Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Heiniz

Sivuja: [1] 2 3
1
Tuloksena vissiin kuitenkin nopein 2-vetoinen veturissa...  :laugh: No projekti jatkukoon...

2-vetoinen VTR:ssä?Mahtava homma,pikkasen kun saa treniä niin varmasti pääsee edes hiukan vauhtiin mukaan.
Kuvaa voisit laittaa.

Tuossa muutamia kuvia projektista.









Eihän tuohon koppaan voi enempää vetäviä pyöriä laittaa. Sehän olisi pyhäinhäväistys...

2
Kiitoksia järjestäjille myös täältä. Minin tulokseen ei voi muuta kuin olla tyytyväinen. Parempaan sijoitukseen ei vain vauhti yksinkertaisesti riittänyt. Jostain pitäisi nipistää se 1,5 sekkaa per kierros, mikä nyt jäi uupumaan kärkeen. Varmuus on kuitenkin suht. kohdallaan, joten siihen voi olla tyytyväinen. Tarttis vissiin vaan joskus treenata...

Veturissa meni metsään, kun en sitten ollu huomannu hommata ajoissa uusia renkaita. Eihän näissä pintaa ollut, niin se meni vähän luisteluksi. Kaiken kruunuksi piti se tukivarren kiinnikekin rikkoa 3:ssa alkuerässä Sakurasta, niin finaalit meni "projekti 037:n" testaukseksi. Ei se ihan vielä valmis ole, mutta oli siinä jotain hyvääkin. Vetopitoa riitti hyvin, mistä todisteena muutama keuliminenkin. Etupään pidon kun saa säädettyä balanssiin, niin sitten pitää vaan opetella jarruttamaan. Tuossa kun ei etupää jarruta yhtään, niin perä oli suht irtonainen jarrutuksissa. Tuloksena vissiin kuitenkin nopein 2-vetoinen veturissa...  :laugh: No projekti jatkukoon...

Niin ja vielä anteeksi kaikille, jotka saivat veturin b-finaalissa haluamattakin tuntumaa mun Lanciaan. Sorry.

3
Vastauksia kysymyksiin:
1. saa ajaa 60d renkailla ja maavara 6mm minimi
 2. aika paljon osaanottaja päivä voi venyä. Kilpailu aikataulu tulee torstaina viimeistään tänne
3. Saa olla pankki. Mutta et saa käyttää sitä, nostajat nostavat.

Käsittääkseni kisassa ajetaan yhä 2012 säännöillä, jolloin classicissa maavara 8mm. En ainakaan kilpailukutsussa nähnyt mainintaa poikkeavasta maavarasta. Vai miten on?

4
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 08.10.12 - klo: 08.13 »
Moro

Classic-luokan kuljettajana tällainen toive insertin suhteen: Vain yksi sallittu. Se kumpaan inserttiin päädytte ei ole merkitsevää, vaan se että kyseessä olisi oikeasti yksityyppirengas. Älkää suotta tehkö asiasta vaikeampaa kuin tarvitsee.

Kiitos

5
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 19.09.12 - klo: 10.29 »
Hetkonen... Mullahan on sitten väärät sliksit alla.  :laugh: On niin lähellä nuo osanumerot ja kesän perusteella jotenkin oletin nuo reinforced sliksit. No mut hyvä kun tuli puheeksi! Eli pikkuslikseillä mennään.

6
Tamiya / Vs: Tamiya M05 MINI COOPER
« : 19.09.12 - klo: 09.38 »
Kovin suuria eroja vauhdeissa ei ole... 55mm muistaakseni sliksi ja 60mm radiaali

HUOM! Reinforced sliksi on vielä radiaalia isompi. Nopeusvaikutus ei ole iso, mutta kilpailussa merkittävä. Huomaat kyllä suorilla, jos ajat pienempihalkaisijaisilla renkailla.

7
Terve. Onko se kaupungin tontilla missä "isot" pojat ajaa?Jos joku sielläpäin perustaa kerhon niin kaupunki varmaan
antaa luvan radalle. Loviisan krossi/karting radalla saisi helposti lupaa rakentaa,mutta kun sielläpäin ei löydy hirveesti rc autoja

Mahdankohan olla ainut (suht.) aktiivinen harrastaja Loviisan suunnalta? Kulkupelejä: mini, VTR, pari ralliautoa, crawler ja sitten läjä muita. Jos löytyy muita täältä päin, niin sitten voisi porukalla koittaa rakentaa jotain.

8
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 18.08.12 - klo: 13.09 »
No mutta, nythän alkaa sitten olla vetotapa ja koppa olla samaa kaartia, joten kuinhan mahtaisi löytyä Sierra Cosworth koppia maailmalta  :angel:

Kysäiseppäs tuolta:
http://www.controlfreax.com/dynamicdata/comingsoon.aspx

En tiedä onko vielä saatavissa, mutta on ainakin yli vuoden ollut tuolla "coming soon" osastolla. Muista vaihtareista ei ole havaintoa.

