Kirjoittaja Aihe: Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?  (Luettu 9969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« : 03.02.03 - klo: 17.55 »
...


kiitti paljon vastauksista!!!!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Otsomaani

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #1 : 03.02.03 - klo: 18.02 »
Kun tilaat EUn ulkopuolelta niin tulee tullimaksuja sekä ALV lisätään. ALV on jotakin 22% ja tullissa kun ne avaa sen paketin ja kattoo mitä sieltä löytyy niin siitä tulee 40€ lisämaksu. Olen tilannut Orionilta Sveitsistä, hintaa paketin sisällöllä oli noin 350€ ja maksoin tullia sun muita 120€ että suosittelen että katsot jos sillä merkillä mitä hankit on maahantuoja ja hankit sen heiltä.

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #2 : 03.02.03 - klo: 18.30 »
Hiljasta voi olla että tehdas myy suoraan kuluttajalle.
Tamiya roks.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #3 : 03.02.03 - klo: 18.42 »
Vähän korjausta tuohon Otsomaanin juttuun.

Arvonlisäveroa joutuu maksamaan EU:n ulkopuolisista maista tuotaessa aina JA EU:n sisältäkin tuotaessa, jos ALV:tä ei ole jostain syystä peritty lähetyspäässä. Eli aina EU:sta tilattaessa mukana tulevassa kuitissa pitää lukea että ALV on jo peritty lähtömaassa.

ALV peritään vain, jos se on yli 10€, eli noin 50€ tilauksista lähtien.

Tullia peritään EU:n ulkopuolelta tulevista tavaroista sen mukaan mihin tuoteryhmään ne kuuluvat ja mistä maasta tulevat. Jos tilattu tavara kuuluu jostakin syystä ns. suojatullien alaisuuteen, tulli voi olla kymmeniä prosentteja. Yleensä nämä R/C -kamat menevät joko 4% tai 0.9% mukaan, riippuen siitä ovatko ne "leluja" vai "varaosia".

Hinta muodostuu siis:

EU:n sisältä tilattaessa: hankintahinta + rahti + vakuutus (+ mahdollinen ALV)

EU:n ulkoa: hankintahinta + rahti + vakuutus + tulli + ALV22% (jos ALV:n osuus on alle 10€ sitä ei peritä)

http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/tullineuvonta/top10/top10_05.html

Tuurilla tavara voi tulla suoraan kotiinkin tai lähipostiin ilman että menee tulliin, mutta sen varaan ei kannata laskea. Se on sitten iloinen yllätys.

P.S. Ai niin, tuo ALV-raja (10€) ja tulli 4/0.9% ovat ulkomuistista. Voi olla jotain muutakin.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Otsomaani

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #4 : 03.02.03 - klo: 19.18 »
Mre kiitos tarkennuksesta. :)

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #5 : 03.02.03 - klo: 19.32 »
Ja tässä vielä lisää  :D (meni hetki aikaa kun kaivoin tämän, muistin lukeneeni joskus aiemmin kun selvittelin asiaa itselleni):

http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/tullineuvonta/top10/Internet-kauppa.html
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #6 : 06.05.03 - klo: 16.25 »
Ketkä on tilannu Towerhobbiksesta, niin vois kertoo että kauanko on toimitusaika ja paljonko muut kulut(toimitus) yhteensä? Miten maksupuoli? paljonko pitää olla ikää?

Mika R

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #7 : 06.05.03 - klo: 18.30 »
Visa (mastercard) pitää olla ja faxata sinne nimmari kortin kuvan kera. jos tilaa pieniä määriä, niin homma toimii

Poissa kapa

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #8 : 06.05.03 - klo: 22.57 »
Olen tilannut useamminkin towerista ja koskaan ei ole kyllä mitään nimmaria kuvan kera tarvinnut toimittaa.

Visalla ja yleensä tavara tulee noin viikossa.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #9 : 07.05.03 - klo: 08.27 »
Olen tilannut towerhobbiesista, vaimokkeen mielestä turhankin usein (nytkin yksi paketti sieltä tuloillaan) ja toimitusajoista sen verran että aika hyvin pitää paikkansa sen mitä ne siellä sivuillaan lupailevat.

Esimerkkinä:
Tilattu muutama osa, parts-expressinä tuli.

Tilauspvm 24.4.2003, postitettu 25.4.2003, perillä 5.5.2003 ja tämä oli International Surface optiolla joka voi olla hiukan hitaampikin ja keskimäärin kalliimpikin.

