Kirjoittaja Aihe: M8 buggy säännöt ja rajoitukset  (Luettu 33532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #90 : 20.07.09 - klo: 09.45 »
Tähän sen verran kommenttia vielä mitä tuossa viikonloppuna asiaa mietiskelin hieman, niin EFRA:ssa ei ole mitään rajaa 1/8 polttiskrossareille tällä hetkellä nitropitoisuuden suhteen. En usko että ihan tähän kuitenkaan halutaan mennä, eli siis voidaan varmaan ensi kaudeksi nostaa rajaa 30% tienoille, mutta esim. EM kisoissa osa kuskeista oli ajanut jopa 45% nitrolla kun säännöt sen sallivat. Jotta ainetta oli voitu käyttää, niin koneeseen oli pitänyt lisätä shimmejä lohkon ja kannen väliin, että mäntä ei hakkaa tulppaan. Ei mielestäni kuullosta kovin "optimilta" ja uskon että joku raja meillä Suomessakin on hyvä olla.

Kommentteja taikka mielipiteitä?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #91 : 20.07.09 - klo: 10.41 »
Oli se nitroraja mikä tahansa, niin vastaavaa löpöä on sitten oltava saatavilla (kaikille tasapuolisesti). 30% kuulostaa ihan järkevältä/riittävältä.
Flying Calacucco

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #92 : 20.07.09 - klo: 10.44 »
Niin, ongelmahan nykyään alkaa olemaan se, että Suomi alkaa olemaan ainuita maita jossa ajetaan 25% aineella ja tuon kyseisen nitropitoisuuden saatavuus on huomattavasti heikentynyt. Osa maahantuojista on sanonut että Suomeen tulevat erät joudutaan erikseen sekoittamaan meidän tilauksia varten, joten siis jos 30% aineeseen siirrytään niin varmasti tilanne paranee vain saatavuuden osalta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #93 : 20.07.09 - klo: 12.01 »
Eikös se käytännössä kannata sääntöihin rustailla niinkuin EFRA-kirjassa, eli ei rajaa, tätä kun ei käytännössä katsasteta niin on ihan sama sitten onko siitä sääntöä.

En usko että suomen radoilla ylettömistä nitropitoisuuksista olisi hyötyä. On vielä kallistakin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #94 : 20.07.09 - klo: 12.07 »
Kyllä nitropitoisuusmittari on olemassa. En ymmärrä miksi kisajärjestäjät eivät sitä käytä? Muutenkin katsastuksessa on ollut mielestäni puutteita tässä viime aikoina ihan kiitettävästi, joten menee varmaan samaan kategoriaan.

Tuntuu että nykyään kisojen järjestämiseen ei samalla tavalla enää panosteta vaan kisat "sutastaan" pystyyn. Tai no ehkä nyt ei ihan näin, mutta panostus kisojen järjestämisessä on siirtynyt mielestäni muualle, eli siis puitteista tehdään paremmat, mutta sitten puolestaan katsastus on ollut kärsimässä monessa kilpailussa. Esim. tuloslaskennassa on ollut kyllä laskijan lisäksi kaveri juoksemassa tuloksia taululle, mutta katsastuksessa puolestaan yksi kokematon kaveri tekemässä koko päivän samaa tehtävää yksin.

Tämä näin yleisesti, ei mitenkään M8 -kohtaisena kommenttina.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #95 : 20.07.09 - klo: 15.02 »
Tähän sen verran kommenttia vielä mitä tuossa viikonloppuna asiaa mietiskelin hieman, niin EFRA:ssa ei ole mitään rajaa 1/8 polttiskrossareille tällä hetkellä nitropitoisuuden suhteen. En usko että ihan tähän kuitenkaan halutaan mennä, eli siis voidaan varmaan ensi kaudeksi nostaa rajaa 30% tienoille, mutta esim. EM kisoissa osa kuskeista oli ajanut jopa 45% nitrolla kun säännöt sen sallivat. Jotta ainetta oli voitu käyttää, niin koneeseen oli pitänyt lisätä shimmejä lohkon ja kannen väliin, että mäntä ei hakkaa tulppaan. Ei mielestäni kuullosta kovin "optimilta" ja uskon että joku raja meillä Suomessakin on hyvä olla.

Kommentteja taikka mielipiteitä?

Koska tuo nitromäärän tuoma tehollinen ja varsinkin sitä kautta saavutettava nopeus hyöty on erittäin pientä... lähes olematonta niin turhahan sillon on mitään rajaa vetää.
Jos joku haluaa ruveta moottoriansa shimmailemaan jotta voi käyttää 45% nitroa joka vielä kuluttaa konettakin enemmän niin miksi sitä ei sallittaisi.

Johan nyt näkee että vain marginaalinen porukka saa moottoreitaan toimimaan tällä 25 nitromäärälläkään kokonaista päivää, saati jos ongelmia tulee, että tietäisi tarkkaan mitä pitää tehdä...
Eli ihan vapaasti shimmailemaan ja tekemään kaikkea muutakin mistä ei ole tuon taivaallistakaan käsitystä saati tietotaitoa.

Siitä voi kyllä olla varma että jokainen joka esim SM 10 parhaan joukossa ajaa, haluaa ottaa homman niin varmanpäälle moottorin suhteen, että ei sitä todellakaan aleta kansiprikoilla sotkemaan.

Säännöt kuten EFRAssa ja maailmalla on.
Tuhraan me täällä mitään ylimääräisiä ja täysin turhia rajoituksia pidetä.
Pitäähän miellä olla samat mahdollisuudet kuin muuallakin... muuten on turha ainakaan vikistä että meillä ei suomessa taso nouse tarpeeksi verrattuna muihin maihin.
Ei nousekkaan niin kauan kun joudutaan täällä rypistelemään kaikissa säännöissä vähintään vuosi muuta maailmaa perässä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #96 : 20.07.09 - klo: 16.03 »
Noh, katsotaan mitä ensi vuonna meillä on säännöissä. Sen kuitenkin sanon, että ajamisen taso ei meillä ole säännöistä kiinni. Lähinnä viitaten tuohon HOKEn viimeiseen lauseeseen, että turha se on pistää omia mahdollisuuksia meidän sääntöjen piikkiin. Kyllä se on ihan kuskista kiinni. Tuskin myöskään juuri ajettujen EM kisojen tulokset olivat siitä kiinni, että Suomessa ajetaan eri nitropitoisuudella. Vai halutaanko sekin pistää kenties sääntöjen piikkiin että kaikki eivät selvinneet finaaliin?

Toki sääntöjä on aina helppo syyttää ja aina myös helppo tulkita niitä sen mukaan mikä itselle sattuu parhaaksi. Hyvä esimerkki tästä on kausi 2008, jolloin tehtiin muutamia mielenkiintoisia tulkintoja sääntöjen suhteen. Kauden alussa tulkittiin siipisääntöä siten, että jengi ajoi AKK sääntöjen mukaisella siivellä ja monet HD siivet todettiin laittomiksi. Sitten joku keksi että EFRA säännöissä ne on sallittu, niin kilpailuissa alettiin sallimaan kesken kauden myös HD siivet. Tämä siis siksi koska AKK sääntö oli "täysin typerä ja turha". Eli ensiksi ostatettiin uudet siivet todella monelle kuskille ja sitten kun kuskien siivet oli vaihdettu, niin vanhat alkoivatkin kelpaamaan. Eli osa kuskeista oli turhaan ostanut uudet siivet.

Ym. esimerkkiin liittyen mielestäni koko kausi olisi pitänyt mennä samalla tulkinnalla eikä muuttaa sitä kesken kauden, koska kesken kauden sääntöjen muuttaminen on aina kimuranttia. Tosin on totta että sarjasääntöjen mukaisen sääntöjen pätemisjärjestyksen mukaan EFRA sääntö oli merkitsevä.

Noh, tuo yllä mainittu esimerkki nyt oli hieman samaa linjaa tämän nykyisenkin keskustelun kanssa (polttoaineen nitropitoisuus), eli siis siinä katsottiin että EFRA sääntö oli parempi kuin AKK sääntö ja mentiin sen mukaan.

Toinen 2008 kaudella oleellinen asia oli pillit. Oli uudet 3000 -sarjan pillit ja vanhat 2000 -sarjan pillit. AKK säännöissä sai ajaa molemmilla, eli siis uusien EFRA 3000 -sarjan pillien lisäksi myös vanhoilla 2000 -sarjan pilleillä. Koska AKK sääntö oli tässä mielessä kilpailijoiden mielestä parempi, niin ajettiin sen mukaan, eikä siis EFRA säännön mukaan. Linjaus siis oli täysin päinvastainen kuin mitä siipien osalta. Tässä tapauksessa puolestaan EFRA sääntö oli "täysin typerä ja turha".