9
Kuoliko pikkuralli autoilu ennen kun kerkesi edes alkamaan? Kaivoin taas ralliauton esiin alku kesän kiireiden jälkeen ja aloin miettimään vieläkö joku tästä jaksaa innostua. Jos ei nyt kisoja saada aikaiseksi niin voitaisiin ainakin oku raaliauto miitti pitää. Päätä ylös jos kiinnostusta löytyy.

Morjesta. Tämä kesä on ollut sellaista matalalentoa, että ei valitettavasti ole juurikaan ehtinyt radio-ohjattavilla edes ajaa, saati järjestää mitään. Jos jollakin riittää aikaa ja mielenkiintoa, niin ei muuta kuin kisat/miitit pystyyn. Henkilökohtaisesti ei tällä hetkellä pysty järkkäyshommiin repeämään.

Rallitouhuja en ole kuitenkaan hylännyt, vaan sillä rintamalla on hieman tapahtunut päivitystä. Yksi Castrol Celica (-93) koppa odottaa rungon valmistumista, takaveto bemarin koppa lähti eläkepäiviä viettämään ja tilalle tuli Martini väreissä Lancia 037 koppa. Takavetoisen rungosta on suunnitteilla seuraava evoluutio. On nimittäin tosi hyvä auto ajaa asfaltilla. Ai niin, sen verran tuli pitkästä aikaa näitä kokeiltua viikolla, että tuli rikottua Subarusta servo ja todettua, että Lancian vastarissa on häikkää (kantama n. 15m).

edit: Unohtui mainita, että Tamiyalta on tullut mielenkiintoinen uutuus, joka sopii tähän luokkaan... XV-01, ei paha (paitsi pron hinta...)

10
Yleinen keskustelu / Vs: Autojen korit
« : 05.03.12 - klo: 11.48 »
Mistäs voisi löytää tälläisen kopan:


Tsekin poijjaat on rallia noilla ajellut videoilla mutta en itse ole mistään moista koppaa löytänyt. Pari muutakin kivaa löytyi mikä kelpaisi:





Tuosta löytyi jonkinlainen cordoba:

http://cgi.ebay.fr/carrosserie-1-10-200mm-SEAT-CORDOBA-/290669606931?pt=FR_YO_Jeux_RadioComRobots_VehiculesRadiocommandes&hash=item43ad423813

En tiedä laadusta, mutta ei ole hinnalla pilattu.

11
Karamalmilla on hylätty lasten liikennepuisto. Kävin ennen lumia vilkaisemassa "sillä silmällä". Saattais toimi asfalttirallin areenana, 0,5 - 1,5m leveää asfalttibaanaa, liikenneympyrä ja vähän isompi yhtenäinen parkkialueen tapainen yhdessä kulmassa. Täytyy käydä keväällä testaamassa, josko toi Escortti tuolta laatikosta valmistuisi.

Täällä.

Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen idea! Liikennepuistossa on hieno fiilis, kun ympäristö on lähellä oikeaa mittakaavaa. Ei muuta kuin kisaa pystyyn.

P.S. Voin tarvittaessa hoitaa ajanoton.

12
Onko joku törmännyt rally legends autoihin? Näyttää ihan nätiltä, ja toimitetaan maalatulla ja teipatulla korilla.
Ovat  vaan 206mm leveitä, joten ei taida mahtua sääntöjen puitteisiin. Korit ois kyllä ollut mielenkiintoisia, mm.
mirafiori ja s4.

Koskas ja missä sitä ois tarkoitus ajaa sitä kisaa, kun alkaa maaliskuu jo lähestyyn. Kaksi autoa ois jo valmiina.

Valitettavasti jää talviralli näillä näkymin ajamatta. Jääolosuhteet ei oikein ole olleet suosiollisia tähän käyttöön. Viime viikonlopun jäätilanne oli n. 20cm jäätä, 5cm vettä ja siinä päällä pieni hankikantoinen. Tällä viikolla tullut lisää lunta päälle, joten ei noista taida enää kunnon jäitä tulla. Kesäkisan paikkaa ja mahdollisuutta selvittelen. Mikäli jossain olisi paremmat olosuhteet ja intoa järjestää, niin multa löytyy kyllä ralliin sopiva ajanottolaitteisto.

Rallylegendseihin olen törmännyt ja harkinnassa on ollut juurikin 037 tai Mirafiorin kori. En vain ole osannut päättää kumpi. Mistä löysit tuon 206mm mitan? Italialaisia kivat standardimitat... Tulee ihan Kyosho mieleen. Tosin on ne kyllä sen verran hienoja, että ei kai se 6mm ole este osallistumiselle noilla.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Autojen korit
« : 08.02.12 - klo: 10.14 »
Thunder tiger joskus tehnyt Volvoa. Kysyppäs hobbypeople:sta (siis kun palaavat lomalta...):

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=3150&language=fi&zenid=e4de6fdf3af4fd1b1642ab95b4a02cb8

14
Ei mulla nyt ihan kolmea ollu...  :grin:

Tuo samanaikainen kuvaaminen tekee vähän lisähaastetta (selityksen makua...). Mulla oli kamera ohjaimessa kiinni ja piti muistaa osoittaa sillä autoon päin samalla kun ravasi perässä. Kyllähän se auto paremmin meni kun kamera osoitti metsään...  :roll:

On tuo takavetoinen vaan hauska auto ajaa. Ei pääse pitkästymään, kun on koko ajan ohjelmaa. Ennen lumia testasin tämän ja nelivetoisen nopeuseroja ja ei niissä huippuajoissa isoja eroja ollut. Mutta sitten aikojen keskiarvoissa olikin useampi sekunti nelivetoisen eduksi, kun se pysyi joka kierros polulla, toisin kuin tämä.

