186
« : 22.02.14 - klo: 21.54 »
1. sulla on 2 samanlaista konetta myyntitietojen mukaan, mutta onko ne koskaan olleet samanlaiset?
(ei olis eka kerta ku saat muuta ku tilaat.)
Ilmassa ja vedessä, missä kuormitus on pehmeää ja tasaista pidonvaihtelun suhteen, pojat uskaltaa tehdä y- haarat, ja laittaa 2 konetta yhteen nopariin täysin rinnan (tietty ilman hal-antureita) Käyttävät suhteessa puolet kuormittavia propelleita tai massalimppuja. Vertailevat letkun tai tuurnan läpi kuuntelemalla ääniä....
Mä en ole koskaan edes koittanut tuota, ku vaihe-eron pitäs paperilla tehdä sykkivä oikkari.....
"pelotteluosio":
Tommonen 100A virtoihin pystyvä 60mm pitunen kone on 0,018 ohmin vastuksella! Sitä ei tavallisen mittarin virheen yli edes näe. Sen työ perustuu pieniin sykäyksiin oikkaria, ja jäähytaukoihin. Sen käämin pitäs tehdä järkkykova magneettikenttä, eikä toimia vastuksena. Tähän se tarttee vasteen, näissä se on toi kestomagneetti. Jos Sisään tuupattu 14v100A eli yht 1400 wattia muuttuu 90% hyötysuhteella liikkeeksi, ni hukkalämmöksi jää 10%, suht 140 watin lämpö. Sen pitää imeytyä jonnekkin, yleensä ajoviimaan ja rakenteitten massaan leviten. Kuvitellaanpa, et saat koneen magneetin sataan asteeseen ja tyystin magneetittomaksi! Sait 1400wattisen kiukaan, koska yhtään energiasta ei osaa muuttua liikkeeksi!.
Toinen kuias tulee sitten viereen, eihän nopari osaa enää tahdistua, vaan palaa toiseen oikkariin...
Tuplaan kuormaan palaa sitten useimmiten akut !
Mä en tiedä edes virallista konstia, mutta kerron miten mä sen teen.
Ankkurin magneetin testauksen puupalan läpi taisin jo kertoa puhelimella. Siis että 26mm puupalan läpi kannattaa erittäin hyvin kylmänä ittensä, eikä laatukoneen magnetismin eroa ehdi huomata , ku ottaa astiasta jossa on hanakuumaa vettä kuumentanut akselin. Halppiskiinalainen kannattelee itteään, mutta heikentymän huomaa. Jos ei huone-kylmänä kannattele itteään, roskiin tai jääkaapin oveen laskupinoa pitämään.
Käämin testaan näin:
Mä rouhasen halppiskaupasta 3 kpl "traktorin" H4 lamppuja, mitä isommalla wattimäärällä sitä parempi.
Mä laitan joka johtoon sarjaan koneen kanssa H4 lampun jossa molemmat langat palamaan yhtäaikaa rinnan. (Ehkä pari löysää kieppiä rautalankaa ja jesari yli et jotain näkis viereenkin, jos kestää sen hiillostumislöyhkän sitten.) Tollanen on min 10A välikorma, ja pieni, mutta mun noparit on ruvenneet pyörimään näinkin, viimeistää heittämällä alkuun.
Pyörintämassana mulla on ex porakoneen istukka akseliin kuin poranterään kiinnitettynä, rumpu.
Kun yrittää ajaa konetta niin hiljaisilla kiekoilla kuin trimmerillä kaasusta jatkuvaa tulee, ja säämiskä-rukkasella jarrutteleekin, saa nähtyä lievää välkynvärinää valoissa.
Terveessä koneessa ei tule liki salaman olisia kirkkaita välähdyksiä sekaan, oikkaroiva-käämisessä tulee, yleensä vain yhteen. Sellasen koneen ankkurin testaan, kuoret käämeineen pistän "verkonpainokasaan".
Poislukien ne ryntäilyt, kun nopari hukkaa tahdin ja aloittaa alusta, silloin joka lamppu kirkastu samalla lailla hetkeksi.
Sitten pussissa samaan hanakuumaan uimaan se koko kone, ja uusi testi tästä lämmöstä hiljalleen jäähtyen.
Kastumisesta:
Jos se ei saa suolaa, tai suolaista savea, ni vesi ei oikkaroi. Terveeksi uskottu saa sitten min. pari vuorokautta, avattuna, aikaa kuivua käämien seasta sitä vettä, jos kastui.. Jos vettä oli käämien seassa ja otat työtä, ni se painepesee lakat kupareista justiinsa.
Kiinni liimattuja olen joko viikon kuivannut, tai availlut. Jälkimmäinen ohjeeksi erikseen pyydettäessä, ettei turpoa juttu kirjastoksi asti.