Moi,
Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.
Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.
En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.
Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
- isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
-> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
-->akut puutuu nopeammalla tahdilla
---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi
Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.
En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.
Samppa
P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.