15
Mistä noita suomessa myytäviä muuntajan johtoja sitten myydään?

Esimerkiksi verkkokaupasta:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1222/tr/Fuj-tech-IEC320-virtajohto-maadoitettu-230V-1-8-m-musta

tai sitten mistä tahansa tietokone-/sähköliikkestä

16
Takavetoisen bemarin ulkoilutusta:

http://www.youtube.com/embed/uMxsmKK-fvc

17
Yleinen keskustelu / Vs: Autojen korit
« : 26.01.12 - klo: 20.15 »
Mistäs voisi löytää tälläisen kopan:


Tsekin poijjaat on rallia noilla ajellut videoilla mutta en itse ole mistään moista koppaa löytänyt. Pari muutakin kivaa löytyi mikä kelpaisi:





Tsekkien 307 pösön kori on Nikkon valmistama (vuonna yksi tai kaksi...). Koreja löytyypi Nikkon virallisilta jälleenmyyjiltä:

http://parts.nikko.eu/specs.php?familyid=7&partid=110077&modelno=100401A

Muita samalta valmistajalta:

http://parts.nikko.eu/types.php?classid=52&familyid=7

Octaviaa löytyy tsekeistä. Sitä en tiedä lähettävätkö Suomeen, mutta aina voi koittaa...

http://www.profircmodely.cz/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=2431&category_id=69&option=com_virtuemart&Itemid=64

http://www.rc-auta.eu/zbozi/4578/karoserie-Skoda-Octavia-WRC.htm

Cordoba onkin sitten haastavampi... En tähän hätään keksi mistä löytyisi.

18
Tarkistakaapas ne teidän Imaxinne, löytyykö pohjasta hologrammi tarra??

Jos tarkoitat hologrammista "Q.C. PASS" tarraa, niin kyllä löytyy tuosta aidoksi epäilemästäni. Toisessa on sama tarra, mutta kullanvärisellä pohjalla. Aidossa lukee käynnistettäessä "imax B6" ja kopiossa "skyrc - imax B6". Näin täällä.

Kysymykseen miten imax liittyy näihin kiinalaisiin virtalähteisiin, niin molemmat olen ebaystä ostanut kombona, jossa tuli mukana virtalähde. Tuskin olen ainoa. Kukin saa sitten miettiä omalla tahollaan onko vastaavia virtalähteitä muun merkkisten laitteiden jatkona.

19
mm. ebaystä saa laturia muuntajan kanssa. Siksi laturi mainittu. "Kiinalainen virtalähde" ei välttämättä aiheuta lukijalle samanlaista ahaa-elämystä, kuin "Imaxin virtalähde". Halusin tuoda näiden kaapelien vaarallisuuden esille, koska tiedän näiden laturien olevan yleisiä ja harrastajien ikähaitari on hyvin suuri. Lisäksi omalla kohdalla ei tullut asiaa edes ajateltua ennen savua...

20
Vilkaise laturin pohja...

Hologrammitarra on hyvinkin helposti havaittavissa.

Vilkaisen jahka olen laturin kanssa samalla paikkakunnalla... Ulkoa en muista, koska harvemmin on tullut laturia katseltua pohjapuolelta. Monelle Imax tarkoittaa sitä sinistä halvinta mahdollista laturia, oli se sitten aito Imax tai ei. Ja ongelmahan ei ole laturissa vaan virtalähteen 230V kaapelissa. Itse laturiahan saa myös Suomesta ostettua.

Eli jos olet ostanut virtalähteen (ja ehkäpä siihen mukaan myös sinisen laturin) tuolta Kiinan suunnasta, niin vaihda siihen suosiolla virtakaapeli Suomessa myytävään.

21
Mun laturit (2kpl) on tosiaan ulkoisella virtalähteellä. Sisäisellä virtalähteellä olevaa en livenä ole nähnyt, mutta olettaisin siinä olevan samanlaisen kaapelin (vastaava mitä esim. tietokoneissa käytetään). Yksi ulkoinen virtalähde on mykistynyt aikojen saatossa.

N. 2 vuotta olen näitä käyttänyt eikä kaapelin kanssa ole ollut ongelmia ennen kuin nyt kun alkoi jalan vieressä valokaari välkkyä. Eli tämäkin ongelma ilmeni ns. ajan kanssa. En muista onko näissä holgrammeja, mutta siinä, minkä olettaisin olevan aito Imax, niin siinä oli alkuperäisessä kaapelissa 3-johdinta (kaapelimalli U-2005) ja se vaati hieman enemmän voimaa, mutta katkesi kuitenkin pelkin käsivoimin (testihenkilö sellainen, että vain korvat näkyy liikennemerkin takaa...). Kopioimaxin kaapeli oli 2-johtiminen (kaapelimalli U-2002, suojamaa puuttui) ja se katkesi melkein ajatuksen voimalla. Lisäksi löytyi yksi ameriikan mantereelle tarkoitettu kaapeli, joka sekin antautui ilman taistelua. Valokaarta lyönyt kaapeli oli kopiosta (kaapelimalli U-2002).