Tässäkin tapauksessa sarjasääntöjen mukaan EFRA sääntö oli merkitsevämpi ja näin ollen käytännössä koko kausi 2008 ajettiin osittain laittomilla pilleillä, paitsi niiden osalta jotka ajoivat oikeasti 3000 -sarjan pilleillä.

Tämä nyt näin esimerkkinä sääntötulkinnoista. Pointtina vain se, että aina löytyy "täysin turhia ja typeriä" sääntöjä niin AKK:sta kuin EFRA:sta ja riippuen kumpi on kilpailijoiden kannalta parempi, niin sitä sitten tietysti suositaan ja tullaan tähän pisteeseen missä nyt ollaan että sääntöjä pitää muuttaa. Tässä tapauksessa siis halutaan että mennään EFRA:n mukaan ja meidän sääntöjä pitää muuttaa niiden mukaisiksi. On myös ollut tilanteita jolloin on vaadittu että meidän sääntöjä pitää muuttaa siten, että tehdään poikkeus EFRA säännöistä (jotka silloin ovat olleen pätemisjärjestyksessä edellä). Silloin ei kuitenkaan yllättäen näkynyt näitä lauseita "Säännöt kuten EFRAssa ja maailmalla on" tai "Tuhraan me täällä mitään ylimääräisiä ja täysin turhia rajoituksia pidetä".

On totta että nykyinen 25% on vanha sääntö ja kuten aikaisemmin todettu, niin sitä varmasti tullaan tarkistamaan. Se että onko ensi vuonna raja 30% vai onko rajaa ollenkaan, niin on vielä avoinna ja juuri siksi tänne asiasta olenkin kirjoitellut ja hakenut mielipiteitä. On kuitenkin hyvä huomata että kaikki eivät ole kaikkitietäviä (kuten eräät) ja sen takia meillä pitää myös olla omia sääntöjä EM -kisoissa käytettävien sääntöjen lisäksi.

Toivoisin jatkossa rakentavaa keskustelua näistä asioista, enkä kommentteja sävyyn "täysin turhaa" taikka "h*nurista".

Säännöistä näin muuten voin todeta, että sääntömuutosehdotuksia kaudelle 2010 tuli määräaikaan mennessä tasan 0 kpl. Sanon tämän siksi, koska tuntuu että kaikilla on aina erittäin paljon mielipiteitä asioista, mutta kuitenkaan ne eivät ole niin tärkeitä että niistä tehtäisiin ehdotuksia. Kuitenkin ne ovat aina niin tärkeitä, että sääntöjä voidaan jälkeenpäin arvostella ja ennen kaikkea avautua niistä täällä foorumilla.

Tilastot myös vuosilta 2008 ja 2007 ovat samat, eli ei ehdotuksia silloinkaan tullut.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #97 : 20.07.09 - klo: 16.40 »
Äsh...
Nyt ymmärrät kyllä väärin tuon kun sanoin että sääntörajoitukset vähentää suomalaisten mahdollisuuksia.

Polttiskrossissa sillä esim 5% nitromäärällä ei ole yhtään mitään merkitystä kenenkään sijoitukseen...
Ei edes vaikka olis 45%
Korkeintaan päinvastoin.

Mutta kun säännöt ovat mitä ovat muualla maailmassa niin miksi tehdä suomalaisten hommaa vaikeammaksi ulkomailla.
Tämä vain siksi että kun tuo polttoaineen saanti on sitä että paikanpäällä saadaan sitä mitä saadaan... Ja se on sitten sillä nitromäärällä kuin on.
25% varmaan kohta turha edes lähteä mistään kyselemään.

No monellako suomalaisella on kokemusta moottorin säätämisestä korkeempien nitromäärien kanssa???
Eli mennään ulkomaille ajamaan ja yrittämään kantaa edes oma pieni korsi kekoon niin hankaloitetaanpa hommaa sitten sen verran että joutuu ihmettelemään koneen uusiks, vaikka juuri näissä kisoissa ei ole varaa oikeastaan yhteenkään ylimääräiseen vääntelyyn.
Kaiken pitää toimia heti tai ollaan 40 sijaa alempana.

Eli KYLLÄ... sääntöjä voi tässä kohtaa syyttää ainakin hankaloittavaksi asiaksi.

Vähän esim verrattaisiin siihen että suomessa ei olisi sallittu harjattomat moottorit ja lipo akut vuoteen 2015 asti, vaikka niillä kuinka jo muualla ajeltais.
No jos ajat ulkomaillakin kisoissa niin sit sulla on harjatonta ja lipoa niitä kisoja varten ja ajat suomessa niillä mitkä on sallittu... Huoh...
Onko homma oikeesti pakko tehdä vaikeammaksi kuin se onkaan.

Ai että miten helppoa se olisikaan tehdä nämä kaikki säännöt ihan puhtaasti EFRA kirjan mukaan... Johan ne on joku muu tehnyt asiat kaikkien muiden puolesta.
Sen toki ymmärrän että kun tulee jotain uusia rajoituksia niin annetaan yksi kausi siimaa jotta ei säännöillä pakoteta porukkaa hankkimaan esim juuri uusia pillejä jotka efra keksi pakottaa... ja ai että mikä maahantuojien rumba siitä myös tulisi.

Nyt on kyseessä sentään vain polttoaine... ja nimenomaan litku mistä ei kukaan saa hyötyä omiin sijoituksiinsa, oli siellä tankissa sitten 25 vai 45% soppa...

Miksi siis jos EFRA kirjassa ei ole säännöllä rajoitettu, pitäisi suomessa laittaa mitään rajaa... Varsinkin kun ei meillä edes koko hommaa katsasteta.
Erittäin helppoa tämän sääntömuutoksen kanssa... Maalaa teksti... paina delete.

Ja tuo siipi esimerkki...
Eihän ketään ollut millään tavoin pakotettu ostamaan mitään siipiä...
Tuo siipi on VAIN säätö.
Esim itse vaihdoin tässä turun ekassa kisassa jossa tämä siipi episodi tapahtui, toisen siiven jo ennenkuin kuulin edes että siipi jolla aikaisemmin ajoin, onkin yhtäkkiä laiton.
Vain koska säädin autoa.
Ja kun kerta suomessa keulitaan että täällä ajetaan EFRA säännöillä, ja varsinkin silloisessakin kisassa sanottiin minullekin suoraan kasvotusten että EFRA säännöllä mennään niin sillon koko homma oli ristiriitainen.
Kun nimenomaan EFRA sääntö salli nämä siivet.
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 16.46 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #98 : 20.07.09 - klo: 16.51 »
Selvennän vielä hieman omaa näkemystäni. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ajettaisiin vaikka 45% fuililla. Tosin se ei ole järkevää, joten miksi sen pitäisi olla sallittua?

Jos EM kisoissa vaikka tiedetään että siellä on tarjolla sitä ja tätä fuilia, niin kyllä se mahdollisuus on testata sitä fuilia muuallakin kuin SM kisoissa (lienee myös järkevämpää).

Hieman offin puolelle kun mennään, niin voidaan todeta että sähköpuolella Suomi on kyllä EFRAa edellä. Touring EM kisat ajetaan edelleen metallipattereilla (LiPot ei sallittu). Eli siis kyllä varmaan kannattaisi ottaa nuo faktat selville ennen kuin aletaan miettimään mututuntumalla mikä on maailmalla sähköpuolella sallittua ja mikä ei (nyt meni aika pieleen).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #99 : 20.07.09 - klo: 17.00 »
Argh....

Enhän minä sanonut tuota sähkö juttua mitenkään faktana... otin vain esimerkin.
En sanonut että asia on näin.
Esimerkki vain että ymmärrettäis että kyllä säännöt oikeasti voi rajoittaa kuskejen kehitystä / mahdollisuuksia.

Mutta edelleen...
Miksi tehdä asiasta hankalaa...
Jos jokin asia on EFRAssa sallittua niin miksi se pitäis kieltää suomessa???????
Ei ole 45% nitron käyttö järkevää????
No miksi ei????
Antaa jokaisen kuskin itse päättää sääntöjen sisällä millä ajaa.

