Auto on sinänsä "pahvilaatikko pyörillä", naurettavat ajoominaisuudet ja ylipäätänsä koko vessan suunnittelu, mutta ensimmäisenä autona se ainakin opettaa hyvin, sillä ei nimittäin montaa kertaa ajeta ilman mekkaamista. On myös hyvin yksinkertaisesti rakennettu, eli on helppo tajuta miten homma toimii, ja mikä osa kuuluu minnekkin. Yksinkertaisuudella on myös haittansa, suurin osa ruuveista pureutuu siihen ämpärimuoviin mistä kaikki muoviosat on tehty, ja jengat kuluu nopeesti väljiksi.
Kannattaa ostaa joku halpa max .18 kokoinen pata, ja ajaa auto loppuun. Kunnostaminen tulee nimittäin sitten kalliiksi, esimerkkinä teräksiset diffinrattaat yhteen diffiin 70e, kaikki osat aivan älyttömän ylihinnoteltuja. Paitsi sitten pari poikkeusta, eli esimerkiksi sylkkäputki+mäntä koneeseen tais olla 25e, eli jos vielä saat sellaisen jostain, niin vakiokoneen kunnostaminen ei ole huono idea. Saatavuus oli pari vuotta sitten ainakin huono, hobbypointissa oli 1 satsi hyllyssä eikä ne ilmeisesti saanu tilattua lisää.
Niin ja jos päädyt uuteen koneeseen, joka ei ole kössön valmistama, niin tarvitset erillisen moottoripukin. Noi alkuperäset koneet (gs11, ja myöhemmin gs15r) kun pultataan suoraan pohjalevyyn kiinni, ja tavallinen kiinnitystapa on pukeilla. Kysyt sitä pukkia liikkeestä, se on ihan bolttis, eli pukki kiinni pohjalevyn reikiin, ja kone pukkiin. Ei siis ole tavallinen moottoripukki, vaan nimenomaan kössön valmistama tota tarkotusta varten.
Voimansiirto tossa autossa ei kestä edes vakiopataa kunnolla, joten isomman kanssa saat varautua diffien totaaliseen hajoamiseen, sieltä menee sekä rattaat sisältä, että planeettaratas ja pinioni. Öljyjä diffeihin ei kannata laittaa, ne ei kuitenkaan pysy sisällä edes yhtä ajokertaa, eli jonkinlaiset rasvat vaan sinne.
Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Tuo on totta että yksinkertaisesti rakennettu laite ja helppo oppia perustoimintaperiaate. Auto tuli hommattua ensimmäiseksi autoksi ja sitä todellakin sai aika paljon ajojen välillä räpläillä, mutta osia en ole joutunut vielä ostamaan. Meillä oli kotipihalla rata semmosessa istutetussa koivikossa jossa puita on noin 1,5 metrin välein niin sinne tehtiin iso hyppyä ja siisti rata ja sielä auto sai todellakin turpaan kun opetteli ajamaan. Pakarikin katkes kun hyppyristä suoraan koivun kylkeen!
Voimansiirtoon en ala panostamaan ollenkaan tässä vaiheessa vaan ensalkuun katon lähettimen ja vastaanottimen akut kuntoon ja kone käymään ja testailen konetta. Pakki tosiaan on vähän pelottava tossa, enkä sitä aikanaan käyttänyt kuin muutamia kertoja.
Myyjä kehuskeli että keulii hyvin kun vetää pakkia vähän ja sitten kaasua eteen
Ei taida voimansiirto kestää.
Täytyy katsoa jos saan tuon koneen käymään että onko järkeä vaihtaa isompaan. Jos jollakin sattuu olemaan sopivaa konetta niin tarjotkaa yv:nä