Mikäli johdon jaksaa käsin vetää poikki, niin se ei ole turvallinen. Esim. Suomessa myytävän kaapelin pelkkää suojakuortakaan ei saa poikki käsin vetämällä.

22
Kirjoitinkin tästä jo toiseen aiheeseen, mutta koska mielestäni kyseessä on sen verran vakava asia, niin tässä vielä kertauksena.

Eli Imaxin (ja sen kopioiden) mukana tulevan muuntajan kaapeli (joka laitetaan 230V pistorasiaan) on niin huono, että siitä voi aiheutua käyttäjälle tai sivullisille jopa HENGENVAARAN. Kaapelit ovat niin heikkoja, että ne katkeavat hyvin helposti, jolloin niistä paljastuu jännitteelliset (230V!!!) johtimet. Lauantaina yksi kaapeli syttyi itsestään (1v. vanha) ja onneksi olin vieressä, joten ei tarvinnut palokuntaa paikalle... Kokeilin kaapelia tämän jälkeen ottamalla siitä kaksin käsin kiinni. Tämän jälkeen nykäisin johtoa, niin se katkesi! Toistin tämän useammasta kohdasta ja aina lopputulos oli sama. Eli katkeamiseen ei tarvita juurikaan voimaa. Käytännössä näin voi käydä, jos joku kompastuu johtoon tai jos sitä irrotetaan pistorasiasta vastoin ohjeita, eli vetämällä johdosta. Tai sitten vanhemmiten johtimet katkeavat (kuten minun tapauksessa) ja niiden välille syttyy valokaari, joka sytyttää kaapelin tuleen.

Tässä ei ollut kyse yksittäistapauksesta, sillä kokeilin tätä nykäisyä myös kahteen muuhun Imaxin kaapeliin ja lopputulos oli aina sama... Euroopassa myytävät kaapelit ovat sen verran vahvoja, että niitä ei käsin saa poikki. Kokeilin tänään vertailutestinä 3x0,25mm2 matalajännitekaapelilla vastaavaa -> ei katkea. Yksittäisen 0,25mm2 johtimen saa poikki suurin piirtein samalla voimalla kuin näiden Imaxin 3x0,5mm2 kaapelin.

Eli jokainen joka arvostaa omaa, muiden ja talonsa terveyttä, niin mars kauppaan ostamaan kunnollinen virtakaapeli. 230 voltin kanssa ei kannata leikkiä! Kunnon kaapeli on halpa palovakuutus.

Tässä katkenneiden kaapeleiden tyypit:
"MADE IN CHINA PREMIUM ELECTRONIC COMPONENTS POWER CABLE PVC 3G 0.5mm2 (U-2002)"
"XD ..... POWER CABLE P.V.C 3G 0.5mm2 (U-2005)"

23
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.12.11 - klo: 12.58 »
Pieni varoituksen sana kaikille Imax laturin/virtalähteen omistajille!

Tänään latasin akkua ja ONNEKSI olin siinä vieressä rassaamassa autoa, kun jalan vierestä kuului ensin poks ja sen jälkeen rätinää. Katsoin virtapiuhaa ja siinä sellainen 5cm valokaari kärisi. Onneksi käytän näiden laturien kanssa erillistä jatkoroikkaa, jossa oma katkaisija. Sain nopeasti virrattomaksi. Muuten iso riski saada sähköiskut jos olisi virtapiuhaan koskenut. Tai jos en olisi ollut paikalla, niin pahimmassa tapauksessa olisi talo palanut! Eli kyseessä oli siis muuntajan virtakaapeli (230V), joka syttyi. Kaapeli oli n. 1v vanha. Kaapelissa ei ollut ulkoisia merkkejä vaurioista (ennen tätä) ja muutenkin sitä oli käsitelty asianmukaisesti. Silti kävi näin...

Tästedes käytän vain suomesta hankittuja kaapeleita 230V puolella! Ei muutenkaan vakuuta noiden kiinalaisten laadunvalvonta, sillä yksi Imaxin muuntaja sanonut itsensä irti jo aiemmin. No se minkä halvalla saa on... mitä se sattuu olemaan. Latureissa itsessään tosin ei ole moitittavaa ollut (vielä...).

24
Mystinen one-way ongelma... Onko one-way oikein päin (minkälainen one-way, onko keskiakselilla vai etudiffissä?)? Olisiko vika kuluneessa diffissä (tosin sen kyllä huomaisi kun yrittää pyörittää renkaita ja pitää spurria paikallaan...)?

Kyllä hihnavetoiset sopivat hyvin myös maastoon. Onhan noita nelkku krossareita ollut iänkaiken hihnavetoisia... Toki vaativat huolellista suojausta (esim. sisäkori), eli siinä mielessä kardaani on huomattavasti huolettomampi. Omassa hihnavetoisessa ralliautossa olen suojannut pelkästään spurrin ja takahihnan/diffin. Etuhihna on suojaamatta ja TOISTAISEKSI ei ole ongelmia ollut.

