkin oli tehty muutos mittaustapaan.
Aikaisemmin mitattiin siiven jänne suoraan ylhäältäpäin laatikkotyylillä, jolloin siivet menivät nätisti läpi ja tämän mukaan myös valmistajat olivat siipensä tehneet.
EFRA muuttikin säännöissään mittaustapaa, eli tosiaan mitataan se jänne, jolloin siiven asento tai se onko siipeä venytetty alaspäin, ei pääse vaikuttamaan mittaustulokseen mitenkään...
Samalla EFRA oli muuttanut tuota siipijänteen mittaa.
Suomessa oli huomioitu tuo mittaustapa... näin se siinä ekassa surullisenkuuluisassa kisassa minullekin ilmi tuotiin.
Tätä myös silloin vatvottiin ja porukka huomas efra kirjaa selatessa että totta tosiaan se mittaustapa oli muutettu.
Ainoa vaan että näissä AKK säännöissä oli vanhat mitat jolloin tuolla uudella mittaustavalla siivet olivat yli isoja.
Vaikka siis OIKEAN efra säännön mukaan siivet olivat laillisia.
Oli siis vain ja ainoastaan jäänyt huomaamatta tuo uusi mitta, mutta oli huomattu mittaustavan muutos.
Eli eihän tässä oikeasti ollut mitään eri tulkintoja eri kisoissa.
Sääntökirja oli anteeksivain päin huitin viulua kun muutokset eivät olleetkaan onnistuneet kuin osittain... Toisinsanoen meni päin sitä itseään ja hyvä että se homma korjattiin seuraavaan kisaan.
Eli siispi episodihässäkkä jne muutos siihen että HD siivet olikin seuraavissa kisoissa laillisia, oli aivan oikea päätös... varsinkin kun aina on minin polttiskrossi aikana pyritty pitämään suomen säännöt EFRA mukaisina...
Ainoastaan tiukat uudet rajoitukset on suomessa tehty vuoden siirtymäjaksolla, jotta ei olla pakotettu porukkaa hankkimaan uusia pillejä heti uudelle kaudelle, vaan on voinut kauden aikana hommata uudet jutut.
Ja tämä polttoainejuttuhan ei ole mikään uusi rajoitus, jonka kanssa kannattaisikin hieman himmailla (kuten tuo pilli juttu) vaan senhän voi heti sallia myös suomessa uudelle alkavalle kaudelle.
Tosiaan... sinä aikana kun minä olen polttiskrossia ajanut, on säännöt olleet lähes yksi yhteen efra sääntöjen kanssa ja joka vuosi ne on käytännössä kopioitu uusiksi suoraan efrasta.
Vain uusia hankintoja pakottavissa pilli säännöissä on annettu vuoden siirtymäkausi.
Nyt on yhtäkkiä jääty parissa asiassa efra säännöistä jälkeen, eli tuo jo mainittu painorajan nosto 3000g -> 3200g ja tämä polttoaine raja.
Yhtään hyvää perustelua en edelleenkään ole nähnyt sille miksi ei jatkettaisi samaa jo aikaa sitten pidettyä helppo ja yksinkertaista linjaa, eli kopioidaan efra kirja ja käännetään se suomeksi.
Nyt varsinkin olisi taas hyvin helppoa kun mitään muuta ei tarttis tehdä kuin nostaa painoraja ja poistaa turhanpäiväinen 25% nitroraja.
Ainoa perusteluyritys oli tuo että uudet harrastajat hommaa sitä tehokkainta jne jne jne...
No kun tälläkin foorumilla näitä rtr generation juttuja lueskelee niin sieltä näkee kyllä päinvastaista.
Hommataan sitä 10 rossasta... ja mikä pahinta.... hommataan yleensä vielä kehnoa polttoainetta muutenkin.
Ja aina on muut sitten neuvomassa että menee hakemaan sitä 25% kisaajienkin yleisesti käyttämää polttoainetta niin koneen säätäminen on helpompaa ja se toimii muutenkin paremmin jne.
Ja taas niin monesti näyttää että juuri aloittelijat karttaa mahdollisimman tehokkaasti kokeneemman porukan neuvoja kalustohankinnoissa muutenkin ja hankitaan se halpis kone joka on jo huonoksi todettu ja siihen päälle vielä kopterille tarkoitettua soppaa.
Vain kisaajat siis hommaavat suoraan sitä tiukinta soppaa ja tiukimmat pannut jne.
ville 5v. harrastajan kiinnostus loppuu nimenomaan siihen aku ankan takakannesta löytyvään ylihintaiseen rtr ruoskaan joka ei toimi kunnolla, varsinkaan sillä kamottavalla kuralla mitä tankkiin vielä kaadetaan.
Tämän huomaa helposti ihan vaan tätä foorumia nenä näytössä tuijotellen.
Ja vielä puhuit muidenkin harrastajien aspekteja kuin vain niiden jotka ajavat EM kisoja...
Eihän nämä säännöt kosketakkaan ketään muita kuin nimenomaan kilpaa ajavia.
Ei siis mitenkään jori 16v mädworce kuskia.
Ja itseasiassa sitä joriakaan ei yhtään haittais esim se 30% polttoaine mitä kaupanhyllyiltä löytyis eniten, koska se saattaisi jopa olla karvan halvempaa... sillä saa siihen rtr pannuun hieman paremmin kulkupuolta ja suurempi nitromäärä ainoastaan takaa koneen paremman tyhjäkäynnin.
Koneen kulumiseen se ei osaamattoman käsissä vaikuta yhtään mitään.
Ilmanputsarit ja koneen säädöt näyttelevät heillä paljon suurempaa osaa.
Eli nimenomaan en ymmärrä tippaakaan miksi näitä sääntömuutoksia ei vaan voitaisi ilman sen suurempaa ihmettelyä toteuttaa???
Se ei oikeasti vaan haittaa ketään... ainoastaan helpottaisi hieman tämän marginaaliporukan elämää jotka isompiin kisoihin lähtevät... Ja myös maahantuojien hommaa samalla, kun voi tilata suoraan sitä soppaa mitä muuallakin maailmassa käytetään, ja siis eniten myös tuotetaan.
Miksi ihmeessä siis suomessa pitäisi ajaa takapajuisilla jo vuosien takaisilla säännöillä kun ympäri maailman ajetaan jo muilla säännöillä???
Vain koska homma halutaan tehdä vaikeaksi.