Kaksi vaihtoehtoa:
- autossa on joko EFRA-hyväksytty pilli, jolloin se on ns. tyyppihyväksytty kilpakäyttöön ja OK
- tai ns. epävirallinen hyväksymätön pilli, jolloin auton desibelit voidaan pistokoetyyppisesti mitata ja mikäli meteli ylittyy (ainakin EFRA-kirjassa on joku desibeliraja mainittuna) niin merkintä sarjapöytäkirjaan asiasta että kaverin pitää viimeistään seuraavaan kisaan mennessä hoitaa asia kuntoon. Seuraavassa kisassa sitten kaverille tarkastusmittaus että asia on kunnossa.
Mielestäni tässä pitäisi huomioida kaksi asiaa:
- Jos autossa on leimatut ja hyväksytyt pakoputkistot, tällaista autoa ei mitata (ei ole mitattu muissakaan luokissa koskaan Suomessa)
- Jos halutaan edistää luokan käynnistymistä, pitää kilpailijalle antaa aikaa hoitaa asia kuntoon, eikä keskeyttää hänen kilpailuaan vaikka äänet ylittyisivätkin.
- ..ja vielä kolmas. Metelin ylittymisen pitää perustua mitattuun faktaan, ei mututuntumaan.
-A-
Hmmm, tulisiko katsastusvarusteisiin sisältyä db-mittari? Ehkä ei kuitenkaan. Useammalta taholta on todettu eräissä tämän luokan autoissa olevan ääni joka on tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä. Sellaisen ominaisuuden toteamiseen ei taida löytyä muuta mittaria kuin kuulijat.
Tätä asiaa nostetaan esille juuri siinä tarkoituksessa että harrastajien tietoisuus tästä muita ratapolttisluokkia huomattavammasta äänestä kasvaisi. Asialla voi hyvinkin olla merkitystä sen suhteen miten harrastuksen ulkopuolinen väestö suhtautuu meihin ja kuinka suopeasti päätöksentekijät ottavat pienoisautoilijoiden tarpeet huomioon.
Jarkko hei.. mun ymmärryksen mukaan sä olet jonkinsortin insinööri siinä missä minäkin.. Jos jollekkin ominaisuudelle on annettu numeerinen raja-arvo, niin jos sitä meinataan oikeudenmukaisesti valvoa, se tehdään nimenomaan numeerisen mittalaitteen avulla, eikä mitenkään muuten.
- Siivenkorkeus mitataan milleissä..
- LiPoakun lähtöjännite volteissa..
- Auton paino grammoissa
- Polttoaineen nitropitoisuus ominaispainomittarilla
- Tankin koko millilitroissa
.. ja eränpituus sekunneissa jne..
Näihin kaikkiin asioihin on kisapaikalla olemassa mittalaitteet. Desibelimittari ei ole sen kummempi laite kuin volttimittarikaan. Ei niitä siipiäkään sentään mitata sen perusteella että suuri osa porukasta on kovasti sitä mieltä että ompa ison näköinen siipi tuossa autossa..
En halua milläänlailla puollustella autojen kovaa ääntä. Mielestäni se vain on oikeusmurha jos yksikin auto hylätään kilpailusta kovan äänen takia vain sillä perusteella että yhteistuumin päätetään että siinä on kyllä meidän mielestä aika kova ääni.
...ja yhtälailla pilataan kaverin kilpailu, jos kesken kilpailun vain päätetään,
ilman faktaa, että sä vaihdat nyt sun pakoputkiston johonkin toiseen, koska me ollaan sitä mieltä että sun auton ääni ei kuullosta kivalta, meidän mielestä..
Jos ajetaan tosissaan kilpaa, niin tuolla tempulla sotketaan kaverin moottorinsäädöt, alustan säädöt ja vaihteensäädöt. Niin ei vain voi tehdä, jos ei ole
faktanäyttöä liian kovasta äänestä!!!
Hiljaisempien polttisten puolesta,
-A-