25
Noniin... Tässä pieni videopätkä taannoisesta testirallista:

http://youtu.be/RyPaaV_EJfY

26
Tuosta klassikko koppa ralliin:

http://www.ebay.de/itm/Opel-Manta-B-Lexan-Body-1-10-inkl-Dekor-breit-180-mm-/140662809054?pt=RC_Modellbau&hash=item20c02821de

Postittaa myös Suomeen (postikulut 1-2 korille 18,90€). Viimeksi kun kauppasi noita, niin olin olin liian hidas ja jäi tilaamatta. Sitten hätäpäissäni tilasin toisen takavetoisen klassikon (jolla on jopa voitettu MM-ralleja, toisin kuin Mantalla...).


Tässä takavetoisia (ja muita) koppia, joita tulossa ehkä joskus myyntiin:

Escort Mk2 ja Sierra RS Cosworth:
http://www.controlfreax.com/dynamicdata/comingsoon.aspx

Fiat 131 Abarth:
http://www.msuk-forum.co.uk/topic/123538-fiat-131-abarth-rallylegend-2011-san-marino-italtrading/

Lancia S4:
http://www.northlondonbashers.co.uk/vbulletin/showthread.php?1396-MSUK-Italtrading-Lancia-Delta-S4-Rally-Legend


Rallisarjan suhteen ajatuksena, että sama kuljettaja voisi ajaa kisaa sekä 4wd, että 2wd autolla samassa kisassa. Tämä siksi, että 2-vetoiset kärsivät huomattavasti pienemmästä vetopidosta, joten niillä yleiskilpailun kärkisijoista tuskin kamppaillaan (vaikka mistä sitä tietää?). Siksi sallitaan saman kuskin osallistua kumpaankin "luokkaan", jotta 2wd autoja saataisiin enemmän viivalle.

27
Sähköautot / Vs: Pihasladi Rallisprint, KIINNOSTAAKO???
« : 08.12.11 - klo: 10.13 »
Alustavat säännöt lyöty lukkoon http://rc10.fi/index.php?topic=62577.0

Pohjautuvat tsekkien sääntöihin, mutta pieniä hienosäätöjä. Koetan selventää niitä tarvittaessa. Itsenäisyyspäivänä testasin ajanottojärjestelmän toimivuutta ja ajoimme pienimuotoisen testirallin. Kivaa oli ymmärrän hyvin miksi laji on tsekeissä suuressa suosiossa. Nyt ei muuta kuin ralliautot tikkiin ja viivalle!

28
Kilpailukalenteri 2012

1. Osakilpailu: Loviisa, maaliskuu, pinta: jää/lumi
2. Osakilpailu: Tervakoski, kevät-kesä, pinta: asfaltti/sora
3-8. Osakilpailut vielä auki

Kilpailunjärjestäjiä kaivataan vielä lisää. Jos löytyy kiinnostusta järjestää, niin ottakaa yhteyttä yv:llä.


Älkää kommentoiko tähän ketjuun vaan hoidetaan aiheeseen liittyvä keskustelu tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=44778.90

29
Esimerkkejä luokkaan sopivista koreista ja niiden valmistajista. Myös muut rallissa esiintyneet korit sallittuja.

Audi
-   Quattro (Carson, Tamiya, TBG, M-chassis: TBG)
-   UrQuattro (Carson)
-   Sport Quattro S1 (TBG, Chevron)

BMW
-   BMW M3 E30 (Useita)
-   2002 (Retroracing)

Citroen
-   C4 WRC (Thundertiger, Tsekki)
-   Xsara WRC (Tamiya, Thundertiger)
-   Xsara (M-chassis: RCBodyShop)

Datsun
-   510 (M-chassis: HPI)
-   240Z (Tamiya, M-chassis: HPI, Tamiya, TBG)

Fiat
-   Grande Punto (Deltaplastik)
-   Punto Rally (Deltaplastik)
-   Punto Abarth (Deltaplastik)
-       131 Abarth (italtrading* tulossa)

Ford
-   RS200 (Controlfreax)
-   Sierra RS Cosworth (*Controlfreax (*tulossa…)M-chassis: Kamtec)
-   Escort Mk1 (Retroracing)
-   Escort Mk2 (Retroracing, *Controlfreax (*tulossa…))
-   Escort RS Cosworth (Tamiya)
-   Escort WRC (Tamiya, Tsekki)
-   Focus WRC (Useita)
-   Fiesta WRC (?)
-   Cortina Mk1 (Retroracing)

Isuzu
-      1600GT Bellett (Spice)

Lada
-   VFTS (Sylkamodell)

Lancia
-   Stratos (Chevron, italtrading), (M-chassis: HPI, ABChobby)
-   037 (Chevron, italtrading, Tamiya* (*ABS-muovinen))
-   S4 (italtrading* tulossa)
-   Delta Integrale (Tamiya, Deltaplastik)

Mazda
-   RX-7 Gr. B (ABChobby, M-chassis: Tamiya) Huom korimalli!