Towerista tilatessa täytyy kuitenkin muistaa ne tullisäännökset.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #10 : 07.05.03 - klo: 13.48 »
Lainaus
Towerista tilatessa täytyy kuitenkin muistaa ne tullisäännökset.

Joo, alkuvuodesta mun Towerista tilatut paketit tuli kiltisti kotiin ja nyt ne ovat jääneet poikkeuksetta tulliin. Viimeeksi tullipostissa käydessäni virkailija-tätsy sanoikin "ai, nää on näitä Towerhobbies-tilauksia, näistä menee tulli", eli tullikin on herännyt Tower-paketteihin :-( ja poimii ne jatkotarkastelua varten syrjään.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Mika R

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #11 : 07.05.03 - klo: 15.15 »
Lainaus käyttäjältä: "kapa"
Olen tilannut useamminkin towerista ja koskaan ei ole kyllä mitään nimmaria kuvan kera tarvinnut toimittaa.


joo, tää oli vissiin silloin kun ne ei vielä kysyneet visan authorisointikoodia sivuillaan.. oli isompi tilaus ja pyys faxaa tiedot. on varmaan muuttunut sittemmin. sorry disinfosta, mutta kandee varautua tähän jos isompi tilaus

Mika R

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #12 : 07.05.03 - klo: 15.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
Lainaus
Towerista tilatessa täytyy kuitenkin muistaa ne tullisäännökset.

Joo, alkuvuodesta mun Towerista tilatut paketit tuli kiltisti kotiin ja nyt ne ovat jääneet poikkeuksetta tulliin. Viimeeksi tullipostissa käydessäni virkailija-tätsy sanoikin "ai, nää on näitä Towerhobbies-tilauksia, näistä menee tulli", eli tullikin on herännyt Tower-paketteihin :-( ja poimii ne jatkotarkastelua varten syrjään.


joo, tiukaksi on mennyt.. välillä alle $39:kin jää tulliin

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #13 : 07.05.03 - klo: 15.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
joo, tiukaksi on mennyt.. välillä alle $39:kin jää tulliin


Itselläni on poikkeuksetta ~40eur tilaukset tulleet läpi. Tullin sivuilta kuitenkin kantsii tarkistella, se on ihan laskettavissa mitkä eivät ole tullattavaa ja mitkä ovat.

Joskus, tai useinkin, paketit tulevat tullista läpi vaikka ne ovatkin tullattava, tällöin pitäisi henkilön itse olla yhteydessä tullilaitokseen... Taitaa vaan harvemmin niin käydä :)

En sitten tiedä pitävätkö kirjaa siitä mitä on tullut läpi, huhuja oon kuullu että on ihmiset joutunu maksamaan kerralla useamman erillisen tilauksen tullimaksut, ja se se vasta varmasti on hauskaa...
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Mika R

  • Vieras
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #14 : 07.05.03 - klo: 15.27 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
joo, tiukaksi on mennyt.. välillä alle $39:kin jää tulliin


Itselläni on poikkeuksetta ~40eur tilaukset tulleet läpi. Tullin sivuilta kuitenkin kantsii tarkistella, se on ihan laskettavissa mitkä eivät ole tullattavaa ja mitkä ovat.

Joskus, tai useinkin, paketit tulevat tullista läpi vaikka ne ovatkin tullattava, tällöin pitäisi henkilön itse olla yhteydessä tullilaitokseen... Taitaa vaan harvemmin niin käydä :)

En sitten tiedä pitävätkö kirjaa siitä mitä on tullut läpi, huhuja oon kuullu että on ihmiset joutunu maksamaan kerralla useamman erillisen tilauksen tullimaksut, ja se se vasta varmasti on hauskaa...


voi hitto, toivottavasti ei tuu omalle kohdalle. nyt täytyy pitää breikkiä  8)

Poissa kuvittelija

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #15 : 12.05.03 - klo: 02.44 »
just hain Towerhobbies tilauksen tullista Hki/Vantaalta, sanoi virkailija et noin 38€ ja alle niin ei mee tullia. Ja se kesti aivan sairaan kauan. Oli lähetetty UPS:llä Suomeen niin että oli käytännössä päivän päästä Suomessa. Silti ilmoitus mulle tuli vasta yli kolmen viikon päästä postileimasta. Siis mun paketti makasi tullin varastossa kolmisen viikkoa. Hoidin tullauksen itse, eli ei mitään ihmeellistä, virkailija vaan hakee lähetyksen ja sit se piti avata siinä tiskillä ja se katso et onko muovi vai metalliosia ja onko paikallaan pysyvään vaiko liikkuvaan kapineeseen. Sit laski tullauksen ja se laski mun mielestä about sen 22% myyntihinnan päälle eli Suomen ALV:n. Kiva palvelu muuten siellä tullissa mut se yli 40 € on kyllä tosi paljon liikaa siitä neljän minuutin hommasta siinä tiskillä!

