Kannattaa nyt huomata kun puhutaan puusta, et ei se tarkoita levymateriaaleja kuten MDF, vaneri, lastulevy jne. Teetpä korin levymateriaalista taikka puusta, tulee kaikissa vaihtoehdoissa huomioida materiaalin rakenteellinen kestävyys... syysuunta. Jos leikkaat päätypuusta riman, katkeaa se pudotessaan lattialle. Kun taasen pituusuunnassa tehty saman kokoinen rima kestää rumpukapulana, vasarana jne. Levymateriaalit ovat jossain mielessä hieman armollisempia. Hyvä esimerkki mitä kannattaisi tutkia ennen kuin pistää tikkua ristiin, on vaikka rokokootuoli. Jokaisella sivulla (auton kyljet, perä sekä keula) on voimaksta muotoa ja puu aina pituussuuntaista. Kulmista lähtee jalat (kattopilarit) ja jälleen pituusuuntaisena. Jalkojen ( kattopilarien) päälle sitten voisi heittää auton katon.... mutta ennen kuin käännät tuolin ylösalaisin ja teet siitä auton korin, pitää myös huomioida puun eläminen (n.3% leveyssuunnassa). Tätä elämistä ei voi oikeastaan mitenkään eliminoida, vaan se täytyy huomioida puuesineitä tehtäessä. Eli jos väärällä rakenteella estät puun luonnollisen elämisen ( esim. poikittainen puu yhdistyy putuussuntaiseen ilman 3% liikkumavaraa), paukahtaa jokin sauma auki tai puu halkeaa. Ennen kuin valitseisin puumateriaalin, miettisin miltä kori lopulta pitäisi näyttää (tumma-, vaaleapuu, voimakas syinen, värjätty / maalattu ), toiseksi mikä on helppoa työstää (mitä laitteita on kytössä). Lehmus on erittäin hyvä työstettävä ja huomattavasti kestävämpää kuin palsa. Vaahtera on joustavaa ja kovaa. Saarni pehmeämpää kuin vaahtera ja paljon käytetty esim. aikoinaan puimakoneiden jousina, auton vanteiden puolissa ja korirakenteissa.
En ota kantaa onko tämä järkevää vai ei ja tuohon aiempaa kirjoitustani ei tarvitse noteerata jos käyttää nauloja, kuumaliimaa, palsaa ja tremeliä autotallissa. Mutta korin tekeminen puusta on mahdollista. Kori voi näyttää Hakaniemen rannassa jatkojalostetulta fiskarilta tai Kafe Ursulan laiturissa keinuvalta mahongi flyykeliltä riipuen veistäjästä.
Yksi konsti valmistaa kori on mallintaa haluttu korin muoto. Valmistaa koriaihio työstövaroilla ja työstää cnc-jyrsimellä...
Haastetta on hommassa riittää enemmän mitä koulussa oppii, teki miten tahansa