Ja jos tiedät että EM kisoissa on sallittu ajaa 45 sopalla niin kerroppas minulle miten tiedät jo etukäteen millä sopalla tulet esim ensivuoden EM kisoissa ajamaan???
Nämä kun ovat aikamoisten järjestelyjen takana että saadaan juuri jotain tiettyä merkkiä edes.
Ja vielä... miten sitten saat sitä suomessa testattua kun sitä ei suomessa ole.
Polttoaineen tuominen suomeen on kallista ja siinä kestää helvatan kauan...
Kuka tilaa pari kannua 45 soppaa vain siksi että pari kuskia pääsis sitä kokeilemaan... ei kukaan.
Ja vaikka tilais niin sitten kun se vihdoin tulee ja olet sitä kokeillut, toteat jossain ranskassa että ei sitä koko merkkiä saa paikanpäältä...
Vaihdat merkkiä ja paletti on jälleen täysin sekaisin.

Aivan turha tehdä asioista vaikeampaa...
Copy / Paste suoraan EFRA kirjasta kun kerta jotain sallitaan.
Sillon se on jokaisen omassa harkinnassa meneekö sen mukaan vai mitä tekee.
Miksi siitä saisi joku sääntökirjan päällä istuva päättää mitä harrastajat saa suomessa tehdä???
Siitä kyllä taistellaan maailmalla jo ihan tarpeeks.
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 17.04 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #100 : 20.07.09 - klo: 17.15 »
Muutama pointti nyt tähän liittyen taas:

1) Kuten hyvin tiedetään niin polttoaineet käyttäytyvät varsin erilailla eri ilmastoissa. Eli jos vaikka meillä on EM kisat Portugalissa (kuten taitaa 2010 olla), niin vaikka se fuili olisi ihan mitä tahansa, niin se toimii erilailla Suomessa kuin maassa jossa kisat ajetaan. Eli siis ei mitään järkeä hakea koneeseen säätöjä jollekin tietylle fuilille SM kisoissa Suomessa. Kuten isot pojat tekee, niin mennään pailanpäälle treenaamaan etukäteen samoissa olosuhteissa ja samoilla aineilla, niin säädöt kyllä löytyvät.

2) Kyselit tuossa kovasti miksi 45% nitron käyttö ei ole järkevää ja miksi sitä ei pitäisi sallia. Vastasit kuitenkin omiin kysymyksiisi jo itse näissä viesteissäsi, eli tiedät kyllä syyn itsekin mutta normaaliin tyyliisi haluat vain vääntää asiasta, vaikka keskustelu on jo käyty.

3) Mitä tulee fuileihin, niin kyllä etukäteen soppa on tiedossa millä ajetaan. Tosin ei nyt vielä tuonne vuoden päähän, mutta sitten lähempänä kisaa. Juuri ajoissa, että kerkeää vielä paikan päälle treenaamaan sillä, miläli niitä säätöjä halutaan hakea ennen varsinaista EM reissua.

4) On jo aikaisemmin usein todettu että "jokaisen omassa harkinnassa" ei toimi. Siksi tarvitaan sääntöjä ja sen takia niitä juuri tässä mietitään.

PS. Viime EFRA kokouksessa oli kyllä keskustelua aiheesta että nitropitoisuuksia halutaan jatkossa laskea kun moottoritekniikka kehittyy.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #101 : 20.07.09 - klo: 17.51 »
1. Joo... tiedossa on hyvinkin että eri ilmasto jne.
Kone toimii eritavalla johtuen tuosta + eri polttoainemerkistä + eri nitropitoisuudesta + + +...
Miksi siis tehdä homma vaikeammaksi.
Etkö itsekin haluaisi minimoida asiat jotka voivat reissussa mättää???
Eli jos säännöillä rajoitetaan niin et kyllä kovinkaan helpolla saa hommaa edes lähtökohtasesti sinnepäinkään, vaan olet täysin metsässä kun olet kisapaikalla.
Eniveis... täysin turha ja perusteeton rajoittaa hommaa enemmän kuin efra säännöissä.

2. tästä väänsin vain koska se on todellakin jokaisen oma päätös millä ajaa...
Ajaahan porukka nytkin ties minkä merkin moottorilla, sopalla, autolla, renkaalla jne jne jne jne.
Eikä siitä ole kenellekkään haittaa.
Jos porukka haluaa tehdä omasta hommastaan vaikeampaa niin tehkööt... niinhän moni tekee jo nyt.
Mitä tulee tuohon asiasta vääntämiseen niin ei pidä paikkaansa...
Eipäs siis nyt provosoida turhan takia.
Eniveis... täysin turha ja perusteeton rajoittaa hommaa enemmän kuin efra säännöissä.

3. Että ehtii paikanpäälle treenaamaan... Joo... Ja suomen säännöt rajoittaa ylipäätään kokeilemaan hommaa edes suomessa, että tietää sopasta aiheutuvat kommervenkit.
Esim tuo kansiprikka juttu.
Halutaanko säännöillä tosiaan tehdä homma niin vaikeaksi että pitää lähteä toiseen maahan kokeilemaan hommaa jos haluaa edes jollain tavoin valmistautua tuleviin koitoksiin???
Kuten sanoin. Säännöt rajoittaisivat tässäkin kohdassa suomalaisen mahdollisuuksia ajaa samoilla mahdollisuuksilla muiden maiden jamppoja vastaan... Suomalaisella pitää olla senverran paksu tilipussi että voi käydä etukäteen radalla reenaamassa... Kyllä muun maalaiset voi ajaa vaikka päivittäin kyseisillä säännöillä ja kun kisoihin mennään niin lähinnä vain hienosäätö neuloihin (kuten aina suomessakin) ja sit jo mennään...
Suomalainenpas tulee paikanpäälle ja veivaa yläneulaa kolme varttia auki... sit vähän kiinni... alaneulaa sinnetänne ja kun kaikki treenit on menny, ollaan koneen kanssa vihdoinkin valmiita... No se siitä reenaamisesta ja setupin hakemisesta.
Ihan oikeasti... tiedät itsekin että tuo asia ainoastaan hankaloittaa suomalaisia... ei millään tavoin helpota eikä ole edes lähtökohtaisesti samalla viivalla muiden maiden kanssa.
Eniveis... täysin turha ja perusteeton rajoittaa hommaa enemmän kuin efra säännöissä.

4. Ei nyt ihan näinkään.
Jokainen ihan itse harkitsee tälläkin hetkellä, ajaako 25 vai 16 tai jollain muulla sopalla.
Jokainen ihan itse harkitsee millä renkaalla ajaa jne.
Kunhan ne nyt ylipäätään on sallitut, ja samanlaiset kuin muuallakin maailmassa.
Kohta varmaan keksitään että AKK alaisissa kisoissa ajetaankin kuuskulmasilla renkailla... eikä se missään nimessä rajoita suomalaisia mitenkään.

Tuo soppa kuvio kun oikeasti on hankala nimenomaan maahantuonnin/maahantuojien takia.
Kuten sanoin... Sopan saaminen suomeen on kallis ja hidas prosessi.
Eli käytännössä suomessa ei pysty mitenkään testaamaan etukäteen korkeampaa nitromäärää, eikä ottamaan edes pienintä tuntumaa montako prikkaa siihen kanteen nyt sitten enemmän pitäis laittaa.
Lähe ny sit EM kisoissa turaamaan kansiprikkojen kanssa.

Kaikki rajoitukset hidastavat kehitystä...
Varsinkin jos rajoitukset ovat muista maista poikkeavat.
Maahantuojat eivät ota tavaraa hyllyyn jota suomessa ei kukaan tarvitse, koska se on kisoissa kielletty.
Varsinkin jos kyse on kalliista ja hitaasti maahan tulevasta tavarasta.

Vielä lisäys tuohon 4 kohtaan...
Joo totta...
Jos asiaa ei ole millään tavoin rajoitettu niin kai siellä voi kohta varikolla olla joku pellepeloton jonkun omasekotteisen 85% nitron kanssa pelleilemässä.
Totta että jotain rajaa tähän tarttiskin vetää ettei ne marginaaliporukkaa edustavat torstit saa mitään käsittämättömiä päähänpistoksia...
Mutta miksi vetää raja alemmas kuin tällähetkellä on jo maailmalla nähty kisoissa varsinkin yleisesti käytettävän???

Jos nyt suomessa vedetään raja 45% kohdalle niin joo... Senkus sitten vedetään.
Eihän sen yli ole nähty oikein missään auto kapinoissa mentävänkään.
Edes siellä suuressa maailmassa.
Jos taas raja vedetään 30% kohdalle niin haluaisin tähän saada joitain oikeasti hyviä perusteluja, miksi juuri 30 eikä 45????
45 raja kun ei ketään haittaisi, eikä olisi todellakaan haittaa siitä että jokainen saisi itse käyttää omaa harkintaansa...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #102 : 20.07.09 - klo: 18.00 »
Joo, kyllähän se on menneisyydessä pariinkin otteeseen nähty että Hobao tiimin fuilit yleensä on aika hankalia saada maahan.. :mrgreen:

En jaksa asiasta enää enempää vääntää. Sun kanta on nähty ja nyt ollaan vaan siinä samassa moodissa että sä väännät niin kauan kunnes muut antaa periksi, jotta voit olla tyytyväinen että "olinpa taas oikeassa".