Jotain tilasin www.meritracing.nl osoitteesta, EU:n sisällä mun tietääkseni, tuli neljässä päivässä suoraan postissa, mutta tietty tuplahintaan valmiiksi kun oli nämä Eu:n ikävät hinnat voimassa... Silti, JOS on aikaa odottaa niin mun kokomusten mukaan kannattaa tilata jenkeistä, tulee tullienkin kanssa halvemmaksi (ainakin jos pystyy tekemään tullausmatkan tullipostiin).
HPI SAVAGE 24.3.2003 lähtien... :)
JQracing THEeCar 2016---->

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #16 : 19.06.03 - klo: 19.13 »
Onkos moni tilannu rccarinternationalista?
Jos on, niin millaisilla kokemuksella?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #17 : 20.06.03 - klo: 12.55 »
Tilaaminen ulkomailta on joskus ainoa keino saada tarvitsemansa/haluamansa tuote. Mutta monilla siihen liittyy myös asenteellisuutta tai pientä "seikkailuhenkeä".

Kun ulkomaisia tilauksia tekee, niin on ainakin tiedettävä, mitä se tarkoittaa lajimme kannalta. Suomalaiset rc-kaupat nimittäin ovat olleet, ja ovat ratkaisevassa asemassa lajin tukemisen, kehittämisen ja sen koko olemassaolon kannalta Suomessa. Jokaisen tuotteen hinnassa on, paitsi välttämätön elanto kauppiaalle ja korkea vero valtiolle, myös tukea lajillemme. En tiedä summia, mutta oletan kauppojemme sponsoroivan mm. kilpailutoimintaamme.
Lajin keskeisiin kehittäjiin kuuluu kaupallisenkin toiminnan piirissä olevia henkilöitä, jotka lahjoittavat suuria määriä omaa aikaansa lajin hyväksi, ilman mitään kaupallisia etuja itselleen.

Ulkomaille lähetetyt ostos-eurot menevät vastaavasti ulkomaisten kilpailujen ja kilpailijoiden tukemiseen. Tai ei edes siihenkään.
Ellei säästö ulkomaisissa hankinnoissa ole todella tuntuvaa, miettisin vakavasti kaksi kertaa, minkä maan rc-harrastusta haluan olla tukemassa.

Kauppiaiden velvollisuus toki on tarjota tuotteita hinnoilla, jotka tekevät ulkomaiset hankinnat vähemmän houkutteleviksi vaihtoehdoiksi.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #18 : 24.02.04 - klo: 13.23 »
Onko kenelläkään kokemuksia Japanista tilaamisesta? Lähinnä kiinnostaisi englannin kieliset www-sivut Japanissa sijaitseviin RC-kauppoihin.

Olisi tarkoitus tilata paketti työkaverille Tokioon ja hän toimittaisi sitten tavarat seuraavalla Suomen reissulla kotiin.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #19 : 11.05.04 - klo: 09.30 »
Tässä muuten rc-kauppa Hong Kongista:

http://www.rc-mushroom.com/
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa possu

  • Tulokas
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #20 : 11.05.04 - klo: 10.10 »
Kaiken näköistä on tullut tilattua ympäri maailman. Jotenkin nyrkkisääntönä voi pitää paketin koon, kun on pieni lähetys, noin kirjekuoren kokoinen, se harvemmin joutuu tulliin, vaikka siitä puuttuisikin tuotteen arvo.

Itse teen myös paljon .de, .co.uk ja .com Ebay ostoksia. Näissä hommissa pitää sitten olla PayPal tili ja se kannattaa avata pari viikkoa ennen ensimmäistä kaupan tekoa, kun joutuu odottaa seuraava luottokorttilaskua. Paitsi saksalaiset tahtovat saada yleensä rahansa tilimaksulla.

Yksi takaisku tuli kun tilasin pinjoneita arvoltaan 25$ Hong-Kongista ja ne ei koskaan tullut perille.

Danger: jotenkin minusta tuntuu, että jos kaverisi kerran on sielä Tokiossa, niin pyydä häntä käymään alan liikkeessä. Luulisi löytyvän vähän isompaa kauppa kyseisestä kaupungista.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #21 : 11.05.04 - klo: 10.53 »
Lainaus käyttäjältä: "possu"

Danger: jotenkin minusta tuntuu, että jos kaverisi kerran on sielä Tokiossa, niin pyydä häntä käymään alan liikkeessä. Luulisi löytyvän vähän isompaa kauppa kyseisestä kaupungista.


