Tuli youtubessa vastaan moisen operaation suorittaminen ja nyt hyvällä menestyksellä onnistunut itsekin kokeilemaan. Kirjottelin tän alunperin motot.nettiin, mutta jokuhan voisi tätä myös soveltaa nitro-/bensaärseehen.
Eli ensin otetaan videoo tai äänitetään ääntä kulkupelistä ja tallennetaan esim. mp3-muotoon. Videosta saadaan mp3-ääniraita irti erilaisilla ohjelmilla. Itse käytin WMA mp3 converteria, kun otin .wmv-pätkästä mp3-raidan.
Sitten avataan ääniraita esim. Audacity-ohjelmalla
http://audacity.sourceforge.net/ (ilmainen).
Zoomataan lähelle haluttua pätkää, mieluiten tietenkin aika lähelle vaihteenvaihtoa, tai missä ikinä onkin ollut suurimmat kierrokset. Audacityssä ctrl pohjaan ja hiiren kursori haluttuun kohtaan, rullalla zoomaa.
Pitäs näyttää about tältä:
Eli siinä toistuu tietty sarja, kaikki piikit eivät välttämättä ole niitä "oikeita" mitä pitää tuosta laskea. Vaan tuossa esim. toistuu kolmen piikin sarjat. Lasketaan nämä sarjat tietyllä aikavälillä ja otetaan ajat ylös. Klikkaamalla tiettyä kohtaa, ohjelma näyttää tarkan ajan (jopa sekunnin miljoonasosan tarkkuudella).
Toistojen määrä jaetaan ajalla, joka kului näiden toistojen aikana. Huom. em. kuvassa on laskettu tuo ihan ensimmäinen piikkikin, joten x:stä vähennetään yksi (koska siinä ajanhetkellä nolla ei tietenkään ole vielä tullut toistoa). Jaetaan (aika2 - aika1):llä, jolloin saadaan kierrokset sekunnissa. Tämä kerrotaan 60:lla ja saadaan kierrokset minuutissa.
Jos haluaa kuvasta vielä selvemmän niin kannattaa valita koko ääniraita Audacityssä (esim. ctrl+a) ja painaa ylhäältä Efekti - taajuuskorjaus. Siitä voi korostaa sitten haluttua taajuusaluetta. Joku 200-1000Hz lienee sopiva mopon äänen taajuus. Tässä korostettu 300-800Hz (tai oikeastaan vaimennettu kaikki muu):
Hieman selkeni siis kuva. Tuossakaan ei kaikki piikit ole oleellisia, mutta yksi piikki on alaspäin aina selkeästi pidempi, joten ne lasketaan.
Em. kuvat ja analyysit on tästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?v=V6sEstD5JzkRM kiersi 12190rpm tuossa ekassa vedossa alaspäin. PV rm:n koneella taas 9720rpm ylöspäin tultaessa kolmosella, ylöspäin nelosen lopussa 9760rpm ja ekaa kertaa alaspäin tultaessa vitosella 9880rpm.
EDITTIÄ:
Testasin tällä videolla:
http://www.youtube.com/watch?v=gIUb2pH1yP0Tuossa 10-11 sekunnin kohilla kun kierrokset ovat about suurimmillaan, sain 34722rpm. Kuulostaa käypäseltä.