Yritin saada asiasta jotain rakentavaa keskustelua aikaiseksi, mutta laitoit homman heti pipariksi. Tässä nyt sitten on lopputulos. Romaania toisen perään, joissa vain toistetaan sitä yhtä ja samaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #103 : 20.07.09 - klo: 19.06 »
Äläs nyt ihan oikeesti.
En minä heittäny hommaa heti pipariks.
Sinä ymmärsit asiaa väärin ja taas piti lähtee asia oikomaan jne.
Ja kun sinä toit omaa kantaasi niin minä vastasin.

Sori vaan mutta en jälleen kerran ymmärrä tätä ylläpidon provosointia.
Otetaanpas taas faktoista selvää niin huomaat että muiden polttoaineiden saanti on ollut vaikeaa vaan muut maahantuojat ovat jopa myyneet tätä polttoainetta, kun ei omaakaan ole saanut.

No... Pipariks heittämistä ja vielä provoomista siihen päälle, vaikka tuon esille mielipidettä ja sääntörajoitusten ristiriitaisuutta ja hankaluutta.

Näköjään kiellettyä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #104 : 20.07.09 - klo: 20.00 »
Säännöistä näin muuten voin todeta, että sääntömuutosehdotuksia kaudelle 2010 tuli määräaikaan mennessä tasan 0 kpl. Sanon tämän siksi, koska tuntuu että kaikilla on aina erittäin paljon mielipiteitä asioista, mutta kuitenkaan ne eivät ole niin tärkeitä että niistä tehtäisiin ehdotuksia. Kuitenkin ne ovat aina niin tärkeitä, että sääntöjä voidaan jälkeenpäin arvostella ja ennen kaikkea avautua niistä täällä foorumilla.

Tilastot myös vuosilta 2008 ja 2007 ovat samat, eli ei ehdotuksia silloinkaan tullut.

Missäköhän foorumissa näistä tämäntyyppisistä jutuista tiedoitetaan milloin näitä ehdotuksia annetaan ja missä muodossa? Olen ollut joko puusilmä tai sitten se on pienellä jossakin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #105 : 20.07.09 - klo: 20.02 »
Tuossa aikaisemmin Matti sanoi että yhtään sääntömuutos ehdotusta ei ole tullut. Siitä tuli mieleen että mites sen painorajan kanssa, täällä foorumilla kun moni on toivonut samaa painoa efran kanssa eli 3200g.
 
Tuosta nitron määrästä en ala vääntään kun 25% muutos 30% ei vaikuta juuri ollenkaan säätöihin. Toivottavasi vaan sääntö on sama kuin efrassa oli raja mikä tahansa.
 
Hyvä asia suomen sääntöjen poikeamisesta oli viime kaudella se pilli homma koska efrakin joutui mokansa korjaamaan. Siipi asia taas meni miten meni ja tuskin kukaan oikeasti kilpaa ajava lopettaa jos joutuu ostamaan yhden siiven lisää, mutta säännön takia hylkääminen onkin pahempi juttu.

Sitten hieman eriasiaa vaikka sääntöihin tämäkin kuuluu. Miten haen ensivuoden paikkaa EM-kisoihin (tänä vuonna paikat meni ajoissa, itse myöhästyin kuten aina)onko kitissä joku kaavake vai lähetetäänkö anomus sähköpostilla johonkin ja odotetaan jostain vastausta?. Tänä vuonna lisäpaikkoja ei oltu anottu vaikka hakijoita olikin ollut enemmän(9kpl) kun paikkoja (6kpl) miksi?(asiasta vain kuulopuheita kuulleena).
Itse kävin kokeilemassa josko olisin kisaan mukaan päässyt mutta vastaukseksi sain että Suomi ei ole hakenut lisäpaikkoja ja siksi ette lisäpaikoille pääse. EM-kisoissa kun on +40 finaali koska pitää täyttää tuo 40 että saa osallistua kyseiseen finaaliin riittääkö jos samana vuonna täyttää?.

Sitten vielä mitä sm katsastuksiin tulee, kaikki on oltava sääntöjen mukaisia mutta on monta asiaa mitkä ei vaikuta tulokseen(pillin numero, siiven kulma ,nitron% lukema) ja monta asiaa millä taas tulosta voidaa parantaan helposti esim. tankin koko mitä seurataan isoissa kisoissa hyvin tarkasti, mutta suomessa taas ei. 
Multi surfase on hanurista

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #106 : 20.07.09 - klo: 20.36 »
Entisenä lajiyht.henkilönä voin valaista sääntömuutosehdotusten tekemistä:
EFRA:n sääntöihin halutut muutokset toimitetaan lajiyhteyshenkilölle vapaamuotoisena sepustuksena - kuitenkin kirjallisesti.
Aikaraja on kai sitten jo mennyt kun Copter niin toteaa, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne vielä ehtii.  EFRA:lle muutosesitykset toimitetaan vasta elokuun lopulla lajiryhmän toimesta.

Sääntömuutoksien esittämisestä tiedottaminen:
Itse olin 15V lajiyhteyshenkilönä ja alkuvuosina (n. 10 ensimmäistä vuotta) kysyin syksyn kisoissa kaikilta henk.koht. mahdollisia ideoita. Koskaan ei tullut yhtään kirjallista esitystä! Myöhemmin kieltämättä tiedottaminen on varmaan hiipunut.
Itse tein yhden sääntömuutosesityksen ja se hyväksyttiin ja on vieläkin voimassa hieman muokattuna.

Nitrosta: mielestäni Suomen kannattaisi esittää 25% nitrorajaa, koska:
- Nitro on kallein polttoaineen osa - kustannussäästöt
- yhdenmukainen raja ratapuolen kanssa - helpottaa myös fuilikauppiaiden elämää (erityisesti siellä missä 1/8 rataa ajetaan)
- mittalaitteet on valmiiksi olemassa


Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #107 : 20.07.09 - klo: 21.17 »
Kiitos viestistäsi Mikko. Tässäpä hieman näkemyksiäni, vastauksia jne viestisi tiimoilta.

Ensiksi haluan kuitenkin tässä vaiheessa vielä mainita sen asian, että minulla ei ole mitenkään tarkoituksena olla kehityksen edellä. En halua mitenkään hangata vastaan asioissa tms, vaan päinvastoin kehittää lajia nyt ja tulevaisuudessa. Jos enemmistö on sen kannalla, että esim. polttoaineessa ei ole mitään nitrorajaa, niin kyllä se myös minulle sopii. Tietysti luokkayhteyshenkilö tekee tästä ehdotuksen kun sarjasäännöt laaditaan (siellä voi olla poikkeuksia AKK säännöistä), jonka perusteella sitten asiaa tuumitaan yhteisvoimin.

Ainut asia minkä takia tämän polttoaineasian otin keskusteluun ja myös sille rajaa ehdotin ja hain kommentteja asialle, jotta ei tulevaisuudessa tulisi esim. tilannetta että lajin kustannukset kasvaisivat. Näen potentiaalisia kustannusten nousuja eri polttoaineiden testauksissa sekä myös aloittelevien kisakuskien moottorien rikkoutumisissa, koska hyvin usein tulee vastaan tapauksia joissa aloitteleva kisakuski ottaa sen maksimin mitä säännöt sallii (oli se sitten polttoaine taikka joku muu raja). Mikäli harrastuksen alussa tuntuu että laitteet eivät toimi, koneet hajoavat ja kisat menevät pieleen, niin silloin on myös mahdollista että aloitteleva kuljettaja ei lajin parissa jatka, joka voi johtaa siihen että harrastajamäärät laskevat. Eli siis yritän vain ottaa huomioon muitakin aspekteja kuin niiden jotka ajavat EM kisoissa.

Pilli- ja siipiasiasta tuossa jo mainitsitkin ja siitä on tässä keskusteltu jo aikaisemmin, joten siihen ei varmaan liene hirveästi enää lisättävää.

Mitä tulee EM kisapaikkojen hakemiseen, niin paikkojen hakuprosessi näin omasta näkökulmastani menee siten, että kun halukkaiden määrä on tiedossa, niin ehdotan tarvittavaa paikkamäärää EFRA kokouksessa joka pidetään vuoden loppupuolella.

Tässä nyt tullaan sitten aiheeseen, jota myös olen paljon miettinyt edellisinä päivinä sekä myös asiaan joka vaikuttaa hyvin paljon EFRA maksuihin, joten asia tulee hieman pidemmän kaavan kautta.

Kuten yllä mainitsin, niin tarvittavien EM kisapaikkojen haku EFRA:lta tapahtuu yllä mainitsemalla tavalla. Kunkin maan organisaatio ehdottaa kokouksessa tarvittavien paikkojen määrää, jotka sitten lasketaan yhteen ja tätä yhteenlaskettua paikkojen määrää sitten verrataan paikkamäärään mitä kyseisissä kisoissa on olemassa (eri paikkamäärät esim. EM ja MM kisoissa). Mikäli haettuja paikkoja on sopiva määrä (vähemmän taikka yhtä paljon kuin kisaan voidaan ottaa osallistujia), niin kaikki OK ja paikat myönnetään. Mikäli paikkoja kuitenkin on anonnu enemmän kuin kisaan voidaan ottaa osallistujia, niin paikkoja karsitaan kunkin maan osalta niin kauan kunnes tullaan tilanteeseen että luku vastaa sitä määrää mitä paikkoja on myönnettävissä. Eli mikäli anomme esim 10 paikkaa ja kisa tuli ylibookatuksi ensimmäisellä kierroksella, niin voimme päätyä esim. 8 paikkaan karsintakierrosten jälkeen. Tämän takia yleensä anomme hieman todellisuutta enemmän, jotta saisimme sen määrän mitä oikeasti haluamme. Tätä ei kuitenkaan voida taata koskaan, mikäli kisa pahasti ylibookataan. Käytännössä kun kisa on ylibookattu, niin karsinta tapahtuu enemmän taikka vähemmän pärstäkertoimen sekä kunkin maan edustajan ulosannin perusteella, eli kuinka kovana pystyy olemaan. Faktaa kuitenkin on se, että huoneesta ei poistuta ennen kuin tavalla taikka toisella oikea paikkamäärä on saatu sovittua maiden kesken. Ne maat joilla on enemmän arvokisamenestystä ovat käytännössä vahvemmilla, joten Suomella ei ole ihan samoja mahdollisuuksia saada esim. 20 paikkaa kuin maalla jolla on edellisinä vuosina ollut finaaleissa taikka semeissä esim. tuplasti kuljettajia.

Noh nyt tuli hieman tuotakin puolta valoitettua, vaikka ei nyt ihan aiheeseen kuulunutkaan. En kuitenkaan halua että prosessissa on mitään epäselvää.

Kuinka sitten tämä paikkamäärä määräytyy, jota lähdetään kokouksesta hakemaan?

Käytäntö on ollut se, että luokkayhteyshenkilöt tekevät syksyllä ennen kokousta alustavan selvityksen siitä kuinka paljon kisoihin on lähtijöitä, jonka perusteella paikkamäärästä saadaan hahmotelma. Tämän jälkeen yllä mainitulla tavalla tätä paikkamäärää lähdetään hakemaan, jonka jälkeen sitten otetaan sitovat ilmoittautumiset vuoden alussa kun paikkojen määrä on tiedossa. Tämä tehdään kaikkien luokkien osalta ja yllä mainittuja kokouksia jossa selvitetään kunkin maan paikkamäärät pidetään niin monta kuin mitä on ajettavia luokkia, eli siis monta ja kaikki vieläpä samanaikaisesti eri huoneissa.

Syksyllä 2008 sen aikainen luokkayhteyshenkilö teki tämän alustavan selvityksen lähtijöistä kesän 2009 A ja B EM kisoihin. Asiasta oli tiedote täällä RC10.FI foorumilla kilpailijoiden kanavalla (tämä alue). Tämän selvityksen perusteella halukkaita lähtemään A EM kisoihin oli 6 kpl ja B EM kisoihin 4 kpl. Tämä oli myös se paikkamäärä joka näihin kisoihin saatiin ja nämä paikat sitten jaettiin niiden kilpailijoiden kesken, jotka vielä 2009 vuoden alussa olivat halukkaita lähtemään. Nykyinen luokkayhteyshenkilö otti vastaan sitovat ilmoittautumiset lähtijöiltä, pisti ne järjestykseen kriteereiden mukaan ja voila lähtijät olivat tiedossa.

Eli siis paikkoja oli juuri niin monta kuin halukkaita lähtijöitä alustavassa selvityksessä. Kuitenkin sitten 2009 vuoden puolella kun sitovat ilmoittautumiset otettiin vastaan, niin kilpailijoiden mieli oli muuttunut. B EM kisojen rataprofiili ei miellyttänyt kilpailijoita, jonka seurauksena B EM kisoihin lähtijöistä 3 kpl oli muuttanut mielensä ja halusikin lähteä A EM kisoihin. Siitä tultiin tilanteeseen, että A EM kisoihin halusi lähteä 9 kpl ja B E kisoihin 1 kpl. Käytännössä tämä johti siihen että 3 kpl kuskeja jäi ilman paikkaa ja B EM kisoista tuli AKK:lle takkiin euroja, koska kaikki varatut paikat pitää maksaa riippumatta siitä tuleeko tapahtumaan osallistujia.

Tänä vuonna prosessi tulee menemään melko samalla tapaa. Tosin pieni muutos asiaa tulee. Nyt syksyllä 2009 tulee tänne taas ilmoitus siitä ketä haluaa lähteä 2010 A ja B EM kisoihin. Luokkayhteyshenkilö tulee sen tänne laittamaan. Ainut ero tulee olemaan se, että ilmoittautumiset tulevat olemaan sitovia. Eli lähdemme hakemaan paikkoja ainoastaan sitovan ilmoittautumisen tehneelle. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että mikäli kisoihin ei lähdekään, niin osallistumismaksu pitää silti maksaa. Tämä on valitettavaa, koska aikaisemmin tosiaan sitova ilmoittautuminen piti tehdä vasta vuoden alussa. Tilanne kuitenkin on se, että alustavan ilmoittautumisen ja sitovan ilmoittautumisen välissä on niin paljon tippunut porukkaa pois, että kulut näistä ylimääräisistä paikoista ovat niin suuret, että niiden aiheuttama kulu on merkittävä PA budjetille (arvioisin että kuluja tulee n. 2000 euroa tälle vuodelle täyttämättömistä paikoista).

Eli siis luokkayhteyshenkilö ottaa syksyn aikana sitovat ilmoittautumiset vastaan ensi vuoden arvokisapaikoista ja ennen EFRA kokousta sitten niiden perusteella katsotaan kuinka monta paikkaa tarvitaan ja sitä lähdetään hakemaan.

Mitä tulee sitten lisäpaikkoihin, niin todettakoon jo näin heti alkuun, että vuoden 2009 A EM kisa ylibookattiin jo EFRA kokouksessa, eli ylimääräisiä paikkoja ei ollut yhtään kappaletta kokouksen jälkeen. Eli siis mitään paikkareserviä ei ollut olemassa, josta lisäpaikkoja olisi voitu myöntää. Käytännössä ainoat lisäpaikat olisivat voineet tulla mikäli joku muu maa olisi peruuttanut ja antanut paikkoja pois. Mitä tulee lisäpaikkojen hakemiseen, niin olen kuullut kyllä samaa tekstiä muiltakin että Suomi ei mukamas olisi hakenut lisäpaikkoja. Tämä ei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Olemme olleet EFRA:n yhteydessä ja yrittäneet saada lisäpaikkoja, mutta niitä ei yksinkertaisesti ole ollut ja sen johdosta niitä ei myöskään ole saatu. Gomezin vastaus oli että tyylin "ei tule koskaan tapahtumaan". Muutenkin M8 EM kisat ovat yleensä aina ylibookattuja, joten lisäpaikkojen saaminen on erittäin harvinaista.

Mitä tulee sitten kisapaikan tapahtumisiin, niin olen ymmärtänyt että jostain maasta olisi jäänyt joku kaveri tulematta paikalle ja sitä kautta joku paikka (tai useampi) olisi vapautunut ihan viime hetkillä. Se kenelle se on mennyt ja millä perustein minulla ei ole tietoa, mutta tulen asian selvittämään EFRA kokouksessa Gomezin kanssa kasvotusten. Toivottavasti asia selviää, koska tietysti kiinnostaa tietää kenelle ja millä perustein se on annettu.

Lisäpaikkojen hakemisesta vielä edelleen sanon, että niitä on kyllä yritetty saada. Itse koen, että lajiryhmä sekä EFRA yhteyshenkilö on yrittänyt tehdä kaikkensa että kaikilla olisi paikka niihin kisoihin joihin he ovat ilmoittaneet halukkuutensa. Tässä onnistuttiin ja kun kilpailijoiden mieli muuttui että halutaankin mennä A EM kisoihin B EM kisojen sijasta, niin yritettiin vielä saada lisäpaikkoja näihinkin kisoihin (+ maksettiin ne käyttämättömät B EM paikat kaikesta huolimatta), mutta valitettavasti niitä ei saatu.

Mitä tulee sääntömuutosehdotuksiin, niin sääntömuutosehdotukset EFRA:lle pitää tehdä elokuun loppuun mennessä. Käsitin kuitenkin, että Mikko kyseli Suomen sääntömuutosten perään. Mikäli sääntömuutosehdotuksia on, niin ne voi lähettää kirjallisesti (vaikkapa maililla) luokkayhteyshenkilölle mikäli asia koskee sarjasääntöjä taikka sitten lajiryhmän jäsenille jos muutokset koskevat AKK:n sääntökirjaa. Yhteystiedot löytyvät AKK:n sivustolta. Jos EFRA sääntöihin on muutosehdotuksia, niin ne voi myös lähettää luokkayhteyshenkilölle sekä lajiryhmälle. Tosin kaikissa sääntömuutosasioissa ei yhtään haittaa mikäli menee useammallekin taholle, joten muutoksen voi suoraan lähettää vaikka lajiryhmälle sekä luokkayhteyshenkilölle.

Tosiaan kirjallisesti ei yhtään sääntömuutosehdotusta ole vastaanotettu. Kyllähän tuosta meidän omasta painorajasta on keskusteltu kisapaikalla sekä täällä foorumilla, mutta kesken kauden tätä ei lähdetä muuttamaan. Tosin jo aikaisemmin mielestäni on todettu että se tullaan ensi kaudeksi muuttamaan. Tosin näin aiheeseen liittyen haluan mainita, että viime vuoden EFRA kokouksen jälkeen oli jo tiedossa että EFRA:n painoraja tulee olemaan 3200g vuodelle 2009. Kun luokkayhteyshenkilö teki tämän kauden sarjasäännöt ja niissä painorajana oli 3000g, niin keskustelimme pitäisikö rajan olla sama 3200g kuin EFRA:ssa, mutta päädyimme kuitenkin rajaan 3000g.

Mitä tulee tankin kokoon, niin sitäkin varten katsastuslaitteisto on olemassa ja myös kilpailunjärjestejien käytettävissä. Kuten tuolla yllä sanoin, niin mielestäni puutteita katsastuksessa on ollut ja olen itse huomannut ihan saman että tankin kokoa ei pahemmin ole mittailtu. Olen myös huomannut että kuskeilla on paljon letkua ollut autoissa koneen ympärillä jne, joten selvästikin kuskit ovat tilanteen käyttäneet hyödyksi. En tiedä onko tämä tulosta siitä että mittausta ei osata tehdä vaiko siitä että sitä ei jakseta tehdä. Kuitenkin mielestäni on selvää, että katsastukseen tulee panostaa ja toivon että UAU sekä TamUa näyttävät tästä esimerkkiä tulevissa kisoissa. Tosin pahoin pelkään että UAU:n katsastuksessa näitä mittauksia ei tehdä, koska katsastuksessa on tietämykseni mukaan sielläkin melko kokematon kaveri M8 osalta (anteeksi vain suora kommenttini).

Tuohon 40+ finaaliin en osaa vastata näin suorilta käsin, voisikohan esim. EFRA yhteyshenkilö kommentoida asiaa?

--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj
040-8641351 (saa soittaa jos on kysyttävää)
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 21.31 kirjoittanut copter »

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #108 : 20.07.09 - klo: 21.35 »
Vielä tuohon 2008 kauden sääntötulkinta-asiaan liittyen sen verran, että mielestäni kaikki loppupelissä meni OK, jos nyt ei oteta sitä huomioon että ensiksi Turussa siivet hylättiin ja sitten ne oli sallittuja myöhemmin.

Kuitenkin mielestäni on tärkeää, että säännöt ovat selkeät kaikille. Näin ei kaudella 2008 ollut, koska katsastuksella ei noudatettu sääntöjä vaan niitä tulkittiin eri kisoissa erilailla.

Eli tulkintalinjan pitää olla sama läpi koko kauden. Tässä mielestäni kaudella 2009 on tähän asti ainakin onnistuttu. Tosin tämä tulee siitä, että säännöissä ei ole mitään tulkinnanvaraisuuksia. Ei niitä ollut tosin kaudella 2008, mutta silti tulkintoja tehtiin vaikka paperilla asiat lukivat kyllä ihan selvästi.

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #109 : 20.07.09 - klo: 21.58 »
Itseäni tuolta toisesta aiheesta lainaten (kuulumisia 2008 EFRA-kokouksesta liittyen TP-10 luokkaan, ratapolttiksiin ja liittyy myös M-8 luokkaan);

"Pitkän tähtäyksen suunnitelmissa on polttiksissa vähentää nitron osuutta polttoaineessa ja mahdollisesti luopua siitä kokonaan. Oma hurja veikkaukseni asiasta on että viiden vuoden päästä ajamme polttiksia joko 5-10%:n nitromäärällä tai jopa ilman nitroa. EFRA:n polttisten luokkayhteyshenkilöt tekevät yhteistyötä tässä asiassa moottorivalmistajien kanssa."

Ihan vaan muistutuksena. Lisätietoja asiasta saadaan varmaankin vasta seuraavassa EFRA-kokouksessa.

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #110 : 20.07.09 - klo: 22.07 »
Syksyllä 2008 sen aikainen luokkayhteyshenkilö teki tämän alustavan selvityksen lähtijöistä kesän 2009 A ja B EM kisoihin. Asiasta oli tiedote täällä RC10.FI foorumilla kilpailijoiden kanavalla (tämä alue). Tämän selvityksen perusteella halukkaita lähtemään A EM kisoihin oli 6 kpl ja B EM kisoihin 4 kpl. Tämä oli myös se paikkamäärä joka näihin kisoihin saatiin ja nämä paikat sitten jaettiin niiden kilpailijoiden kesken, jotka vielä 2009 vuoden alussa olivat halukkaita lähtemään. Nykyinen luokkayhteyshenkilö otti vastaan sitovat ilmoittautumiset lähtijöiltä, pisti ne järjestykseen kriteereiden mukaan ja voila lähtijät olivat tiedossa.

Eli siis paikkoja oli juuri niin monta kuin halukkaita lähtijöitä alustavassa selvityksessä. Kuitenkin sitten 2009 vuoden puolella kun sitovat ilmoittautumiset otettiin vastaan, niin kilpailijoiden mieli oli muuttunut. B EM kisojen rataprofiili ei miellyttänyt kilpailijoita, jonka seurauksena B EM kisoihin lähtijöistä 3 kpl oli muuttanut mielensä ja halusikin lähteä A EM kisoihin. Siitä tultiin tilanteeseen, että A EM kisoihin halusi lähteä 9 kpl ja B E kisoihin 1 kpl. Käytännössä tämä johti siihen että 3 kpl kuskeja jäi ilman paikkaa ja B EM kisoista tuli AKK:lle takkiin euroja, koska kaikki varatut paikat pitää maksaa riippumatta siitä tuleeko tapahtumaan osallistujia.

--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
Omalta osalta haluaisin oikaista tuosta sen että itse en koskaan ilmoittanut halukkuuttani lähteä B-EM:iin (siis ennen EFRA kokousta jossa paikat haetaan). En edes löytänyt kyseistä tiedustelua halukkaista lähtijöistä. Sensijaan ilmoitin halukkuuteni A-EM:iin kun Tuukka kyseli sitovia ilmoittautumisia tammikuussa (ketju: M8 B-EM ja EM kilpailijahakemukset 2009).
Eli väite takinkääntämisestä ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa!

-Jari Valkola
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #111 : 20.07.09 - klo: 22.11 »
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Onneksi tuo M-8 EM joukkueen tulos oli kumminkin sen verran hyvä että esim. Ruotsi voitettiin ja useampia paikkoja on helpompi vaatia.

Onko AKK:lla M-8 katsastuksessa tarvittavat laitteet esim. mittalaatikko, tankinmittaus välineet (mitta lasi ja polttoaine pumppu), ja vaaka. Niin kait on sähköturisti puolella. Vai onko nämä kilpailun järjestäjän hommattava. Mikäli laitteisto löytyy niin mistä/kuinka ne saa, Tampereella tarvetta kumminkin on.
 
Joo on totta että katsastuslinjassa ei ole ollut ongelmaa tänä vuonna, eikä sitä tule jos katsastuksessa tarkistus kohteet on vain auton paino ja leveys.

Tuomarointiin on treellä tulossa ainakin tuomarin kilpailun seuraamiseen auttava parannus, hänelle tulee korokkeella omapaikka.

Multi surfase on hanurista

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #112 : 20.07.09 - klo: 22.17 »
En tähän väliin nyt tarkistanut nimilistoja, eli siis välttämättä ei kaikkien osalta pidä paikkaansa että he olisivat muuttaneet mielensä, mutta kuitenkin nuo paikkamäärät pitävät paikkansa. On mahdollista että alustavan ilmoittautumisen ja sitovan ilmoittautumisen välissä on myös käynyt niin, että B EM kuskeja on jäänyt pois ja uusia A EM kuskeja tullut tilalle, joka selittää kisojen väillä muuttuneen suhteen paikkamäärissä.

Kuten sanottu, niin kuitenkin nyt tämä tulee muuttumaan kun sitova ilmoittautuminen otetaan vastaan jo ennen EFRA kokousta. Näin ollen mikäli EFRA kokouksessa haluttu paikkamäärä saadaan, niin silloin sitovan ilmoittautumisen antaneet kuskit tietävän saaneensa paikan 2010 kisoihin jo 2009 vuoden lopulla. Jos paikkoja saadaan vähemmän, niin silloin karsinta tehdään luokkayhteyshenkilön toimesta määritettyjen kriteerien pohjalta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #113 : 20.07.09 - klo: 22.23 »
Tankinmittaus välineet löytyvät, samoin nitropitoisuuden mittausvälineet. Katsastusvälineistö on liikkunut kisasta toiseen, eli siis kisan järjestäjä luovuttaa välineistön seuraavan kisan järjestäjille oman kisan päätyttyä. Tosin tämä on hyvä tarkistaa luokkayhteyshenkilöltä vielä, mutta näin ymmärtäisin asian olevan. Vaa'an ja mittalaatikon osalta täytyy tarkistaa mikä on tilanne, eli mitä mittausvälineitä tällä hetkellä on kulkevassa katsastuskalustossa.

Mikäli katsastusvälineistössä on puutteita, niin niiden hankinnasta voi luokkayhteyshenkilö tehdä ehdotuksen lajiryhmälle, joka anoo AKK:lta budjettia tarvittavien laitteiden hankintaan. Näin on tehty mm. LS-5 luokassa tänä vuonna. Katsastuskaluston hankintaan anottiin (ja saatiin) muistaakseni n. 300 euroa välineistön hankintaan. FTT kalustoon lisättiin yleismittari puolestaan toukokuussa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #114 : 20.07.09 - klo: 22.25 »
Eli tulkintalinjan pitää olla sama läpi koko kauden. Tässä mielestäni kaudella 2009 on tähän asti ainakin onnistuttu. Tosin tämä tulee siitä, että säännöissä ei ole mitään tulkinnanvaraisuuksia. Ei niitä ollut tosin kaudella 2008, mutta silti tulkintoja tehtiin vaikka paperilla asiat lukivat kyllä ihan selvästi.

Eikös tuo siipi juttu mennyt nimenomaan siten että EFRA säännöissäkin oli tehty muutos mittaustapaan.
Aikaisemmin mitattiin siiven jänne suoraan ylhäältäpäin laatikkotyylillä, jolloin siivet menivät nätisti läpi ja tämän mukaan myös valmistajat olivat siipensä tehneet.
EFRA muuttikin säännöissään mittaustapaa, eli tosiaan mitataan se jänne, jolloin siiven asento tai se onko siipeä venytetty alaspäin, ei pääse vaikuttamaan mittaustulokseen mitenkään...
Samalla EFRA oli muuttanut tuota siipijänteen mittaa.

Suomessa oli huomioitu tuo mittaustapa... näin se siinä ekassa surullisenkuuluisassa kisassa minullekin ilmi tuotiin.
Tätä myös silloin vatvottiin ja porukka huomas efra kirjaa selatessa että totta tosiaan se mittaustapa oli muutettu.
Ainoa vaan että näissä AKK säännöissä oli vanhat mitat jolloin tuolla uudella mittaustavalla siivet olivat yli isoja.
Vaikka siis OIKEAN efra säännön mukaan siivet olivat laillisia.
Oli siis vain ja ainoastaan jäänyt huomaamatta tuo uusi mitta, mutta oli huomattu mittaustavan muutos.

Eli eihän tässä oikeasti ollut mitään eri tulkintoja eri kisoissa.
Sääntökirja oli anteeksivain päin huitin viulua kun muutokset eivät olleetkaan onnistuneet kuin osittain... Toisinsanoen meni päin sitä itseään ja hyvä että se homma korjattiin seuraavaan kisaan.

Eli siispi episodihässäkkä jne muutos siihen että HD siivet olikin seuraavissa kisoissa laillisia, oli aivan oikea päätös... varsinkin kun aina on minin polttiskrossi aikana pyritty pitämään suomen säännöt EFRA mukaisina...
Ainoastaan tiukat uudet rajoitukset on suomessa tehty vuoden siirtymäjaksolla, jotta ei olla pakotettu porukkaa hankkimaan uusia pillejä heti uudelle kaudelle, vaan on voinut kauden aikana hommata uudet jutut.

Ja tämä polttoainejuttuhan ei ole mikään uusi rajoitus, jonka kanssa kannattaisikin hieman himmailla (kuten tuo pilli juttu) vaan senhän voi heti sallia myös suomessa uudelle alkavalle kaudelle.

Tosiaan... sinä aikana kun minä olen polttiskrossia ajanut, on säännöt olleet lähes yksi yhteen efra sääntöjen kanssa ja joka vuosi ne on käytännössä kopioitu uusiksi suoraan efrasta.
Vain uusia hankintoja pakottavissa pilli säännöissä on annettu vuoden siirtymäkausi.
Nyt on yhtäkkiä jääty parissa asiassa efra säännöistä jälkeen, eli tuo jo mainittu painorajan nosto 3000g -> 3200g ja tämä polttoaine raja.

Yhtään hyvää perustelua en edelleenkään ole nähnyt sille miksi ei jatkettaisi samaa jo aikaa sitten pidettyä helppo ja yksinkertaista linjaa, eli kopioidaan efra kirja ja käännetään se suomeksi.
Nyt varsinkin olisi taas hyvin helppoa kun mitään muuta ei tarttis tehdä kuin nostaa painoraja ja poistaa turhanpäiväinen 25% nitroraja.

Ainoa perusteluyritys oli tuo että uudet harrastajat hommaa sitä tehokkainta jne jne jne...
No kun tälläkin foorumilla näitä rtr generation juttuja lueskelee niin sieltä näkee kyllä päinvastaista.
Hommataan sitä 10 rossasta... ja mikä pahinta.... hommataan yleensä vielä kehnoa polttoainetta muutenkin.
Ja aina on muut sitten neuvomassa että menee hakemaan sitä 25% kisaajienkin yleisesti käyttämää polttoainetta niin koneen säätäminen on helpompaa ja se toimii muutenkin paremmin jne.
Ja taas niin monesti näyttää että juuri aloittelijat karttaa mahdollisimman tehokkaasti kokeneemman porukan neuvoja kalustohankinnoissa muutenkin ja hankitaan se halpis kone joka on jo huonoksi todettu ja siihen päälle vielä kopterille tarkoitettua soppaa.

Vain kisaajat siis hommaavat suoraan sitä tiukinta soppaa ja tiukimmat pannut jne.

ville 5v. harrastajan kiinnostus loppuu nimenomaan siihen aku ankan takakannesta löytyvään ylihintaiseen rtr ruoskaan joka ei toimi kunnolla, varsinkaan sillä kamottavalla kuralla mitä tankkiin vielä kaadetaan.
Tämän huomaa helposti ihan vaan tätä foorumia nenä näytössä tuijotellen.

Ja vielä puhuit muidenkin harrastajien aspekteja kuin vain niiden jotka ajavat EM kisoja...
Eihän nämä säännöt kosketakkaan ketään muita kuin nimenomaan kilpaa ajavia.
Ei siis mitenkään jori 16v mädworce kuskia.

Ja itseasiassa sitä joriakaan ei yhtään haittais esim se 30% polttoaine mitä kaupanhyllyiltä löytyis eniten, koska se saattaisi jopa olla karvan halvempaa... sillä saa siihen rtr pannuun hieman paremmin kulkupuolta ja suurempi nitromäärä ainoastaan takaa koneen paremman tyhjäkäynnin.
Koneen kulumiseen se ei osaamattoman käsissä vaikuta yhtään mitään.
Ilmanputsarit ja koneen säädöt näyttelevät heillä paljon suurempaa osaa.