MG
-   Metro 6R4 (Controlfeax (*myös M-chassis tulossa…))
-   ZR (*Controlfreax (*tulossa))

Mini
-   Cooper (M-chassis: Tamiya)
-   New Mini (?, M-chassis: Tamiya)

Mitsubishi
-   Lancer EX (Spice)
-   Lancer Evot 3-10 (Useita)

Nissan
-   Pulsar Gti-R (Pandora)
-   Sunny coupe (M-chassis: ABCHobby)

Opel
-   C Kadett GT/E (akseliväli 240mm Carson)
-   B Kadett coupe (Retroracing)
-   A Manta (Retroracing)
-      B Manta (saksa)
-   Ascona 400 Rally (Tamiya* (*voi olla liian leveä, mutta ei löydy mittoja))

Peugeot
-   205 T16 (Deltaplastik, M-chassis: Kamtec, Kyosho, TBG)
-   206 (Tamiya, Deltaplastik, TBG)
-   207 S2000 (Tsekki2)
-   307 (Nikko)
-   306 Maxi (Tamiya, Deltaplastik)

Porsche
-   959 (M-chassis: Tamiya, Kamtec)
-   911 Carrera RSR 2.8 (M-chassis: HPI)
-   934 Carrera RSR (M-chassis: Tamiya)
-       911 (saksa)

Renault
-   5 GT Turbo (M-chassis: Tamiya, TBG)
-   Clio Williams (Deltaplastik, Tamiya, M-chassis: Kamtec)
-   Megane Maxi (RCBodyShop)
-   Alpine A110 (M-chassis: Tamiya)

Skoda
-   RS130 (Tsekki)
-   Fabia WRC (Tsekki, M-chassis: Colt)
-   Octavia WRC (Tsekki)
-   Felicia kit car (Tsekki2)

Subaru
-   Impreza kaikki mallit (useita)

Suzuki
-   SX4 WRC (Tamiya)
-   Swift S1600 (M-chassis: Tamiya)

Toyota
-   Celica TA22 (M-chassis: ABChobby)
-   Corolla TE27 Levin (M-chassis: ABChobby)
-   Celica Gr. B (M-chassis: TBG, Tamiya)
-   Celica GT-four ST165 (Tamiya)
-   Celica GT-four ST185 (Tamiya)
-   Celica GT-four ST205 (Tamiya)
-   Corolla WRC (Tamiya, akseliväli=237)

VW
-   Golf Mk1 (M-chassis: Tamiya, Kamtec, TBG)
-   Golf Mk3 VR6 (Tamiya)

M-chassis: akseliväli 205-240mm tai sinnepäin ja normaalia kapeampi (alustat: Tamiya M01-M06, HPI Cup Racer, ABCHobby Genetic jne.)

TBG=Teambluegroove ebay
Tsekki= http://www.profircmodely.cz/
Tsekki2= http://www.rc-auta.eu/Karoserie---Barvy---Polepy/
Chevron= http://www.ccn3.aitai.ne.jp/~chevron/rallycar-body.htm
EZ-Power/Italtrading= http://www.italtrading.it/TheRallyLegends/TRL.html
Carson/Saksa= jotain löytyy Saksan ebaystä

30
Kilpailijoiden kanava / Ralli 2012 säännöt (Pihasladi)
« : 08.12.11 - klo: 09.37 »
Älkää kommentoiko tähän ketjuun vaan hoidetaan aiheeseen liittyvä keskustelu tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=44778.90



Ralli 2012 säännöt (8.12.2011)

1. Yleiset
1.1.   Kilpailijan tulee olla lukenut ja ymmärtänyt nämä säännöt (ainakin niiltä osin, mitkä koskevat kilpailijaa) ennen ilmoittautumista kilpailuun.
1.2.   Jokainen kilpailee omalla riskillä.
1.3.   Lisenssejä ei tässä luokassa tarvita.


2.   Ilmoittautuminen
Jokaisen kilpailuun ilmoittautujan tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:

Nimi
Auton runko
Auton kori
Taajuus (kideradioissa hyvä olla vaihtoehtoinen taajuus)
Yhteystiedot (s-posti ja puhelin)


3.   Pisteet

Kymmenelle parhaalle 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Alle kymmenen osallistujan kisoissa pisteitä jaetaan seuraavalla tavalla:
9 osallistujaa 23-16-13-10-8-6-4-2-0
8 osallistujaa 21-14-11-8-6-4-2-0
7 osallistujaa 19-12-9-6-4-2-0
6 osallistujaa 17-10-7-5-2-0
5 osallistujaa 15-8-5-2-0
4 tai vähemmän osallistujia: ei pisteitä

(Pisteiden vähennyskaava: (10-osallistujamäärä)*2. Eli esim. 6 osallistujalla pistevähennys olisi seuraavanlainen: (10-6)*2=8. Eli pisteitä vähennettäisiin jokaiselta 8.)