On ollut puhetta, mutta Tokio on yksi maailman kalleimmista kaupungeista, eikä sieltä välttämättä saa mitään hinta etua.  Omat kokemukset Tower hobbies:sta ovat niin hyvät, että kaikki pikku sälä tulee tilattua sieltä.

Laitoin tuon Honkkarin linkin ihan vain yhtenä vaihtoehtona...
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #22 : 11.05.04 - klo: 11.38 »
Mä oon tilannu monia kertoja towerista, mutta vain hobbylinnan kautta.. Se on mun mielestä turvallista ja halvempaa ku suomessa!

Hobbylinnastahan maksaa sellee, et kerrot sen towerhobbiessin hinnan 1.2 + kotimaan rahdit.

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #23 : 11.06.05 - klo: 16.04 »
Lainaus käyttäjältä: "kuvittelija"
just hain Towerhobbies tilauksen tullista Hki/Vantaalta, sanoi virkailija et noin 38€ ja alle niin ei mee tullia. Ja se kesti aivan sairaan kauan. Oli lähetetty UPS:llä Suomeen niin että oli käytännössä päivän päästä Suomessa. Silti ilmoitus mulle tuli vasta yli kolmen viikon päästä postileimasta. Siis mun paketti makasi tullin varastossa kolmisen viikkoa.


Onko tietoa että voiko paketin hakea tullista seurantakodilla + henkilöllisyystodistuksella vai pitääkö odotella sitä postissa saapuvaa lappua että pakettisi on noudettavissa?

Olen tilannut pari pakettia rcmart.comista ja rcxmini.comista ja seurantakoodin mukaan ne on helsinki/vantaan lentoaseman tullissa mutta minulle ei vielä ole postista mitään lappua tullut.
- Tamiya solar car -

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #24 : 12.06.05 - klo: 23.36 »
Eikö tosiaan kenelläkään ole tietoa paketin hakemisesta tullista pelkän seurantakoodin avulla? :shock:
- Tamiya solar car -

Poissa Tom Byron

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #25 : 13.06.05 - klo: 00.44 »
Lainaus käyttäjältä: "WRC206"
Eikö tosiaan kenelläkään ole tietoa paketin hakemisesta tullista pelkän seurantakoodin avulla? :shock:


http://www.tulli.fi/fi/Yhteystiedot/Yhteystiedot/index.jsp
Soita ja kysy.

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #26 : 13.06.05 - klo: 06.58 »
Olen yrittänyt mutta puhelimeen ei vastata, sama juttu kun tuontiautojen veroasioissa, yhteyden saaminen todella vaikeeta.
- Tamiya solar car -

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #27 : 13.06.05 - klo: 10.45 »
Kyllä sieltä on mun mielestä aina puhelimeen vastattu. (kerran soittelin aukioloajoista ja unohdin vielä samantien ja jouduin soittamaan uusiksi  :shock: mutta ei onneksi tädillä edes verenpaine noussut..) Tarkistapa numerot, sekä myös paikanpäällä voi käydä, mutta luulisin, että pakettejasi ei vaan ole ehditty vielä 'käsitellä'.

Tuo VesaK:n ylempänä tarinoima juttu on muuten totta vieläkin, joten kannattaisi aina välillä tukea myös näitä kotimaisia yrittäjiä. Moraalista rajaa sekä harkintaa voi toki vetää semmoisiin kauppiaisiin jotka oikeasti ovat myös tukemassa kisa/harrastetoimintaa, eikä vain maksimoimassa omia tulojaan !?
---

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #28 : 13.06.05 - klo: 14.50 »
itese viime tilaus towerista kesti kans about 3viikkoa ja tuli kirje kotiin niin soitin että siirto ........ tulliin tullattavaksi niin lappu oli kotona seuraavana päivänä että paketti noudettavissa ........ tullista klo 14 jälkeen, että se siirto oli ainakin nopeaa toimintaa.
Ja lopputulos oli että tilaus n. 240 dollaria  (n. 190 eur) josta tulli 0 eur, aivan oikein  ja alv n.41 eur. Tullivirkailija katso vielä jostain taulukosta että tulli on 0% ja tyydyin kohtalooni vapaaehtoisesti, joten sekin on mahdollista näköjään. Viimeksi kyllä piti maksella tullejakin.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Kuinka tilata tavaraa ulkomailta?
« Vastaus #29 : 13.06.05 - klo: 14.51 »
Ei pitänyt tulla kun kerran :oops:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE