Kirjoittaja Aihe: Sähkö vai polttis?  (Luettu 1508 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Sähkö vai polttis?
« : 05.05.08 - klo: 12.50 »
Kiinnoistais alkaa taas ajelemaan vuosien tauon jälkeen. Mietiskelen kumpaako sitä hankkis sähkö vai polttis auton!
Mitä tärkeimpiä eroja? Kiikarissa monsteri tai joku hyvä soralle ja hiekalle sopiva, mutta kohtuuhintainen.
Riittääkö sähkössä potkua monsteriin ja jaksaako nykyajan sähkökone puskea hiekassa niinkuin polttiksen ennen vanhaan?
Kiitos jos jaksatte vastailla

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkö vai polttis?
« Vastaus #1 : 05.05.08 - klo: 12.56 »
Nykyajan sähkö potkii paremmin kuin polttis. Tosin monsterien kokoluokassa tehokkaat sähkövehkeet maksaakin jo huimasti. Verrataan vaikka näin, ajovalmis polttismonsteri ~500e. Tehokkaaseen sähkömonsteriin pelkät akut maksaa 300e, laturi 150e, moottori 100e, nopari 200e ja sitä rataa. Alle tonnin budjetilla ei mun mielestä kannata sähkömonsteria ruveta rakentamaan, mutta jos on varaa panostaa niin 3 kilowatin tehot ei oo mitään harhakuvitelmaa sähköllä tuotettuna vaan ihan arkea. Polttiksen tehotkin tietysti riittää perus pihasuttaajalle mutta näistä on yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajia. Jesi osaa kertoa näistä harjattomista hi-power sähkövehkeistä jos kiinnostaa. RC-Offi.netin HIPO-alue on varmasti kans mieluisaa luettavaa siinä tapauksessa.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: Sähkö vai polttis?
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo: 16.53 »
Tehokkaaseen sähkömonsteriin pelkät akut maksaa 300e, laturi 150e, moottori 100e, nopari 200e ja sitä rataa. Alle tonnin budjetilla ei mun mielestä kannata sähkömonsteria ruveta rakentamaan

Hyvin suhteellista mikä kenellekin on tehokas.
Jos Vincent tulee vuosien tauon jälkeen kuvioihin, niin feigaon xl kone, mamba max ja max ampsin 4s lipon luulis riittävän hyvin. Näilläkin lyödään helposti iso kasa polttiksia.
Koko setti 400e hujakoille (jos tietää mistä ostaa niin paljon alle 400e).
Laturiks vaikka ice ja joku käyttäjälle riittävä poweri viereen.

Suosittelen tekee jostain polttismonsterista, crossista tai stadiumista sähkökonversion.


Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkö vai polttis?
« Vastaus #3 : 05.05.08 - klo: 16.58 »
jeps, silti loppukustannukset on hyvin lähellä tonnia, ellei jo ylikin. Juoksevat kustannukset on sitten taas asia erikseen (polttoaine, tulpat, suodattimet), ne on sähköautossa jonkinverran pienemmät mutta jotain siinäkin. Varaosien menekkiin vaikuttaa kuski itse.  :wink:

Itse kieltämättä polttiksen valitsisin, sekä hinnan että fiiliksen puolesta, vaikka sähköllä enemmän tehoa olisikin tarjolla. Mutta edelleen kaikilla on oma mielipiteensä näistä asioista ja itse se täytyy Vincentin päättää sen jälkeen kun on tutustunu vaihtoehtoihin.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkö vai polttis?
« Vastaus #4 : 05.05.08 - klo: 17.40 »
Ja pienellä odottelulla  MMM (CastleCreations-tuote_Mamba-Monster_Max)
uhkailee 5 KW piikkitehoilla jo aika montaa polttiskonetta...
(perustuu 200A ja 25volt teoriaan)

http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster.html

-- kiusaava näyte:
((
Mamba Monster ESC: $199.00
Cells:    18 NiCad/NiMH
6s LiPo
Continuous:    More than you can handle!
Resistance:    0.0003 ohms per phase
))
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2