4.   Tekniset säännöt

4.1.   Mittakaava 1:10 (M-chassis kokoiset myös sallittu)
4.2.   Rallikori (ei IMSA, offroad, formula yms.) eli kori, jolla on joskus ajettu oikeastikin rallia. Replikat tervetulleita. Katso esimerkkejä korilistalta.
4.3.   Maksimileveys kaikkinensa 200mm (muutaman millin ylitys ei kuitenkaan ole este osallistumiselle).
4.4.   Moottori vapaa sähkömoottori, hiili tai harjaton normikoko (540), (suositus: 17.5 kierrosta tai miedompi. Mabuchikin käy mainiosti).
4.5.   Akun nimellisjännite max 7,4V. Litium akuissa vain kovakuoriset akut sallittuja. LiPojen lataus asianmukaisilla latureilla ja lataus aina suojapussissa.
4.6.   Renkaat: Max leveys 28mm (vanne 26mm), Max halkaisija 74mm. Ainoastaan tehdasvalmisteiset, yleisesti saatavilla olevat renkaat ovat sallittuja. Naulat, ruuvit yms. liukuesteet kielletty ellei järjestäjä toisin ilmoita. Pitoaineiden käyttö ja renkaiden kemiallinen käsittely (muulla kuin vedellä) kielletty. Mekaaninen käsittely sallittu (kuvion hiominen yms.).
4.6.1.   Nastarenkaat. Nastarenkaat sallittu vain jos kilpailukutsussa näin on erikseen mainittu. Nastarenkaiden max halkaisija sama kuin ilman nastoja eli 74mm (nastojenkin pitää mahtua tämän sisään). Mikäli käytetään pienempää vannetta/rengasta (M-chassis), niin max halkaisija nastarenkailla on 64mm.
4.7.   Vetotapoja sallittu 2- tai 4-veto.
4.8.   Ohjaus vain etuakselistolla (eli 4-pyöräohjaus kielletty)
4.9.   Gyrojen käyttö kielletty.
4.10.   SUOSITUS: Sähköt kannattaa suojata vesitiiviiksi, sillä rata voi olla märkä.


5.   Kilpailun kulku

5.1. Kilpailun alku ja ajajakokous
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija saa kilpailun ja oman henkilökohtaisen aikataulunsa ja järjestäjä näyttää mahdollisen shakedown alueen auton säätämistä varten. Vapaata harjoittelua (shakedown) on ilmoittautumisajan loppuun asti, mutta vain järjestäjän määräämällä alueella. Ilmoittautumisajan päätyttyä pidetään ajajakokous, joka on kaikille osanottajille pakollinen. Tämän jälkeen autoille suoritetaan ennakkokatsastus, josta autot laitetaan Park Fermeen yhteiskuvaa varten. Tämän jälkeen kilpailu alkaa aikataulun mukaisesti ja siirrytään ensimmäiselle erikoiskokeelle.

5.2. Erikoiskokeet
Erikoiskokeita ajetaan niiden pituudesta riippuen muutama peräkkäin, jonka jälkeen on huoltotauko (lataus) tai vaihtoehtoisesti vain pikahuolto (pelkkä akun vaihto). Erikoiskokeita tehdessä tulisi pyrkiä siihen, että kukin kilpailija selviäisi yhdellä tai max kahdella akulla läpi kilpailun. Arvio akun kulutuksesta suosituksen mukaisilla moottoreilla n. 1500mA/10min. Eli yhden ajolenkin suositeltava max. pituus olisi 15 minuuttia (nopein auto). Huoltotauko n. 1h. Suositeltava minimi EK määrä on 8. Sama EK voidaan ajaa samaan ajosuuntaan max 2 kertaa. Eli periaatteessa kaksi eri pätkää riittää kahdeksaan erikoiskokeeseen (2x normaaliin ajosuuntaan ja 2x vastakkaiseen ajosuuntaan = 8EK:ta).

5.3. Erikoiskokeelle lähtö
Jokainen kilpailija huolehtii itse aikataulussa pysymisestä. Erikoiskokeen lähtölinjalle saa siirtyä aikaisintaan 30 sekuntia ennen lähtöaikaa. Lähtö tulee tapahtua viimeistään 30 sekuntia yli lähtöajan. Mikäli auto ei ehdi lähtölinjalle tässä ajassa, seuraa aikasakko. Myöhästynyt auto starttaa erikoiskokeelle viimeisenä (eli ei sotke muiden järjestystä). Lähtöalueella on virallinen kisakello, josta kukin kilpailija näkee kellonajan ja suorittaa lähtönsä sen mukaisesti. Lisäksi kyseisestä kellosta kukin katsoo mahdollisen myöhästymisensä ja ilmoittaa sen järjestäjälle. Varaslähtöjä valvoo ainakin omatunto ja kanssakilpailijat.

5.4. Liikkuminen erikoiskokeella
Ohjaajan tulee liikkua erikoiskokeella siten, että ei aiheuta vahinkoa radalle/ratamerkeille. Mikäli vahingossa tönäisee ratamerkkiä siten että se siirtyy, tulee se siirtää takaisin paikalleen. Jos jättää siirtämättä, on seurauksena 60 sekunnin aikasakko. Ajanottolaitteistoon (maali) koskemista ja maalilinjan ylimääräisiä ylityksiä tulee välttää. Näistä seuraa ylimääräisiä aikamerkintöjä, jotka vaikeuttavat ajanottajien toimintaa. Näistä seuraa 10 sekunnin aikasakko.