Eli nimenomaan en ymmärrä tippaakaan miksi näitä sääntömuutoksia ei vaan voitaisi ilman sen suurempaa ihmettelyä toteuttaa???
Se ei oikeasti vaan haittaa ketään... ainoastaan helpottaisi hieman tämän marginaaliporukan elämää jotka isompiin kisoihin lähtevät... Ja myös maahantuojien hommaa samalla, kun voi tilata suoraan sitä soppaa mitä muuallakin maailmassa käytetään, ja siis eniten myös tuotetaan.

Miksi ihmeessä siis suomessa pitäisi ajaa takapajuisilla jo vuosien takaisilla säännöillä kun ympäri maailman ajetaan jo muilla säännöillä???

Vain koska homma halutaan tehdä vaikeaksi.

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #115 : 20.07.09 - klo: 22.35 »
Täällä myös hiukan pisti ihmetyttämään hakija määrä A-EM kisoihin. Meiltä myös ilmoitettiin kyselyssä syksyllä halukkuus nimenomaan A-EM kisoihin, eikä puhettakaan B-EM kisoihin lähtö halukkuudesta.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa hva

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #116 : 20.07.09 - klo: 22.51 »

Yritin tuossa lueskella EFRA sääntöjä, mutta ovatten jossain kohdissa
aika vaikeaselkoiset.

Eli pari kysymystä tuli mieleen;
Polttoaineesta tuolla ei vissiin sanota mitään, eli niiden mukaan
polttoaineena voi käyttää ihan mitä vaan?

Polttiskrossissa EFRA säännöissä näyttää olevan, että INS-BOXin käyttö
on pakollista. Tätä ei kuitenkaan ilmeisesti valvota? Vai lieneekö virhe?
Vai tulkitaanko niin, että normi ilmansuodatin on "inlet silencer"?





Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #117 : 20.07.09 - klo: 22.55 »
En nyt jaksanut vielä lukea HOKEn pikku romaania lävitse (sori pakko olla vähän ironinen, ei tätä muuten jaksa). :mrgreen:

Tuohon EFRA sääntöjen tulkintakysymykseen liittyen kerron nyt sitten pidemmän kaavan kautta kuinka asia meni, mitä tulkittiin ja miten ja missä mentiin oikein ja missä väärin. Ja nyt on hyvä muistaa se, että minä en täällä näitä asioita kirjoita sen takia että olisin osoittelemassa sormea mihinkään suuntaan, vaan sen takia että voitaisiin oppia asioista ja tehdä jatkossa asiat oikein. Kun puhutaan kuitenkin SM luokasta, niin silloin sille kirjoitettuja sääntöjä tulee noudattaa sekä myös niiden noudattamista tulee valvoa oikein (katsastus). Jos sääntöjä ei noudateta eikä niiden noudattamista valvota, niin tullaan siihen tilanteeseen että aletaan miettimään onko luokka enää SM arvoinen.

Eli siis palataan maagisella aikakoneella nyt sitten sellainen vuosi ja hieman päälle taaksepäin. Eletään aikaa jolloin sarjasäännöt olivat vuosimallia 2008, EFRA säännöt vuosimallia 2008 ja AKK säännöt vuosimallia 2008. Eli siis nykyisistä säännöistä ei enää löydy vastineita näille asioille täysin kaikilta osin.

Faktoja siiven osalta:
- AKK säännöissä oli kielletty HD siiven käyttäminen
- EFRA säännöissä oli sallittu HD siiven käyttäminen

Faktoja pillien osalta:
- AKK säännöissä oli sallittu 2000- ja 3000 -sarjan pillit
- EFRA säännöissä oli sallittu ainoastaan 3000 -sarjan pillin

Sarjasäännöissä oli määritelty sääntöjen pätevyys seuraavasti (ei sanasta sanaan, mutta sama asia): "Sarja ajetaan näiden sarjasääntöjen, AKK:n sääntökirjan 2008 sekä EFRA sääntökirjan 2008 mukaisesti. Tulkintatapauksissa EFRA säännöt ovat määräävät."

Mitä tuo lause sarjasäännöissä käytännössä aiheuttaa on, että AKK sääntökirjalla ei ole mitään virkaa enää, koska aina jos AKK säännöissä luki jotain erilailla kuin EFRA säännöissä, niin silloin merkitsevät EFRA säännöt menivät niiden edelle kaikissa asioissa.

Eli käytännössä HD siipi oli koko kauden oikeasti laillinen sääntöjen mukaan ja 2000 -sarjan pillit olivat koko kauden kielletty kuten EFRA säännöt sanoivat.

Näin luki paperilla koko kauden, mutta käytännössä ekoissa kisoissa HD siivellä ei annettu ajaa vaikka koko kauden säännöissä se oli sallittu. Puolestaan 2000 -sarjan pilleillä annettiin ajaa koko kausi vaikka niillä ei olisi saanut sarjasääntöjen mukaan ajaa.

Eli siis kirjoitettuja sääntöjä ei noudatettu täysin yhdessäkään kisassa. Aikaisemmin jo sanoinkin, että kaikki meni loppupelissä ihan OK, mutta sääntöjen tulkintalinja oli varsin mielenkiintoinen. Ongelmia ei varmaan tullut, koska kukaan ei varmaan sääntöjä pahemmin ollut viitsinyt lukea että olisi asiaa tajunnut aikanaan. Käytännössä kuitenkin jos joku olisi asiasta protestin tehnyt kisoissa, niin silloin olisi kaikki 2000 -sarjan pillilla ajaneet pitänyt hylätä. Onneksi kukaan ei tätä huomannut / tehnyt, koska mahdollisuus tosiaan olisi ollut. Tosin AKK ja EFRA säännöissä on paljon muitakin asioita joista protestin olisi voinut tehdä.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #118 : 20.07.09 - klo: 22.56 »

Mitä tulee tankin kokoon, niin sitäkin varten katsastuslaitteisto on olemassa ja myös kilpailunjärjestejien käytettävissä. Kuten tuolla yllä sanoin, niin mielestäni puutteita katsastuksessa on ollut ja olen itse huomannut ihan saman että tankin kokoa ei pahemmin ole mittailtu. Olen myös huomannut että kuskeilla on paljon letkua ollut autoissa koneen ympärillä jne, joten selvästikin kuskit ovat tilanteen käyttäneet hyödyksi. En tiedä onko tämä tulosta siitä että mittausta ei osata tehdä vaiko siitä että sitä ei jakseta tehdä. Kuitenkin mielestäni on selvää, että katsastukseen tulee panostaa ja toivon että UAU sekä TamUa näyttävät tästä esimerkkiä tulevissa kisoissa. Tosin pahoin pelkään että UAU:n katsastuksessa näitä mittauksia ei tehdä, koska katsastuksessa on tietämykseni mukaan sielläkin melko kokematon kaveri M8 osalta (anteeksi vain suora kommenttini).



UAU:n kauden 2008 SM-osakilpailussa suoritettiin tankin koon mittauksia pisto-tarkastuksin, sekä finaalin jälkeen. Mitä tulee tämän vuoden kisaan niin samaa periaatetta tehostetusti tulemme käyttämään, lisäksi meillä tulee katsastukseen yksi "oppipoika" johon viittasit sekä jo kahtena edellis kautena katsastuksessa ollut, joka tuntee lajin, säännöt, mittaustavat ja kilpakaluston. Toimin 2008 kilpailunjohtajana ja toimin myös tänä vuonna, joten tiedän että katsastus tulee sujumaan ongelmitta.

Mitä tähän keskusteluun tulee niin ainakin itse näen sen rakentavana lajia kohtaan. Keskustelua on aina hyvä olla, mikäli se pysyy asiassa ja antaa jokaisen rakentavasti "kritisoida/olla omaa mieltä" asioista, vääntäminen tyylillä, mähän just sanoin/et vaan tajua ei sovi teksti muotoon kun edelleen on niin monta näkemystä asiasta/tulkintaa kuin on lukijaa. Siksi suurimmat keskustelut pitäisi esimerkiksi sääntöjen osalta hoitaa vaikka kerho kohtaisesti josta kerhot esittävät niitä lajiyhteyshenkilölle.
The

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #119 : 20.07.09 - klo: 23.22 »
Missäköhän foorumissa näistä tämäntyyppisistä jutuista tiedoitetaan milloin näitä ehdotuksia annetaan ja missä muodossa? Olen ollut joko puusilmä tai sitten se on pienellä jossakin...

http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/seuratiedotteet/23005.html