5.5. Autoon koskeminen
Erikoiskokeiden aikana vain auton ohjaaja saa koskea autoon (nostajat kielletty!). Alle 10-vuotiailla saa olla yksi nimetty avustaja. Auton jumittuessa/kaatuessa auton saa nostaa käsin takaisin ajoväylälle (ulosajopaikkaan tai aikaisemmaksi). Auton siirtäminen jalalla kielletty (+5sekuntia per kosketus), jottei mene potkupalloksi.

5.6. Erikoiskokeen maaliintulo
Erikoiskokeen maaliin tullessa kilpailijan tulee ilmoittaa oma-aloitteisesti ajanottajille auton numero ja mahdolliset ohitukset ja erikoiskokeella tulleet rangaistukset.

5.7. Superralli-aikasakko
Mikäli auto ei starttaa erikoiskokeelle tai se keskeyttää erikoiskokeella, seuraa superralli-aikasakko. Keskeytyksestä erikoiskokeella saa ajaksi ”EK:n nopeimman auton ajan” + 3 minuuttia. Mikäli erikoiskokeelle ei starttaa lainkaan, saa ajaksi ”EK:n nopeimman auton ajan” + 5 minuuttia. Superralli-sakkoja voi olla yhdellä autolla max 2 kpl per ralli. Kolmannesta tuloksiin kirjataan keskeytys. Lisäksi viimeisellä erikoiskokeella superralli-sakko ei ole voimassa eli jos se jää kesken/ajamatta on tuloksena keskeytys.

5.8. Loppukatsastus ja tulokset
Viimeisen EK:n jälkeen autot viedään Park Fermeen, jossa niille suoritetaan loppukatsastus. Tämän jälkeen voidaan julkistaa tulokset. Järjestäjä voi suorittaa tulosten julkistamisen ajattamalla autot maalikorokkeen yli tulosten osoittamassa järjestyksessä (kuulutuksella). Mikäli järjestäjä on valinnut korokkeen yli ajon, on se pakollinen kaikille sijoittuneille autoille. Auto tulee ajaa korokkeelle omin avuin. Mikäli auto ei aja korokkeelle on tuloksena keskeytys (vertaa oikean rallin viimeinen siirtymä). Mikäli autoa tarvitsee huoltaa, jotta sillä pääsisi korokkeelle, tulee siihen pyytää tuomariston lupa ja seurauksena on 10 sekunnin aikasakko. Kilpailun järjestäjä määrittää huollolle maksimikeston, jotta kilpailun aikataulu ei veny kohtuuttomasti.

Mikäli kahdella kilpailijalla on sama loppuaika, järjestys määrittyy sen mukaan kumpi oli nopeampi erikoiskokeella 1. Mikäli tämäkin sama, niin sitten EK 2 jne.

5.9. Sääolosuhteet
Koska oikeatakaan rallia ei keskeytetä sateen takia, niin ei tätäkään. Tämän takia on suositeltavaa suojata autot vedenkestäväksi. Tietenkin tervettä järkeä käytetään, eli ukkosella ja poikkeuksellisen kovalla sateella kilpailu keskeytetään. Erikoiskokeella ei saisi olla lätäköitä tai jos sateen takia on, niin ei ainakaan yli 1cm syviä ja kovin isoja.


6.   Rangaistukset

6.1.   Jalalla kosketus autoon – 5 sekuntia
6.2.   Osuma ajanottolaitteistoon – 10 sekuntia
6.3.   Takaa tulevan auton ohituksen estäminen – 30 sekuntia
6.4.   Oikaisu – 30 sekuntia (per oikaisu)
6.5.   Varaslähtö – 10 sekuntia
6.6.   Tahallinen varaslähtö (yli 3 sekuntia liian aikaisin) – hylkäys. Jos auto ryntää liikkeelle liian aikaisin (esim. radiohäiriö), niin sen voi pakittaa takaisin lähtölinjalle. Auto tulee kuitenkin pysäyttää kokonaan ennen uutta lähtöä. Mikäli toimii näin, niin ei rangaista.
6.7.   Myöhästyminen lähdöstä (aikaa lähteä: määrätty lähtöaika + 30 sekuntia) – 60 sekuntia per alkava minuutti (lasketaan alkuperäisestä lähtöajasta). Erikoiskokeelle lähtö tapahtuu aina paikaltaan. Eli jos tulee myöhässä lähtölinjalle (max 30 sekuntia), tulee kuitenkin pysähtyä lähtölinjalle (vähintään muutamaksi sekunniksi) ennen lähtöä. Tällöin lähtöaikana on alkuperäinen lähtöaika ja erillistä myöhästymissakkoa ei tule. Yli 30 sekunnin myöhästymisestä 60 sekuntia per alkava minuutti ja erikoiskokeelle lähtö tapahtuu muiden autojen jälkeen.
6.8.   Epäurheilijamainen käytös – hylkäys

7. Sääntötulkinnat
Kilpailun tuomaristolla on kilpailussa päätäntävalta ja heidän sääntötulkintansa mukaan ratkaistaan erimielisyydet.

Sivuja: [1] 2 3